Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia bygger ut mobilnät i Sverige

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Samtidigt som IT- och energiminister Anna-Karin Hatt går ut med nya krav på bättre täckning i svenska mobiltelefonnät meddelar Telia att de satsar miljarder på 3G, 4G och fibernät i Sverige.

Läs hela artikeln här

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-17 17:53

”så det här betyder (att vi) i princip räknar med att bygga ut och bygga bort dom vita fläckarna” -Ulrika Steg, Telia http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?p...

Senast redigerat 2013-05-17 21:34

Också Telenor arbetar på att förbättra infrastrukturen.

Citat:

Om Telenors satsning på mobilnätet

2010 inledde Telenor en omfattande modernisering av hela sitt mobilnät, däribland:

50 procent fler 2G-basstationer för bättre kvalitet och täckning på röstsamtal och sms.
Fortsatt förtätning och uppgradering av 3G-nätet för bättre täckning och kapacitet.
4G på samma platser som 2G. Sedan i mars 2013 har 99 procent av Sveriges befolkning 4G där de bor.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-17 19:40
Ursprungligen av reboot81:

”så det här betyder i princip räknar med att bygga ut och bygga bort dom vita fläckarna”

Om Ulrika Steg uttryckt ovanstående så undrar jag mycket. Väldigt mycket.

Eller, om jag ska vara övertydlig. Vad betyder det som sägs i citatet? Om man kan få poäng i meningsuppbyggnad så har, om citatet stämmer, Ulrika Steg fått ett IG av mig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-17 21:15

Jag bor ca 3 mil utanför göteborg, full täckning med telenor, ca 8Mbit med iphone 4S och runt 20Mbit med iphone 5.
Telia går knappt att ringa med, så bra om de jobbar på att bli bättre.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-17 22:38
Ursprungligen av filuren:

Om Ulrika Steg uttryckt ovanstående så undrar jag mycket. Väldigt mycket.

Eller, om jag ska vara övertydlig. Vad betyder det som sägs i citatet? Om man kan få poäng i meningsuppbyggnad så har, om citatet stämmer, Ulrika Steg fått ett IG av mig.

Nu har jag visserligen saxat citatet ur en längre mening. Det jag ville få fram var det absurda, att Telia avser att täcka hela Sveriges yta med 3/4G. De lovar ”i princip” något som inte de inte kommer att kunna hålla och som ej heller efterfrågas av Svensson. Svensson vill ha bra täckning där han bor och där hon jobbar. Inte täcka in de sista 10% som till stora delar består av obefolkat område uppe i fjällen.

Ursprungligen av reboot81:

Nu har jag visserligen saxat citatet ur en längre mening. Det jag ville få fram var det absurda, att Telia avser att täcka hela Sveriges yta med 3/4G. De lovar ”i princip” något som inte de inte kommer att kunna hålla och som ej heller efterfrågas av Svensson. Svensson vill ha bra täckning där han bor och där hon jobbar. Inte täcka in de sista 10% som till stora delar består av obefolkat område uppe i fjällen.

Kanske Telia kan låna lite utrustning från Gulnara Karimova?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-18 00:15

Med bil bor vi 20 min. från Stockholm C. I vårt område har vi tydliga "vita" fläckar med Telia. I just vårar hus(+ i ett antal ytterligare hus är det ok). Det räcker med att gå på vissa delar av gatan eller besöka vissa grannar så är det dålig Edge. 20 min. från Stockholm C...

Trevlig nyhet inför köp av Lumia 920. Dock något besviken då jag anser att operatörerna ska vara tvungna att täcka 100% av Sveriges yta och inte bara godtyckliga 90%. En småsak kan tyckas eftersom det aldrig rör sig människor i en del områden, men otroligt viktigt rent principiellt då vi även ska kunna ha mottagning vid genomresande.

Vi bor fem mil norr om Tokholm. Telias täckning är usel, kopparnätet inte uppdaterat sedan Sundsvall brann och trots att televäxeln är uppgraderad till SDSL för tre år sedan vägrar Telia erbjuda tjänsten med hänvisning till det dåliga kopparnätet som de givetvis inte har för avsikt att uppgradera. Istället ska vi köra 4G.

Jo, tjena. Tur att jag har fiber hem. Synd om grannarna i byn som inte har det.

Kul när det går bra för andra...

"99 procent av Sveriges befolkning ska ha tillgång till 4G-nätet år 2014, och samma nät ska täcka 90 procent av landets yta till år 2015."

Bor mitt i mittersta Sverige, har enbart Edge-täckning. Så groteskt tråkigt att behöva vara en av de 9500 (1%) som inte får ta del av snabbt internet.

Inser att jag i dagsläget inte har 4G (Telia) där jag bor. Och då bor jag bara 3km sydost om centrum.

1
Bevaka tråden