Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MBP, finns specar för dessa och är dem värda att vänta på?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 11:26

Vart hittar ni länkar på info ang. nya MBP 2013? samt release date?

Hur mycket tror ni att billigaste modellen kommer ligga på UNGEFÄR?

Finns det några specar för vad för processor osv som finns i dem? Är de värda att vänta på?

Tacksam för svar!

#haswell

Senast redigerat 2013-05-14 11:53

Nej, finns inga specar eller release date. Kommer att kosta vad motsvarande kostar idag.

Haswell kommer det vara.

Värt att vänta på kan bara du avgöra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-14 11:32

Haswell släpps officiellt dagarna innan WWCD 10 Juni så det är ingen omöjlighet vi får en refresh på laptopsidan. Å andra sidan tog det mycket lång tid för Apple att köra in Sandy Bridge i maskiner som iMac och MacMini så man vet aldrig.

Priserna lär vara likt idag. Apple sänker sällan dessa. Man får mer för pengarna per revision som kommer. Prestandamässigt ligger väl en Haswell kontra en SandyBridge på +10-15% i generell prestanda. Vissa typer av beräkningar pratar man om 100% bättre prestanda men det är väldigt specifika saker. Batteritider borde bli allt från bättre till mycket bättre då Haswell har ett fokus på energy consuption. Pratar vi enklare modeller med integrerad GPU kommer denna få ett ordentligt lyft med Haswell och dess "Iris" serie av GPU:er. Här pratar vi dock mer framåt hösten. Prestandan blir ändå på GPU-sidan i bästa fall likt de bättre MBP's idag med dedicerade GPU:er och jag tror inte dessa GPU:er är tänkta för ultra protables likt MacBook Air.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 11:35

Så det är alltså värt att vänta på haswell processorerna? Kan bara hoppas på att dem kommer med en ny lansering nästa månad, det är sagt att det ska släppas i början på Juni har jag hört, tänkte kolla om något var fastställt? har hört 3e juni dessutom.

Ang pris.. kommer dem HÖJAS eller kommer dem ligga på samma pris? typ 14k för den billigaste varianten?

Tack för svar!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-14 11:38
Ursprungligen av jontah:

Ang pris.. kommer dem HÖJAS eller kommer dem ligga på samma pris? typ 14k för den billigaste varianten?

Priset på instegsmodellerna har legat ganska konstant de senaste åren, så räkna inte med nån större förändring.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 11:40

Cool.. som musikproducent, vad bör jag satsa på? bättre processor? min nuvarande klarar tydligen inte av Live 9 tillräckligt bra - sitter på en i7 2,0GHz tidigt 2011 modell.

Spelar Haswell någon roll för mig då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-14 11:40
Ursprungligen av jontah:

Så det är alltså värt att vänta på haswell processorerna? Kan bara hoppas på att dem kommer med en ny lansering nästa månad, det är sagt att det ska släppas i början på Juni har jag hört, tänkte kolla om något var fastställt? har hört 3e juni dessutom.

Ang pris.. kommer dem HÖJAS eller kommer dem ligga på samma pris? typ 14k för den billigaste varianten?

Tack för svar!

Som sagt, traditionellt har Apple legat på snarlika priser inom de olika modellerna och serierna. Sedan kan dessa höjas eller sänkas speciellt för oss i Sverige beroende på dollarn men generellt sätt håller man en stabilitet här.

Du kommer troligen få lite mer pang för pengarna. Haswell introducerar inget revolutionerande. Eventuellt får man en uppdaterad Thunderbolt med stöd för 4K via ny DisplayPort. Troligen kommer MacBook Air ta steget till Retina. Eventuellt ser man över saker som standard mängd RAM / SSD samt max RAM / SSD. Med tanke på att Apple faktiskt sänkt priser på iMac och MacBook Pro bådar detta hyfsat gott för framtida revisioner.

NÄR Apple släpper uppdaterad hårdvara däremot är svårare. Man har ibland varit först på plan med nya plattformar och ibland relativt sent ute.

