Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken macbook ska jag ha?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver lite råd nu. Ska köpa macbook för första gången.
Jag har tidigare varit inne på en mac mini, men eftersom jag ska studera utomlands nästa termin är en bärbar mer lämplig.
Jag har funderat på alla valbara macbooks. Först pro och pro med retinaskärm. Först nu det senaste en air. Vilken passar bäst för skolarbeten, filmer, lättare spel och en del nedladdning?
Jag har tänkt på den dyraste macbook air med fyra extra gb ram, alltså uppdaterat till åtta. Billigaste macbook pro retina, inga tillägg. Även billigaste standard macbook pro, men med fyra extra gb ram, också här till åtta.
Det jag tycker talar emot standard pron är dess storlek. Nu när retinavarianten, som är mindre finns, känns den väldigt klumpig. Har också en del jag inte använder, gigabit ethernet, firewire 800 och superdrive.
Det som talar emot mbp med retina är priset. Lite för dyr egentligen. Men skärmen har jag verkligen förälskat mig i.

Vill endast ha 13" då jag tycker 11" är för litet och 15" för stort.
Undrar nu också hur stor skillnad det är på processorerna i air och mbp retina. Uppgraderar jag ramminnet på air är det samma, även ssdn (lite större på air), Men hur stor skillnad gör processorn?
Vilken uppfyller mina behov? Att ssdn är liten klarar jag mig med. Kommer ha externa hårddiskar till de största filerna.
Dessutom har jag hört att det eventuellt ska komma en uppdatering av alla(?) datorerna under WWDC med bättre processor (Haswell?). Är det högt tryck på de uppdaterade då? Om jag skulle köpa i augusti från apples hemsida, hur lång leveranstid ska jag räkna med då? Finns de lättilgängligt i butiker i september annars?
Är det något annat man borde fundera på med en mac?
Ställ gärna följdfrågor!

Vad är det för spel som du räknar som lättare?
Ska du spela så krävs i stort sett MBP Retina 15" med NVIDIA-grafik. Finns inte så många val där..

Själv skulle jag ha köpt en MBA 13" med 256GB SSD och 8GB RAM. Men så spelar jag inte.

Haswell kommer, när Apple kommer med det i sina modeller är det ingen som vet förutom Apple, samma gäller tillgänglighet.

Ursprungligen av keptang:

Vad är det för spel som du räknar som lättare?
Ska du spela så krävs i stort sett MBP Retina 15" med NVIDIA-grafik. Finns inte så många val där..

Själv skulle jag ha köpt en MBA 13" med 256GB SSD och 8GB RAM. Men så spelar jag inte.

Haswell kommer, när Apple kommer med det i sina modeller är det ingen som vet förutom Apple, samma gäller tillgänglighet.

Tänker mest minecraft ibland, samt diverse enkla onlinespel när jag är uttråkad. Inte wow, lol eller liknande alltså.
Tror faktiskt att det blir 13" Air med 8 GB ram och 256 GB ssd. Känns som en hyfsat prisvärd dator.

Ursprungligen av Weedberg:

Tänker mest minecraft ibland, samt diverse enkla onlinespel när jag är uttråkad. Inte wow, lol eller liknande alltså.
Tror faktiskt att det blir 13" Air med 8 GB ram och 256 GB ssd. Känns som en hyfsat prisvärd dator.

Ja, då funkar nog en MBA fint.

Ursprungligen av keptang:

Ja, då funkar nog en MBA fint.

Härligt! Tackar för hjälpen!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-31 21:01
Ursprungligen av keptang:

Vad är det för spel som du räknar som lättare?
Ska du spela så krävs i stort sett MBP 15" UTAN Retina med NVIDIA-grafik.

Jag rättade till det där för dig.

Ursprungligen av Weedberg:

Tänker mest minecraft ibland, samt diverse enkla onlinespel när jag är uttråkad. Inte wow, lol eller liknande alltså.
Tror faktiskt att det blir 13" Air med 8 GB ram och 256 GB ssd. Känns som en hyfsat prisvärd dator.

Låter vettigt, även om minecraft verkar kunna kräva mer än man tror.

Ursprungligen av Json_81:

Låter vettigt, även om minecraft verkar kunna kräva mer än man tror.

