Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

konfigurera diskar i freenas med nytt filsystem och raid utan dataförlust

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

är i full färd med att installera freenas på min gamla server och använda som nas istället för att köpa mig en egen.

jag har läst att den disk man installerar freenas på då blir låst till just systemet och inte går att använda till lagring.
kan man partitionera upp disken på en partition med t.ex 50mb och en för lagring, eller blir hela disken låst oavsett hur många partitioner det är? (dvs alla partitioner blir låsta också?)

sen då till huvudproblemet med freenas och raid samt diskarna och den viktiga datan jag inte vill bli av med.

jag vill helst använda mig av någon form av raid som gör att jag kan förlora en disk utan att bli av med allt. (t.ex RAID5 eller liknande)
för att använda mig av detta behöver jag ju minst tre (eller fyra?) diskar när jag drar igång freenas och den ska styra upp diskarna med filsystem och raid.

i dagsläget har jag exakt fyra diskar, varav en disk då är till systemet. så har alltså tre diskar för lagring (eller fyra om jag nu kan köra på partitionera upp systemdisken).

problemet är ju då att i alla fall en disk är FULL med saker som jag verkligen inte vill bli av med. och vet hur hur jag ska lagra detta under tiden jag ställer in alla diskar för nytt filsystem (ZFS, ntfs i dagsläget) och raid.

så någon som har en bra lösning för att jag ska få den raid-typ jag vill ha utan att förlora all data som ligger på den där disken.

Använd separat disk eller USB-minne.

Aldrig använda lagringsdiskarna till OS.

Kör FreeNAS från en USB-sticka.

Ursprungligen av keptang:

Kör FreeNAS från en USB-sticka.

blir systemet verkligen lika smidigt/snabbt/stabilt om det körs från usb (i mitt fall 2.0)?

ingen lösning på de övriga problemen?

Ursprungligen av mjewl:

blir systemet verkligen lika smidigt/snabbt/stabilt om det körs från usb (i mitt fall 2.0)?

ingen lösning på de övriga problemen?

Citat:

Compact or USB Flash
The FreeNAS® operating system is a running image. This means that it should not be installed onto a hard drive, but rather to a USB or compact flash device that is at least 4 GB in size. If you don't have compact flash, you can instead use a USB thumb drive that is dedicated to the running image and which stays inserted in the USB slot. While technically you can install FreeNAS® onto a hard drive, this is discouraged as you will lose the storage capacity of the drive. In other words, the operating system will take over the drive and will not allow you to store data on it, regardless of the size of the drive.
The FreeNAS® installation will partition the operating system drive into two partitions. One partition holds the current operating system and the other partition is used when you upgrade. This allows you to safely upgrade to a new image or to revert to an older image should you encounter problems.

http://doc.freenas.org/index.php/Hardware_Rec...

Du kan inte i grafiskt gränssnitt skapa en volym utan att radera data i FreeNAS.
Isf fall får du använda dig av ssh och egna lösningar.

Ursprungligen av Borttaget:

Du kan inte i grafiskt gränssnitt skapa en volym utan att radera data i FreeNAS.
Isf fall får du använda dig av ssh och egna lösningar.

nu vet jag inte riktigt om vi missförstår varandra, men jag har inte någonstans nämnt att jag tror att jag kan ha kvar datan när jag skapar nya volymer/filsystem.

därav min fråga hur jag ska lösa det då jag vill ha kvar datan på disken och jag måste använda mig av alla diskar när jag skapar raid för att få till den raid jag vill ha. (om ingen har en bättre lösning med annan raid eller något)

tänkte om det var så att jag t.ex missat att det går att starta med 2-3 diskar och ställa in allt med filsystem och raid. och sedan föra över datan från den disk som inte sitter i till de som är klara, för att sedan lägga till den disken i raiden och formatera med nytt filsystem.

men jag har inte en aning, därför jag frågar

Senast redigerat 2018-07-23 09:14
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-05 19:06

Varför krångla till det? Skaffa en extern hdd och för över den information du är så rädd om.
För tillbaka den när du har konfigurerat klart.