Bättre batteritid blir det också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-14 11:42
Ursprungligen av jontah:

Cool.. som musikproducent, vad bör jag satsa på? bättre processor? min nuvarande klarar tydligen inte av Live 9 tillräckligt bra - sitter på en i7 2,0GHz tidigt 2011 modell.

Spelar Haswell någon roll för mig då?

Eventuellt kan man optimera ljudproduktion för Haswell och dra nytta av den förbättrade processeringen som finns. Jag tror vissa typer av beräkningar blir 100% snabbare kontra SandyBridge. Detta är dock högst teoretiskt.

För musikproduktion kan jag tänka mig följande:

- SSD är ett givet val
- Minst 8GB RAM, troligen 16GB
- Så snabb processor du har råd min. Generellt skalar musikprogram mycket väl på multi-core så den snabbaste i7 som kommer är troligen att rekommendera.
- GPU spelar ingen roll i stort sätt i dagsläget.

Ovan blir då inte "instegsmodellen" av maskin direkt…

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 11:46
Ursprungligen av Erik.dv:

Eventuellt kan man optimera ljudproduktion för Haswell och dra nytta av den förbättrade processeringen som finns. Jag tror vissa typer av beräkningar blir 100% snabbare kontra SandyBridge. Detta är dock högst teoretiskt.

För musikproduktion kan jag tänka mig följande:

- SSD är ett givet val
- Minst 8GB RAM, troligen 16GB
- Så snabb processor du har råd min. Generellt skalar musikprogram mycket väl på multi-core så den snabbaste i7 som kommer är troligen att rekommendera.
- GPU spelar ingen roll i stort sätt i dagsläget.

Ovan blir då inte "instegsmodellen" av maskin direkt…

Då kommer följdfrågan.. är det dumt att satsa på en ny dator i dagens läge? dvs innan haswell har releasats? typ köpa 13" 2,9GHz Dual core datorn på apples hemsida för 13k?

Jag behöver helt klart en bättre processor i och med att min inte orkar med dagens musikprogram.

Följer SSD med i dagens MBPs eller är det något man får köpa till själv?

Jag köpte en 2,5" Vertex 3 SSD 240GB för några år sedan, tror den kostade 5000kr då, riktigt dyr.

Förstår dock inte varför den billigaste modellen FORTFARANDE är dual core? trodde allt var minst quadcore i dagens läge. I och med att jag har en tidig 2011 modell med i7 Quadcore 2,0GHz..

Om man jämför t.ex. 2,9GHz Dual Core i5 vs den jag har idag, borde inte Dual Core vara sämre? hmm..

btw.. slöar optibay ner datorn något? har det i min nuvarande..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-14 11:53
Ursprungligen av jontah:

Förstår dock inte varför den billigaste modellen FORTFARANDE är dual core? trodde allt var minst quadcore i dagens läge. I och med att jag har en tidig 2011 modell med i7 Quadcore 2,0GHz..

Strömförbrukning, mestadels. 13-tummaren har i dagsläget inte plats för tillräckligt stora batterier för att driva en quad-core med önskvärd batteritid. Sen har säkert priset ett finger med i spelet.

Citat:

Om man jämför t.ex. 2,9GHz Dual Core i5 vs den jag har idag, borde inte Dual Core vara sämre? hmm..

Jo, om du kör applikationer som skalar bra över flera kärnor så är din två år gamla quad core bättre än dagens dual core.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 12:07
Ursprungligen av Vassius:

Strömförbrukning, mestadels. 13-tummaren har i dagsläget inte plats för tillräckligt stora batterier för att driva en quad-core med önskvärd batteritid. Sen har säkert priset ett finger med i spelet.

Jo, om du kör applikationer som skalar bra över flera kärnor så är din två år gamla quad core bättre än dagens dual core.

