Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt ljud via airplay och airport express

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,
Försöker få det att funka mellan min nya Mac Book Pro och stereon. Går väl sådär. Här är uppställningen: Macbooken kommunicerar med en airport express (gamla modellen) som i sin tur är kopplad till Camebridges DacMagic 100 med airportens mini plug till dacens toslink. Går att spela upp musiken trådlöst från macen men ljudkvaiteten är kass. Inkommande samplingsfrekvensen är 44,1.
Det låter inget vidare. Har en Imac som är kopplad till dacen direkt via usb och då låter det MYCKET bättre, ja rentav så fantastiskt man nu kan få via Spotify.
Min fråga är om jag gjort nåt fel eller om det här är "vad man får" från booken med airplay och expressen? Trist i så fall.
Ska sägas att kabeln är köpt på Kjell & Co för under hundringen, om nu det skulle ha nån betydelse (ja, jag vet riktiga ljudnördar tycker man ska lägga ner hundratals kronor på kabel även när det handlar om en sen här anslutning).
Alla goda råd emottages tacksamt.

Erik

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-24 19:39
Ursprungligen av the wall:

Hej,
Försöker få det att funka mellan min nya Mac Book Pro och stereon. Går väl sådär. Här är uppställningen: Macbooken kommunicerar med en airport express (gamla modellen) som i sin tur är kopplad till Camebridges DacMagic 100 med airportens mini plug till dacens toslink. Går att spela upp musiken trådlöst från macen men ljudkvaiteten är kass. Inkommande samplingsfrekvensen är 44,1.
Det låter inget vidare. Har en Imac som är kopplad till dacen direkt via usb och då låter det MYCKET bättre, ja rentav så fantastiskt man nu kan få via Spotify.
Min fråga är om jag gjort nåt fel eller om det här är "vad man får" från booken med airplay och expressen? Trist i så fall.
Ska sägas att kabeln är köpt på Kjell & Co för under hundringen, om nu det skulle ha nån betydelse (ja, jag vet riktiga ljudnördar tycker man ska lägga ner hundratals kronor på kabel även när det handlar om en sen här anslutning).
Alla goda råd emottages tacksamt.

Erik

Varför kopplar du airport expressen till en hörlursförstärkare?

Ursprungligen av lappen71:

Varför kopplar du airport expressen till en hörlursförstärkare?

Nej det är en DAC

Jag antar att du har en förstärkare nånstans i den där ekvationen även om du inte talar om hur den är kopplad. Om du har en Airport express behöver du ingen separat DAC utan kan koppla en vanlig 3.5mm -> Rca(*) + rca-kabel för vidare koppling till stereon. Alternativt om du har en förstärkare med optisk ingång kan du dra en optisk kabel mellan Expressen och förstärkaren

(*) = http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-24 20:08
Ursprungligen av the wall:

Nej det är en DAC

Ok men varför?
Airport expressen har analog utgång

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag antar att du har en förstärkare nånstans i den där ekvationen även om du inte talar om hur den är kopplad. Om du har en Airport express behöver du ingen separat DAC utan kan koppla en vanlig 3.5mm -> Rca(*) + rca-kabel för vidare koppling till stereon. Alternativt om du har en förstärkare med optisk ingång kan du dra en optisk kabel mellan Expressen och förstärkaren

(*) = http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor...

Ja, jag har en förstärkare kopplad till dacen med RCA. Vill inte gå förbi dacen som du föreslår för då försvinner väl vitsen med dacen som ju förbättrar ljudsignalen (gör den digitala signalen analog)?

Ursprungligen av the wall:

Ja, jag har en förstärkare kopplad till dacen med RCA. Vill inte gå förbi dacen som du föreslår för då försvinner väl vitsen med dacen som ju förbättrar ljudsignalen (gör den digitala signalen analog)?

Du kan väl åtminstone testa innan du avskriver mitt förslag? Jag har min AE kopplad på det viset o skickar musik via Airplay från såväl iMac som iPad. Med utmärkt kvalitet kan tilläggas

Ursprungligen av Mymac4ever:

Du kan väl åtminstone testa innan du avskriver mitt förslag? Jag har min AE kopplad på det viset o skickar musik via Airplay från såväl iMac som iPad. Med utmärkt kvalitet kan tilläggas

Hade kopplat på samma sätt som du har då jag använde min AE, funkar klockrent.
Det skickas ju lossless, så en DAC mellan gör ingen som helst nytta.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Du kan väl åtminstone testa innan du avskriver mitt förslag? Jag har min AE kopplad på det viset o skickar musik via Airplay från såväl iMac som iPad. Med utmärkt kvalitet kan tilläggas

Kan absolut testa det men tror inte det blir lika bra som via dacen. Tack för att du tog dig tid

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-24 20:19
Ursprungligen av the wall:

Kan absolut testa det men tror inte det blir lika bra som via dacen. Tack för att du tog dig tid

Om du vet att det inte blir bättre varför frågar du då för?

Ett annat alternativ dock dyrt är att du köper en ny förstärkare med AirPlay inbyggt.

