Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den eviga frågan: Är det värt att vänta tills nästa modell?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-05-23 12:11

Jag har tänkt att gå och köpa mig en MBP retina idag.
Men jag funderar på om det är värt att göra det köpet nu eller om man kan känna att nya modellen kommer såpass snart att det inte är värt det.
När brukar dom nya modellerna komma?
Jag vet ju att Intel Haswell kommer nu i sommar. Men frågan är ju då om nya MBP också kommer om 1-2 månader eller om dom kommer först i höst-vinter?
Kan man tänka sig att det kommer en ny design på nya MBP-R eller är det högst troligt att det blir samma som är nu?

Alla dom här frågorna är ju skitsvåra att svara på.
Men något hum borde folk ha av hur Apple gjort tidigare.
Jag har skit dålig koll själv för jag har inte ägnat dom mycket uppmärksamhet dom olika MBP modellerna.
Jag har aldrig ägt någon och det här kommer bli min första Apple dator.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-23 12:15

Apple brukar vara ganska snabba på att uppdatera sina bärbara modeller till nya cpu-generationer, så jag skulle nog ha väntat.

Men det eviga svaret på den eviga frågan är ändå: Behöver du köpa nu, köp nu.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-05-23 12:30
Ursprungligen av Vassius:

Apple brukar vara ganska snabba på att uppdatera sina bärbara modeller till nya cpu-generationer, så jag skulle nog ha väntat.

Men det eviga svaret på den eviga frågan är ändå: Behöver du köpa nu, köp nu.

Grejen är ju att jag är ju så sjukt sugen
Men enligt ryktena så ser det ut som en Haswell uppgrade bara mer eller mindre.
Samt att retina modellen kommer inte komma direkt efter wwdc utan lite senare pga problem med att tillverka tillräckligt många displayer.
Haswell klarar jag mig utan. Behöver egentligen inte hårdvaran som är i nu om jag ska vara ärlig.
Är mer från en andra hands marknads synpunkt jag kan tänka mig att det gör skillnad.

Hur är det med MBP-R som tillverkas nu, har dom "Ghosting" problemet som jag hörde dom tidiga som byggdes hade?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-05-23 12:35

Mm.
Ser ut som det kommer en ny men bara med cpu uppgrade.
Samt att MBP-R modellen kommer dröja lite till innan den går att köpa pga dålig tillgång på skärmpaneler.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-23 12:41

Kanske blir Macbook Air som uppdateras först och främst, med bättre skärm och processorer.

Jag tycker du kan köpa nu, om du vill det. Du är ju medveten om produktcykler och vet att vi är i slutet pa nuvarande generation.

Det kommer att svida lite när de nya kommer. CPU är nog inte den stora grejen. Pa grafikfronten kan det hända en del och det är en san sak som kan spela roll vid försäljning sen. Samma sak med RAM. Pa MBPr är det ju inte uppgraderbart, sa det är kul att ha sa mycket som möjligt redan fran början. Det är inte osannolikt att de nya far mer än de nuvarande.

Men de här sakerna är inget som du kommer att lida av. Jag har en MBPr som jag är jättenöjd med. Fungerar till att jag vill ha den till.

Jag skulle vara mer tveksam till att köpa en "äldre" generation om man visste att stora saker som kontakter (Thunderbolt) eller interna gränssnitt (3 till 6GBit SATA) var pa G att aktualiseras. Men redan nuvarande MPBr har bra driv i SSDn med 500MB/s. Man skall aldrig säga aldirg, men nästa MBPr känns som en "speedbump" och inget annat.

Ursprungligen av zOlid:

Hur är det med MBP-R som tillverkas nu, har dom "Ghosting" problemet som jag hörde dom tidiga som byggdes hade?

Jag har förvisso Samsungskärm, sa jag har aldrig haft problem med den. Jag vet inte om det fortfarande är sa att LG och Samsung delar pa tillverkningen? Men det är i alla fall LG som haft problem. Du kan kolla pa datorn vilken skärm du har, men mig veterligen sa kan man inte se det pa förpackningen innan man slar till.