Ableton har Multicore support så jag antar att det är fler kärnor.. tycker då det är konstigt att min 2,0GHz i7 processor inte klarar av programmet utan CPU mätaren hoppar upp i taket när flertal tracks är loadade

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-14 12:26
Ursprungligen av jontah:

Jag behöver helt klart en bättre processor i och med att min inte orkar med dagens musikprogram.

Jag köpte en 2,5" Vertex 3 SSD 240GB för några år sedan, tror den kostade 5000kr då, riktigt dyr.

btw.. slöar optibay ner datorn något? har det i min nuvarande..

Din dator ska som sagt klara mer än den verkar göra, kanske är felet din SSD trodde du hade en nyare version av Vertex 3 kan vara så att din Är en av de Vertex 3 som ställt till problem för många? Sök på nätet för mer info.
En ny och fräsch SSD kan göra stor skillnad för din dators prestanda.

Optibay kan slöa med datorn men du har väl inte startdisken i den?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 12:44
Ursprungligen av Gordy:

Din dator ska som sagt klara mer än den verkar göra, kanske är felet din SSD trodde du hade en nyare version av Vertex 3 kan vara så att din Är en av de Vertex 3 som ställt till problem för många? Sök på nätet för mer info.
En ny och fräsch SSD kan göra stor skillnad för din dators prestanda.

Optibay kan slöa med datorn men du har väl inte startdisken i den?

Det har ju med CPUn att göra inte med hur snabb datorn är i sig, dock så märker jag betydligt stor skillnad på min morsas som har en vanlig hårddisk i sig och min med vertex 3.

Känns helt enkelt som att min 2,0GHz Quadprocessor inte klarar allt för mycket.. kanske för att programmen främst använder sig av singelkärnorna först och främst, I don't know. Behöver nog byta dator. Aldrig haft problem med SSDn, den går som en klocka och har läst om den jätte mycket innan jag köpte den och dess problem.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-14 12:45
Ursprungligen av jontah:

Ableton har Multicore support så jag antar att det är fler kärnor.. tycker då det är konstigt att min 2,0GHz i7 processor inte klarar av programmet utan CPU mätaren hoppar upp i taket när flertal tracks är loadade

2011 har sandybridge, skillnaden mot haswell är inte särskilt stor på cpu-delen, kanske upp 20% i de flesta fallen.
Är din dator 13" eller 15"?
13" har aldrig haft quad, däremot hyperthreading så 2 kärnor + 2 virtuella.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 12:47
Ursprungligen av Json_81:

2011 har sandybridge, skillnaden mot haswell är inte särskilt stor på cpu-delen, kanske upp 20% i de flesta fallen.
Är din dator 13" eller 15"?
13" har aldrig haft quad, däremot hyperthreading så 2 kärnor + 2 virtuella.

Min är 15", i7 2,0GHz Quadcore.. börjar fundera på om det är 2,0GHzen som inte räcker till för bättre än Quad i Macbook Pro finns väl inte idag?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-14 12:52
Ursprungligen av jontah:

Det har ju med CPUn att göra inte med hur snabb datorn är i sig, dock så märker jag betydligt stor skillnad på min morsas som har en vanlig hårddisk i sig och min med vertex 3

En SSD med dålig firmware kan påverka prestandan du får ut och Vertex 3 har lidit av detta. En SSD med dålig firmware är dock ofta ändå snabbare än en vanlig HD men vissa specifika problem kan dyka upp när man pressar disken. Hur mycket ledigt utrymme har du förresten kvar på SSDn?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-14 12:52
Ursprungligen av jontah:

Min är 15", i7 2,0GHz Quadcore.. börjar fundera på om det är 2,0GHzen som inte räcker till för bättre än Quad i Macbook Pro finns väl inte idag?

Nej det är riktigt.
Kanske skulle tillagt att de ~20% är vid samma klockfrekvens.
Så om haswell släpps som 2.6-3.0 eller något sådant är de ju ganska mycket snabbare.

Men om programmet har stöd för 4 kärnor borde ju även en dual core haswell vara långsammare än din gamla (om stödet är bra).

