Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Php server

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-03-05 11:18

Jag vill lära mig php. Jag förstår att jag behöver en server. På olika nätsajter o böcker finns tips om vilken server man ska ha. Det finns en i datorn, apache, och så finns till exempel mamp. Har ni några tips om vad jag ska ha? Jag är nybörjare så det får gärna vara enkelt att hålla på med.

/KOL

Mamp lär räcka bra. börja med det!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-05 12:30

Jag har tidigare pillat en del med Apache och PHP så jag hade rekommenderat Apache. När du väl har servern installerad är det bara för dig att installera stödet för PHP.

A:et i MAMP står för just Apache. MAMP är bara en smidigt förpackad kombination utav Apache, PHP och MySQL, anpassat för Mac OS X. (LAMP kallas motsvarande kombination för Linux, WAMP för Windows, etc)

Det går att få igång PHP relativt enkelt med Apache-installationen som följer med OS X, men MAMP är ännu enklare.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-03-05 14:05

Ok, tack!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-03-20 23:48

Jag har fått problem. Jag skaffade MAMP och när jag klickar på "Open start page" får jag meddelandet att "If you can see this page, MAMP is installed "on your Mac and everything is working! Bra!
Jag har gjort övningarna på webbdesigna.se. Där står att när man skaffat sig en server och skriver http://localhost/ i webbläsaren, så ska något hända i denna. Men i min webbläsare, Safari, så står bara att "Safari kunde inte ansluta till servern".
Vidare: jag lägger mina filer i htdocs och tror att jag ska kunna kolla på dem genom att dubbelklicka på dem i finder. Funkar inte. Då kommer filerna upp i programmet Smultron, där jag kodat filerna.