Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS för MC som fungerar bra med OS X

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar efter en gps som fungerar bra med OS X och motorcyklar. Det finns några från Garmin och Tomtom och säkert några till. Undrar om någon här har några erfarenheter att dela med sig av. Att använda Iphone känns inte som något vidare bra alternativ, men det finns kanske någon som föredrar det och kan berätta varför?

Vill kunna göra rutter i datorn och synka över samt kunna välja bort motorvägar och annat tråkigt (och det är ju det här som inte fungerar något vidare i Iphone vad jag vet).

Tacksam för all hjälp.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag letar efter en gps som fungerar bra med OS X och motorcyklar. Det finns några från Garmin och Tomtom och säkert några till. Undrar om någon här har några erfarenheter att dela med sig av. Att använda Iphone känns inte som något vidare bra alternativ, men det finns kanske någon som föredrar det och kan berätta varför?

Vill kunna göra rutter i datorn och synka över samt kunna välja bort motorvägar och annat tråkigt (och det är ju det här som inte fungerar något vidare i Iphone vad jag vet).

Tacksam för all hjälp.

Det enda som jag kommer att tänka på här är Nokia. När man loggar in på karttjänsten från datorn så kan man skapa rutter där som sen synkas till mobilen. Nu har jag dock inte provat detta sedan Symbian-tiden, så jag vet inte hur detta fungerar med deras nya Windows-lurar.
Har själv både TomTom och Navigon på min iPhone, men jag har inte noterat någon möjlighet att skapa rutter på datorn och synka till mobilen.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-05-23 13:11

Även dedikerad GPS från Garmin-ägda Navigon funkar med Mac, om så sisådär!

Finns även några appar, sökord: motorcycle gps

Det vore ju mycket överraskande om det fanns nagot som skulle kunna sla en iPad mini pa tanklocket.

Det maste ju vara en fraga om att hitta rätt app? Kanske är en underutvecklad marknad...

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det vore ju mycket överraskande om det fanns nagot som skulle kunna sla en iPad mini pa tanklocket.

Det maste ju vara en fraga om att hitta rätt app? Kanske är en underutvecklad marknad...

Kör själv med en vanlig iPad i locket på tankväskan. Det är det här med att fixa rutten i förväg på datorn. Men det är klart, med en iPad kan man ju sitta och pilla med rutten direkt på iPaden innan.

Ursprungligen av pmarriott:

Kör själv med en vanlig iPad i locket på tankväskan. Det är det här med att fixa rutten i förväg på datorn. Men det är klart, med en iPad kan man ju sitta och pilla med rutten direkt på iPaden innan.

Men en fråga, då pillar du med rutten i nån nav-app å inte inbyggda kartor? Enda nackdelen med en Ipad/Ipad Mini är ju just att jag måste ha en tankväska eller etc. Jag kör sällan så långt, utan tänker mer dagsrutter och äger i dagsläget inte ens några väskor (all in due time ).

Såg ju alltså idag för första gången att jag kan använda Google Maps för att göra vägbeskrivningar via olika punkter och inte bara snabbaste A till B. Jag har helt enkelt aldrig ens funderat på de här grejerna förut, när jag kört bil har det mest handlat om just snabbaste sträckan och inte nöjeskörning som med mc:n.

Garmin har en Zümo-serie som ser intressant ut och Tomtom kontrar med Rider. Fördelen är ju att de går att montera på styret (men ja det går ju en Iphone också) och nackdelen verkar vara att de får väldigt varierande betyg runt om på nätet.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Men en fråga, då pillar du med rutten i nån nav-app å inte inbyggda kartor? Enda nackdelen med en Ipad/Ipad Mini är ju just att jag måste ha en tankväska eller etc. Jag kör sällan så långt, utan tänker mer dagsrutter och äger i dagsläget inte ens några väskor (all in due time ).

Såg ju alltså idag för första gången att jag kan använda Google Maps för att göra vägbeskrivningar via olika punkter och inte bara snabbaste A till B. Jag har helt enkelt aldrig ens funderat på de här grejerna förut, när jag kört bil har det mest handlat om just snabbaste sträckan och inte nöjeskörning som med mc:n.

Jag använder vanligen Navigon. Sist jag provade att navigera med Google Maps så slocknade skärmen efter några minuter och det var ju rätt värdelöst.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag använder vanligen Navigon. Sist jag provade att navigera med Google Maps så slocknade skärmen efter några minuter och det var ju rätt värdelöst.

Haha ja det låter inget vidare. Har testat Maps i datorn nu idag bara, planerar en liten resa till nästa helg och här fungerar det fint att dra och ändra å greja med flera delmål, sen är bara frågan hur jag får med mig rutten på bästa sätt till hojen utan att behöva stanna titt som tätt och gräva fram mobilen eller för den delen försöka memorera vägen

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-05-23 14:35
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Haha ja det låter inget vidare. Har testat Maps i datorn nu idag bara, planerar en liten resa till nästa helg och här fungerar det fint att dra och ändra å greja med flera delmål, sen är bara frågan hur jag får med mig rutten på bästa sätt till hojen utan att behöva stanna titt som tätt och gräva fram mobilen eller för den delen försöka memorera vägen

Antar du menar Google Maps!

Lyssna på vägbeskrivningarna via headset så slipper du väska. Kan dock inte rekommendera köra med hårda föremål i fickorna då det kan bli väldans obehagligt vid marksyning.

Kolla även Maps+ som importerar bokmärken:
https://itunes.apple.com/se/app/maps+/id41675...

Ursprungligen av jas:

Antar du menar Google Maps!

