Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arkivera brev i Mail

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Brastad
  • 2013-05-13 10:03

Jag har hundratals med mailmappar med tusentals med mail som jag vill spara, de kan vara bra att ha...
Men, kan jag rensa Mail påbrev äldre än t.ex. 6 månader och lägga dessa i en arkivfil, typ som man gör oi Outlook?

Senast redigerat 2013-05-15 09:04
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-13 10:12
  • Medlem
  • Brastad
  • 2013-05-13 12:07

Jo, men jag vill kunna selektera ut alla mail äldre än tre månader och flytta dem till en arkivmapp utan att behöva gå igenom alla mappar.
Hur gör jag det?

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-05-13 13:33

Kollade faktiskt själv på arkiveringen igår. Det fungerar tyvärr inte alls lika lätt som i outlook där du kan ställa in att alla mail äldre än x dagar ska arkiveras. Den stora fördelen med outlook är att mailen fortfarande hamnar i "rätt" mapp fast i arkivmappen. I Mail så hamnar alla mail i arkivmappen.

För att få det som du vill i mail så får du gå in och skapa en regel för att arkivera mail som är äldre än x dagar.

  • Medlem
  • Brastad
  • 2013-05-15 06:55

Hmmm, men då hamnar alla mail en stor osorterad mapp utan mappstruktur...
Varför kan Outlook men inte Mail??
Suck...

Ursprungligen av Cribe:

Kollade faktiskt själv på arkiveringen igår. Det fungerar tyvärr inte alls lika lätt som i outlook där du kan ställa in att alla mail äldre än x dagar ska arkiveras. Den stora fördelen med outlook är att mailen fortfarande hamnar i "rätt" mapp fast i arkivmappen. I Mail så hamnar alla mail i arkivmappen.

För att få det som du vill i mail så får du gå in och skapa en regel för att arkivera mail som är äldre än x dagar.

Hittar inga sådana möjligheter i Mail. Det finns "Date sent" och "Date received" men inte ålder i dagar/månader etc.

Edit: Såg att man kunde välja ålder i nästa steg.

Senast redigerat 2013-05-15 09:29
  • Medlem
  • Lund
  • 2013-05-16 16:46
Ursprungligen av pmarriott:

Hittar inga sådana möjligheter i Mail. Det finns "Date sent" och "Date received" men inte ålder i dagar/månader etc.

Edit: Såg att man kunde välja ålder i nästa steg.

I inställningar --> regler kan du välja att flytta brev "Mottagna" "är mer än" "x" "dagar sedan" till arkiv

  • Medlem
  • Brastad
  • 2013-05-17 07:56

jo, men hur jag än gör så hamnar alla arkiverade mail i en stor mapp utan struktur...
Jag vill ju kunna behålla mappstrukturen även i arkivet.
Det är inte ofta jag längtar efter Outlook, men....

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-05-17 12:24
Ursprungligen av OlleF:

jo, men hur jag än gör så hamnar alla arkiverade mail i en stor mapp utan struktur...
Jag vill ju kunna behålla mappstrukturen även i arkivet.
Det är inte ofta jag längtar efter Outlook, men....

Samma känsla här. Hoppas dom fixar det till 10.9

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-05-23 10:10

Finns flertal tredjepartslösningar!

Ex vis: http://www.hawkwings.net/plugins.htm#archive

Nu har jag skapat en regel som gör att alla mottagna mail på ett specifikt konto flyttas till en lokal arkiv-mapp efter 180 dagar. Det funkar klockrent. Jag har gjort en annan regel som stipulerar att alla skickade mail på det specifika kontot ska flyttas efter 180 dagar. Det fungerar däremot inte. Fattar inte varför den ena regeln funkar men inte den andra.

Här är den som inte fungerar:

Medan den här fungerar:

Det är ett Telia IMAP-konto om detta har någon betydelse.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-05-23 11:08

Har du markerat kontot under fliken "Sent"?

Ursprungligen av jas:

Har du markerat kontot under fliken "Sent"?

Hur menar du? Att kontot skulle vara highlightat under "Sent" medan man skapar regeln? Jag har ju i regeln specificerat att alla mail tillhörande detta kontot som är skickade för mer än 180 dagar ska flyttas. Förstår inte hur detta skulle kunna "missförstås".

Det fungerar alltså inte ens om jag markerar alla mail under "Sent" på kontot och sedan kör "Apply rules".

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-05-23 11:20

Så menade jag!

Pröva ett vanligt POP3-konto.

Ursprungligen av jas:

Så menade jag!

Pröva ett vanligt POP3-konto.

Har provat att markera kontot under sent och skapa en ny identisk regel. Hjälper inte.
Vad ger det att prova ett POP3-konto? Syftet med regeln är att inte fylla mitt IMAP-konto utan att löpande rensa och spara mail lokalt.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-05-23 11:48
Ursprungligen av pmarriott:

Vad ger det att prova ett POP3-konto?

Felsökning!

Plockade bort regeln, la till den igen och plötsligt fungerar den. Passar samtidigt på att leta efter gröna tomtar under skrivbordet.

1
Bevaka tråden