Jag köpte min av en student i obruten förpackning, som köpt datorn med rabatt av Apple och sen delade vi pa "vinsten". Alla garantier hänger ihop med datorn, sa namnet pa kvittor spelar ingen roll. Kanske kan "annonsera" efter en liknande deal och fa den till sa bra pris som möjligt?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-05-23 13:04
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag tycker du kan köpa nu, om du vill det. Du är ju medveten om produktcykler och vet att vi är i slutet pa nuvarande generation.

Det kommer att svida lite när de nya kommer. CPU är nog inte den stora grejen. Pa grafikfronten kan det hända en del och det är en san sak som kan spela roll vid försäljning sen. Samma sak med RAM. Pa MBPr är det ju inte uppgraderbart, sa det är kul att ha sa mycket som möjligt redan fran början. Det är inte osannolikt att de nya far mer än de nuvarande.

Men de här sakerna är inget som du kommer att lida av. Jag har en MBPr som jag är jättenöjd med. Fungerar till att jag vill ha den till.

Jag skulle vara mer tveksam till att köpa en "äldre" generation om man visste att stora saker som kontakter (Thunderbolt) eller interna gränssnitt (3 till 6GBit SATA) var pa G att aktualiseras. Men redan nuvarande MPBr har bra driv i SSDn med 500MB/s. Man skall aldrig säga aldirg, men nästa MBPr känns som en "speedbump" och inget annat.

Jag har förvisso Samsungskärm, sa jag har aldrig haft problem med den. Jag vet inte om det fortfarande är sa att LG och Samsung delar pa tillverkningen? Men det är i alla fall LG som haft problem. Du kan kolla pa datorn vilken skärm du har, men mig veterligen sa kan man inte se det pa förpackningen innan man slar till.

Jag köpte min av en student i obruten förpackning, som köpt datorn med rabatt av Apple och sen delade vi pa "vinsten". Alla garantier hänger ihop med datorn, sa namnet pa kvittor spelar ingen roll. Kanske kan "annonsera" efter en liknande deal och fa den till sa bra pris som möjligt?

Jag har en kupong på 9990kr på Mediamarkt som jag ska använda.
Så kan tyvärr inte göra någon sådan deal.
Tror dom ska ha 1månads öppet köp även om jag använt datorn.
Men som sagt det är verkligen inte så att jag behöver mer prestanda. Så kommer nog inte göra så.
Jag har verkligen ingen nytta för den. Utan det är bara andrahandsvärdet jag tänker mest på OCH om det skulle bli en design förändring.
Men det tror jag faktiskt inte det blir.

Ursprungligen av zOlid:

Utan det är bara andrahandsvärdet jag tänker mest på OCH om det skulle bli en design förändring.

Plötsligt visar Apple upp sina nya MBP: i samma SVARTA finish som iPhonen.

Oj, oj, OOOJ vad gamla alla alu-MacBooks skulle bli plötsligt...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-05-23 13:21
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Plötsligt visar Apple upp sina nya MBP: i samma SVARTA finish som iPhonen.

Oj, oj, OOOJ vad gamla alla alu-MacBooks skulle bli plötsligt...

haha ja verkligen.

Men tror jag sticker och köper en idag då ser det ut som.
Använt Mac ungefär 2-3 timmar totalt i mitt liv. Så blir mycket nytt att lära sig.
Är full lärd på windows skulle man kunna säga. Så borde gå bra, men blir ju en hel del att lära.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-23 14:58

Personligen hade jag väntat, MBPr är ju nästan ett år gammal.
Problem med LG-skärmarna, problem med att HD4000 GPU'n inte riktigt orkar driva skärmen, Haswell drar mindre ström = troligen mer batteritid, troligen bättre nvidia (eller kanske amd)-gpu, mindre troligt är mer ram och större ssd, men kanske.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-23 15:08
Ursprungligen av Json_81:

Personligen hade jag väntat, MBPr är ju nästan ett år gammal.
Problem med LG-skärmarna, problem med att HD4000 GPU'n inte riktigt orkar driva skärmen, Haswell drar mindre ström = troligen mer batteritid, troligen bättre nvidia (eller kanske amd)-gpu, mindre troligt är mer ram och större ssd, men kanske.

