Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kurser för att lära mig webbutveckling

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-22 08:40

* Fortsättning från Php server *

Nu har jag dragit i handbromsen. Det funkar inte längre att försöka lära sig mySQL genom en kurs från 2006. Programmen som används i kursen är ersatta av andra. Jag känner att jag måste ställa frågor på forum om precis allt. Det här går inte längre.
Jag är återigen tacksam för all hjälp jag fått här på 99.

Jag skickade ett argt mail till kursutdelaren om att de hade gamla och dammiga kurser. Han föreslog att jag skulle leta upp en annan modernare kurs i mySQL och php eller i ett annat ämne. Så nu för att inte råka ut för samma sak igen, så undrar jag om någon här på forumet har tips om en BRA och MODERN kurs över internet, i någon av ämnena här nedan.

* mySQL
* php
* Javascript
* jQuery
* Wordpress
* Responsive design
* sökmotoroptimering

Mvh
KOL

ps: Efter att jag hämtat mig från besvikelsen över den dammiga mySQL-kursen kommer jag att ta tag i det här igen. "Man blir inte av med sitt intresse av båtar bara för att man kanske måste sälja sin segelbåt".

Senast redigerat 2013-05-22 11:28

@KOL: Hade rekommenderat att du plockar upp någon bok från en känd utgivare (O'Reilly, Apress m.fl.) som kan ge dig en bild av hur allt hänger samman, sedan kan du börja läsa på djupare om enskilda ämnen. Har inte läst någon uppdaterad introduktion själv (min första bok var till en C64...), men den här ser ut att ha potential:

Learning PHP, MySQL, JavaScript, and CSS (O'Reilly)

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-23 13:32

Jag har den! Men det är lite svårt att hänga med i svängarna. Dels är den på engelska, sen har jag ju aldrig någonsin jobbat med sånt här förut och ja, det är lite svårt att greppa all info.

Till exempel:
I bokens första del, skrivs det: Installing a MAMP on OS X. Sen står det inget mer om MAMP. Däremot står det om zend server CE. Förvirrande. Jag frågade, på 99, hur jag skulle göra med detta och fick tips och hjälp med MAMP. Så nu funkar alltså MAMP jättebra på min dator. Men jag vet inte så mycket om vad jag ska göra med MAMP.

Sen var det det här med ett ftp-program. Jag har bara i dagarna förstått vad ett sånt gör. Har insett att FileZilla är det enda raka, eller hur?

Vidare i boken kommer man till sidor om program editor och IDE. Jag är inte alls säker på vad dessa är eller skillnaden är, men jag brukar använda Smultron, som jag fick tips om på 99.se, när jag kodar i html och css och tycker det är ett smidigt litet program.
Är Smultron en program editor? Kan jag använda Smultron för att lära mig php och mySQL? eller rekommenderar ni något annat?

Sådärja, det var första kapitlet och kolla så många frågor som dök upp. Om ni orkar läsa allt och svara så är jag ytterst tacksam. Det är fantastiskt att jag får så fin hjälp här på 99.se. Tack!

@KOL:

Citat:

Jag har den! Men det är lite svårt att hänga med i svängarna. Dels är den på engelska, sen har jag ju aldrig någonsin jobbat med sånt här förut och ja, det är lite svårt att greppa all info.

Det är bara att kämpa på, särskilt med att bli van vid att ta till dig material på engelska. Vill du bli utvecklare är det lika bra att lära dig tycka om att lära dig nya saker, det kommer alltid finnas något nytt på listan.

Citat:

I bokens första del, skrivs det: Installing a MAMP on OS X. Sen står det inget mer om MAMP. Däremot står det om zend server CE. Förvirrande. Jag frågade, på 99, hur jag skulle göra med detta och fick tips och hjälp med MAMP. Så nu funkar alltså MAMP jättebra på min dator. Men jag vet inte så mycket om vad jag ska göra med MAMP.

MAMP är bara ett paket med vanliga program som behövs för att hosta websidor, och det finns många varianter (LAMP). Fokusera på hur de enskilda delarna relaterar till varandra så blir det lättare att förstå vad det gör. I ditt fall är det Apache som hanterar HTTP-requests från webbläsare, MySQL som databas och PHP som programspråk för logik på serversidan.

