Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ComHem tråden!

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej

Jag skulle vilja höra från er alla som använder ComHem som er internetleverantör hur det fungera för er, är ni nöjda eller finns det något att klaga på?

Berätta gärna era upplevelser med ComHem!

Mvh
Hunter78

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-28 17:42

Jag har haft ComHem i ett och ett halvt år nu, och måste säga att de levererar det de lovar. Stabil uppkoppling med utlovad hastighet. Det jag stör mig på är att det inte går att få fast IP eller mer än 10 Mbit upplina.

Hoppas att ComHem fungerar för jag har valt ett special paket från ComHem på TV (Extra Large) inkl Cmore film och Bredband XXL 100/10 m.m.
Man har tyvärr hört mycket negativt om just ComHem, men vi får se hur det går, jag återkommer med kommentarer!

Har haft Comhem sedan 2006 och de första 10 månaderna var det ett rent helvete.

I dagsläget sitter jag med Comhem combo på 200/10 och TV extra Large. Telefonen använder jag extremt sällan men finns där för gamla släktingar som fortfarande inte ringer mobiler.

Så här ser min lina ut för stunden. Jag är inte världens lyckligaste precis.

  • Medlem
  • 2013-05-28 19:19

Blev sjukt sur på ComBort när de ändrade mitt avtal genom att bara skicka hem ett brev i brevlådan och förklara att from nu så har du tre gånger så lång uppsägningstid på ditt abonnemang... (tre månader istället för en)
Supporten är urusel och linan jag hade 10/10 var sjukt ostabil. Detta var 2008 tror jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-28 20:46

ComHem är ett skoskav från helvetet.

Vi i vår förening jobbar stenhårt på att få möjligheten att implementera ett alternativ, för att kunna avsluta vårt avtal med ComHem. Jag orkar sedan inte ta upp allt jag personligen har fått bråka med dem om men vi kan ju kortfattat säga som så att de är på tok för stora för sitt eget bästa. De skiter i sin leverans och kundernas åsikter om dem.

Jättenöjd Comhem-kund. Har både bredband (100/10) och TV (XL).

Har haft bredbandet i ca 1,5 år, och det har fungerat bra. Några små avbrott har vi väl haft då och då, men överlag funkar det mycket bättre än Telia ADSL som jag hade tidigare.

Har varit i kontakt med supporten ett par gånger, och de har varit både kunniga och trevliga.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-28 21:10
Ursprungligen av zinned:

ComHem är ett skoskav från helvetet.

Vi i vår förening jobbar stenhårt på att få möjligheten att implementera ett alternativ, för att kunna avsluta vårt avtal med ComHem. Jag orkar sedan inte ta upp allt jag personligen har fått bråka med dem om men vi kan ju kortfattat säga som så att de är på tok för stora för sitt eget bästa. De skiter i sin leverans och kundernas åsikter om dem.

Det är min erfarenhet också.

Edit: Vi har lyckats bli av med ComHem ska jag väl tillägga

Senast redigerat 2013-05-28 21:24
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-28 21:22

ComHem funkar riktigt bra. Haft BBB och Telia tidigare de både strulade mer och kostade mer. BBB kunde inte ens leverera sin TV-tjänst trots att jag bor väldigt nära telestationen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-28 22:04

Tekniken: Har haft ett avbrott på 3 år. Har haft 50-100 ner men bytte till 100-200 nyligen. Skillnad? Inte ett dugg. Fortfarande 113ner och 11upp och 16ms. För mig funkar det så jag är nöjd.
Kundtjänsten: smått jobbiga, ringer och försöker sälja på telefoni/TV rätt ofta. (Jag har Netflix och mobil, vilket de har svårt att förstå.)

EDIT: Nu toppar det plötsligt på 146ner.

Senast redigerat 2013-05-28 22:32
Ursprungligen av reboot81:

...Fortfarande 113ner och 11upp och 16ms. För mig funkar det så jag är nöjd...