Blir det en bättre upplevelse om man lägger till i7 processor i datorn också?

Ursprungligen av Json_81:

Jag rättade till det där för dig.

Motivera?
En 15" MBP vs. MBA 13", varför vill man ha det om man inte spelar tyngre saker än Minecraft?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-31 21:41

Haswell kommer ge primärt två saker:

- Bättre batteritider
- Bättre grafikkort

Sedan blir det en viss prestandaökning på generella CPU-sidan men där är det mer vanlig "evolution" (10-15%). På batterisidan pratar man om så mycket som 50% bättre prestanda. Detta är nog högst optimistiskt men CPU:n har bra strömfunktioner. Både Intel och nVidia har nyheter på grafiksidan som ser lovande ut - integrerat eller separat GPU.

För spel skulle jag uteslutande vilja ha dedikerat grafikkort. Dessvärre måste man då upp i ganska stora och dyra modeller (MBP 15" som nämnts). Det är inte omöjligt du blir nöjd även i spel på en MBA. Kanske har du möjlighet att testa hos någon ÅF?

När Apple släpper Haswell-maskiner är oklart. Det vore dock inte omöjligt med en release i sommar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-01 08:27
Ursprungligen av keptang:

Motivera?
En 15" MBP vs. MBA 13", varför vill man ha det om man inte spelar tyngre saker än Minecraft?

Titta vad jag ändrade i citatet

En 15" MBP utan retina är bättre som speldator än en med retina,

Jag har spelat COD Black Ops på båda mina retina-macar utan några som helst konstigheter. Och COD lär vara mer krävande än Minecraft. Hade definitivt valt att satsa på en rMBP om det är mot Air du jämför.

Air är en trevlig dator men jag upplever den som mycket långsammare om man gör lite tyngre saker, Photoshop, konvertering av filmformat osv. Till och med att surfa med typ 8 flikar öppna segar ner helhetsupplevelsen. Iaf för mig.

Ursprungligen av grenhall:

Jag har spelat COD Black Ops på båda mina retina-macar utan några som helst konstigheter. Och COD lär vara mer krävande än Minecraft. Hade definitivt valt att satsa på en rMBP om det är mot Air du jämför.

Air är en trevlig dator men jag upplever den som mycket långsammare om man gör lite tyngre saker, Photoshop, konvertering av filmformat osv. Till och med att surfa med typ 8 flikar öppna segar ner helhetsupplevelsen. Iaf för mig.

Just nu står det väl mellan rMBP och Air. Lutar mest mot Air. Saknar HDMI-uttag på den bara...
Photoshop och konvertering av filformat har jag inte planerat att använda en Air till, så att det segar ner datorn gör mig inget. Att den blir lite seg av åtta flikar oroar mig dock lite mer. Blir det mycket lagg när man surfar? Kan detta kanske förbättras av en i7- jämfört med i5-processor? Får väl testa runt i butiker och se hur jag upplever det. rMBP har jag testat en gång, och den tyckte jag flöt på riktigt bra!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-01 11:55

Min upplevelse är att Safari blir segare efter längre tids användning. Så var annan eller var tredje dag behöver jag starta om den. Då är det inga problem med många flikar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-01 13:45
Ursprungligen av Weedberg:

...Lutar mest mot Air. Saknar HDMI-uttag på den bara...

Köp en thunderbolt/display port adapter för HDMI för några hundralappar!

Ursprungligen av pesc:

Köp en thunderbolt/display port adapter för HDMI för några hundralappar!

Varför lägga så mycket som några hundralappar när man kan få en fullt fungerande adapter för en dryg tjuga på eBay?

http://www.ebay.com/itm/Mini-DisplayPort-Disp...

Jag har köpt två sådana själv och de fungerar båda helt utan problem.

Tack för alla svaren! En kompis harnu fått mig attfundera igen. Han påstår att 4 GB ram räcker bra i ett par år till för det jag ska göra... Att lägga till fyra extra ser han därmed som onödigt. Har han rätt? 8 GB ram kan väl också öka värdet om jag någon gång skulle sälja den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-03 21:16
Ursprungligen av Weedberg:

Tack för alla svaren! En kompis harnu fått mig attfundera igen. Han påstår att 4 GB ram räcker bra i ett par år till för det jag ska göra... Att lägga till fyra extra ser han därmed som onödigt. Har han rätt? 8 GB ram kan väl också öka värdet om jag någon gång skulle sälja den?