MBPr uppdaterades för mindre än ett halvår sedan med lite annan intern konstruktion och snabbare processorer, jag tror Apple kommer updatera MacBook Air om några veckor och MBPr efter sommaren.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-23 16:22
Ursprungligen av Gordy:

MBPr uppdaterades för mindre än ett halvår sedan med lite annan intern konstruktion och snabbare processorer, jag tror Apple kommer updatera MacBook Air om några veckor och MBPr efter sommaren.

De gjorde en liten speedbump, det har de ofta gjort mitt i cykeln.
Åtminstone jag ser inte det som en uppdaterad modell.

Men det kan absolut vara som du säger att MBPr får vänta till efter sommaren.
Jag hade ändå väntat på nästa modell, vägrar köpa apple-hårdvara i slutet av produktcykeln

Ursprungligen av Json_81:

De gjorde en liten speedbump, det har de ofta gjort mitt i cykeln.
Åtminstone jag ser inte det som en uppdaterad modell.

Varje gång de ändrar sina specs så är det en uppdatering av modellen. Inte mycket att snacka om.

Ursprungligen av Json_81:

Men det kan absolut vara som du säger att MBPr får vänta till efter sommaren.
Jag hade ändå väntat på nästa modell, vägrar köpa apple-hårdvara i slutet av produktcykeln

Jag köper också nästan uteslutande när saker är nylanserade. Det är ju roligast då! Men så länge folk vet hur det ligger till med uppdateringar, så är det ju lugnt. Däremot är det värre med kompisar som inte är så datorintresserade som stolt kommer och säger att de fyndat iMac precis när de nya släppts... och de har fått tag i gamla modellen sänkt med 100 spänn, typ.

I det här fallet känns det som det är MBA som ligger på tur. Man kan tänka sig en refresh av MBP tillsammans med Mac Pro och pro apps efter sommaren/tidig höst. Det passar ju bra.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2013-05-25 14:06

Jag skulle definitivt vänta på Haswell, 4K grafik och upp till 50% mindre strömförbrukning genom den nya arkitekturen.
Enligt Macrumour så har Apple börjat öka produktionen igen vilket jag tolkar som att dom fått dom nya cpu:erna.

Jag slog till på en 15" Retina för tre veckor sedan för ett otroligt pris på komplett, fick 768GB SSD 16GB RAM och 2,7Ghz modellen för ynka 21 lappar! dock så var det antagligen fel pris för det skulle varit 2,6 Ghz varianten.

Dock var den RMA men får se, även efter uppdateringar från apple på hårdvara så kommer det nog vara en mycket bra maskin framåt med.

Så vänta lite och se om du kanske kan få till en sådan deal.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-06-11 23:18

Ohhhh vad segt att det inte kom någon rMBP under WWDC.
Känns som att om dom skulle uppdatera rMBP ganska snart så hade dom sagt det under konferensen.
Nu känns det mer som att nästa kommer till hösten tillsammans med nya OSX.
Har lite svårt att tänka mig att dom bara skulle göra en "stealth" uppdate av rMBP. Det är trotts allt en rätt stor grej ändå att uppgradera MBP serien. Speciellt med ny CPU och inte bara lite fler val av ram/ssd utrymme.
Blev bara ännu jobbigare att bestämma sig om man ska vänta eller inte...

