Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemsidetips/programmeringsknep

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har börjat pilla lite med att göra hemsidor - mest med Adobe Golive eftersom jag känner igen mig i gränssnitt med PS, InDesign etc.

Vad jag undrar är hur man får till en site som liknar denna:

http://www.greencargo.com

hur får man till denna frame med rundade hörn? och siten är gjord i asp - är det något man måste kunna för att kunna göra en hemsida med liknande utseende? eller fungerar det med dreamweaver & golive?

min första sida är:

http://www.chipsaway.se och är helt producerad i Golive - och nu skulle jag vilja göra nästa "tight'are"...

tips!?

tack på förhand

  • Oregistrerad
  • 2003-07-23 15:15

Passagen Debatt HTML är bra här får man oftast hjälp inom några timmar av kunnigt folk

http://debatt.passagen.se/show.cgi?category=500000000000002&conference=500000000000053

Hälsningar
Dan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-23 15:23
Citat:

Vad jag undrar är hur man får till en site som liknar denna:

http://www.greencargo.com

Det ligger bilder i hörnen som skapar den runda formen. Man får trixa mycket med såna saker, det finns inga html-kommandon eller liknande som fixar det.
ASP är ett scriptspråk och har inget med utseendet att göra, bara innehållet.

Lär dig lite html och kika i källkoden för siter så får du ökad förståelse för hur sidor är uppbyggda.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus
Det ligger bilder i hörnen som skapar den runda formen. Man får trixa mycket med såna saker, det finns inga html-kommandon eller liknande som fixar det.
ASP är ett scriptspråk och har inget med utseendet att göra, bara innehållet.

Lär dig lite html och kika i källkoden för siter så får du ökad förståelse för hur sidor är uppbyggda.

så det är så "basic" trodde det var något programmeringstrix...med rundade hörn

ja - det får nog bli så...att man får plugga lite html - så får man väl "inspireras" av vad andra har gjort

angående asp - vad är fördelen med att använda det?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-07-23 15:59

asp, php och liknande saker är ett sätt att generera html-kod eller xml kod eller likande på ett dynamiskt sätt. Varken asp eller php har något med formen av sidan att göra, den görs helt i html, eller xml, eller vad man nu kan tänkas använda. Det går t ex fint att generera en pdf fil eller en excel fil med php.

Vad gäller form så är det mycket kompromissande och trixande som gäller för att få exakt det utseendet man vill ha. css kan hjälpa till en bra bis på vägen, men man slutar oftast med att fixa själv för att det ska se ut precis som man vill.

Dem mest effektiva lösningen tycker jag är att skissa upp en grundstomme i GoLive eller liknande och sedan finputsa manuellt direkt i koden.

/arvid

okey - det finns alltså "inga" genvägar

tack för tipsen!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-07-23 16:16

Um jag kanske ska förtydliga mig själv lite. ASP står för Active Server Pages och PHP står för PHP Hypertext Preprocessor, namn som säger lite om vad de gör - skapar dynamiskt uppdaterade och förändrade sidor i html, eller något annat web-språk (eller någon annan dokumenttyp också för den delen).
Asp och php sidor är lite som små program. De kan hämta information som visas på sidorn ifrån olika håll, t ex en databas, en fil, eller kanske en annan websida. Det ger enorma fördelar om man har en komplex sida som behöver förändras relativt ofta, eller förändras beroend på olika saker. Hela 99mac är t ex uppbyggt av php-sidor som arbetar mot en databas.

Det finns också andra lösnignar som Apples webobjects, serverside javascript, gamal hederlig cgi-script mm mm.

Personligen gillar jag php bäst. Mycket på grund av att det var php jag började med, och därför kan bäst. En annan anlednign är att asp har en, för mig, alltför stark koppling till Microsoft.

Well, här kommer lite snabbt ihopkommna länkar:
Bra php tutorial
PHP.net
PHP Builder
PHP Knowledgebase
PHP Wizard ASP resource
ASP 101
Active Server Corner
ASP-help.com
Learn ASP
Programmers Resource

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-07-23 16:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
okey - det finns alltså "inga" genvägar

tack för tipsen!

Tja, iaf inte om man vill ha riktigt avancerade sidor. Körde ett program som hette FreeWay för ett tag sedan, och med det kunde man gör precis som man ville i ett grafiskt gränssnitt som liknade Quark ganska mycket. Blev dock aldrig speciellt förtjust i det, och jag har inte testat några nyare versioner, men när jag testade det så gjorde den nästan allt i bilder, vilket jag inte gillade speciellt mycket... Visst, det blev precis som det såg ut från början, men om jag hade velat gå den vägen hade jag ju kunnat göra en skärmdump direkt...