Citat:

Sen var det det här med ett ftp-program. Jag har bara i dagarna förstått vad ett sånt gör. Har insett att FileZilla är det enda raka, eller hur?

Har du inget konkret problem så fungerar det absolut. Att grubbla över sådant är bara en distraktion.

Citat:

Vidare i boken kommer man till sidor om program editor och IDE. Jag är inte alls säker på vad dessa är eller skillnaden är, men jag brukar använda Smultron, som jag fick tips om på 99.se, när jag kodar i html och css och tycker det är ett smidigt litet program. Är Smultron en program editor? Kan jag använda Smultron för att lära mig php och mySQL? eller rekommenderar ni något annat?

Vilken editor du använder spelar i princip ingen roll alls. Vissa har funktioner som underlättar vissa typer av uppgifter, att ha syntax highlighting av de språk du använder är t.ex. bra, men i slutändan är det du som måste bestämma vad du vill skriva och du kan skapa vilket program som helst i vilken editor som helst. Gillar du Smultron?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-23 22:31

Ja, Smultron är bra för att det är enkelt och för att det är det enda jag jobbat med. Jag bara skriver kod i det. Vet inte riktigt vad programmet har för fördelar och nackdelar.
Men då kan jag alltså ha Smultron istället för det boken tipsade om: Eclipse PDT, Komodo IDE, Netbeans och phpDesigner? Ett tag försökte jag jobba med aptana. Jag tycker dock Smultron är enklare och därför bättre.

Rolig liten seriestrip. Tror att den handlar om att det finns massor av olika program och i slutändan gör de alla samma sak. Rätt?

Ursprungligen av KOL:

Ja, Smultron är bra för att det är enkelt och för att det är det enda jag jobbat med. Jag bara skriver kod i det. Vet inte riktigt vad programmet har för fördelar och nackdelar. Men då kan jag alltså ha Smultron istället för det boken tipsade om: Eclipse PDT, Komodo IDE, Netbeans och phpDesigner? Ett tag försökte jag jobba med aptana. Jag tycker dock Smultron är enklare och därför bättre.

Visst. Inga problem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-24 06:41
Ursprungligen av KOL:

Rolig liten seriestrip. Tror att den handlar om att det finns massor av olika program och i slutändan gör de alla samma sak. Rätt?

Typ så, men poängen är att det finns ett visst snobberi bland nördar kring vilken editor som är "bäst". I strippen ovan rabblas alternativen upp i stigande svårighetsgrad, och därmed ökande "nördcred". Fast redan efter vim spårar det ur och börjar bli helt opraktiska verktyg.

Många utvecklare använder vim nu för tiden, vilket är ett extremt kraftfullt men samtidigt svårlärt program. Jag själv använder vim på hyfsat avancerad nivå, men jag skulle inte rekommendera det till en nybörjare bara för sakens skull. I slutändan handlar det om att använda ett verktyg som får jobbet gjort, och först när man börjar känna sig begränsad eller hämmad av det man använder är det dags att byta upp sig.

lynda.com är ett bra ställe mängder av videokurser om webbutveckling.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-24 16:11

Enligt egen erfarenhet är föreläsarna på it-kurser oftast äldre och ganska trötta programmerare. Känns som nåt "fel" gjort att de hamnat där och inte jobbar i näringslivet... mer så än inom andra utbildingsområden.

Och programvarorna och teknikerna är sällan det hetaste på marknaden.

Har både läst ekonomi och it på sthlms universitet och ekonomutbildningen kändes betydligt gedignare. Kan nog hjälpa att ämnet inte är lika snabbföränderligt.

Det bästa sättet är nog att ändå gå några av dessa kurser för att lära sig ett gediget grundtänk. Även om det är dammiga programvaror så kan du få ett fundament som gör att du inte blir världens fulhackare i framtiden..

