Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobba "remote"

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-29 01:27

9 av 10 arbetsgivare jag pratat med inom webutvecklarbranchen vill att man ska sitta på jobbet och arbeta. Det förvånade mig en aning. Jag trodde att man typ, träffades i början av ett projekt, lade upp riktlinjer, snackade finansiering, bestämde när delmål skulle vara klara och när projektet skulle vara klart, och så vidare. Men inte. Jag inser att jag hade en lite romantisk bild av dagens webutvecklare/designer som av både rent ekonomiska och miljömässiga skäl valt att arbeta hemifrån. Dessutom trodde jag att dessa automatiskt hade ett väldigt stort arbetsfält. Sverige, europa, världen. Dessa webutvecklare/designers, antingen, finns inte eller existerar enbart i liten skara. Varför?
Varför är det viktigt att sitta på just jobbet och arbeta? Om det nu är så viktigt för arbetsgivaren att se att man jobbar så finns det ju mängder med program som man kan använda sig av. Och varför är det så viktigt att man jobbar med främst lokala projekt? Idag, inte igår, känns det ju som att man, när man skapar ny hemsida, läs: hemsida för mobiler/läsplattor, så är det väl besökaren som man ska skapa sidan för. Inte för företaget eller vad det nu kan vara. Detta gör att jag tror att jag inte måste sitta i till exempel Kalmar för att skapa en hemsida för till exempel ett företag i Kalmar.
Men jag har fel eller hur? Jag måste sitta i Kalmar.

Det finns många skäl tror jag, men ett av de vanligaste är att man idag allt mer pratar om "agil utveckling", i motsatts till traditionella arbetssätt där man jobbade mer på det sätt du tänker dig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Agil_systemutvec...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-29 08:20

Aha, tack för svaret.

Generellt sett har jag fått intrycket, oavsett bransch, att arbetsgivare i högre grad vill hålla koll på sina anställda i högre utsträckning. Det är nästan som att stämpelklockan är på väg tillbaka på kontoren. Ett företag där min fru var på intervju hos sa att man inte alls tillät arbete hemifrån "utom när man valbar". (De sa faktiskt så.) Tydligen dyker det förr eller senare upp någon som missbrukar friheten och då väljer man att samla alla i ett öppet kontorslandskap där man lätt kan övervakas.

Det är såklart olika från företag till företag, typ av verksamhet, policy, och hur det fungerar med mättal/KPIs etc.

Där jag jobbar så uppmuntras man att jobba var man vill.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-29 09:35

Alltså jag förstår. Jag förstår arbetsgivarna. Det är ju något som är trögt i maskineriet mot framtiden för oss som vill och kan arbeta hemifrån. Vid viktiga möten och dylikt är det ju självklart att man träffas "face to face". Men i övrigt så finns som sagt mängder med program som arbetsgivarna kan använda för att kolla att man jobbar.

En annan infallsvinkel är ju det där med att vara egen företagare. Skulle man sätta igång och vara egen företagare ryker akassan direkt. Det där känns verkligen stenålders. Idag skulle man ju kunna jobba med lite av varje(läs jobba med till exempel php åt en firma två dagar, vara utan jobb i två dagar, jobba åt en annan firma med photoshop och html5 tre dagar, vara utan jobb i en vecka, jobba med responsive design åt ett företag i två veckor, .............osv) hemifrån. Visst vara arbetssökande mellan varven, men se det då så här:
Jag var arbetssökande för några år sedan. Plötsligt fick jag sommarjobb i tre månader. Sen var jag arbetssökande igen och fick kassa. Så blev jag desperat och hoppade jag in och jobbade i en mataffär, men bara timanställd. När jag inte jobbade fick jag akassa.
Så varför får man inte göra likadant om man är egen företagare? Känns som att det är en tidsfråga innan det ändras. Eller? Någon som har någon annan syn på det hela?

Förmodligen för att det är sjukt bökigt att göra det rättvist. När man är egenföretagare (enskild firma) så kan vinsten justeras långt efteråt (något år iaf, har inte exakt koll), och därmed även din A-kassegrundande inkomst. Så hur mycket ersättning du har rätt till kan ändras efter att du har fått ut ersättningen, vilket kan bli en byråkratisk mardröm. Speciellt när det börjar missbrukas.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-29 13:37

Aha! Tack för svaret.
Men är det inte något som är fel här? Någon borde ju kolla och justera alla regler så att akassan kan bli jämlik oavsett om man jobbar på timmar i en matbutik, eller om man jobbar som egen företagare på timmar åt en webfirma. Eller?