Det hade inte jag varit nöjd med. Att betala för 100-200 och bara få 113 är riktigt dåligt, tycker jag.

Mitt nuvarande abonnemang är 50-100 och jag får ca 97. Det är bra, tycker jag. Och det är efter min router - jag har inte mätt direkt från modemet.

Hade inte internet från ComHem, men däremot digital-TV. Grymt missnöjd i samband med att jag flyttade.

6 månader innan jag flyttade ringde jag kundtjänst för att förhöra mig om hur mitt bundna abonnemang skulle hanteras om jag flyttade till en adress dit man inte kunde leverera tjänsten. Fick till svar att detta var inga problem, jag skulle inkomma med en kopia på min adressändringsanmälan så skulle man helt enkelt avsluta mitt abonnemang i förtid.

Köpte hus, konstaterar att man inte kan få ComHem där. Ringer ComHem. Nejdu, ditt abonnemang är bundet i ytterligare 9 månader. Det bästa de kunde erbjuda var 50% av resterande 9 månaders avgifter.
Jag påtalade att de någon månad tidigare lämnat ett annat besked men det ville man inte kännas vid.
Jag lämnade dem 2 alternativ: A) Leverera omedelbart tjänsten till min nya bostad och behåll mig som kund eller B) leverera inte tjänsten till min nya bostad och jag betalar 0:-. Deras alternativ, att inte leverera till halva priset fanns inte med på min meny.

Det slutade dock med att jag fick hosta upp de där 50% mot ett löfte om att jag skulle berätta för alla och envar jag träffar om vilka kräk de är på ComHem och att jag aldrig någonsin kan rekommendera dem till något för någon.

Ursprungligen av pmarriott:

...Fick till svar att detta var inga problem, jag skulle inkomma med en kopia på min adressändringsanmälan så skulle man helt enkelt avsluta mitt abonnemang i förtid...

Den typen av löften måste man alltid se till att få skriftligt. Spelar ingen roll vilket företag det är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-29 13:39

De senaste 2 åren tycker jag att det har varit stabilt och bra fart. Innan dess var det ganska ofta perioder där det strulade mycket. Avbrott och perioder med låg fart. Så jag är nu nöjd med vad de levererar nu.

Jag har också upplevt deras support som de levandes försmak på helvetet. Men även där har jag bättre erfarenhet de senaste två gångerna det varit något. Nu har jag ju inte haft anledning att ringa dem så mycket då det är stabilt. Men den näst sista gången började det inte så bra. Då spydde jag över dem på Twitter och då hörde de av sig och skötte ärendet via twitter på ett snabbt och bra sätt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den typen av löften måste man alltid se till att få skriftligt. Spelar ingen roll vilket företag det är.

Nu gav ju kundtjänst-fjant #1 mig intrycket av att detta var standard procedure, det skulle alltså inte vara någon form av specialarrangemang. Då tycker jag man ska kunna lita på vad de säger. Det är först när man kommer överens med någon om något som går utanför det vanliga som jag tycker man ska behöva begära underlag.

Ursprungligen av pmarriott:

...Det är först när man kommer överens med någon om något som går utanför det vanliga som jag tycker man ska behöva begära underlag.

Detta är utanför det vanliga. Bindningstid är bindningstid. De har ingen skyldighet att släppa bindningstiden bara för att du väljer att flytta till ett icke-comhem-hus.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Detta är utanför det vanliga. Bindningstid är bindningstid. De har ingen skyldighet att släppa bindningstiden bara för att du väljer att flytta till ett icke-comhem-hus.

Nej, precis. Däremot lät det på den första som jag pratade med att man släpper bindningen om man flyttar någonstans där ComHem inte kan leverera. Jag fick intrycket vid mitt första samtal att detta var deras policy.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, precis. Däremot lät det på den första som jag pratade med att man släpper bindningen om man flyttar någonstans där ComHem inte kan leverera. Jag fick intrycket vid mitt första samtal att detta var deras policy.

https://www.comhem.se/comhem/kundservice/fakt...