... men själva spetsen och de teknikerna du vill jobba med rekommenderar jag att du lär dig på din fritid, via bra böcker, nätet och reverse-engineering.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-24 19:21

Jag håller med dig till 100%!

Vad är reverse-engineering?

Du måste nog också justera dina förväntningar lite, det tar helt enkelt lång tid att lära sig alla saker du vill. Sen tror jag personligen att du borde fokusera lite mer på en sak i taget, det verkar som om du just nu tar större tuggor än du orkar svälja.

Ursprungligen av KOL:

Jag håller med dig till 100%!

Vad är reverse-engineering?

I det här fallet att du letar upp exempel, och försöker förstå hur det är gjort och varför det det funkar på det sätt det gör, så du sen kan bygga upp egna saker efter samma principer

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-26 22:41

Richard, du har så rätt! En sak i taget. Let's do it then!
Kapitel 3 i boken börjar med att man ska ladda ner bokens exempel, så att man slipper skriva allt. Inga problem. När jag sedan kollar dem i Finder så finns lilla symbolen från Smultron framför varje fil. Alltså betyder det att jag kan öppna dem i Smultron antar jag. Men om jag nu mot all förmodan väljer att ladda hem Netbeans(jo, jag gjorde faktiskt det) och vill öppna filerna från Netbeans, hur gör man då? Jag hittar bara "öppna projekt" och det verkar inte funka att öppna filerna. Hur gör man?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-26 22:43

Föresten, jag visste precis vad reverse engineering var. Jag praktiserar det varje dag. Men jag visste inte att det hette så:)

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-06-03 10:38

Jaha, well, "lets do it then", tänkte jag och har nu kommit igång så smått med php. Ingen lätt match för någon som bara grejat med html och css förut, men varför göra det lätt för sig.

Jag har nu stött på ett ordentligt huvudbry. Det är bara en detalj, men jag måste få veta varför koden här nedan inte funkar i Smultron. Den funkar fint i både netbeans och på sajten http://writecodeonline.com/php/.

Koden är följande:

<h6>Returning an Array</h6>
<?php
$names = fix_names("STEVE", "lessy", "gAtEs");
echo $names[0] . " " . $names[1] . " " . $names[2];

function fix_names($n1, $n2, $n3)
{
$n1 = ucfirst(strtolower($n1));
$n2 = ucfirst(strtolower($n2));
$n3 = ucfirst(strtolower($n3));
return array($n1 . " " . $n2 . " " . $n3);
}
?>

Varför funkar det inte i Smultron?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-06-03 10:43

Och hur öppnar man en php fil i Netbeans? Filen jag vill åt finns i program/MAMP/htdocs......

Ursprungligen av KOL:

Jaha, well, "lets do it then", tänkte jag och har nu kommit igång så smått med php. Ingen lätt match för någon som bara grejat med html och css förut, men varför göra det lätt för sig.

Jag har nu stött på ett ordentligt huvudbry. Det är bara en detalj, men jag måste få veta varför koden här nedan inte funkar i Smultron. Den funkar fint i både netbeans och på sajten http://writecodeonline.com/php/.

Koden är följande:

<h6>Returning an Array</h6>
<?php
$names = fix_names("STEVE", "lessy", "gAtEs");
echo $names[0] . " " . $names[1] . " " . $names[2];

function fix_names($n1, $n2, $n3)
{
$n1 = ucfirst(strtolower($n1));
$n2 = ucfirst(strtolower($n2));
$n3 = ucfirst(strtolower($n3));
return array($n1 . " " . $n2 . " " . $n3);
}
?>

Varför funkar det inte i Smultron?

Vad menar du med att det inte fungerar i Smultron?

Tips: Avsluta aldrig PHP-filer med ?>. Om man gör det så kan det hända att man får med whitespace på slutet som antingen hamnar på oväntade platser i buffern eller tvingar headers att skickas innan du är redo.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-06-03 14:02

När jag gör en .php-sida i smultron och skriver in koden jag nämnde så funkar det inte. Browsern gör sidan vit. Om jag däremot placerar samma kod i netbeans och låter filen "köras" eller testa-koden-online-sidan jag nämnde, så funkar det utmärkt.

