Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första fungerande eGPU:n via Thunderbolt?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snubblade över den här länken - ett företag som tagit drivrutinerna till nVidia Quatro 4000 och patchat dem för att bli "Thunderbolt Aware", vilket gör att man kan köra dem i ett externt chassi. Synnerligen intressant att det äntligen händer _nåt_ på det området iaf, även om quadro-serien inte är den mest intressanta för mig personligen.. Men om tillverkarna inte vill bygga fungerande drivisar, vore det trevligt om det uppstod någon form av intresse för att patcha drivrutiner i communityn. Ser fram emot den dag jag kan plugga in min Air till en extern GPU + högupplöst skärm och jobba / spela med en GPU som iaf är betydligt bättre än den inbyggda. Spännande!

Länk: http://mediapros.co.uk/portfolio-view/thunder...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-04 17:01

Intressant med framsteg där. Extremt märkligt Apple inte hjälper till på denna front - folk har löst det under Windows för flera år sedan om jag inte minns fel. Sedan tror jag inte prestandan går ner till 1/4 av PCIe men kanske att man får ut 50-60%. Jag hade några siffror i en annan tråd. Jag tror även prestandan varrierar beroende på typ av uppgift.

Håller med, extremt konstigt att grafikdrivisar inte uppdaterades redan vid thunderboltlanseringen. Fast det är klart, om du har extern GPU till din Air så har du ju inte alls behovet att uppgradera dator lika ofta = färre sålda = mindre pengar till Apple.

Jag har kikat på det tidigare, i tester som kördes under windows så gick prestandan ner, men det var inte alls så illa. Lite beroende på kort mm så låg prestandan mellan 70-95% av "normal" hastighet. Även om det är en ganska ordentlig förlust är det ändå milsvida bättre än någon intel-gpu klarar, och förmodligen bra mycket bättre än discretekretsarna i highend-laptops.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-04 17:14

http://www.tomshardware.com/reviews/pci-expre...
http://www.tomshardware.com/reviews/pci-expre...

Där ser man lite. Med ett Radeon 6970 får du ut, beroende på uppgift, c:a 60-90% av GPUns fulla prestanda. Man får även ha i åtanke att mid-highend grafikkort kort på c:a 3000-5000 SEK samt att du ska ha en thunderbolt låda för idag ett par tusen också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-04 17:15
Ursprungligen av Kermit:

Håller med, extremt konstigt att grafikdrivisar inte uppdaterades redan vid thunderboltlanseringen. Fast det är klart, om du har extern GPU till din Air så har du ju inte alls behovet att uppgradera dator lika ofta = färre sålda = mindre pengar till Apple.

Jag har kikat på det tidigare, i tester som kördes under windows så gick prestandan ner, men det var inte alls så illa. Lite beroende på kort mm så låg prestandan mellan 70-95% av "normal" hastighet. Även om det är en ganska ordentlig förlust är det ändå milsvida bättre än någon intel-gpu klarar, och förmodligen bra mycket bättre än discretekretsarna i highend-laptops.

Kan vara så. Eller så ingår det inte i Apples "vision". De skulle ex. kunna baka in grafikkort i skärmar eller dockningsstationer och sälja den själva. nVidias senaste mobila chip (700M-serien) är riktigt vass.

1
Bevaka tråden