Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bäst ftp-server mjukvara till os x?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tyvärr finns ju inte filezilla ftp server till os x, och då jag nu flyttar från windows till os x på servern så undrar jag vilken mjukvara för ftp-server det är som gäller till os x?

Den inbyggda?

Rumpus FTP har funnits länge... det var länge sedan jag hade med den att göra men den finns fortfarande.
Sedan beror det på vad du vill uppnå.
Den inbyggda klarar det mest enkla FTP-behoven.
Behöver mixtra med användare och liknande skulle jag nog välja en typ Rumpus eller någon annan shareware eller freeware.
Annars funkar Dropbox bra också.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-05-27 00:10

Transmit för pengar eller Cyberduck gratis!

Edit: Läste fel, rekade klienter ovan. Sorry.

Senast redigerat 2013-05-27 08:24
Ursprungligen av mjewl:

tyvärr finns ju inte filezilla ftp server till os x, och då jag nu flyttar från windows till os x på servern så undrar jag vilken mjukvara för ftp-server det är som gäller till os x?

Det finns ingen speciell "ftp-server som gäller". Det finns allt från den enkla inbyggda till program som Rumpus vilken kostar mycket pengar men också klarar mer. Vilka behov har du?

Personligen hade jag förmodligen valt ProFTPD som är gratis och klarar allt man kan tänka sig men kräver att man känner sig hemma i terminalen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-27 13:06

Vi kör Rumpus på jobbet. Fungerar fint, kan rekommenderas.

Rumpus är rätt najs, läser från OD på Mac-servern, så om man redan har användare i OD:t som behöver ftp-access behöver man inte lägga upp dom en gång till. Stöd för Webdav, helt ok web-gränssnitt som delvis kan anpassas med egen logga, mm. Bra "Drop Shipping"-app finns också.

Ursprungligen av Sir N.:

Det finns ingen speciell "ftp-server som gäller". Det finns allt från den enkla inbyggda till program som Rumpus vilken kostar mycket pengar men också klarar mer. Vilka behov har du?

Personligen hade jag förmodligen valt ProFTPD som är gratis och klarar allt man kan tänka sig men kräver att man känner sig hemma i terminalen.

oj det hade jag visst missat att ange.

det jag vill ska fungera är:

möjlighet att blocka ip och möjlighet att låsa ip till användare (ip filter)
funka med PASV
fxp är ett plus men inget måste
möjlighet att logga
kunna lägga upp både grupper och användare
kunna lägga in max anslutningar per användare och per ip.
möjlighet att köra med alias och/eller virtual path.

gratis eller kostnad spelar ingen roll.

har nu kollat lite på pureftpd och det verkar fint, någon som har input om det? eller är proftpd eller rumpus bättre?

1
Bevaka tråden