Jag skulle säga de flesta användare idag bör ha 8GB RAM. 16GB är overkill, 4GB är gränsfall även om det funkar.

På en maskin du inte själv kan uppgradera minnet på är 8GB en no-brainer.

Ursprungligen av Weedberg:

Tack för alla svaren! En kompis harnu fått mig attfundera igen. Han påstår att 4 GB ram räcker bra i ett par år till för det jag ska göra... Att lägga till fyra extra ser han därmed som onödigt. Har han rätt? 8 GB ram kan väl också öka värdet om jag någon gång skulle sälja den?

4GB ram räcker om du bara ska sitta och titta på den. Allvarligt talat dock. 8GB är lagom mycket i dagsläget och ett år framåt typ. Det är helt omöjligt att sia om vad du kommer behöva om ett år eller ens ett halvår för den delen. Därför kanske du ska satsa på en dator där du kan styra lite grann själv typ en MacBook Pro 13". Annars är min rekommendation 8GB. 4GB kommer bara göra dig frustrerad i förlängningen.

8 GB, tveklöst.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-06-03 21:24

Om några år kommer 4GB definitivt vara för lite, både för dig och eventuelle köpare. Kör på 8GB.

Allt annat än 8 GB verkar dumt. Får se hur kompisen försvarar sig nu...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-05 16:24

Mer minne?

Ursprungligen av Weedberg:

Allt annat än 8 GB verkar dumt. Får se hur kompisen försvarar sig nu...

Jag går oxo i samma tankar om jag ska peta in mer minne i min MBP 15" (mid) 2009. Nu sitter det 4GB och jag kan maxa den upp till 8GB. CPU är en duo core 2.66Mhz. Skulle jag märka någon skilland alls? Är själv ganska ny med Mac men gillar den mer o mer. Använder den mest för surf just nu men vill lära mig mer. Ibland kommer den berömda badbollen upp på vissa sidor.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-05 16:53
Ursprungligen av Zoltrix:

Jag går oxo i samma tankar om jag ska peta in mer minne i min MBP 15" (mid) 2009. Nu sitter det 4GB och jag kan maxa den upp till 8GB. CPU är en duo core 2.66Mhz. Skulle jag märka någon skilland alls? Är själv ganska ny med Mac men gillar den mer o mer. Använder den mest för surf just nu men vill lära mig mer. Ibland kommer den berömda badbollen upp på vissa sidor.

Ja du lär märka skillnad med 8GB i din dator, skruva även in en SSD om du inte redan har en sådan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-05 17:23
Ursprungligen av Zoltrix:

Jag går oxo i samma tankar om jag ska peta in mer minne i min MBP 15" (mid) 2009. Nu sitter det 4GB och jag kan maxa den upp till 8GB. CPU är en duo core 2.66Mhz. Skulle jag märka någon skilland alls? Är själv ganska ny med Mac men gillar den mer o mer. Använder den mest för surf just nu men vill lära mig mer. Ibland kommer den berömda badbollen upp på vissa sidor.

Ursprungligen av Gordy:

Ja du lär märka skillnad med 8GB i din dator, skruva även in en SSD om du inte redan har en sådan.

Mer minne kan visserligen vara att föredra före SSD i vissa scenarion men om det redan sitter 4GB och användningen är surf + lära sig mer hade jag vald SSD, så om inte både minne och SSD är ett alternativ, välj SSD före mer minne.
En SSD går dessutom att ta med till nästa dator.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-05 21:56
Ursprungligen av Json_81:

Mer minne kan visserligen vara att föredra före SSD i vissa scenarion men om det redan sitter 4GB och användningen är surf + lära sig mer hade jag vald SSD, så om inte både minne och SSD är ett alternativ, välj SSD före mer minne.

8GB minne är så pass billigt att det är en nobrainer. Kör man fler program samtidigt eller surfar med en minnesgris som Safari så märks mer minne definitivt men som sagt att satsa på en SSD är verkligen inte heller fel.

1
Bevaka tråden