Eller en annan vinkel på det hela. Scenariot är följande:
Säg att jag är webutvecklare, som vill och kan jobba "remote". Jag, sitter i Haparanda och ringer en webfirma i Ystad, som just då behöver hjälp. Jobbet kanske handlar om 16-24timmar och behöver vara klart inom tre dagar. Jobbet kan göras remote.
Då vill jag kunna skriva ett anställningspapper eller något liknande, via internet, som i slutändan resulterar i samma sak som att jag hoppar in och jobbar timmar på ICA dagarna runt julhelgen för att de behöver mer hjälp just då.
Någon som förstår poängen?

Senast redigerat 2013-05-29 13:50

A-kassan är inte anpassad för dagens samhälle. Den måste reformeras.

För att få ersättning från A-kassan måste folk som äger ett företag lägga ner firman, lägga den i vila eller ha den aktivt men firman får inte ta emot betalning för sina tjänster.

Många arbetslösa egenföretagare vill inte gärna lägga ner företaget eller sätta det i vila. De vill att företaget fortfarande kan dra in pengar, även om det inte är tillräckligt lönsamt för enbart jobba i företaget… Många vill gärna efter att de fått jobb, fortfarande ha sitt företag som fritidssyssla.

Mitt förslag till reformeringen av A-kassan är:
Att kunna ha kvar företaget i aktivt läge och fortfarande dra in pengar till företaget, mot att den arbetslöse får inte ta emot ersättning, lön, aktieutdelning eller liknande från det egna företaget samtidigt som man måste bevisa att man har sökt jobb och visa sina jobbansökan till arbetsförmedlingen. Det är ett bra sätt att hålla sina yrkeskunskaper i färska…

PS: Det är tydligen OK att äga aktier i t.ex. Scania och ta emot A-kassa, men inte äga eget aktiebolag och ta emot A-kassa?! A-kassan är väldigt inkonsekvent på den punkten!

Senast redigerat 2013-05-29 13:53
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-29 13:52

Japp, reglerna känns både orättvisa, röriga och stenålders.

Jag är inte helt säker på att det är just A-kassan som behöver reformeras. (i just den här frågan) Varför inte ha en företagsform som är enklare och mer lik en anställning? Eller för den delen, medborgarlön. Eller för den delen, använda tjänster såsom Frilans Finans.

Fast på ett samhällsekonomiskt plan är det väl bra att företag måste bära sig? Att finansiera deltidsarbetslöshet ligger snubblande nära att subventionera näringsdelen, vilket innebär en osund konkurrens gentemot företag(are) som inte får en del av sin inkomst via A-kassa.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-29 20:22

Ja, jag håller med er alla. Men jag tycker fortfarande det är krångligt med regler angående akassor, varesig man är egen företagare eller inte.

Och så tycker jag att det är deppigt med denna tröghet som gör att man tyvärr, idag, inte kan arbeta remote. Helt otroligt trögt verkar det vara. Om 10-20 år så kanske man kan sitta i Haparanda och jobba på ett företag i Ystad;).

Om du kan få en anställning på beting så borde du kunna jobba hemifrån hur mycket som helst. Om arbetsmarknaden för ditt gebit är snävv borde det inte vara helt omöjligt att förhandla upp en sådan anställning.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Fast på ett samhällsekonomiskt plan är det väl bra att företag måste bära sig? Att finansiera deltidsarbetslöshet ligger snubblande nära att subventionera näringsdelen, vilket innebär en osund konkurrens gentemot företag(are) som inte får en del av sin inkomst via A-kassa.

Många kan ha sitt företag som fritidssyssla vid sidan av deras riktiga arbete, för att de tycker om att hålla på med något de tycker är roligt.
Om de blir av med jobbet på deras riktiga arbetsplats och vänder sig till Arbetsmförmedlingen för att få A-kassa, tvingas de lägga ner fritidssysslan eller lägga den i vila. Det är oetiskt av A-kassan att göra så. De har ändå ingen chans mot företagen, så risken för osund konkurrens är mycket liten. Det finns många fler osunda konkurrenssätt än det här!!! T.ex. Fas 3 osv…

Senast redigerat 2013-05-30 09:14
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-30 01:22

Suddgummi, du har så rätt. Men det där handlar om marknadsföring, att kunna övertyga arbetsgivaren att det är, dels, jag som kommer att göra jobbet bäst, och dels att jag då kommer att jobba remote och att detta inte ska vara några problem.
"På beting". Hur skriver man ett sådant kontrakt?

