Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös streaming musik via AP Express - störningar utan mönster (kan Extreme hjälpa?)

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-07-02 13:32

Skapade mig förra sommaren möjligheten till sofistikerat musiklyssnande i bostadens trädgård.

Signalen/musiken förflyttas dit via en AP Express och i fjol var det en Netgear-router från 2006 som stod för "utsändningen".

Vi upplevde dagar med flera timmars störningsfritt lyssnande - men också flera där det var återkommande störningar i form av avbrott/"klipp".

Till den här utomhussäsongen har jag lånat en annan router - också den med några år på nacken och av fabrikat Belkin.
Huset har också utrustats med ytterligare en AP Express, inköpt för några månader sedan, vilken "driver" en annan musikanläggning i huset - inomhus. (Noterade just idag att det tydligen nu kommit en ny version av Express - det är alltså den "gamla" som jag har två st av.)

Efter några dagar av mer eller mindre störningsfritt lyssnande så är det idag/igår dessvärre dags igen... för massor med "klipp", avbrott om typ 5 till 20 sekunders längd. När detta sker så klipper det då för båda våra Express, inomhus och utomhus.

Riktigt irriterande är det förstås och vi lyckas inte heller finna några mönster. D v s inte när någon pratar i trådlös telefon eller när microvågsugn el dyl är igång.

Jag har inköpet av en ny router som tänkbart nästa steg såklart. Funderar på om en "top-of-the-line"-produkt som AP Extreme skulle eliminera de bekymmer som vi upplever? Dualband (som vi alltså inte har idag) känns ju lite hoppfullt - men avhjälper det den här typen av problem? (Om jag förstått det rätt så finns det stöd för både 2,4- och 5-bandet även i den "gamla" Express?)

Tacksam för tips från andra som upplevt liknande strul som ovan beskrivits!

Har du provat med att byta kanal på WiFi?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-07-02 13:56
Ursprungligen av keptang:

Har du provat med att byta kanal på WiFi?

Vet att jag (minns inte var) läst att Channel 11 normalt skulle vara "optimal". Ändra för ett tag sedan från den till 12.

Efter ditt inlägg nu så har jag precis ändrat till "andra änden", till 1. Får se om det kan hjälpa...

Det hänger ihop med hur det ser ut i "luften" och förutsättningar runtikring, vad jag förstår? (Grannars kanal-val o s v.)

Jag upplever samma där hemma när jag strömmar musik från iPhone eller iPad till min AirPort Express. Däremot funkar det klockrent från min MacBook Pro. Gissar att det helt enkelt är lite klena antenner i iPhone/iPad.

Ja precis, det beror helt och hållet på förutsättningarna i din miljö.
Så testa lite olika kanaler och se hur det fungerar.

  • Medlem
  • 2012-07-02 16:24

Intressant. Jag har haft samma problem länge. Jag har en Airport Express som master och en som slav och det är ofta klipp i ljudet. Och det spelar ingen roll om slaven är med på vagnen eller inte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-02 17:01

Har en APE på balkongen som är slav och en Netgear WNR2000v3 som master och har inga problem.
Från min Mac Mini kör jag trådat till Netgearen och sen trådlöst till APE på balkongen.
Ändå har vi många trådlösa routrar inom området som kan störa men jag ställde inte den på kanal 13 direkt.
Så om jag använder någon annan kanske det inte fungerar lika bra

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-03 23:30

Kanal 13 är ett bra val (om man inte köper prylar direkt i USA), då mej veterligen inga prylar har det som default-val. Och de flesta Svenssons inte bryr sej om att byta från vad som är default, är nog 13 den tommaste kanalen.

  • Medlem
  • 2012-08-26 15:17

Jag har bara kanal 1-11 att välja på. Är det normalt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-26 15:28

Om du har valt Sverige så brukar det finnas även 12 och 13, men inte på alla produkter.

