Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetoothkrock?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bildläraren på skolan vill köpa in touchpennor till våra iPads. Han funderade på om det kan bli konflikt att ha 25 pennor i samma klassrum t.ex. att en penna vill ansluta till flera enheter. Någon som vet?

Hur kan det bli bluetoothkrock?
Vanliga pennor, typ denna, använder ingen bluetooth.

Det är som om det skulle bli fingerkrock.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-29 15:51

Jag antar att TS tänker på BlueTooth-anslutna pennor.
http://www.tenonedesign.com/connect.php

@kenjon, det kan vara så.

Krock borde inte vara något problem, däremot om det är så att alla ska anslutas på nytt vid varje lektion så kan det nog bli jobbigt.

Synd att de inte tänker lika långt som Logitech, med sitt trådbundna tangentbord (just för skolor).

Sorry för bristande terminologi:) Kollegan kallade dem för touch-pennor, men han tänkte alltså inte på de analoga som ersätter fingret på skärmen utan just på bluetooth-anslutna pennor, precis som Kejon antog. Har inte själv sett pennorna än så jag kan inte beskriva i detalj hur de funkar.
Tack för svar:)

Ursprungligen av lantzikoping:

Sorry för bristande terminologi:) Kollegan kallade dem för touch-pennor, men han tänkte alltså inte på de analoga som ersätter fingret på skärmen utan just på bluetooth-anslutna pennor, precis som Kejon antog. Har inte själv sett pennorna än så jag kan inte beskriva i detalj hur de funkar.
Tack för svar:)

Jag frågade.

Svaret;
The short answer is no, if the Pogo Connect pens are set up correctly, they shouldn't interfere with each other. At trade shows, we have had 4 iPads running at the same time with a Pogo Connect pen for each. To make it easy, we generally would set up the pen's connection to an iPad one at a time. What can get a bit tricky, is if the pen disconnects from the app. When reconnecting, sometimes the different Pogo Connect pens in close proximity may show up in the app's settings, and you'll want to be sure you are connecting the app to the correct pen.

Of course, the more iPads that are involved, the more involved the set up may be.

Ursprungligen av keptang:

Jag frågade.

Svaret;
The short answer is no, if the Pogo Connect pens are set up correctly, they shouldn't interfere with each other. At trade shows, we have had 4 iPads running at the same time with a Pogo Connect pen for each. To make it easy, we generally would set up the pen's connection to an iPad one at a time. What can get a bit tricky, is if the pen disconnects from the app. When reconnecting, sometimes the different Pogo Connect pens in close proximity may show up in the app's settings, and you'll want to be sure you are connecting the app to the correct pen.

Of course, the more iPads that are involved, the more involved the set up may be.

Tusen tack för hjälpen!

Ursprungligen av lantzikoping:

Tusen tack för hjälpen!

Det är stor skillnad på 25 st och 4 st. I Bluetooth hoppar man ju mellan adresser så "bruset" från detta kan försämra räckvidden rejält. Men i ett klassrum så borde det vara ok.

Ursprungligen av Mactastic:

Det är stor skillnad på 25 st och 4 st. I Bluetooth hoppar man ju mellan adresser så "bruset" från detta kan försämra räckvidden rejält. Men i ett klassrum så borde det vara ok.

Är ju i praktiken inte annorlunda än 10-12 st datorer i ett öppet kontorslandskap med trådlöst tangentbord + mus. Har aldrig hört talas om att detta skulle vara ett problem. Plus alla som har BT-headset. Inom en radie på 10 m från mitt skrivbord räknar jag 13 st BT-enheter och det är inget problem.

Ursprungligen av pmarriott:

Är ju i praktiken inte annorlunda än 10-12 st datorer i ett öppet kontorslandskap med trådlöst tangentbord + mus. Har aldrig hört talas om att detta skulle vara ett problem. Plus alla som har BT-headset. Inom en radie på 10 m från mitt skrivbord räknar jag 13 st BT-enheter och det är inget problem.

Precis.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-31 11:12

?Det borde inte vara problem med att koppla upp sin bluetooth penna i ett klassrum med 24 likasinnade. Jag sökte koppling till bluetooth på en utställningsmässa och skillnaden var att listan på hittade enheter var väldigt lång. Sitter själv med en Adonit penna "Jot Touch" kopplad till paddan. Den kostar en tusing att köpa och med sin bluetooth koppling har den en del trevliga funktioner. Antal appar skrivna till pennan ökar ständigt. 8st appar har jag själv och det finns förmodligen ännu fler idag.

Ursprungligen av pmarriott:

Är ju i praktiken inte annorlunda än 10-12 st datorer i ett öppet kontorslandskap med trådlöst tangentbord + mus. Har aldrig hört talas om att detta skulle vara ett problem. Plus alla som har BT-headset. Inom en radie på 10 m från mitt skrivbord räknar jag 13 st BT-enheter och det är inget problem.

Jag gissar att inte alla sänder samtidigt? Då går det inte mycket trafik i luften.
Med 80% säkerhet så sitter det våra chip i tangentborden/mössen ni använder. De fungerar så bra som de gör för att det är ett j*kla fint protokoll som används. När du har "hoppande" protokoll som kommer resten av de trådlösa enheterna se detta som en höjning av brusnivån- detta innebär kortare räckvidd. Om alla kluddrar med pennan samtidigt så är det ett helt annat use-case.
Råkar jobba som designer av Bluetooth-hårdvara och just nu tangentbord och mus

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-06-01 01:09

Lekmannen tänker högt: BT jobbar på 79 st frekvenser som hoppar 1600ggr/s.
Så det om man i ett rum håller sig till <79 enheter som skickar >1600kommandon/s så borde man alltså klara sig ok? Eller >79 enheter som skickar <1600kommandon per/s?

1
Bevaka tråden