Ursprungligen av the wall:

Kan absolut testa det men tror inte det blir lika bra som via dacen. Tack för att du tog dig tid

Varför skulle det bli bättre via DACen då Airplay skickar signalen precis som den är? Lossless.

Ursprungligen av keptang:

Hade kopplat på samma sätt som du har då jag använde min AE, funkar klockrent.
Det skickas ju lossless, så en DAC mellan gör ingen som helst nytta.

Fast dacen gör ju om dom digitala signalerna till analoga. Det är ju liksom själva vitsen med en dac. Eller har jag missat nåt?

Ursprungligen av the wall:

Fast dacen gör ju om dom digitala signalerna till analoga. Det är ju liksom själva vitsen med en dac. Eller har jag missat nåt?

Precis som AE'n redan gör själv om man nu inte kan köra optiskt direkt till förstärkaren från AE'n.
Ju fler kockar desto...

Ursprungligen av lappen71:

Om du vet att det inte blir bättre varför frågar du då för?

Ett annat alternativ dock dyrt är att du köper en ny förstärkare med AirPlay inbyggt.

Jag frågar därför att jag läst att folk är så nöjda med dacen kopplad på det här sättet. Jag får det ju dock inte att funka så bra, därför frågar jag här på forumet. Du verkar ha fått för dig att en dac är en meningslös grej. Jag har ju testat den via usb till min stationära och det är en väsentlig skillnad. Nej tänker inte köpa en ny förstärkare.

Ursprungligen av keptang:

Precis som AE'n redan gör själv om man nu inte kan köra optiskt direkt till förstärkaren från AE'n.
Ju fler kockar desto...

Menar du att AE gör om signalerna från digitala till analoga?

Ursprungligen av the wall:

Fast dacen gör ju om dom digitala signalerna till analoga. Det är ju liksom själva vitsen med en dac. Eller har jag missat nåt?

AE'ns kontakt är både digital o analog. Kopplar du i en optisk kabel får du ut digitalt ljud, kopplar du i en vanlig 3.5mm->RCA får du analogt ljud

Ursprungligen av the wall:

Menar du att AE gör om signalerna från digitala till analoga?

Ja precis. Den har både analog och optisk.

Ursprungligen av Mymac4ever:

AE'ns kontakt är både digital o analog. Kopplar du i en optisk kabel får du ut digitalt ljud, kopplar du i en vanlig 3.5mm->RCA får du analogt ljud

Exactemento.

Ursprungligen av Mymac4ever:

AE'ns kontakt är både digital o analog. Kopplar du i en optisk kabel får du ut digitalt ljud, kopplar du i en vanlig 3.5mm->RCA får du analogt ljud

Jo, så långt är jag med, MEN Spotify, t ex, låter ju inget vidare med datorns ljudkort. Det är ju där dacen gör jobbet.

Ursprungligen av the wall:

Jo, så långt är jag med, MEN Spotify, t ex, låter ju inget vidare med datorns ljudkort. Det är ju där dacen gör jobbet.

Jag fattar inte varför du envisas med DAC'en om den inte gör det jobbet den ska. Har du testat utan den än?

Ursprungligen av the wall:

Jo, så långt är jag med, MEN Spotify, t ex, låter ju inget vidare med datorns ljudkort. Det är ju där dacen gör jobbet.

Hur ska en DAC kunna förbättra Spotify's (ofta mindre bra) kvalité?
Airplay har ingenting med din dators ljudkort att göra.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag fattar inte varför du envisas med DAC'en om den inte gör det jobbet den ska. Har du testat utan den än?

Håller på å letar efter kablar så jag har inte testat ännu. Såg däremot på nåt hifi-forum att en del väljer att koppla som du, andra säger att det ljudet (via AE) blir "luddigt" o inte lika distinkt. Men jag ska absolut testa. Kan ju dessutom ganska lätt jämföra med den stationära som är kopplad direkt till dacen via usb

Ursprungligen av keptang:

Hur ska en DAC kunna förbättra Spotify's (ofta mindre bra) kvalité?
Airplay har ingenting med din dators ljudkort att göra.

Jo det gör den faktiskt eftersom datorns ljudkort ofta är betydligt sämre (t o m i en mac). Det har jag hört själv på min stationära som är kopplad direkt via usb. Lovar att det är en jäkla skillnad. Förstår att Airplay inte har med ljudkortet att göra. Nej det är väl nåt med överföringen som inte funkar så bra hos mig.

Ursprungligen av the wall:

Jo det gör den faktiskt eftersom datorns ljudkort ofta är betydligt sämre (t o m i en mac). Det har jag hört själv på min stationära som är kopplad direkt via usb. Lovar att det är en jäkla skillnad. Förstår att Airplay inte har med ljudkortet att göra. Nej det är väl nåt med överföringen som inte funkar så bra hos mig.