The Real Viking, ja, det tycker jag också. Som sagt reglerna är skriven före internets underbara era och det är bara att hoppas att någon, typ politiker ser problemet och kanske gör det till nästa års valfråga. "Jobben, sjukvården, skolan........bla.bla."
Jag tycker nog ämnet hamnar rakt under rubriken jobb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-30 10:00

Jag upplever att det finns en stor vilja att kunna jobba remote bland utvecklare (och säkert hos många andra) samtidigt som det finns en stor rädsla bland chefer att tappa kontrollen. Om utvecklarna sitter remote, vem ska då cheferna ha möten med? Vad ska då cheferna säga till VDn vad dom gör om dagarna?

Jag har möjlighet att jobba remote och jag tycker det funkar strålande med verktygen som finns idag (github, skype, basecamp, trello etc). Åker dock till kontoret ett par dagar i veckan. Det handlar nog bara om tid innan rädda arbetsgivare byts ut mot arbetsgivare som känner sig helt bekväma med anställda på distans.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-30 10:23
Ursprungligen av The Real Viking:

PS: Det är tydligen OK att äga aktier i t.ex. Scania och ta emot A-kassa, men inte äga eget aktiebolag och ta emot A-kassa?! A-kassan är väldigt inkonsekvent på den punkten!

Självklart är det tillåtet! Gäller alla typer av finansiella instrument. Bara för att du äger en hög aktier och några fonder i ditt IPS-konto ska du väl fortf. ha rätt till A-kassa? Bedriver du däremot en verksamhet är det ju upp till dig hur det går för bolaget.

Ursprungligen av kladda:

Självklart är det tillåtet! Gäller alla typer av finansiella instrument. Bara för att du äger en hög aktier och några fonder i ditt IPS-konto ska du väl fortf. ha rätt till A-kassa? Bedriver du däremot en verksamhet är det ju upp till dig hur det går för bolaget.

Du kan äga ett eget aktiebolag utan att vara anställd i det. Men att ha 51% av aktierna eller mer och samtidigt hävda att man inte kan få anställning i sitt eget bolag är nog svårt att hävda. Om du köper en majoritet av Scania kan bestämma själv vad du vill jobba med där och hur hög lön du ska få. Att ha 10 aktier där ger dig däremot inte mycket att säga till om.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-30 10:50

Hahaaaa, durre, "you nailed it"! Det är ju precis så det är. Företagen, vd och chefer borde ju vara målinriktade och se till att jobbet utförs istället för att se till att de anställda är på plats. Kallas med andra ord för effektivitet;).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-30 10:52
Ursprungligen av pmarriott:

Du kan äga ett eget aktiebolag utan att vara anställd i det. Men att ha 51% av aktierna eller mer och samtidigt hävda att man inte kan få anställning i sitt eget bolag är nog svårt att hävda. Om du köper en majoritet av Scania kan bestämma själv vad du vill jobba med där och hur hög lön du ska få. Att ha 10 aktier där ger dig däremot inte mycket att säga till om.

Förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg?
Man får äga aktier i bolag men ändå rätt till a-kass, ja det har vi redan sagt.
Man får inte vara anställd i ett bolag (i vårt fall sitt egna), ja det har vi också redan sagt?

Men så borde vi iof hålla oss mer till topic

Ursprungligen av kladda:

Förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg?
Man får äga aktier i bolag men ändå rätt till a-kass, ja det har vi redan sagt.
Man får inte vara anställd i ett bolag (i vårt fall sitt egna), ja det har vi också redan sagt?

Men så borde vi iof hålla oss mer till topic

Jag försökte utveckla ditt resonemang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-05 19:50

Tja... till att börja med så behöver du inte sitta i Kalmar för att skapa en webbplats för ett företag från Kalmar.

Rätt vanligt att webbyråer jobbar kors o tvärs genom landet.

Däremot är det nog ingen som vill anställa dig på heltid på distans. Om du inte har någon USP.

Det finns faktiskt ett värde i att träffas öga mot öga, något som jag tror många arbetsgivare uppskattar. Det är väl det som gör skillnaden mellan att anlita dig och en ukrainsk programmerare.

Det optimala tror jag är att jobba typ 2 dagar i veckan på ett kontor och 3 dagar hemma. För att få en bra mix av interaktion och ostört kodande.

Men de flesta arbetsgivare kommer vilja se dig på ett jobb fem dagar i veckan.

Antar att det rör sig om kontroll, konservatism och ideologi.

Återstår då att starta eget som du är inne på. Har full förståelse för att man inte kan hoppa mellan frilansande och a-kassa från vecka till vecka. Man skattar ju på årsbasis.

