Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel symbol när man vill få fram backslash

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-27 21:06

Hej

Har ett super pinsamt fel som jag borde kunna lösa men gått bet

Provat dom sedvanliga saker som, har jag sticky fingers,dåligt batteri bytt tangentbord ändrat språk .

Resettat tangentbords inställningar men icke

Se bild innan man trycker option+? och efter

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-05-27 21:55

På min MBP använder jag Option respektive Shift-Option för slash och backslash.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-27 22:04

Tack, men få fram symbolen på annat sätt är inte problemet utan att tangentbordet inte fungerar som det ska.

Kör mountain lion

Ursprungligen av Mindmeld:

Hej

Har ett super pinsamt fel som jag borde kunna lösa men gått bet

Provat dom sedvanliga saker som, har jag sticky fingers,dåligt batteri bytt tangentbord ändrat språk .

Resettat tangentbords inställningar men icke

Se bild innan man trycker option+? och efter
http://feedr.se/upload/keyboard1.jpeg

http://feedr.se/upload/keyboard2.jpeg

Din skift-tangent fungerar alltså inte?
Testa att trycka på skift-tangenten på andra sidan tangentbordet och se om det fungerar. Om inte det fungerar, kolla vad du har för någon tangent inställd som Skiftlåstangent under Systeminställningar->Tangentbord->fliken Tangentbord->knappen Specialtangenter->alternativet Skiftlåstangent.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-27 22:38
Ursprungligen av Mindmeld:

Se bild innan man trycker option+? och efter

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Bilderna ser helt korrekta ut om du har ett svenskt mac-tangentbord och då också helt korrekt har valt inmatningskälla Svensk-Pro. Och då får du fram backslash \ med shift-alt-7.

Men är det så att du har ett fysiskt tangentbord för ett annat språk? I så fall sitter ju tangenterna fysiskt annorlunda och då ska du välja inmatningskälla för det språket (tänker på att du angett din vistelse här på 99mac som International user).
Jämför här:
How to identify keyboard localizations

1
Bevaka tråden