Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver köpråd: Vad är egentligen bästa köp? Gårdagens monsterdator eller dagens sneakmodell?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Givetvis förstår jag att dagens datorer är vassare. Men nu befinner jag mig i situationen att jag råkade spilla ihjäl min kära Macbook Pro (budgetmodellen på 13" från sent 2010) och har nu fått ut försäkringspengar som jag skall investera i en ny maskin. Vill gärna känna att jag "vann" någonting på det hela och det hade därför varit trevligare med något vassare än vad jag hade. Budgeten räcker dock inte till en sprillans ny denna gång, och jag sonderar därför begagnatmarkaden. Frågan som uppstår är då: Är det mer "bang for buck" att köpa en äldre maskin (tänk 2008, 2009 och framåt) som på den tiden hade grymma specs eller en lite nyare budgetmodell? Jag menar, 3-4 år gamla toppmodeller går ju för rena spottstyvern idag. Givetvis så inser jag att man måste ta hänsyn till slitage, om den varit välvårdad, om hårddisk och/eller batteri är utbytt osv. men jag tänker rent generellt: Vad tror ni? Skulle en "gammal" maskin kännas seg idag trots att den var toppmodell på sin tid? Hur stor skillnad är det egentligen? Spelar inte mycket eller så, men använder CS6 en hel del samt Logic då och då. Det är väl de mest krävande programvarorna i min repertoar, så fet skärm och "riktigt" grafikkort är därför guld värt. Detta får man ju inte om man satsar på en nyare budgetmodell..

Jag skulle satsa på en så ny dator som möjligt.

Du hade budgetmodellen av MBP 13" 2010. Se om du kan hitta en 13" MacBook Air från 2011 med Samsung-SSD (helst 256GB).

Det är en riktigt fin dator som är bärbar, har högre skärmupplösning med krispare bild, mycket bättre prestanda tack vare i5/i7 och SSD. Den mindre hårddisken kan man komma runt med en nätt liten 2TB USB-disk när man behöver det.

Du behöver inte lägga pengar på grafikkort—effekten är försumbar i de programmen du nämner i den här typen av datorer.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-18 08:15

Det är rätt stort steg i prestanda mellan C2D och i5/i7, däremot är skillnaden inte så stor mellan olika i5/i7'or.
Så leta efter något med i5/i7.

Jag hade inte valt att satsa på en Air i ditt läge om du inte jättegärna vill ha en lätt dator.

Satsa hellre på en med i5/i7 där du kanske kan uppgradera ram och hdd själv till något som passar dig. 13" har bara inbyggda grafikkort men det är absolut inget fel med det.

Tack för råden. Anledningen till att jag pratar om grafikkort är att jag innan den nu förolyckade datorn hade en äldre MBP med separat grafik. Jag upplevde att den var rappare i grafikhanteringen samt hanterade externa skärmar bättre trots att datorn var äldre.

Kanske skall kolla efter i5/i7 då. Air är en trevlig dator, men är alldeles för avskalad för mig. Har exempelvis ett externt FW-ljudkort jag vill använda, samt att jag faktiskt fortfarande använder CD/DVD då och då. Som extradator hade det funkat, men inte som huvuddator.

Ursprungligen av Atari130XE:

Air är en trevlig dator, men är alldeles för avskalad för mig. Har exempelvis ett externt FW-ljudkort jag vill använda, samt att jag faktiskt fortfarande använder CD/DVD då och då.

Ja, med denna tillkomna information förändras ju läget något...

Motiveringen bakom 2011 års Air är 15" upplösningen i 13" format, samt att du får en SSD. En viktig begränsning är 4GB RAM. Jag gjorde min bedömning mot att du tidigare hade just budgetvarianten av 13" MBP.

Tips till den "optimala datorn" för dig hade sett annorlunda ut.

Lycka till!

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ja, med denna tillkomna information förändras ju läget något...

Motiveringen bakom 2011 års Air är 15" upplösningen i 13" format, samt att du får en SSD. En viktig begränsning är 4GB RAM. Jag gjorde min bedömning mot att du tidigare hade just budgetvarianten av 13" MBP.

Tips till den "optimala datorn" för dig hade sett annorlunda ut.

Lycka till!

Jo, jag förstod vad du menade Och jag är lockad av Airens smidighet.. bara det att jag hade behövt lite mer.
Sneglar faktisk också på en stor iMac.. frågan är bara om min iPad mini hade uppfyllt mina portabla behov i sådana fall. Men det är givetvis en annan diskussion

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-05-18 17:24

JAG hade köpt en begagnad MBP 13 eller 15, bra prestanda och lätt att stoppa i mer RAM-minne och SSD. För en SSD måste du ha för att uppleva datorn som riktigt snabb.

Ursprungligen av joakimo:

JAG hade köpt en begagnad MBP 13 eller 15, bra prestanda och lätt att stoppa i mer RAM-minne och SSD. För en SSD måste du ha för att uppleva datorn som riktigt snabb.

Det löste sig: Jag fick tag i en 15" mid-2010 MBP med separat grafikkort för 5000, dvs exakt den (löjligt låga) summa jag fick ut från försäkringsbolaget. Så nu är jag helnöjd. Tjänade lite på att spilla på MBPn trots allt

Jag rekomenderar en sån billig 13 tummar med HD 4000. köp till mera RAM t.ex. 8 gig och smaka in en SSD på 256!

Låt oss säga en som köptes i våras, 10K du kan nog hitta en för säg 6,5K med 4 GB ram och 500GB HDD

1500-256GB SSD
500 till 800 - RAM 8 eller 16

Så får du en mycket snabb dator för priset av den billigaste 13 tummaren kostar ny!!!

annars så är Macbook Pro 15 från tidigt 2011 och framåt snabba med, Sitter ATM på en kopplad till en 27 tummare med 2560x1440 utan problem. har dock själv uppgraderat den med SSD och 8GB RAM. Medans min Retina är på RMA

Edit: TS är klar

Citat:

Edit: TS är klar

Exakt, och jag tackar så mycket för råden! Var på vippen att köpa en Core 2 Duo, men såg nu till att åtminstone få tag på en i5:a istället..

Senast redigerat 2013-05-18 19:26
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-18 20:32
Ursprungligen av Atari130XE:

Det löste sig: Jag fick tag i en 15" mid-2010 MBP med separat grafikkort för 5000, dvs exakt den (löjligt låga) summa jag fick ut från försäkringsbolaget. Så nu är jag helnöjd. Tjänade lite på att spilla på MBPn trots allt

Låter som ett utmärkt val.
I med en SSD och mer ram (om den inte redan fått det?) så har du en kanon-dator.

Ursprungligen av Json_81:

Låter som ett utmärkt val.
I med en SSD och mer ram (om den inte redan fått det?) så har du en kanon-dator.

Visst, det blir det säkerligen framöver. Den har 4GB nu.

1
Bevaka tråden