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 14:41
Ursprungligen av Json_81:

Nej det är riktigt.
Kanske skulle tillagt att de ~20% är vid samma klockfrekvens.
Så om haswell släpps som 2.6-3.0 eller något sådant är de ju ganska mycket snabbare.

Men om programmet har stöd för 4 kärnor borde ju även en dual core haswell vara långsammare än din gamla (om stödet är bra).

Om ni hade rekommenderat en dator i dagens läge, vad skulle det då vara för MAC? jag ska enbart använda den till musikproduktion och lira lite wow ibland enbart.. det är viktigt att CPUn inte slår i taket som den gör idag i Ableton. Vad är bästa "modellen" för mig så att säga?

Är t.ex. denna MYCKET bättre än vad jag har i dagsläget?

http://www.blocket.se/stockholm/Mac_Pro___Dua...

Den har ju 2 processorer vad jag förstått?

alternativt denna: http://www.blocket.se/stockholm/Apple_Mac_Pro...

känns som att man får mycket mer processor för pengarna med en stationär mac pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-14 14:52

De är dessvärre inte gratis men en ny iMac 27" med uppgraderad GPU blir en fenomenal produktions och spelmaskin.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 14:53
Ursprungligen av Erik.dv:

De är dessvärre inte gratis men en ny iMac 27" med uppgraderad GPU blir en fenomenal produktions och spelmaskin.

har redan skärm (Apple Cinema 24") så gick i tankar på att om en Mac Pro stationär dator är det bästa alternativet? se länkarna jag länkade på blocket.. är dessa något att ha?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-14 14:58
Ursprungligen av jontah:

Om ni hade rekommenderat en dator i dagens läge, vad skulle det då vara för MAC? jag ska enbart använda den till musikproduktion och lira lite wow ibland enbart.. det är viktigt att CPUn inte slår i taket som den gör idag i Ableton. Vad är bästa "modellen" för mig så att säga?

Är t.ex. denna MYCKET bättre än vad jag har i dagsläget?

http://www.blocket.se/stockholm/Mac_Pro___Dua...

Den har ju 2 processorer vad jag förstått?

alternativt denna: http://www.blocket.se/stockholm/Apple_Mac_Pro...

känns som att man får mycket mer processor för pengarna med en stationär mac pro.

Den första är sämre än din nuvarande, frågan är om den andra är särskilt mycket bättre, processorerna är core2-baserade.
Vet inte om din mjukvara kan utnyttja GPU för beräkningar?

En ny iMac är väl det enda valet just nu, alternativt sista generationens mac pro, men du får gå upp i prisklass.

Ursprungligen av jontah:

Om ni hade rekommenderat en dator i dagens läge, vad skulle det då vara för MAC? jag ska enbart använda den till musikproduktion och lira lite wow ibland enbart.. det är viktigt att CPUn inte slår i taket som den gör idag i Ableton. Vad är bästa "modellen" för mig så att säga?

Är t.ex. denna MYCKET bättre än vad jag har i dagsläget?

http://www.blocket.se/stockholm/Mac_Pro___Dua...

Den har ju 2 processorer vad jag förstått?

alternativt denna: http://www.blocket.se/stockholm/Apple_Mac_Pro...

känns som att man får mycket mer processor för pengarna med en stationär mac pro.

Du har en bra dator i dagsläget som ska duga gott till det du gör med den. Det är något fel på din dator, alt på installationen av Live, men det har du redan en tråd för, så låt oss fortsätta där istället.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 15:10
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du har en bra dator i dagsläget som ska duga gott till det du gör med den. Det är något fel på din dator, alt på installationen av Live, men det har du redan en tråd för, så låt oss fortsätta där istället.

Jag tror helt ärligt inte att min dator räcker till.. det verkar inte så eftersom att CPUn är den som tar stryk.. märker även när jag lirar spel att det hackar och inte lirar på ordentligt, hela datorn blir mycket slöare då.

