Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mats köpte Macintosh Plus för 34 000 kronor

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För 27 år sedan köpte 99mac-medlemmen powin en ny Macintosh Plus. Detta är vad han fick för den nätta summan 34 000 kronor exklusive moms.

Läs hela artikeln här

Det var bättre förr, eller vänta nu..

Har en SE/30 som inhandlades 1989 för en liknande summa....det är dyrt att ligga på topp

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-23 16:17

Ah, det var ju den bästa kompaktMacen

Har inköpskvittot kvar o ser på det att min SE/30 köpts från samma återförsäljare...

Det är inte bara värdet av pengarna o vad man får för dem som ändrats på 27 år. Det finns betydligt fler svenska återförsäljare nu

Jag har en som på grund av platsbrist bor i garaget. Någon dag skulle det va kul att se om den fortfarande startar.

Tillägg: Ska dock tydliggöra att jag inte köpte den då jag var 2 år när datorn lanserades. Den är istället ett arv från min sambos familj. Hade inte hjärta att slänga den när de rensade på vinden för några år sedan.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2013-04-23 17:53

TYST!!!

Ursprungligen av Redaktionen:

För 27 år sedan köpte 99mac-medlemmen Mats Rosén en ny Macintosh Plus. Detta är vad han fick för den nätta summan 34 000 kronor exklusive moms.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2013-04-23 18:05

Det mest fantastiska var att den var absolut tyst. Inga fläktar.
Passade oss perfekt, jag nattmänniska, aldrig sovit mer än 5 timmar sedan gymnasietiden, 40 år sedan (!), huh!
Vi delade sovrum på den tiden, ofta med en liten unge i sängarna också.
När vi byggde till blev det två sovrum. hustrun lägger sig ca 22.00 och den gamle 01.00-02.00!

Den var fantastisk, DÅ, kompisarnas kommentarer, WOW en Mac(!,) 'hur hade du råd' etc.
Sista frågan motiverad, två studenter med studieskulder, huslån och bil och båtlån. Men det gick ?

Återkomsten var som 'gammal kärlek dör aldrig' !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-24 10:23

MMMM....Kontorsutveckling!! Min första arbetsgivare i Databranschen. Började där 1984.
Man satt och stämplade adressen längst ned på foldern.
DTP?? Öhhhva??

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2013-04-24 18:48

Kul jobb:-)

Ursprungligen av REMA:

MMMM....Kontorsutveckling!! Min första arbetsgivare i Databranschen. Började där 1984.
Man satt och stämplade adressen längst ned på foldern.
DTP?? Öhhhva??

Tjänade ni de stora pengarna som företag eller var det bara försäljarna.
De kunskaper de hade var inte alltför imponerande.
Betala och sedan såg man inte röken av dem!

Dock var den då FANTASTISK, faktiskt minns jag mest 'krigs spelet', med enkla streckgubbar.
Kommer ihåg' introt', 'Also so Sprach Zarathustra' av Wagner!

Lev väl!

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2013-04-24 19:03

Kollegor :-)

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag har en som på grund av platsbrist bor i garaget. Någon dag skulle det va kul att se om den fortfarande startar.

Tillägg: Ska dock tydliggöra att jag inte köpte den då jag var 2 år när datorn lanserades. Den är istället ett arv från min sambos familj. Hade inte hjärta att slänga den när de rensade på vinden för några år sedan.

När man läser om sina medsystrar/bröders då enorma utläggen för Maccar, fattar man hur hooked man var.
Omräknat idag, törs inte änka tanken, för några Mb!
Men vi blev smarta

Tacka Ida för artikeln, det var helt och hållet hennes förtjänst.

Utan Exel (hette det så) hade ni inte haft ett av de vanligaste läkemedlen tillgängliga.
Då yttersta restriktioner med recept, nu recept fritt !

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2013-04-24 19:05

He, he, he....