Vad skulle jag annars sluta phplkoden med? Det står i typ 1:a kapitlet i boken vi nämnde, syntax: <?php , skriv kod, ?>

Ursprungligen av KOL:

När jag gör en .php-sida i smultron och skriver in koden jag nämnde så funkar det inte. Browsern gör sidan vit. Om jag däremot placerar samma kod i netbeans och låter filen "köras" eller testa-koden-online-sidan jag nämnde, så funkar det utmärkt.

Kontrollera vilken teckentabell du sparar filen med i Smultron. Använder du UTF-8 ska det inte finnas något Byte Order Mark. Har du aktiverat utskrift av felmeddelanden?

Ursprungligen av KOL:

Vad skulle jag annars sluta phplkoden med? Det står i typ 1:a kapitlet i boken vi nämnde, syntax: <?php , skriv kod, ?>

PHP-filer ska inte avslutas med ?>, bara lämna blocket öppet istället. Allt kommer fungera precis som vanligt, det är mindre att skriva, och du eliminerar helt den typen av fel. Det ska bara användas för kod som är inline i andra typer av dokument, t.ex. HTML.

Citat:

If a file is pure PHP code, it is preferable to omit the PHP closing tag at the end of the file. This prevents accidental whitespace or new lines being added after the PHP closing tag, which may cause unwanted effects because PHP will start output buffering when there is no intention from the programmer to send any output at that point in the script.

http://www.php.net/manual/en/language.basic-s...

Ursprungligen av Luftvargen:

...Det ska bara användas för kod som är inline i andra typer av dokument, t.ex. HTML...

Men detta är ju kod som ligger inline i ett HTML-dokument.

Exemplet inleds ju med en H6-tag som ligger utanför PHP-koden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men detta är ju kod som ligger inline i ett HTML-dokument.

Exemplet inleds ju med en H6-tag som ligger utanför PHP-koden.

Dokumentet avslutas med PHP. Spelar dock ingen roll här, huvudsaken är att man inte gör det till en ovana att använda ?> i onödan när det ofta är en källa till problem.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-06-03 14:52

Ja, det är urklippt från ett html-dokument. Dum fråga kanske, men hur skulle jag annars kunna se det jag programmerar i php-kod om jag inte gör det i ett html-dokument?

Ska kolla det där andra också, Luftvargen

Ursprungligen av Luftvargen:

Dokumentet avslutas med PHP...

Var ser du den avslutningen? Hur vet du vad som kommer efter det aktuella lilla kod-avsnittet?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Var ser du den avslutningen? Hur vet du vad som kommer efter det aktuella lilla kod-avsnittet?

Som jag skrev i det första inlägget så var det bara ett tips i bästa välmening eftersom att det är ett vanligt nybörjarmisstag att använda ?> överallt. Det spelar absolut ingen roll ifall det där inte var hela dokumentet.

Ursprungligen av Luftvargen:

...Det spelar absolut ingen roll ifall det där inte var hela dokumentet.

Visa gärna med ett exempel hur du menar att ett sådant dokument kan se ut, där man blandar PHP-kod och HTML-kod, utan att använda "?>". Annars är dina tips enbart förvirrande, och inte alls informativa.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Visa gärna med ett exempel hur du menar att ett sådant dokument kan se ut, där man blandar PHP-kod och HTML-kod, utan att använda "?>". Annars är dina tips enbart förvirrande, och inte alls informativa.

Från manualen / citatet ovan:

Citat:

If a file is pure PHP code, it is preferable to omit the PHP closing tag at the end of the file

Om du verkligen avser att hjälpa @KOL så får du gärna bidra med egna förklaringar med...

Ursprungligen av Luftvargen:

...If a file is pure PHP code, it is preferable to omit the PHP closing tag at the end of the file...

Ja, men det här handlar ju inte om "pure PHP code". Det är ju uppenbart att det är ett "blandat" dokument, med både HTML och PHP.
- Vilket jag påpekade redan i inlägg #21.

Och om det är ett blandat dokument så går det inte att utelämna slut-taggarna hur som helst.
- Men du verkar hävda motsaten i inlägg #25.

