Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Berätta om dina erfarenheter av Rapid Weaver

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-14 16:49

Hej!

Har länge sökt igenom beståndet av olika webdesignprogram för att hitta en enkel, lättanvänd men också kompetent program för att ersätta numer nerlagda iWeb! Har tills dags dato fastnat för främst Sandvox och RapidWeaver, varav det senare ger intrycket av att passa mina behov bättre - inte minst genom möjligheterna att använda responsiv design. Tilläggas bör också att jag har mycket god erfarenhet av Dreamweaver och håller med om att det är en av marknadens absolut bästa program för att skapa websidor med, men jag vill för ändamålet ha ett betydligt mer lättanvänt program med lägre 'inlärningströsklar' och med 'modulärt' användargränssnitt så att fler i min stab av medarbetare kan hjälpa till och underhålla mina företagssidor...

Så: av er som har erfarenhet - vad är fördelarna samt nackdelarna med (främst) RapidWeaver ?!
Tacksam för all respons!

Använder ni de här programmen istället för ett enkelt CMS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-15 09:11

Jag tror att Luftvargen och jag är inne på samma spår..

Tror det är bättre att experimentera med ett enkelt cms och färdiga templates & extensions än dessa program för de flesta ändamålen.

Gjorde en liknande värdering och fastnade för Freeway Pro. http://www.softpress.com

Ursprungligen av Clavius:

Hej!

Har länge sökt igenom beståndet av olika webdesignprogram för att hitta en enkel, lättanvänd men också kompetent program för att ersätta numer nerlagda iWeb! Har tills dags dato fastnat för främst Sandvox och RapidWeaver, varav det senare ger intrycket av att passa mina behov bättre - inte minst genom möjligheterna att använda responsiv design. Tilläggas bör också att jag har mycket god erfarenhet av Dreamweaver och håller med om att det är en av marknadens absolut bästa program för att skapa websidor med, men jag vill för ändamålet ha ett betydligt mer lättanvänt program med lägre 'inlärningströsklar' och med 'modulärt' användargränssnitt så att fler i min stab av medarbetare kan hjälpa till och underhålla mina företagssidor...

Så: av er som har erfarenhet - vad är fördelarna samt nackdelarna med (främst) RapidWeaver ?!
Tacksam för all respons!

Jag började med att lära mig HTML och CSS för många herrans år sedan och jobbade då parallellt med Dreamweaver. Jag tycker det är kul med webutveckling och så, men med tiden blev det inte mitt primära intresse.

Jag gick över till Joomla, som jag då tyckte var en väldigt kraftfull produkt som erbjuder många möjligheter. Tillsammans med en duktig theme-utvecklare kan man åstadkomma mycket, snabbt.

Men efter att jag testade Rapidweaver har jag gått över till det. För mig handlar det om att inte köra mikromanagement på webdesign och publiceringsbiten, utan mer om att få ut det jag vill få ut med minsta möjliga motstånd.

För mig är det enkelt: är det inte webbutveckling som är det primära syftet, så tycker jag definitivt att man skall köpa in de här tjänsterna. Det är tidskrävande att hålla allt uppdaterat.

Kostnaderna för ett modernt Rapidweaverprojekt är helt klart rimliga. Men oavsett vilket program eller system man väljer att använda, så tror jag det är viktigt att man i alla fall har grundläggande HTML och CSS kunskaper. Annars når man aldrig sitt mål.

För mig är färdigpaketerade lösningar kanon, inte för att jag inte kan HMTL och CSS själv, utan för att spara tid.

Jag gillar Rapidweavers gränssnitt och de möjligheter man har. Det baseras dock en del på plugins som Stacks.

Ett aktuellt, men inte så gammalt, projekt (responsivt) som jag har uppe kan du titta på här: productionfactory.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-16 21:07
Ursprungligen av TouchCAD:

Gjorde en liknande värdering och fastnade för Freeway Pro. http://www.softpress.com

Jag blir alltid så skeptisk när en företagssida som utger sig för att kunna fixa bra webdesign inte ens har det själva...

Ja, jag har kikat på olika CMS-lösningar men ännu inte imponerats av vad de kan åstadkomma. men jag skall absolut ge det en chans!
Vill dock ha mer tips som övertygar, tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-21 23:29

Hej!

Vill bara tala om att jag äntligen fått ordning på firmans webbsidor - lösningen blev ett egenhändigt snickrat tema i RapidWeaver! Känner mig nöjd (även om det finns detaljer att slipa vidare på... men med tanke på att jag ägnat halva sommarens kvälls-, natt- och helgtimmar åt detta så blev resultatet klart bra!).

Fortsättning följer.

http://www.clavius.se

1
Bevaka tråden