Ursprungligen av Mymac4ever:

Har en SE/30 som inhandlades 1989 för en liknande summa....det är dyrt att ligga på topp

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-04-24 19:25

Jösses vilka pengar det kostade. Runt 89–90 började jag använda datorer men då var det Amiga som gällde och inte i närheten av samma prisklass.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-25 12:53
Ursprungligen av powin:

Tjänade ni de stora pengarna som företag eller var det bara försäljarna.
De kunskaper de hade var inte alltför imponerande.
Betala och sedan såg man inte röken av dem!

Dock var den då FANTASTISK, faktiskt minns jag mest 'krigs spelet', med enkla streckgubbar.
Kommer ihåg' introt', 'Also so Sprach Zarathustra' av Wagner!

Lev väl!

Trust me!! Det var tider som jag gärna minns tillbaka till!! Vi hade skitkul!!
Vi kanske inte sålde så många datorer men då fanns det åtminstone lite marginaler...
Men visst har du rätt.... Det var alldeles i början. Och kunde man stava till Scanner så var man DistriktsMästare!!

  • Medlem
  • 2013-04-25 18:23
Ursprungligen av powin:

Dock var den då FANTASTISK, faktiskt minns jag mest 'krigs spelet', med enkla streckgubbar.
Kommer ihåg' introt', 'Also so Sprach Zarathustra' av Wagner!

Du menar Strauss, va?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Also_sprach_Zara...

/petimäter

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2013-04-26 11:17

Finns det ingen 'jag rodnar symbol'?

Ursprungligen av Giggs:

Du menar Strauss, va?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Also_sprach_Zara...

/petimäter

Givetvis, men med tanke på mäktigheten, dysterheten, storslagenheten...kunde det varit Wagner

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-05-27 08:18

I januari 1989 köpte jag en Plus 1 MB och 70 MB SCSI-disk samt ett Sunflex bildskärmsfilter!

Kostade med studentrabatt 24.695 kr, inkl moms.

Disken stoppade jag med förlängningskabel i skrivbordshurtsen och det blev nästintill ljudlöst. En studiekamrat undrade vad jag i hela friden skulle med ofattbara 70 MB lagringsutrymme, det borde enl honom vara nästintill omöjligt fylla upp...

November -90 installerades maximala 4 MB RAM från DMC (någon som minns dem?) vilket gick lös på ytterligare 1935 kr, inkl frakt och moms.

Allt som ingick, inkl kartonger, finns fortfarande kvar och fungerar. Enda problemet är backupbatteriet som knappt tillverkas längre och tenderar bli väldans dyrt köpa från USA. Nu hittade jag rätt sort efter lite googlande hos Amazon, 2 st inkl frakt för 128 kr härmed beställda:-)

Ska bli kul starta upp den gamle, koppla in en ImageWriter II jag köpte begagnad och printa lite pyjamaspapper. Krävs ev ytterligare en shoppingrunda efter färgband dock.

Åh, 4 MB-uppgraderingen! Minnestestet vid uppstart (innan glada Macen visades) tog så lång tid att man trodde datorn hade dött, varje gång! Man behövde knipsa av två resistorer på moderkortet för uppgraderingen.

Min dog för ett par år sedan, de brukar visst falla offer för intorkade elektrolytkondensatorer i nätaggregatet. De går att byta, men jag lämnade hela rasket till returbutiken i stället.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-05-27 13:00

Sommarjobbade 1987 med en sådan. I alla fall hade den SCSI-port och extern hårddisk. Det var inget flashigt sommarjobb, utan ett enahanda inmatande av siffror i FileMaker.

När jag gick journalistskolan (1996-97) var det en tjej i klassen som frågade om jag kunde hjälpa henne med hennes hemdator.
Visst sa jag, när jag kom dit såg jag att musen hade en stor brun knapp. Datorn hade bara två portar för disketter...
Jag frågade var hon fått datorn ifrån, sin pappa sa hon, det är så skönt att skriva på en svartvit skärm.
Det var då jag föll på knä... I am not worthy. Det var en original Macintosh.

1
Bevaka tråden