Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro Retina köp, vilken modell?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-06-04 05:14

Jag har tänkt köpa en MacBook Pro Retina men jag har svårt att välja en modell som passar mina behov, så jag tänkte ta hjälp av er här på forumet.

Det jag ska använda datorn till är:
* Internet (exempelvis: surf, mail, Facebook etc.).
* Till och börja med lättare bild-/filmredigering, ev. mer avancerat längre fram (exempelvis: Adobe Photoshop etc.).
* Programmera
* Göra musik (house och gitarr)
* Något eller några designprogram (exempelvis: SketchBook Pro, AutoCAD, etc.).
* Spela enklare spel
* Plugga

Jag kommer bära med mig datorn rätt mycket men jag tror inte att jag skulle ha något problem med en 15" men 13" är givetvis skönare att bära på.

Så mina frågor är alltså:
* Vilken dator är mest trolig att passa mina behov?
* Skulle jag, prestandamässigt, klara mig på 13" (tänker främst på avsaknaden av separat grafikkort och endast 8 GB RAM)?
* Är 15" Retinan otymplig att bära med sig?
* Blir 13" skärm liten?

Jag vill ha den Retinan som passar mig och mina behov bäst.
Jag förväntar mig att datorn ska klara av att hålla ett par år också för mina behov.

Om ni har några ytterligare rekommendationer eller erfarenheter om/av 13" och/eller 15" MacBook Pro Retina så snälla dela med er av dem.
Observera att jag inte är intresserad av några andra modeller än MacBook Pro Retina.

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-04 07:31

Ett tips är att avvakta en vecka och se om ryktet stämmer att det kommer uppdaterade MBR Retina: http://www.99mac.se/artikel/4151-wwdc-tunnare...

Så till dina frågor, jag tror det funkar med alla modeller av MBPR för det du ska använda den till. Jag har en 15" och uppskattar den lite större skärmytan men det är nog en vanesak. Jag har 16GB RAM men skulle säkerligen klara mig på 8 GB. Även om den är lite jobbigare att bära med sig än en MBA 11" som jag hade tidigare så är det inga större problem. Det handlar mycket om att ha rätt väska.

Om jag skulle köpa en MBPR idag skulle jag nog ändå välja 13", och det för att den är lite mindre att bära med sig men också för att den tar lite mindre plats när man sitter på t.ex. ett cafe el liknande med datorn och jag är övertygad om att jag skulle vänja mig vid den mindre skärmytan omgående.

Ursprungligen av stile:

Ett tips är att avvakta en vecka och se om ryktet stämmer att det kommer uppdaterade MBR Retina: http://www.99mac.se/artikel/4151-wwdc-tunnare...

Så till dina frågor, jag tror det funkar med alla modeller av MBPR för det du ska använda den till. Jag har en 15" och uppskattar den lite större skärmytan men det är nog en vanesak. Jag har 16GB RAM men skulle säkerligen klara mig på 8 GB. Även om den är lite jobbigare att bära med sig än en MBA 11" som jag hade tidigare så är det inga större problem. Det handlar mycket om att ha rätt väska.

Om jag skulle köpa en MBPR idag skulle jag nog ändå välja 13", och det för att den är lite mindre att bära med sig men också för att den tar lite mindre plats när man sitter på t.ex. ett cafe el liknande med datorn och jag är övertygad om att jag skulle vänja mig vid den mindre skärmytan omgående.

Jag har båda och kan bara hålla med. Sambon har en 13'' och jag har 15'' men när vi ska åka någonstans så är det 13'' som åker med i datorväskan. Behöver man lite större skärmyta kan man ju öka upplösningen till 1680x1050 för stunden.

  • Medlem
  • 2013-06-04 09:28
Ursprungligen av stile:

Ett tips är att avvakta en vecka och se om ryktet stämmer att det kommer uppdaterade MBR Retina: http://www.99mac.se/artikel/4151-wwdc-tunnare...