  • Medlem
  • 2012-08-26 15:39

Valt Sverige? Var skulle jag välja det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-27 08:13

Trådlöst - Trådlösa nätverksalternativ om vi pratar om AirportExtreme.
Express har jag ingen installerad just nu, så där vet jag inte var man väljer det.

  • Medlem
  • 2012-08-27 11:13

Jag har ett par gamla Airport Express. Men det är inte så viktigt att komma åt kanal 12 och 13.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-27 12:00

Det kryllar av nätverk där jag bor. Kör problemfritt med kanal 10.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2013-05-19 12:39
Ursprungligen av kenjon:

Trådlöst - Trådlösa nätverksalternativ om vi pratar om AirportExtreme.
Express har jag ingen installerad just nu, så där vet jag inte var man väljer det.

Gick under förra sommaren helt över till "top of the line". Time Capsule som router (och som tidigare Airport Express, ett par st i huset).

Har varit stabilt sen dess, fram till igår. Då började det "klippa" igen.

Månne har ngn granne skaffat ny utrustning... Inne och kikar på inställningarna nu och ser att det under "Trådlösa alternativ" för Time Capsule går att ändra för 2,4-kanalen. Från 1 till 13. Den är nu inställd på Automatiskt (vilket man ju skulle kunna tolka som att den kontinuerligt söker sig fram till bästa möjliga) men månne skall jag då pröva att manuellt ställa den på typ 10, 11, 12 eller 13?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-19 13:08

Du kan testa alla kanaler från 1 till 13. Men oftast bör du flytta i steg om 4 pga överlappning. Så 1, 5, 9 och 13 brukar vara användbart. Men det beror ju på vad dina grannar har valt.
Testa med något scanningprogram, så du ser vad de har för kanaler (t ex iStumbler).

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2013-05-19 13:50
Ursprungligen av kenjon:

Du kan testa alla kanaler från 1 till 13. Men oftast bör du flytta i steg om 4 pga överlappning. Så 1, 5, 9 och 13 brukar vara användbart. Men det beror ju på vad dina grannar har valt.
Testa med något scanningprogram, så du ser vad de har för kanaler (t ex iStumbler).

OK, tack.
Laddade hemoch installerade iStumbler.
Antar att det är under vyn "Airport" jag skall kika efter andra eventuellt störande trådlösa nätverk/produkter då?
Ser inget där just nu. (Däremot mitt eget trådlösa tangentbord + mus under "Bluetooth".)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-19 13:53

WiFi står det i min iStumbler, i kolumnen till vänster. Men vi kanske har olika versioner...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2013-05-19 14:06

"Release 99 (99)"

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-19 15:52

OK, jag har 100...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2013-05-19 16:17

Det förklarade saken... Nu har jag oxå 100, en BETA-version jag googlade fram, å WiFi i listan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-19 22:13

OK, visste inte att det var en beta

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2013-09-28 13:36

Mina bekymmer med dropouts kvarstår (allt för ofta), dessvärre.

Jag har då och då kört nämnda programvara (iStumbler 2) som skall visa de trådlösa aktiviteter som pågår i närområdet.
Bluetooth resp WiFi. Ngn enstaka gång (vilket i sig är märkligt, borde synas hela tiden som jag har min utrustning igång) har det visats data där. Dock ALDRIG något annat än vår egen utrustning (WiFi eller trådlösa tangentbordet/musen). Så störningar från annan utrustning eller nätverk verkar då kunna uteslutas.

Tidigare framgångar med att byta channel ger ingen långvarig lösning.

Jag har Time Capsule som "hjärtat" (till husets 3 AirPort Express) och därmed ju dubbla band. Men om jag förstått det rätt så används väl inte band 5 GHz för Musik, eller? Har annars funderat på om man med inställningar på ngt sätt kan avhjälpa dropouts med det. Vad jag förstår av mina inställningar (under AirPort-verktyg och klick på Trådlösa alternativ) så har jag det redan nu inställt det så att utrustningen skall skifta mellan 2,4 och 5 GHz Automatiskt. Så det borde inte vara ngn väg att gå.