Ursprungligen av lappen71:

Varför krångla till det? Skaffa en extern hdd och för över den information du är så rädd om.
För tillbaka den när du har konfigurerat klart.

det var precis det jag ville undvika
känns lite onödigt att köpa en extern hdd för enbart det ändamålet, sen kommer den bara stå och samla damm.
blir en ganska dyr förflyttning av data då externa diskar på 3tb är ganska dyra.

och då känns det som att jag lika gärna kan köpa en färdig nas istället för att installera freenas. (ok det blir "lite" dyrare..)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-05 19:17
Ursprungligen av mjewl:

det var precis det jag ville undvika
känns lite onödigt att köpa en extern hdd för enbart det ändamålet, sen kommer den bara stå och samla damm.
blir en ganska dyr förflyttning av data då externa diskar på 3tb är ganska dyra.

och då känns det som att jag lika gärna kan köpa en färdig nas istället för att installera freenas. (ok det blir "lite" dyrare..)

Allting är relativt men detta är inte dyrt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=860362

Har du läst dokumentationen för Freenas om du kan skapa en raid konfiguration på 3 diskar,föra över informationen och sen utöka med en till disk?
Så går det att göra på en färdig Nas lösning alla fall som tex Synology

oj, nej det var ju inte mycket. så bra koll hade jag

har tyvärr inte hittat någon sådan information. men det är väl synology's egna hybrid raid-system?
tror freenas bara klarar av dem "vanliga".

Ursprungligen av mjewl:

har tyvärr inte hittat någon sådan information. men det är väl synology's egna hybrid raid-system?
tror freenas bara klarar av dem "vanliga".

Synology hybrid-systemet baseras på Linux RAID-management och det är open source.

Ursprungligen av Borttaget:

Synology hybrid-systemet baseras på Linux RAID-management och det är open source.

ok, verkar dock inte finnas något sådant på freenas av vad jag läst. så verkar som jag får köra raid-5 eller raidz1 och då förlora massa datautrymme då diskarna har olika mängd datautrymme.

eller alternativt inte köra raid överhuvudtaget och använda mig av jbod.

Senast redigerat 2018-07-23 09:15
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-06 12:00

JBOD är inget jag skulle råda till att använda för kraschar en disk förlorar du allt.

Ursprungligen av lappen71:

JBOD är inget jag skulle råda till att använda för kraschar en disk förlorar du allt.

sant, vet inte vilken väg jag ska ta dock. jobbigt läge med olika stora diskar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-06 12:08
Ursprungligen av mjewl:

sant, vet inte vilken väg jag ska ta dock. jobbigt läge med olika stora diskar.

Tyckte jag också så jag lättade på plånboken och köpte en riktig NAS

ja vafan, kanske lika bra. slänga in de fyra diskar jag har i en synology som jag blev tipsad om i en annan tråd.
dock gillar jag att fixa med sådant så hade sett fram emot att leka med freenas.

jaja, får fundera över sommaren och återkomma till detta då.

Ursprungligen av mjewl:

det var precis det jag ville undvika
känns lite onödigt att köpa en extern hdd för enbart det ändamålet, sen kommer den bara stå och samla damm.
blir en ganska dyr förflyttning av data då externa diskar på 3tb är ganska dyra.

och då känns det som att jag lika gärna kan köpa en färdig nas istället för att installera freenas. (ok det blir "lite" dyrare..)

Du behöver ändå den där disken för backup låter det som

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-06 13:35
Ursprungligen av mjewl:

ja vafan, kanske lika bra. slänga in de fyra diskar jag har i en synology som jag blev tipsad om i en annan tråd.
dock gillar jag att fixa med sådant så hade sett fram emot att leka med freenas.

jaja, får fundera över sommaren och återkomma till detta då.

Fundera över sommaren?? Vill man ha något så köper man bara det

Ska du köpa en NAS så sikta in dig på en Synology eller Qnap,båda har ett gränssnitt som överglänser konkurenterna.
Netgears ReadyNas är inget jag kan rekommendera och min gamla kommer jag använda som ankare snart.

Ursprungligen av lappen71:

Fundera över sommaren?? Vill man ha något så köper man bara det

helt rätt, blev en synology ds413j.
är nog lite lat trots allt. och enkelheten lockade.
framförallt fastnade jag för hybrid raid som inte gick att få till med freenas. (eftersom jag har olika stora diskar)

1
Bevaka tråden