Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

växla skrivbord med skärmdelning

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ansluter till min server (mac mini) med skärmdelning från min macbook pro och då jag använder flera skrivbord på servern (servern agerar även mediaspelare t.ex och kör xbmc på ett skrivbord) så behöver jag växla mellan skrivborden i skärmdelning eftersom skrivbord 1 alltid är öppet (där jag kör xbmc) och det är skrivbord 2 osv som jag kör det vanliga skrivbordet och andra serverapplikationer.

men hur mycket jag än googlar så kan jag inte hitta någon information om hur jag växlar skrivbord. tre-finger-svep fungerar ju självklart inte för då byter jag istället skrivbord på min macbook pro.

så hur gör man?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-28 21:38

Här står det hur man gör.
http://support.apple.com/kb/PH3670?viewlocale...

Command (⌘)-Mission Control key, or Fn-F1

Edit: För MIG är det alla fall Fn+F1 Kommer inte ihåg om jag själv ställt in det så.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-28 23:14

Om lappens trix inte funkar: investera i Remote Desktop. Där slår man på helskärmsläge och hela fönstret blir till det man fjärrstyr, med fönsterbyte etc.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-28 23:30
Ursprungligen av filuren:

Om lappens trix inte funkar: investera i Remote Desktop. Där slår man på helskärmsläge och hela fönstret blir till det man fjärrstyr, med fönsterbyte etc.

Nu var det inte det som var hans problem var utan när han har flera skrivbord på sin fjärrdator hur han växlar mellan dessa skrivbord.

Mycket riktigt är det under Settings-Misssion Control där du i rutan Mission Control väljer vilken knapp du ska trycka på.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-28 23:43
Ursprungligen av lappen71:

Nu var det inte det som var hans problem var utan när han har flera skrivbord på sin fjärrdator hur han växlar mellan dessa skrivbord.

Mycket riktigt är det under Settings-Misssion Control där du i rutan Mission Control väljer vilken knapp du ska trycka på.

Och mitt svar var en lösning på flerskrivbordsproblemet, om din lösning - av någon anledning - inte skulle funka.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-29 00:04
Ursprungligen av filuren:

Och mitt svar var en lösning på flerskrivbordsproblemet, om din lösning - av någon anledning - inte skulle funka.

Och jag förstår fortfarande inte hur Remote Desktop skulle lösa hans problem med att växla mellan dom olika skrivborden som han har på sin server?

Spelar roll för min lösning fungerar alla fall.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-29 00:36
Ursprungligen av lappen71:

Och jag förstår fortfarande inte hur Remote Desktop skulle lösa hans problem med att växla mellan dom olika skrivborden som han har på sin server?

Spelar roll för min lösning fungerar alla fall.

Bra att den funkar, för då kan du och andra bortse från mitt alternativ.

Men för att förklara det du inte förstår: Remote Desktop erbjuder fler alternativ än skärmdelning. Exempelvis denna knapp

som gör att den skärm man sitter vid blir i det närmaste exakt som den man fjärrstyr - och då även tillåter byten till andra skrivbord med de kortkommandon som är inarbetade.

Men som sagt, bra att det funkar med din lösning. Min var bara en reserv.

Har en liten fundering på att prova Remote Desktop. Måste man installera det på båda datorerna, eller räcker det att man installerar det på datorn man ska fjärrstyra från?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-29 09:53
Ursprungligen av pmarriott:

Har en liten fundering på att prova Remote Desktop. Måste man installera det på båda datorerna, eller räcker det att man installerar det på datorn man ska fjärrstyra från?

Det räcker på den tänker fjärrstyra med.
Glöm inte att slå på "fjärrhanterare" på den du tänker styra.

Ursprungligen av lappen71:

Det räcker på den tänker fjärrstyra med.
Glöm inte att slå på "fjärrhanterare" på den du tänker styra.