Ursprungligen av jontah:

Jag tror helt ärligt inte att min dator räcker till.. det verkar inte så eftersom att CPUn är den som tar stryk.. märker även när jag lirar spel att det hackar och inte lirar på ordentligt, hela datorn blir mycket slöare då.

Skicka in den på service då, för den ska klara av det. Kan vara en god idé att göra ett hårdvarutest innan.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 15:18
Ursprungligen av barbapappa_86:

Skicka in den på service då, för den ska klara av det. Kan vara en god idé att göra ett hårdvarutest innan.

Den klarar mycket mer i andra program såsom Logic eller Cubase, men vill inte byta mot ableton, byter hellre dator tbh.. har workflow, kreativitet och allt annat i ableton, är en pain in the ass att det inte funkar för just mig när fungerar för andra som har sämre datorer

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-14 15:19
Ursprungligen av jontah:

Jag tror helt ärligt inte att min dator räcker till.. det verkar inte så eftersom att CPUn är den som tar stryk.. märker även när jag lirar spel att det hackar och inte lirar på ordentligt, hela datorn blir mycket slöare då.

Tror det kan vara läge för dig att backa ned till osx 10.6x och inte installera något annat än musikprogram om du vill ha max prestanda och stäng av automatisk säkerhetskopiering. Backa istället upp regelbundet när du inte använder datorn aktivt. Sen skulle jag byta SSD en någrA år gammal SSD ger inte topprestanda.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 17:06
Ursprungligen av Gordy:

Tror det kan vara läge för dig att backa ned till osx 10.6x och inte installera något annat än musikprogram om du vill ha max prestanda och stäng av automatisk säkerhetskopiering. Backa istället upp regelbundet när du inte använder datorn aktivt. Sen skulle jag byta SSD en någrA år gammal SSD ger inte topprestanda.

Skall göra detta.. inser kanske nu att Ableton är för krävande program för min dator, kanske behöver gå över till Logic eller något.. testade att installera allt på min morsas dator: Ableton live 9 + ett krävande reverb och en sylenth1 samt lade på en hel del sends och compressorer och autofilters och andra effekter för att försöka "överbelasta" datorn så mycket som möjligt.

Hennes dator är en i5a 2,4GHz med 4 GB RAM, klarade ungefär lika mycket som min.. det är nog troligtvis processorn.

Dessutom så när jag bytte tillbaka till min dator så började mitt ljudkort att spöka.

Fungerade utmärkt på min morsas dator när jag isntallerade det där för första gången nyss med drivers osv. Mitt ljudkort står det "unknown" på och jag hör ingen volym alls, men ljudkortet jobbar.. testade att ominstallera drivers och avinstallera dem gamla - samma skit. Så nu funkar inte mitt ljudkort heller... *ARGH*. Har ett Apogee Duet Firewire.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2013-05-14 20:29

Tror ni inte att Apple kommer att plocka bort den vanliga MBP? Den är nog inte med 2014 i alla fall. Eftersom dagens MBA och MBP 13" inte skiljer sig allt för mycket. Eftersom haswell ska dra mindre ström kanske det är dags för en quad core i nästa gen 13" MBP Retina och bort med vanliga MBP, det gör ju att namnet Pro får mer betydelse igen också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-14 20:32
Ursprungligen av musicG:

Tror ni inte att Apple kommer att plocka bort den vanliga MBP? Den är nog inte med 2014 i alla fall. Eftersom dagens MBA och MBP 13" inte skiljer sig allt för mycket. Eftersom haswell ska dra mindre ström kanske det är dags för en quad core i nästa gen 13" MBP Retina och bort med vanliga MBP, det gör ju att namnet Pro får mer betydelse igen också!

Inte otroligt nej. Vi får hoppas MacBook Pro fortsätter just vara detta kontra MacBook Air. En sak som försvinner med Retina är FireWire om man nyttjar den typen av i/o. Det finns adaptrar men det kan bli dyrt / klumpigt / opraktiskt.

Bevaka tråden