Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fasta och dynamiska ip-adresser?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-07-23 13:17

Jag flyttar snart ifrån mitt bredbandsbolag i lund till stockholm och funderar på att skaffa Bostreams scream DSL...

Det står att DSL har "upp till 5 fasta ip-adresser", medans ADSL har dynamiska ip-adresser.

Vad innebar detta? Vad kan det får för följder (med DC, filöverföringar etc)?

Lägenheten ligger relativt centralt i stockholm (hammarbyhöjden) så jag tror att det är nära en telestation...

Någon som har bostream scream och som vet?

Tack!

du har missuppfattat det hela... med bostream får du en Fast IP adress rakt av. sedan kan du beställa ytterligare 4 st IP adresser om du till exempel vill köra en webserver, ftpserver och mailserver tillexempel och ge dessa var sitt IP eller varje client hemma varsitt IP osv...

/D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-23 14:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
Det står att DSL har "upp till 5 fasta ip-adresser", medans ADSL har dynamiska ip-adresser.

Vad innebar detta? Vad kan det får för följder (med DC, filöverföringar etc)?

Fast ip betyder att din dators adress aldrig ändras medan dynamisk betyder att du kan få nytt ip-nummer lite då och då.
Fast ip är att föredra om du har någon egen server eller hubb då den alltså har samma adress hela tiden.

Annars gör det ingen skillnad för att hålla på och fildela.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-07-23 15:02

ah ok då fattar jag. så det påverkar inte nåt annat, snarare något positivt med fast ip-adress.

lite konstigt är att bostream vill ha upp till 3 veckor på sig att kolla hur nära man har till en telestation.

mycket märkligt.

ja - dom tar 3 veckor på sig att kolla avståndet...jag har fått reda på att jag har 300 meter ;9 vrrrrooom - men - vad händer sen? jag har inte hört något om när det skall levereras...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-07-23 16:36

...så du har beställt men inte fått?

hmm..

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-07-23 16:37

Själv har jag 160 meter - fågelvägen. Men 830 meter kabelvägen. Det ger mig dock ändå 13MBit vilket ju inte är helt fel, men jag hade ju inte blivit besviken om jag hade fått 26MBit...

Hmm... Man kanske skulle dra en egen kabel?

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-07-23 16:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
...så du har beställt men inte fått?

hmm..

Beställt har jag också, för mer än en månad sedan, men jag har inte fått heller...

/arvid

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-07-23 16:45

vaaaa!

jag vill ju ha mitt bredband när jag har kommit upp dit....fan

1
Bevaka tråden