Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express - verkar vara undantaget

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2013-05-22 19:19

Har precis skaffat hushållets tredje Airport Express (samtliga är den äldre generationen som sätts direkt i vägguttag - nu inköpt som begagnad) och blir direkt påmind om frustrationen vid installation av sådan...

Minns nämligen att det krävdes stort tålamod även vid installation av de tidigare 2.

Denna gång känns det dock som ett för mig nytt fel/scenario.

Jag har satt i AE:n i vägguttag (hållit inne Reset - vilket vid googling är det allmänt lämnade tipset vid allt AE-strul) och kopplat in den till vår Time Capsule med nätverkskabel.

Öppnat AirPort-verktyg och där hittat den nya AE:n under "Andra AirPort-basstationer".

När jag klickar upp den så väljer den default "Skapa nytt nätverk", vilket jag inte vill.
När jag så under Andra alternativ i stället väljer "Lägg till i ett befintligt nätverk" och klickar Nästa så tuggar den några sekunder (letar) varpå meddelandet "Inga basstationer hittades (på nätverket)".

Hur göra??

Anslutning av AE verkar vara undantaget inom Appleprylar - i övrigt säger minnet att alla installationer brukar vara mkt användarvänliga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-22 23:51

Om du har kopplat in den med nätverkskabel, vad vill du då göra med det trådlösa nätverket på din Express?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2013-05-23 19:22
Ursprungligen av kenjon:

Om du har kopplat in den med nätverkskabel, vad vill du då göra med det trådlösa nätverket på din Express?

Det var/är bara för installationsfasen. (Sen skall den nyttjas för att "Utöka befintligt nätverk".)
Mitt minne säger mig att det (ansluta med nätverkskabel) var enda möjliga vägen för att lyckas med installationen - vid krånglet med de tidigare två.

När jag kör (plockar ut och ånyo hållit inne Reset-knappen) utan kabel så händer det ingenting på iMacen. D v s när jag kör "AirPort-verktyg" så finns där ingenting som tyder på att den nya AE:n identifieras. (Vid kabelanslutning så ser man den som sagt under "Andra AirPort-basstationer".)

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2013-05-23 19:39

Nu lyser den nya AE:n grönt...
Efter ett för mig helt nytt sätt att installera en AE.
Jag lät den vara kvar i vägguttaget utan nätverkskabel -> gick in på Nätverk (via Systeminställningar) -> slog på Wi-Fi (på vår iMac) och fick då möjligheten att "Ansluta via AirPort Express -> Kom in och kunde välja Lägga till i befintligt nätverk (först låg den under "Andra AirPort-basstationer" hann jag se) -> installation gick i mål (och jag uppdaterade sedan AE:ns programvara).

Som sagt, verkar vara lite Tålamod & "Slump" över installationer av AE... Men nu funkar det för alla 3 hos mig - och jag är såklart glad (tills nästa gång, eller vadå)... )

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-23 19:44

Nej, det är så som du gjorde sist man ska göra. Har alltid funkat för mej. AEn kollar vid uppstart vilka kablar du har anslutna (nätverk, USB och ljudkabel) och använder dem den hittar kablar inkopplade i. Så du ska inte alls koppla in någon kabel till nätverket första gången.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-26 11:48
Ursprungligen av Tommy66:

Har precis skaffat hushållets tredje Airport Express (samtliga är den äldre generationen som sätts direkt i vägguttag - nu inköpt som begagnad) och blir direkt påmind om frustrationen vid installation av sådan...

Minns nämligen att det krävdes stort tålamod även vid installation av de tidigare 2.

Denna gång känns det dock som ett för mig nytt fel/scenario.

Jag har satt i AE:n i vägguttag (hållit inne Reset - vilket vid googling är det allmänt lämnade tipset vid allt AE-strul) och kopplat in den till vår Time Capsule med nätverkskabel.

Öppnat AirPort-verktyg och där hittat den nya AE:n under "Andra AirPort-basstationer".

När jag klickar upp den så väljer den default "Skapa nytt nätverk", vilket jag inte vill.
När jag så under Andra alternativ i stället väljer "Lägg till i ett befintligt nätverk" och klickar Nästa så tuggar den några sekunder (letar) varpå meddelandet "Inga basstationer hittades (på nätverket)".

Hur göra??

Anslutning av AE verkar vara undantaget inom Appleprylar - i övrigt säger minnet att alla installationer brukar vara mkt användarvänliga.

Det finns många sätt som AirPort Utility kan upptäcka en Airport station genom:

  1. Om du inte är anslutet till ett trådlöst nätverk och eller inte inte har ethernet på datorn så kan man göra som kenjon påpekar och boota Airporten utan kabel, den kommer då att skapa ett eget nätverk som AirPort Utility "känner av" genom att det har ett speciellt formaterat namn. Du kan därefter konfigurera din Airport.

  2. Om du inte vill använda wlan, kan du koppla LAN närverksporten (den med <…> symbol på (inte den med "prickring" ty denna är WAN) till ditt befintliga nätverk, när Airporten upptäcker att det finns en DHCP server (din router / gateway) så erhåller den IP från denna och börjar broadcasta Bonjour för att tala om för AirPort Utility at den är "klar för att konfigureras".

  3. Om du har kopplat i kabel som ger link, men DHCP inte upptäcks så förutsätter Airporten att du inte har någon annan router och blir själv DHCP server. Då måste du se till att din klient (datorn) på nytt hämtar en IP för att du ska kunna konfigurera enheten.

  4. Om AirPorten redan har en konfiguration kommer den att köra på denna, även om det är omöjligt eftersom närverkets konfiguration har ändrats sedan den skapades (ex. det wlan den ska utöka finns ej längre,

1
Bevaka tråden