Har gjort detta, men jag kommer inte förbi det där momentet att man måste "ask permission". Hur fanken ställer jag in den andra datorn att alltid acceptera?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-29 10:11
Ursprungligen av pmarriott:

Har gjort detta, men jag kommer inte förbi det där momentet att man måste "ask permission". Hur fanken ställer jag in den andra datorn att alltid acceptera?

Man bockar i "Fjärrhanterare" Sen väljer man vem som ska få komma åt datorn under "Tillåt åtkomst för" och där väljer man "Alla användare" eller valfritt konto.

Ursprungligen av lappen71:

Man bockar i "Fjärrhanterare" Sen väljer man vem som ska få komma åt datorn under "Tillåt åtkomst för" och där väljer man "Alla användare" eller valfritt konto.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2769391/99mac/Sk%C3%A4rmavbild%202013-05-29%20kl.%2010.12.27.png

Har gjort just detta, men när jag vill ansluta får jag upp rutan om att be om tillstånd, och så måste jag springa över till den andra datorn och klicka på tillåt.

Edit: Lade till ett användarnamn taget ur luften och sen gick det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-29 10:17
Ursprungligen av pmarriott:

Har gjort just detta, men när jag vill ansluta får jag upp rutan om att be om tillstånd, och så måste jag springa över till den andra datorn och klicka på tillåt.

Och du har ett konto på datorn och du valde det för att fjärrstyra?

Ursprungligen av lappen71:

Här står det hur man gör.
http://support.apple.com/kb/PH3670?viewlocale...

Command (⌘)-Mission Control key, or Fn-F1

Edit: För MIG är det alla fall Fn+F1 Kommer inte ihåg om jag själv ställt in det så.

får det inte att funka, har provat alla möjliga kombinationer (inkl. de du nämner) men den växlar inte skrivbord på servern.

får väl prova remote desktop istället. var finns detta att köpa?

edit: av någon anledning så är det ctrl+"pil upp" för att visa mission control på servern genom skärmdelning.
men hur man växlar direkt mellan skrivborden har jag fortfarande ingen aning om, men får väl duga med detta så länge.

i värsta fall kunde man även använda sig av cmd+tab för att få upp dock på skrivbord 1 och sedan klicka på mission control i docken.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-29 18:35
Ursprungligen av mjewl:

får det inte att funka, har provat alla möjliga kombinationer (inkl. de du nämner) men den växlar inte skrivbord på servern.

får väl prova remote desktop istället. var finns detta att köpa?

edit: av någon anledning så är det ctrl+"pil upp" för att visa mission control på servern genom skärmdelning.
men hur man växlar direkt mellan skrivborden har jag fortfarande ingen aning om, men får väl duga med detta så länge.

i värsta fall kunde man även använda sig av cmd+tab för att få upp dock på skrivbord 1 och sedan klicka på mission control i docken.

Du kan själv välja vilken tangent kombination du ska använda för att växla mellan skrivbord.
När jag använder Remote Desktop är det samma kombination som när jag använder det inbyggda fjärrskrivbordet i OS X

Ursprungligen av lappen71:

Du kan själv välja vilken tangent kombination du ska använda för att växla mellan skrivbord.
När jag använder Remote Desktop är det samma kombination som när jag använder det inbyggda fjärrskrivbordet i OS X

ok, var finns detta program då?
hittade inget på appstore och en sökning på remote desktop på google funkar inte så bra

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-29 18:40

Undrar inte om vi pratar om olika saker när du säger "växla mellan skrivbord"
Så här ser det ut när jag trycker på Fn+F1 och där kan jag sen välja vilket skrivbord jag vill växla till.

Edit: Gick inte att länka bild. Tog bort länk

Senast redigerat 2013-05-29 19:07
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-29 18:41
Ursprungligen av mjewl:

ok, var finns detta program då?
hittade inget på appstore och en sökning på remote desktop på google funkar inte så bra

Det är inget billigt program om du nu trodde det

https://itunes.apple.com/se/app/apple-remote-...