I det här fallet pratar vi om Airplay vad jag förstått, inte något annat.
Då ser jag inte vad en DAC ska göra för nytta.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-05-24 20:54
Ursprungligen av the wall:

Hej,
Försöker få det att funka mellan min nya Mac Book Pro och stereon. Går väl sådär. Här är uppställningen: Macbooken kommunicerar med en airport express (gamla modellen) som i sin tur är kopplad till Camebridges DacMagic 100 med airportens mini plug till dacens toslink. Går att spela upp musiken trådlöst från macen men ljudkvaiteten är kass. Inkommande samplingsfrekvensen är 44,1.
Det låter inget vidare. Har en Imac som är kopplad till dacen direkt via usb och då låter det MYCKET bättre, ja rentav så fantastiskt man nu kan få via Spotify.
Min fråga är om jag gjort nåt fel eller om det här är "vad man får" från booken med airplay och expressen? Trist i så fall.
Ska sägas att kabeln är köpt på Kjell & Co för under hundringen, om nu det skulle ha nån betydelse (ja, jag vet riktiga ljudnördar tycker man ska lägga ner hundratals kronor på kabel även när det handlar om en sen här anslutning).
Alla goda råd emottages tacksamt.

Erik

Kul, hustrun streamade från iTunes till en gammal APExpress som är kopplad till aktiva högtalare med en 3,5mm kontakt.
Det lät väldigt tunt tyckte bl a tonåriga sonen som undrade om alla album från iTunes lät så skit...Så jag började felsöka och...jag hade inte tryckt ner 3,5mm kontakten ordentligt i Expressen, plötsligt kom basen m m...;D

  • Medlem
  • Borås
  • 2013-05-24 21:05

Om man skickar signalen digitalt från datorn har jag svårt att förstå hur datorns ljudkort skulle påverka i detta fallet. Kör med optisk från AE till förstärkaren och om den har en dålig DAC kör med en bättre DAC mellan AE och förstärkare eller byt förstärkare.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-24 21:11
Ursprungligen av the wall:

Jag frågar därför att jag läst att folk är så nöjda med dacen kopplad på det här sättet. Jag får det ju dock inte att funka så bra, därför frågar jag här på forumet. Du verkar ha fått för dig att en dac är en meningslös grej. Jag har ju testat den via usb till min stationära och det är en väsentlig skillnad. Nej tänker inte köpa en ny förstärkare.

Ja jag är av uppfattningen att en DAC är meningslös när du använder AirPlay.

Mymac4ever och Keptang. Nu har jag lyssnat lite med analog koppling från expressen till förstärkaren. Lät betydligt bättre än när jag kopplade expressen med mini-jack/toslink via dacen. Å andra sidan låter det ännu mycket bättre på min stationära med dacen kopplad via usb:n. Puh, det var jobbigt det här. Tack i varje fall för att ni tog er tid. Och ja, ni har rätt, finns tydligen en d/a-omvandlare i expressen också. Det hade jag ingen aning om.

Ursprungligen av Hjopek:

Kul, hustrun streamade från iTunes till en gammal APExpress som är kopplad till aktiva högtalare med en 3,5mm kontakt.
Det lät väldigt tunt tyckte bl a tonåriga sonen som undrade om alla album från iTunes lät så skit...Så jag började felsöka och...jag hade inte tryckt ner 3,5mm kontakten ordentligt i Expressen, plötsligt kom basen m m...;D

Ska testa det också. Tack för tipset.

Kan du se på din DAC om den tappar synk på signalen?
Har du uppdaterat till senaste mjukvaran i DAC och AirportExpress?
En del menar att Apple TV har mindre "jitter" som kan göra att en DAC håller sig synkad (länk till signalanalys äldre/nyare Airport Express).
Peachtree Audio rekommenderar en Apple TV istället för Airport Express som de menar har så mycket jitter i den digitala signalen att deras DACar inte kan låsa signalen.

Vill du kan du ju leka med olika releaser av firmware på din Airport Express och se om det är mjukvara som gör att synk tappas.

Ursprungligen av suddgummi:

Kan du se på din DAC om den tappar synk på signalen?
Har du uppdaterat till senaste mjukvaran i DAC och AirportExpress?
En del menar att Apple TV har mindre "jitter" som kan göra att en DAC håller sig synkad (länk till signalanalys äldre/nyare Airport Express).
Peachtree Audio rekommenderar en Apple TV istället för Airport Express som de menar har så mycket jitter i den digitala signalen att deras DACar inte kan låsa signalen.

Vill du kan du ju leka med olika releaser av firmware på din Airport Express och se om det är mjukvara som gör att synk tappas.

Vet inte riktigt hur man uppdaterar mjukvaran på t ex dacen. Nej, jag kan inte se om den tappar synk men det hördes, ljudet kom o gick. När jag lyssnade en längre stund så försvann avbrotten. Tycker dock fortfarande att ljudet är betydligt sämre än via usb:n på min stationära men jag kanske får leva med det. Har just köpt ny mac book och airport så jag planerar inga ytterligare köp som Apple TV.
Tack för tipsen i varje fall.
/eruj

Bevaka tråden