Well, jag testade det inte speciellt grundligt, och jag har ingen koll på nyare versioner. Dock har jag en gamal kopia liggandes hemma...

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-07-23 16:28

Heh. Jag kom ju aldrig fram till vad jag igentligen menade att säga i ovanstående inlägg, och det var att moderna webdesignprogram som dreamweaver och golive kommer ganska långt vad gäller att designa wysiwyg(what you see is what you get). Men ibland måste man ändå in och pilla för att få precis det man vill ha. Men man slipper den tråkiga delen - alla dussingrejerna man måste göra på varje sida.

Om man vill göra dynamiska sidor så finns det tyvärr ännu mindre möjligheter att göra det wysiwyg jag hittills inte hittat något bra sätt att göra det förutom "för hand".

/arvid

Såger någon PHP måste jag säga Lasso, sorry!

Lasso är i mitt tycke att föredra som sk middleware (programvara som är avsedd att sitta mitt emellan en databas och en webbserver och som gör det möjligt att publicera databasinformation på webben).

Fördelen med Lasso (återigen är detta min åsikt) är att det är betydligt lättare att lära sig och det krävs färre antal tecken skriven kod för att göra samma sak som i PHP. Lasso och PHP kan göra i stort sett samma saker och prata med i stort sett samma databaser.

I övrigt håller jag med Arvid.

Kan tillägga följande: Om du väljer mellan Macromedia Dreamweaver och Adobe Golive så bör du välja GoLive om du tillbringar en hel del av din arbetsdag att arbeta med andra Adobe-program. I annat fall så bör du välja Dreamweaver.

Om du skall börja lära dig HTML så är min rekommendation som gammal lärare i ämnet att starta med att skapa sidor med en vanlig texteditor (TextRedigeraren går bra, BB Edit Lite är bättre) för att du skall lära dig grunderna ordentligt. Sedan kan du börja jobba med en visuell editor som DW eller GL.

Lycka till!

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Såger någon PHP måste jag säga Lasso, sorry!

Lasso är i mitt tycke att föredra som sk middleware (programvara som är avsedd att sitta mitt emellan en databas och en webbserver och som gör det möjligt att publicera databasinformation på webben).

Fördelen med Lasso (återigen är detta min åsikt) är att det är betydligt lättare att lära sig och det krävs färre antal tecken skriven kod för att göra samma sak som i PHP. Lasso och PHP kan göra i stort sett samma saker och prata med i stort sett samma databaser.

Men du skulle kanske då också säga att Lasso kostar en himla massa deg medan PHP är gratis?...

Efter att ha utvecklat i både Lasso och PHP föredrar jag PHP, fast jag har hört att Lasso ska ha blivit klart bättre de senaste två åren...

Annica Tiger har en bra html-skola på www.tiger.se.

När du kan grunderna, vilket du redan verkar kunna, så surfa till de sidor du tycker är snygga och själ allting html-koden och kör den lokalt i in dator och därifrån lär dig hur de har byggt upp sin sida.

I Internet Explorer för Windows kan man enkelt spara ner webbsidor med tillhörande bilder för att sedan grotta sig vidare in i html-koden. Ett smart sätt att lära sig hur man bygger olika layouter.

/c

Ifall du vill ha hjälp med att programmera hemsidor i html, javascript, flash mm. så finns ett forum som är bra att gå in på för att få hjälp med smågrejer... webforum

Ett tips är att gå in där ifall du stöter på något probölem när du knackar kod och behöver hjälp, du kan även kolla på andras trådar för att lära dig olika sätt att lösa hemsidans funktioner på.

Jag hoppas att ingen tar illa upp när jag rekommonderade ett annat forum

Menyn på sidan du länkade till kan man fixa på lite olika sätt, ett av dom är JavaScript. I macromedia dreamviewer så finns det inbyggda funktioner som man kan använda ifall man inte själv vill knacka koden eller kopiera in fria JavaScript, även i Adobe imagesready så kan man göra JavaScript och dela upp en stor bild i olika segment.
Se mer på webdesignskolan

Lycka till /// Daniel :rolleyes:

Det är riktigt att Lasso kostar pengar och att PHP är gratis. Men gratis är inte alltid varken billigast eller bäst så därför tänkte jag inte på att nämna det.

(Att hitta webhosting för Lasso är inte riktigt lika enkelt som för PHP men det är inte speciellt mycket svårare heller, eller dyrare).

/Ola

1
Bevaka tråden