Ursprungligen av Luftvargen:

Om du verkligen avser att hjälpa @KOL så får du gärna bidra med egna förklaringar med...

Jag försöker hjälpa henne genom att hindra dig från att förvirra henne alltför mycket.

Ditt tips är bra - rent allmänt. Men i det här specifika fallet, med ett specifikt kod-exempel från en uppenbar nybörjare, så anser jag att tipset blir mer förvirrande än upplysande.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-06-04 01:48

Hrrm, jo, jag undrade hur man skulle kunna använda och se php-kod om det inte fanns bland htmlkod i ett dokument med ändelsen .php? Kan man skriva bara php-kod i ett dokument, med ändelsen .php, och sedan använda det till nåt?(Jag har inte kommit till avsnittet om MySQL ännu. Kan jag kanske få en bredare uppfattning om php efter det?)

När vi ändå snuddar ämnet så undrar jag i övrigt om jag kan se phpkod användas i praktiken i min vardag? Var och hur används det? Hittills har jag kunnat ana mig till att det kanske används i försäkringskassans hemsida(villkorssattser), kanske i bankernas hemsidor(logiska operatorer), facebook och twitter(inloggning), eller? Kanske på 99.se(inloggning)?

När jag en gång i tiden, på skoj, började göra en hemsida kom den ena aha-upplevelsen efter den andra. Typ, "jaså, det är såå det funkar". Det var dreamweavers förtjänst. Ett så oerhört enkelt verktyg, som kunde göra så mycket och som man inte behövde en manual för att förstå. Det var bara att köra och efter ett tag hade man sajten klar. Sen insåg jag att man även kunde se koden, förstod vad den innebar och att man kunde ändra sajten även om man bara ändrade i koden. Aha-upplevelse. Detta bäddade för det intresse jag sitter med idag. Och jag vill lära mig mer. Jag vill få en aha-upplevelse även när det gäller php. Kan någon tipsa mig om var jag ska leta/titta efter för att se php användas i praktiken i min vardag?

(Igentligen kom den första aha-upplevelsen idag i kapitlet PHP functions & objekts, där man började skriva om class, object, functions osv och berörde att detta användes för att göra en "social networking site". Men mer kom inte. Typiskt. Jag hoppas det blir mer aha under kapitlet om MySQL. Men jag är lite rädd för att jag kommer att stöta på så mycket problem, att jag kanske måste kasta in handduken. Jag ögnade igenom avsnittet och insåg att jag skulle jobba i terminal, vilket jag aldrig gjort förut. Känns nästan omöjligt, som ett Mt Everest. Men hoppet är det sista som överger en;)).

Lite förenklat finns det två olika sätt att skapa webbsidor med php på, dels html-dokument med inbäddad php-kod, eller så kan man vända på steken och ha ett php-dokument som matar ut allt innehåll, även html-taggarna.

http://www.tizag.com/phpT/echo.php

Vilken ansats man väljer beror lite på vad det är mest utav, markup eller programkod. I vissa fall kvittar det, men andra gånger är det mycket enklare om man väljer "rätt".

Anta t.ex att du vill ha olika storlek på en text beroende t.ex på vilket pris en viss vara har. Normalt sett hämtar man ju sånt från en databas, men om vi hoppar över det steget och tänker oss att vi redan har en variabel "myPrice" som har värdet "5", då kan koden för villkorsstyrd html-kod se ungefär såhär:

<?php
if ($myPrice > 4) {
    echo "<H1>" . $myPrice . "</H1>" ;
} elseif ($myPrice == 4) {
    echo "<H2>" . $myPrice . "</H2>" ;
} else {
    echo "<H3>" . $myPrice . "</H3>" ;
}
?>

När variabelns värde är större än 4, i det här fallet är den ju 5, så kommer koden som matas ut vara

<H1>5</H1>

(Skrivet på ipad, så ha överseende m eventuella skrivfel)

Senast redigerat 2013-06-04 07:11
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-06-04 08:23

Aha, tack Rickard!

Bevaka tråden