Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Individuella sidnummer i Pages '09

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-05-25 12:35

Nu behöver jag hjälp av någon som har svart bälte i Pages.

Jag sitter och knåpar ihop ett sånghäfte i A5-format (hopvikt A4) med totalt 28 sidor om man räknar med omslaget. Formatet är liggande A4 med fyra spalter, alltså två spalter per färdig sida. Jag har inget skript för utskrift i formatet utan texten är skriven och matchad så att det blir rätt när man skriver ut det (mycket räknande och mycket svett). Problemet är sidnumreringen som jag vill ha med.

Är det möjligt att skriva in individuella sidnummer manuellt i sidfoten, på vardera sida av bladet utan att Pages försöker placera samma siffra på resterande blad?

Jag har hittills inte haft någon lycka. Måste jag göra ett nytt avsnitt för varje siffra eller hur funkar detta?

Tacksam för hjälp.

/ Jonas

Ja precis, du måste använda avsnittsbrytning för att få en ny sidfot. Sidfötterna är alltid samma inom ett avsnitt (förutom första sidan som man kan välja att den skall vara annorlunda).

Du kan däremot ställa in i A5 och sen välja uppslag i granskaren så får du automatiskt höger och vänstersidor. Sedan kan du välja ordningen när du skriver ut istället så slipper du det eviga jobbet med att räkna ut vilken sida du skall skriva in text på var.

1
Bevaka tråden