Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MACBOOK + extern bildskärm = seeeegt vad är felet

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kopplat in macbook till extern skärm som som funkar fint och nu är det bara jättesegt..

Är dettta ett känt problem?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-22 16:19
Ursprungligen av Cabbylove:

Har kopplat in macbook till extern skärm som som funkar fint och nu är det bara jättesegt..

Är dettta ett känt problem?

Har du provat att starta om? Har du ställt in rätt upplösning? Hur mycket minne har din dator? Hur mycket ledigt diskutrymme har du?

Jag förstår inte hur man kan förvänta sig konkreta och givande svar när man lämnar så lite information...

Gordy har redan ställt några frågor, och jag fyller på med några till:
- Vilken Macbook-modell?
- Vilken version av OS X?
- Vilken skärm-modell?
- Hur är skärmen kopplad (kablar, adapters, osv)?
- Kör du med både den interna och den externa skärmen samtidigt - eller bara den externa?

Och så får du gärna beskriva lite mer i detalj hur "segheten" yttrar sig.

- Vilken Macbook-modell?
Modellnamn: MacBook
Modellidentifierare: MacBook7,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2,4 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 3 MB
Minne: 8 GB
Busshastighet: 1,07 GHz
Boot ROM-version: MB71.0039.B0B
SMC-version (system): 1.60f6
- Vilken version av OS X?
10.6.8
- Vilken skärm-modell? SAMSUNG 18,5 tum

- Hur är skärmen kopplad (kablar, adapters, osv)?
VGA kabel,
- Kör du med både den interna och den externa skärmen samtidigt - eller bara den externa?
Lägger MAC iihopstängd och startar den externa med tangentbordet

Trådlöst tangentbord
Trådlös mus

segheten har börjar komma upp nu ... har använt det fridfullt innan

Ursprungligen av Cabbylove:

- Hur är skärmen kopplad (kablar, adapters, osv)?
VGA kabel

En MacBook har ingen VGA-kontakt, så där är förmodligen någon adapter inblandad också, eller?

Och svara gärna på Gordys frågor också.

Ursprungligen av Cabbylove:

...segheten har börjar komma upp nu ... har använt det fridfullt innan

Jag förstår inte den meningen. Menar du att det har fungerat bra tidigare, och börjat bli segt nu?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En MacBook har ingen VGA-kontakt, så där är förmodligen någon adapter inblandad också, eller?

Och svara gärna på Gordys frågor också.

Menade att jag har en adapter mellan VGA - min MAC

Senast redigerat 2013-05-22 17:20
Ursprungligen av Gordy:

Har du provat att starta om? Har du ställt in rätt upplösning? Hur mycket minne har din dator? Hur mycket ledigt diskutrymme har du?

Hur kan jag få ut detta?

Ursprungligen av Cabbylove:

Hur kan jag få ut detta?

19,3 GB ldigt diskutrymme

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår inte den meningen. Menar du att det har fungerat bra tidigare, och börjat bli segt nu?

nu funkar den segt efter kort stund när jag kopplat in skärmen och macbooken i sovläge.

Ursprungligen av Cabbylove:

nu funkar den segt efter kort stund när jag kopplat in skärmen och macbooken i sovläge.

Förstår fortfarande inte vad du menar.

Och du har fortfarande bara svarat på två av de fyra frågorna som Gordy ställde.

Mitt tålamod räcker inte för detta just nu, så jag lämnar tråden och säger: Lycka till!

Har några frågor till TS: gäller dessa problem för samma dator som du skrev om i denna tråd(http://www.99mac.se/forum/p/2153693)? Om så är fallet varför valde du att starta en ny tråd istället för att fortsätta på den gamla?

Hittade så småningom skärmen hos Samsung o ser på denna supportsida att en cd medföljer. Har du kollat vad som finns på denna? Kan vara nödvändiga drivrutiner eller annat nyttigt

http://www.samsung.com/uk/consumer/pc-periphe...

Ursprungligen av Mymac4ever:

...en cd medföljer. Har du kollat vad som finns på denna? Kan vara nödvändiga drivrutiner eller annat nyttigt...

Jag lyckades tydligen inte hålla mig ifrån tråden...

Men jag måste bara påpeka att det inte behövs några drivrutiner för att koppla in en skärm till en Mac! Vad som finns på den CDn är oviktigt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag lyckades tydligen inte hålla mig ifrån tråden...

Men jag måste bara påpeka att det inte behövs några drivrutiner för att koppla in en skärm till en Mac! Vad som finns på den CDn är oviktigt.

Kanske kanske inte. Jag hade en Samsungskärm till min G5'a o har för mig att det var något jag var tvungen att installera eller kanske inte tvungen förresten men det som fanns på skivan var användningsbart för att kalibrera skärmen...tror jag.

Ursprungligen av Mymac4ever:

...men det som fanns på skivan var användningsbart för att kalibrera skärmen...tror jag.

Ok, jag skulle kanske inte ha sagt att det var oviktigt. Jag borde ha sagt att det var oviktigt i det här sammanhanget.

Det är möjligt att CDn innehåller några nyttiga program för kalibrering eller liknande.

Men i det här sammanhanget - att datorn av någon anledning blir seg - så spelar innehållet på CDn ingen roll. Det vågar jag lova.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-22 20:56

Tror att du får bättre sprutt om du rensar din hårddisk från onödigt "junk" och kör en PRAM rensning http://www.youtube.com/watch?v=oIhhsRut2bU

Sektion 3.1 i den här manualen kan innehålla en del matnyttigt. Vad gäller innehållet på cd'n kan du strunta i det för enligt manualen verkar det vara för windows...

Skärmen har dock en OSD-guide som har en del användbart(se manualen)

1
Bevaka tråden