Ursprungligen av zOlid:

Ohhhh vad segt att det inte kom någon rMBP under WWDC.
Känns som att om dom skulle uppdatera rMBP ganska snart så hade dom sagt det under konferensen.
Nu känns det mer som att nästa kommer till hösten tillsammans med nya OSX.
Har lite svårt att tänka mig att dom bara skulle göra en "stealth" uppdate av rMBP. Det är trotts allt en rätt stor grej ändå att uppgradera MBP serien. Speciellt med ny CPU och inte bara lite fler val av ram/ssd utrymme.
Blev bara ännu jobbigare att bestämma sig om man ska vänta eller inte...

Måste du ha en ny just nu? Klarar du dig med den du har idag? Om ja, så kan du gott vänta. Kommer bara kännas bittert när en ny kommer inom några månader (gissning).

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-11 23:44
Ursprungligen av zOlid:

Ohhhh vad segt att det inte kom någon rMBP under WWDC.
Känns som att om dom skulle uppdatera rMBP ganska snart så hade dom sagt det under konferensen.

Apple har släppt nya datorer kort efter en mässa så chansen finns fortfarande att de kommer riktigt snart,

Apple brukar inte previewa nya modeller speciellt inte om de fortfarande har en massa äldre modeller på lager eller i kanalen. Att de previewade MacPro berodde troligen på att MP försäljningen gått ned ordentligt och för att Apple utlovat en helt ny MP i år.

Ursprungligen av zOlid:

Nu känns det mer som att nästa kommer till hösten tillsammans med nya OSX.
Har lite svårt att tänka mig att dom bara skulle göra en "stealth" uppdate av rMBP. Det är trotts allt en rätt stor grej ändå att uppgradera MBP serien. Speciellt med ny CPU och inte bara lite fler val av ram/ssd utrymme.
Blev bara ännu jobbigare att bestämma sig om man ska vänta eller inte...

Kommer förhoppningsvis nya rMBP inom två månader, helt klart värt att vänta, blir ju både längre batteritid och väsentligt snabbare hårddiskar.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-06-12 00:23
Ursprungligen av Gordy:

Apple har släppt nya datorer kort efter en mässa så chansen finns fortfarande att de kommer riktigt snart,

Apple brukar inte previewa nya modeller speciellt inte om de fortfarande har en massa äldre modeller på lager eller i kanalen. Att de previewade MacPro berodde troligen på att MP försäljningen gått ned ordentligt och för att Apple utlovat en helt ny MP i år.

Kommer förhoppningsvis nya rMBP inom två månader, helt klart värt att vänta, blir ju både längre batteritid och väsentligt snabbare hårddiskar.

Grejen är att mer prestanda behöver jag egentligen inte.
Är mer andrahandsvärdet jag tänker på. Samt batteritiden såklart.
Med tanke på att MBA fick nästan dubbla tiden på 13" så känns det som att det kommer skilja rätt mycket på nya rMBP också.

Hade jag haft en Laptop så hade det inte varit något snack.
Men nu har jag sålt av min mot ett presentkort på 9990kr på mediamarkt. Så jag måste även köpa ev ny rMBP på mediamarkt också.
Och där vet man ju inte heller om det tar extra tid sen när den släpps.

Men det är nog värt att vänta trotts allt. Surt är det dock :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 06:01
Ursprungligen av zOlid:

Med tanke på att MBA fick nästan dubbla tiden på 13" så känns det som att det kommer skilja rätt mycket på nya rMBP också.

Det var en rejäl skillnad på nya MBA i batteritid så bara det gör att det känns som värt att vänta. Men samtidigt om du verkligen behöver en ny dator nu så får du väga det mot hur du klara dig nu utan dator nu och vad du eventuellt förlorar på det. Förstår dock att det är ett svårt beslut.

Personligen så känner jag det som att det är batteritiden som är det som är värt att överväga. För de flesta normala användare så spelar inte de övriga prestandaökningarna så stor roll. Längre batteritid är dock alltid klart märkbart och förenklar livet.

Å andra sidan så är det redan idag hyfsad batteritid så om du behöver en dator så är det batteritiden ingen dealbreaker (enligt mig). Jag har aldrig upplevt den som begränsande på min rMBP 13"

1
Bevaka tråden