Lyssna på vägbeskrivningarna via headset så slipper du väska. Kan dock inte rekommendera köra med hårda föremål i fickorna då det kan bli väldans obehagligt vid marksyning.

Kolla även Maps+ som importerar bokmärken:
https://itunes.apple.com/se/app/maps+/id41675...

Jo sorry, google maps ja. Nä grejer i fickorna är ingen vidare god idé, brukar försöka lägga ner det mesta under sadeln i en liten väska jag har där.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-05-23 15:04

Posta gärna en bild av dig på hojen!

Ursprungligen av jas:

Posta gärna en bild av dig på hojen!

Haha, så här ser min pärla ut:

Jag kör med Navigon på iPhonen, headset och luren i innefickan. Tar upp den när jag kört fel. Navigon har ett läge för MC och en resvägsprofil med vackra vägar (och bäst väg, vad det nu är). Jag är väldigt nöjd med den lösningen, även om den inte är den billigaste.
I övrigt brukar jag alltid ha en karta med mig, man kan oftast se en fin väg på en vanlig karta mycket lättare än på telefonen. Jag använder hojkartan från SMC (du är väl medlem?).

Ursprungligen av suddgummi:

Jag kör med Navigon på iPhonen, headset och luren i innefickan. Tar upp den när jag kört fel. Navigon har ett läge för MC och en resvägsprofil med vackra vägar (och bäst väg, vad det nu är). Jag är väldigt nöjd med den lösningen, även om den inte är den billigaste.
I övrigt brukar jag alltid ha en karta med mig, man kan oftast se en fin väg på en vanlig karta mycket lättare än på telefonen. Jag använder hojkartan från SMC (du är väl medlem?).

Ganska nybliven medlem så har inte hunnit kolla in hojkartan så noga än.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-05-23 16:18

Svenska Ducatiklubben hade åtminstone tidigare en trevlig karta "Utmärkta vägar"!

http://www.ducatiklubben.se

Snyggt med vit hoj.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-23 21:41

?Söker du bra fäste till motorcykeln etc så rekommenderar jag RAM-mount. Jag har deras system på/i mina flesta fordon och kör NAVIGON med iOS prylar både i skogen och på vägen.

Ursprungligen av mac+:

?Söker du bra fäste till motorcykeln etc så rekommenderar jag RAM-mount. Jag har deras system på/i mina flesta fordon och kör NAVIGON med iOS prylar både i skogen och på vägen.

Ska man köra nån sån lösning måste man väl ta och fundera på att skaffa nån typ av ström till telefonen också, annars lär den väl inte hålla nå vidare länge. (Önskar verkligen att någon kunde snabba på utvecklingen av awesome-batterier)

  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-23 22:12

?iPad klarar lätt en 5 timmars resa med navigon. iPhone har jag inte provat på långtur. Annars kan du koppla in applesladden till ett cigarett-USB uttag, det behöver du förr eller senare på mc:n ändå.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ska man köra nån sån lösning måste man väl ta och fundera på att skaffa nån typ av ström till telefonen också, annars lär den väl inte hålla nå vidare länge. (Önskar verkligen att någon kunde snabba på utvecklingen av awesome-batterier)

Har du inget 12V-uttag på den där skorven? Det har jag på min FJR1300.

Ursprungligen av pmarriott:

Har du inget 12V-uttag på den där skorven? Det har jag på min FJR1300.

Inte vad jag känner till i alla fall.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-05-23 23:35
Ursprungligen av suddgummi:

Jag kör med Navigon på iPhonen, headset och luren i innefickan. Tar upp den när jag kört fel. Navigon har ett läge för MC och en resvägsprofil med vackra vägar (och bäst väg, vad det nu är). Jag är väldigt nöjd med den lösningen, även om den inte är den billigaste.
I övrigt brukar jag alltid ha en karta med mig, man kan oftast se en fin väg på en vanlig karta mycket lättare än på telefonen. Jag använder hojkartan från SMC (du är väl medlem?).

Man kan även spärra motorvägar helt samt välja vackra vägar samtidigt då blir det ganska intressanta vägval, särskilt i Tyskland bl a...det blir ju inte de kortaste vägarna men helt värda att köra, även med bil.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-05-23 23:40
Ursprungligen av pmarriott:

Har du inget 12V-uttag på den där skorven? Det har jag på min FJR1300.

Går att montera själv, om man kommer åt batteriet bakom alla kåpor...;D

Ursprungligen av Hjopek:

Går att montera själv, om man kommer åt batteriet bakom alla kåpor...;D

Jo det gör man utan större besvär.

Lutar åt att det blir en Garmin Zumo 350 efter diskussioner med pappa som kommer att använda det här mest. Kan återkomma med en rapport om hur det fungerar om någon är intresserad.

Någon form av Iphone-hållare eller väska som kan ta en Ipad Mini låter intressant för min egen del, så tackar för alla tips!

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Lutar åt att det blir en Garmin Zumo 350 efter diskussioner med pappa som kommer att använda det här mest. Kan återkomma med en rapport om hur det fungerar om någon är intresserad.

Någon form av Iphone-hållare eller väska som kan ta en Ipad Mini låter intressant för min egen del, så tackar för alla tips!

Jag har en tankväska som kan delas i 3 delar. 2 st mindre väskor som sätts ihop, med en transparent ficka överst, samt en tunn transparent ficka som man kan ta loss helt och fästa med magneter i tanken. Då har man en (nästan) vattentät ficka att lägga iPad och iPhone i. Finns säkerligen i en uppsjö av varianter i närmaste MC-butik.

1
Bevaka tråden