Jo, tack. Men varför säger då fjant #1 att "det är inga problem, kan vi inte leverera dit du flyttar så avslutar vi abonnemanget i förtid"?

Senast redigerat 2018-07-23 09:14
Ursprungligen av pmarriott:

Jo, tack. Men varför säger då fjant #1 att "det är inga problem, kan vi inte leverera dit du flyttar så avslutar vi abonnemanget i förtid"?

Han ville bli av med dig. Har ingen bättre förklaring.

Ursprungligen av pmarriott:

...Men varför säger då fjant #1 att "det är inga problem...

Kanske för att han faktiskt trodde att det var så. Kanske för att han ville avsluta samtalet. Kanske av någon annan anledning. Det lär vi aldrig få veta.

Så oavsett hur övertygande personen låter, så hävdar jag fortfarande att om man får ett löfte som innebär en oväntad goodwill från företagets sida, och om det lämnas muntligt av en enskild person på en kundtjänst, och om man planerar att utnyttja det där löftet, så ska man alltid begära skriftlig bekräftelse.

Här är ett exempel på en kundtjänst/support-person som också ljög(?):
Min Comhem-box gick sönder efter ca 1 år. Lämnade in den hos Elgiganten. Fick en ny box.
Efter ca 15 månader gick även den boxen sönder. Lämnade in hos Elgiganten igen. Personen som tog emot ärendet drog en lång historia om att han själv hade haft dåliga erfarenheter av olika Motorola-prylar, och att han skulle fixa så att jag fick en ny box av ett annat märke. Han kanske trodde att det skulle gå. Han kanske ljög fullt medvetet. Det är bara han som vet.
Men jag vet ju att Comhem bara har EN HD-box i sitt sortiment, och det är en Motorola-box. Så jag trodde ju inte ett ögonblick på honom, utan lät honom bara hållas. Och när jag hämtade ut en ny box, efter ca 2 veckor, så var det naturligtvis en likadan Motorola-box.
Men jag bryr mig inte. För under väntetiden så köpte jag en CI+-modul till min TV i stället, och sätter nu Comhem-kortet direkt i TVn, och använder inte boxen längre. Så nu står det en ny oanvänd box där hemma.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-30 13:26
Ursprungligen av pmarriott:

Jo, tack. Men varför säger då fjant #1 att "det är inga problem, kan vi inte leverera dit du flyttar så avslutar vi abonnemanget i förtid"?

Deras prestation mäts i antalet avslutade samtal per dag, inte i antal korrekta svar eller hjälpta kunder. Det är så i all first line-support nu för tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-31 06:20

Bor i en förening som har Comhem för kabeltv och jag är trött på dem. Vi hade bredband en kort period men eftersom det strulade mest hela tiden och supporten är ju inte är mycket att hänga i julgranen så sa vi upp det. Nu ringer de titt som tätt och försöker sälja på oss telefoni, bredband, fler kanaler etc - denna veckan har de ringt 3 gånger. Vi är NIXAde med eftersom föreningen har ett avtal är alla boende tvångsanslutna kunder och då har de rätt att ringa.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-31 11:28
Ursprungligen av pmarriott:

Nu gav ju kundtjänst-fjant #1 mig intrycket av att detta var standard procedure, det skulle alltså inte vara någon form av specialarrangemang. Då tycker jag man ska kunna lita på vad de säger.

Sa de uttryckligen att de inte skulle ta betalt för att du skulle få förkorta ditt bundna abonnemang? Skälet till den långa bindningstiden var väl att du utnyttjat ett specialerbjudande och kanske fått någon bättre kabelbox än normalt på köpet? Då är det väl inte så konstigt att Com hem ville ha betalt för hela perioden

Själv fick jag en Samsung HD box med 320 GB hårdisk för en krona när jag band mig ett år vilket var väldigt förmånligt eftersom kabelboxen kostade över 3000 normalt.