Googlat men hittar inga begripliga förslag till lösningar. Hoppas därför fortsatt på den här tråden...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2013-11-23 12:38

En intressant (?) detalj i sammanhanget är att av våra 3 Express så är en placerad i äldste sonens rum.
Hans rum är 11 kvm stort och 1 Express i rummet borde ju sannerligen ge fullt WiFi/nätverk.
Konstigt nog så gör det inte det. Det laggar för honom och WiFi-skalan visar inte full pott utan växlar mellan 1 och 2 pinnar. Grrr...

?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-23 12:48
Ursprungligen av Tommy66:

En intressant (?) detalj i sammanhanget är att av våra 3 Express så är en placerad i äldste sonens rum.
Hans rum är 11 kvm stort och 1 Express i rummet borde ju sannerligen ge fullt WiFi/nätverk.
Konstigt nog så gör det inte det. Det laggar för honom och WiFi-skalan visar inte full pott utan växlar mellan 1 och 2 pinnar. Grrr...

?

Är den AP inkopplad på ditt nätverk som "Utökat nätverk"?
http://support.apple.com/kb/HT4145?viewlocale...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2013-11-23 15:29
Ursprungligen av lappen71:

Är den AP inkopplad på ditt nätverk som "Utökat nätverk"?
http://support.apple.com/kb/HT4145?viewlocale...

Yepp. "Utöka ett befintligt nätverk"

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2013-11-23 16:09

En Airport Express klarar 5 GHz-bandet, eller?
Å att då växla, utifrån vilket band som routern (i vårt fall Time Capsule) väljer? (Om man ställt den på Automatiskt.)

Senast redigerat 2013-11-24 09:26
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-11-30 14:08

Hushållets bekymmer med "droup-outs" består.

Som kompletterande fakta kan jag berätta att det även händer vid musiklyssnande där AppleTV (3) är källan - och då TRÅDBUNDEN sådan. D v s iMacen är "motorn" och via husets trådbundna nätverk till AppleTV:n så spelas det musik i vardagsrummet.

Oftast funkar det bra - men idag t ex så har det efter ngn timmes (problemfritt) spelande börjat klippa var 3-4:e sekund.

???

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-07-06 15:38
Ursprungligen av Tommy66:

Hushållets bekymmer med "droup-outs" består.

Som kompletterande fakta kan jag berätta att det även händer vid musiklyssnande där AppleTV (3) är källan - och då TRÅDBUNDEN sådan. D v s iMacen är "motorn" och via husets trådbundna nätverk till AppleTV:n så spelas det musik i vardagsrummet.

Oftast funkar det bra - men idag t ex så har det efter ngn timmes (problemfritt) spelande börjat klippa var 3-4:e sekund.

???

Känner mig helt nollad nu vad gäller tänkbar felkälla.

Inträffar alltså även för trådbunden utrustning (ATV och Airport Express).

I de fall jag kör via iMacen (Spotify/Airfoil/Remoteless med iMacen som "källa") så lirar musiken utan störningar på DEN. D v s dropouts märks aldrig där... så mitt Intranät torde ju därför kunna uteslutas.

Routern skulle man ju då vilja säga... vilket vore högst anmärkningsvärt med tanke på att det är en TimeCapsule från Apple... men det kan ju oxå uteslutas då jag har testat med andra routers tidigare.

I helgen rullade anläggningen från lunch till sena natten. Då med "iMac-konfiggen" enl ovan och med trådbunden AP Express.

Funkade klockrent i 14 timmar i streck... sen började eländet... :-(((

?!?!?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-06 16:25

Vilken internetleverantör har du?
Vad får du för hastighet om du kör bredbandskollen?

Bevaka tråden