Ursprungligen av lappen71:

Undrar inte om vi pratar om olika saker när du säger "växla mellan skrivbord"
Så här ser det ut när jag trycker på Fn+F1 och där kan jag sen välja vilket skrivbord jag vill växla till.

http://obamapacman.com/wp-content/uploads/2011/06/Mission-Control-OS-X-Lion-10.7.jpg

den bilden funka inget vidare, står bara något om hotlinking..

Ursprungligen av lappen71:

Det är inget billigt program om du nu trodde det

https://itunes.apple.com/se/app/apple-remote-...

nej fyfan, nästan lite pinsamt att de överhuvudtaget tar betalt för programmet. åtminstone så mycket.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-29 18:47
Ursprungligen av mjewl:

den bilden funka inget vidare, står bara något om hotlinking..

nej fyfan, nästan lite pinsamt att de överhuvudtaget tar betalt för programmet. åtminstone så mycket.

Konstigt för den syns då för mig men vi gör ett nytt försök.

http://appleslut.com/wp-content/uploads/2011/...

Ursprungligen av lappen71:

nu syns bilden.
men det är är ju inte växla mellan skrivbord. det där är att växla mellan program.
eller du kanske har lagt alla program på var sitt skrivbord?

växla mellan skrivbord är så här: (mission control)

och jag ville kunna växla mellan skrivborden direkt, utan att gå genom misson control. men får väl nöjja mig med ctrl+"pil upp" för att få upp mission control och välja skrivbord 2.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-29 19:06
Ursprungligen av mjewl:

nu syns bilden.
men det är är ju inte växla mellan skrivbord. det där är att växla mellan program.
eller du kanske har lagt alla program på var sitt skrivbord?

växla mellan skrivbord är så här: (mission control)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/30289280/Sk%C3%A4rmavbild%202013-05-29%20kl.%2018.49.53.png

och jag ville kunna växla mellan skrivborden direkt, utan att gå genom misson control. men får väl nöjja mig med ctrl+"pil upp" för att få upp mission control och välja skrivbord 2.

Enda skillnaden mellan din och min bild är att det står desktop men du förstår vad jag menar.
Frågan är om du kan ens växla mellan skrivbord på det sättet som du önskar och vad spelar det för roll att trycka på två knappar och sen välja vilket skrivbord man vill ha.

Ursprungligen av lappen71:

Enda skillnaden mellan din och min bild är att det står desktop men du förstår vad jag menar.
Frågan är om du kan ens växla mellan skrivbord på det sättet som du önskar och vad spelar det för roll att trycka på två knappar och sen välja vilket skrivbord man vill ha.

nej det spelar väl egentligen ingen roll. jag gillar smidigheten hos apple och att de tänker på de små sakerna, tydligen hade de inte gjort det här

men jag överlever.

Varför vill du sitta och vara inloggad hela tiden på din server? Vad är syftet med din setup annat än att kunna administrera den då och då?
Målet för en server är ju att låta den serva olika tjänster i ett nätverk, utan en massa handpåläggning.

En käck grej man kan göra om man vill ha en OS X till att köra (som terminal server i Windowsvärlden) är att emulera det med Virtualbox på din server och ansluta till denna session med hjälp av en RDP-klient (samma klient man använder till Windowsburkar). I denna virtuella maskin kan du administrera din server med Server.app på samma sätt som du kan använda din MBP med Server.app, se http://support.apple.com/kb/HT4814
Samtidigt som du kan köra dina applikationer som du inte vill ha på din MBP och låta strulet med skrivbord vara.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-29 21:04
Ursprungligen av suddgummi:

Varför vill du sitta och vara inloggad hela tiden på din server? Vad är syftet med din setup annat än att kunna administrera den då och då?

Jag kan inte se att han har skrivit att han är inloggad på servern hela tiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-30 00:12

Testa ctrl pil vänster / pil höger.

1
Bevaka tråden