Ursprungligen av Gordy:

Sa de uttryckligen att de inte skulle ta betalt för att du skulle få förkorta ditt bundna abonnemang? Skälet till den långa bindningstiden var väl att du utnyttjat ett specialerbjudande och kanske fått någon bättre kabelbox än normalt på köpet? Då är det väl inte så konstigt att Com hem ville ha betalt för hela perioden

Själv fick jag en Samsung HD box med 320 GB hårdisk för en krona när jag band mig ett år vilket var väldigt förmånligt eftersom kabelboxen kostade över 3000 normalt.

Hade en helt vanlig standardbox och tror att jag fick binda mig på 24 månader när jag skaffade abonnemanget. Så det var inget exceptionellt alls. Jag kan egentligen inte se något alls orimligt i att ett företag som ComHem i rent intresse att hålla sig väl befintliga och före detta kunder skulle släppa ett bundet abonnemang i förtid om man flyttar till en icke-ComHem-adress. Boxen hade jag ju kunnat lämna tillbaka eftersom jag inte har någon användning av den längre.
Nog om detta. Är sur på dem för att jag fick motsatta besked av 2 olika handläggare.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-31 22:11
Ursprungligen av Vassius:

Deras prestation mäts i antalet avslutade samtal per dag, inte i antal korrekta svar eller hjälpta kunder. Det är så i all first line-support nu för tiden.

Nej, så är det verkligen inte i alla 1st Lines.
Har du någon källa på att det är så hos Comhem?

Ursprungligen av Vassius:

Deras prestation mäts i antalet avslutade samtal per dag, inte i antal korrekta svar eller hjälpta kunder. Det är så i all first line-support nu för tiden.

Du har inte så mycket koll verkar det som om man kommer med sådana påståenden.

Det brukar finnas en viss tid man bör begränsa sig till ja (antal minuter/samtal), man får inte sparken om man överskrider denna, att kundnöjdhet (~korrekta svar/hjälpta kunder) inte skulle vara ett mätetal är nästan humor, det är det viktigaste som finns idag.

Då pratar jag inte specifikt om Comhem (som senaste 10 åren eller något fått sämst ranking bland samtliga leverantörer av liknande slag).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-31 22:56

Wow, jag trodde mitt inlägg var en uppenbar överdrift, men tydligen finns det folk som tolkar allting bokstavligt...

Ursprungligen av Vassius:

Wow, jag trodde mitt inlägg var en uppenbar överdrift, men tydligen finns det folk som tolkar allting bokstavligt...

Då är det kanon att använda smileys.
Lite svårt att tolka annars.

Senast redigerat 2013-05-31 23:30

Well har nu haft ComHems bredband XXL 100 Mbit och deras TV XL i drygt 1 dygn tillsammans.
Jag kunde hämta ut modemet Netgear CG3700 och Tv boxen Motorola Vip 1963C i fredags sen eftermiddag 31 maj 2013.
Utav bredbandet får jag ca 97,2 Mbit/s får anses vara klart godtagit för hastighet ner. Hur stabiliteten bredbandet är vet jag inte för jag har bara haft bredband i 24h, jag återkommer ang stabilitet.

När det kommer till tv boxen Motorola Vip 1963C så är det bara ett ord som gäller = Katastrof jämfört med min gamla Samsung SMT- C7160 bra mycket rappare i menyerna, fler Favorit listor, snabblista över kanalerna, bättre EPG m.m. är bara några saker som samungen är bättre på än Motorola boxen.

Resultatet är att Motorola boxen returneras till ComHem och jag kör med min gamla samsung tills ComHem släpper TiVo boxen som ska vara en samsung box och bättre än Motorola boxen och min gamla Samsung SMT- C7160.

Överlag är jag nöjd så här långt!

Bevaka tråden