Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Hotspotting"

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-23 19:23

På senare tid har jag roat mig med att leta efter hotspots i Stockholm. iBooken bor i ryggsäcken och när andan faller på packar jag upp den och slår på Airporten. Förvånansvärt ofta finner man WLANs som körs vidöppna... Nå, för att inte Björnström skall gå i taket skall här endast redovisas legitim testkörning. Jag nappade på DefaultCitys sommarerbjudande och har hittills testat accesspunkterna i Hitech Building (mittersta Hötorgsskrapan) och Bull & Bear Inn (Stureplan). Nu sitter jag på en parkbänk på S:t Eriksplan (tunnelbanenedgången vid Lars Bengtsson) - denna nod fungerar också fint! (Hör finns f.ö. tre andra nät.)

Edit:
Vid Odenplan hittar jag förutom DefaultCity PowerNet, vars nät jag också kan använda i och med roamingavtalet mellan de två WISParna, samt två andra nät. Utanför Gustav Vasa kyrka är signalstyrkan god i båda näten.

TBC

Senast redigerat 2003-07-23 23:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-23 19:36

Häftigt! Synd att jag inte har AirPort i iBooken som jag lånar så jag kan prova själv.

Så det är bara att gå in i en zon där det finns trådlöst och sen är det bara att börja surfa (efter att man valt AirPort i inställningarna)? Är inte näten lösenordsskyddade på något sätt?

De är inte lösenordsskyddade, men de kanske borde vara det, det är det som är poängen. Det är bara att välja namnet på den airport/nätverk man vill ansluta till i Airportmenyn. Kommer det upp en fråga om användarnamn/lösenord, så är det skyddat och då provar man en annan.

/Ola

  • Oregistrerad
  • 2003-07-23 21:05

Som Taz_1999 sade är många nät inte lösenordskyddade. Accesspunkter för hemmabruk levereras ofta med alla säkerhetsfunktioner frånslagna (antagligen för att underlätta för supportavdelningarna...) och hur många orkar RTFM för att säkra nätet? Sedan finns förstås de som medvetet bjuder på Internetaccess (http://susning.nu/Elektrosmog/noder).

1
Bevaka tråden