Däremot är ju skatten progressiv, något som märks bra i de lägre omsättningsnivåerna. Alltså behöver du inte lyckas alltför bra för att nå upp i bidragsnivå/överlevnadsmode.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-06-27 08:49

Tack där snigel1. Ja, det verkar som att det inte riktigt är så enkelt som jag tänkt mig att skaffa jobb som webbutvecklare/webbdesigner och jobba remote. Jag tror jag börjar inse värdet i att träffas öga mot öga och, verkligen, din teori om två dagar på kontor och tre dagar hemma för interaktion och ostört kodande är nog det optimala.(På mitt förra jobb satt vi i ett kontorslandskap och för mig var det ett h-te varje dag att kunna stänga ute oljud. Det slutade med att jag hade hörlurar, alltså hörselskydd(kåpor)).

Samtidigt har vi ju ett problem. Många av jobben finns i Stockholm. Det är väldigt svårt att hitta en bostad i Stockholm. Detta gör att min önskan att sitta på annan ort ändå skulle funka. Ja, billig arbetskraft när det gäller programmering finns att tillgå utomlands, men de kan kanske inte tala och skriva svenska, vilket jag förstått också är viktigt för arbetsgivare.

Det blir intressant att följa utvecklingen inom området "jobba remote". Får se hur det ser ut om fem år:).

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-08-02 10:13

Någon som hört talas om https://www.odesk.com? Fått jobb genom den siten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-02 12:24

Det kan du nog glömma om du vill kunna leva på det...

Överlag exremt orimliga krav och låg ersättning.

Och på den lilla andelen uppdrag som ändå är vettiga i grunden har du ändå ingen chans i konkurrensen mot folk från låglöneländer som Indien.

För att få skäligt betalt för den här sortens arbete krävs det att du skapar ett kontaktnät IRL är min uppfattning.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-08-02 12:45

Tack för svaret snigel1.

Jag jobbar som egen företagare (enmansföretag / frilansare) inom webbutveckling. Jag vet inte om jag tillhör en "undantagsskara", men mina jobb är till 99% distansjobb. Vissa kunder träffar jag aldrig IRL, men praxis är att jag åker dit för att träffas, få lite info om projektet, dra upp riktlinjer mm på ett kortare möte på någon/några timmar. Därefter jobbar jag remote, men vi ser såklart till att sätta upp milstolpar, delleveranser mm. Självklart kan det bli något på-plats-möte mitt i projekten också lite beroende på hur stora/långa de är, men annars sker väldigt mycket av projektkommunikationen via telefon, mail, skype, google hangout osv. Jag har hittills nästan aldrig fått höra kravet "vi vill att du sitter på vårt kontor i stad X och jobbar hela projektet", lyckligtvis.

Visst kan man förstå att företag kan vara skeptiska till att ge någon helt fria tyglar att jobba på distans, men sköter man det bara snyggt en gång får man ofta återkommande jobb från samma kund då de slappnar av mer och mer och litar på att du utför det du ska. Jag har jobbat på det här sättet i 10 år ungefär, men ganska stor skara kunder, och det har aldrig varit något direkt problem. Jag tror inte att det är orimligt att sikta på att jobba remote - det kan vara lite mer resande i början med nya kunder, men men etablerade kontakter och lite referender i bagaget ska det inte alls vara några problem. Det har iaf inte varit det för mig.

EDIT: Jag inser att det kanske inte är ett bra svar på din fråga, du kanske menar att jobba remote som anställd - då kan man såklart anta att det är lite andra regler från arbetsgivaren, men ville bara ge lite input hur det ser ut om man kör eget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-02 14:22

Kermit har rätt att det ofta räcker med möten och inte arbete på plats. Men att du ändå kan komma på de där mötena är din tydligaste konkurrensfördel mot indierna på Odesk.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-08-03 03:34

Kermit det där svaret värmde! Det är precis som du jobbar, som också jag vill ha det i framtiden. (Herregud, jag hade verkligen börjat tappa hoppet)

Snigel1 tack för svaret.

En liten fråga ytterligare då när vi ändå är inne på det: spelar det någon roll om man kör mac eller pc? Jag känner ju att jag kan komma rätt långt med min mac, men jag är inte riktigt säker. Vissa program verkar bara finnas till pc. Jag såg något väldigt coolt där två personer satt på två helt olika platser, kunde jobba på samma dokument samtidigt, titta på det samtidigt, kunde titta på varandra samtidigt och kunde prata samtidigt. Alltså utan att använda skype. Allt fanns i ett o samma program, fast det verkade bara stödja program som jag tror är för pc.
Men som sagt frågan, kör ni som jobbar remote, oavsett om ni kör eget eller är anställda, mac eller pc?

Bevaka tråden