Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vatten i macbook. Sparas det som fanns på min dator?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! I helgen klantade jag till det ordentligt och råkade spilla vatten över min MBP. I början fungerade den helt ok men nu är den helt död. Jag har bra försäkring så jag skulle tro att jag får den reparera gratis eller i alla fall bara betala självrisk. Problemet är att jag hade viktiga arbeten på datorn som bara var sparade där och som ska lämnas in snart. Vet att det är dumt att inte ha backup men i alla fall. Vad är det egentligen som repareras när jag lämnar in den, hur längre brukar det ta normalt (köpt på SIBA) samt sparas det som fanns kvar på datorn efter att reparationen är klar? Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-20 10:47

Hårddisken brukar klara sej, men det är värre om det är en fastlödd SSD. Så exakt vilken Mac är det?

Backup backup.. Ha alltid backup!

Förmodligen är hårddisken / SSD'n (vad du nu har i din dator) intakt och kan flyttas över till ett nytt logikkort eller vad det nu är som gått sönder.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-20 11:48

Skaffa usb-sata adapter, plocka ur disken och koppla in den i en annan dator.
Räkna inte med att de du lämnar in den hos sparar dina filer ens om du ber dem om det.

Ursprungligen av Json_81:

Skaffa usb-sata adapter, plocka ur disken och koppla in den i en annan dator.
Räkna inte med att de du lämnar in den hos sparar dina filer ens om du ber dem om det.

Helt rätt, om det nu är SATA, vilket vi inte vet förrän vi känner till vilken Mac det handlar om.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-20 11:55
Ursprungligen av keptang:

Helt rätt, om det nu är SATA, vilket vi inte vet förrän vi känner till vilken Mac det handlar om.

Såvida det inte är en ibook/powerbook så är det s-ata och han skrev MBP.

Eller möjligen om det är en gammal modell där han satt in en optibay med ide-disk.

Tänk bara på att säga till i förväg om du lämnar in datorn att du vill ha gjort en kopia på disken, alternativt att de plockar ur den intakt och sätter in en ny. Om man inte säger något så finns det ingen garanti för att de inte båser disken eller sätter in en ny utan att lämna över den gamla. Hade ett garantiärende på en MBP där de helt sonika satte in en ny disk och jag fick tillbaka en helt blank dator. Nu frågade de iofs först om jag hade backup vilket jag hade, men räkna inte med att verkstaden per automatik tar hand om din data.

Ursprungligen av Json_81:

Såvida det inte är en ibook/powerbook så är det s-ata och han skrev MBP...

Nja, det kan ju vara en retina-modell av MBP, och då är det ingen vanlig SATA-disk.

Så det är nog bäst att vänta tills vi har fått en mer exakt modellangivelse innan vi börjar ge tips som kanske inte alls är relevanta.

Tack för svaren! Det är en Macbook 13 inköpt 2012. Då borde det funka med usb-sata adaptera va? Det kom inte så mycket vatten så förhoppningsvis är hårddisken intakt. Jag är varken särskilt duktig eller hat någon erfarenhet av den här typen av grejer. Är det svårt att plocka ut hårddisken? Tror no att det är bättre att lämna in till macstore här i Malmö eller blir det svindyrt då? Återigen tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-20 18:36

FireWire target-disk mode borde väll fungera?

http://support.apple.com/kb/HT1661

Ursprungligen av Kajan:

FireWire target-disk mode borde väll fungera?

Mot en dator som inte startar, och är helt död? Hur skulle det gå till?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...

Billigt alternativ. 10 skruvar (Phillips 00) i botten och ytterligare två som håller fast disken. Sen behöver du en Torx T6 till skruvarna som sitter i disken. Lämna sen in datorn på en auktoriserad verkstad och be om ett kostnadsförslag till ditt försäkringsbolag!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-20 19:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Mot en dator som inte startar, och är helt död? Hur skulle det gå till?

Nä så klart, vad dum jag är, ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte känner till den tekniska biten bakom target mode.

Ursprungligen av PerPer:

...Det är en Macbook 13 inköpt 2012. Då borde det funka med usb-sata adaptera va?...

Ja, det borde funka.

Men ibland skriver du Macbook, ibland skriver du MBP. Det hade varit bättre om du hade gett en mer exakt uppgift om vilken modell det är.

Ursprungligen av PerPer:

...lämna in till macstore här i Malmö eller blir det svindyrt då...

Vad är "macstore"?
I Malmö finns flera auktoriserade återförsäljare, t.ex Kullander-Jansson och MacSupport/Mstore.
Och det finns serviceställen, som Lan-Master.
Och så finns det ju Apple Store på Emporia.
Men så vitt jag vet så finns det inget som heter "macstore".

Mitt tips:
Boka en tid i Genius-baren på Apple Store. Om inte annat så kan du få lite tips och råd där. Och har du riktig tur, så kan de kanske t.o.m hjälpa dig att ta ut disken, utan att det blir så dyrt.

1
Bevaka tråden