Så till dina frågor, jag tror det funkar med alla modeller av MBPR för det du ska använda den till. Jag har en 15" och uppskattar den lite större skärmytan men det är nog en vanesak. Jag har 16GB RAM men skulle säkerligen klara mig på 8 GB. Även om den är lite jobbigare att bära med sig än en MBA 11" som jag hade tidigare så är det inga större problem. Det handlar mycket om att ha rätt väska.

Om jag skulle köpa en MBPR idag skulle jag nog ändå välja 13", och det för att den är lite mindre att bära med sig men också för att den tar lite mindre plats när man sitter på t.ex. ett cafe el liknande med datorn och jag är övertygad om att jag skulle vänja mig vid den mindre skärmytan omgående.

Ursprungligen av grenhall:

Jag har båda och kan bara hålla med. Sambon har en 13'' och jag har 15'' men när vi ska åka någonstans så är det 13'' som åker med i datorväskan. Behöver man lite större skärmyta kan man ju öka upplösningen till 1680x1050 för stunden.

Tack för snabba svar!
Vad tror ni om processor, ska man uppgradera den eller? Har för mig att man inte kan få mer än 8gb ram men det borde räcka eller?

Ursprungligen av okki:

Tack för snabba svar!
Vad tror ni om processor, ska man uppgradera den eller? Har för mig att man inte kan få mer än 8gb ram men det borde räcka eller?

För 13'' så duger processorn till att både spela, konvertera filmer, Photoshop, After Effects.

1760:- för 0.4GHz extra då kan du lika gärna köpa den billigaste rMBP 13'' med 256GB SSD som tillval istället för samma pengar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-06-04 10:23

Jag köpte först 13" men var missnöjd med den. Skärmen var för liten, och jag vill ha så hög upplösning som möjligt. Valde jag scaled > more space så var det svårt att se, trots att jag har väldigt bra syn. Hade 13" i en vecka innan jag bytte till 15". Ångrar inte en dag att jag bytte upp mig till 15". Den väger lika mycket som min gamla Macbook Pro 13", så viktmässigt blev det lika. Den kommer kännas stor om man är van med 13", men den är inte otymplig att ta med pga dess låga vikt och tunna profil. Prestandan var skitsamma för mig, men med en fyrkärning i7:a med 8GB ram som jag valde, kommer jag troligtvis kunna behålla datorn längre än den tvåkärninga i5:an jag hade i min 13".

  • Medlem
  • 2013-06-04 18:30

Älskar min 15". Trångt på cafébordet men där riskerar man bara att hälla kaffe i den.
Ligger däremot mycket bättre i knät med lite extra bredd. Jobbar ofta uppkrupen i sängen eller soffan.

  • Medlem
  • 2013-06-04 22:24

Var och kollade på de olika modellerna idag och tyckte inte skillnaden i storlek var så stor, tycker att priset på 15" är så pass mycket högre så tycker det verkar mer värt att köpa en 13" eftersom jag inte lär behöva mer kraft än vad det är i 13" och behöver jag större arbetsyta så tänkte jag att jag kopplar in extern skärm när jag är hemma. Tänkte dock vänta och se om det kommer någon ny modell som det ryktades om.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-06-04 22:28
Ursprungligen av okki:

Var och kollade på de olika modellerna idag och tyckte inte skillnaden i storlek var så stor, tycker att priset på 15" är så pass mycket högre så tycker det verkar mer värt att köpa en 13" eftersom jag inte lär behöva mer kraft än vad det är i 13" och behöver jag större arbetsyta så tänkte jag att jag kopplar in extern skärm när jag är hemma. Tänkte dock vänta och se om det kommer någon ny modell som det ryktades om.

Tänkte också så när jag köpte 13", men svårt att använda andra skärmar när man är van med "retina"-skärmen så det fick byte till 15"

1
Bevaka tråden