Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

lämna in hdd på service, formatera innan?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ska skicka tillbaka min hdd (reklamera) då den har börjat strula rätt rejält.

vi leker då med tanken att disken skulle vara fylld med diverse filmer som laddats ner. dvs piratkopierade filmer.

min fråga är då, behöver man formatera disken? hur ställer sig servicefirmorna till detta? kan man åka dit så det skriker om det? eller bryr de sig inte det minsta?

ja, jag tar gärna det säkra före det osäkra och kommer garanterat formatera disken oavsett, men är bara nyfiken på hur det egentligen är. och om någon har erfarenheter av detta.

@mjewl: Servicefirman riskerar att få väldigt dålig publicitet av att rapportera sina kunder för ett par nedladdade filmer, så det tror jag inte de skulle göra. Däremot skulle jag inte lita på att de inte kopierar andra uppgifter, brukar skruva ur diskar eller rensa dom ordentligt innan jag skickar iväg något.

ja ett par kan jag förstå, men om det skulle vara en 3TB disk full till bredden med enbart filmer, då kanske de inte skiter i det.

jag har inget viktigt på disken som jag är rädd skall kopieras/stjälas av andra, dvs det är varken min systemdisk eller dokumentdisk där jag har mina viktiga filer/dokument.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-13 17:53
Ursprungligen av mjewl:

ska skicka tillbaka min hdd (reklamera) då den har börjat strula rätt rejält.

vi leker då med tanken att disken skulle vara fylld med diverse filmer som laddats ner. dvs piratkopierade filmer.

min fråga är då, behöver man formatera disken? hur ställer sig servicefirmorna till detta? kan man åka dit så det skriker om det? eller bryr de sig inte det minsta?

ja, jag tar gärna det säkra före det osäkra och kommer garanterat formatera disken oavsett, men är bara nyfiken på hur det egentligen är. och om någon har erfarenheter av detta.

När man släpper disken ur sina händer, så släpper man all kontroll över den. Servicefirman går säkert att lita på, men sen? När den köps/stjäls/hittas av en medlem ur Björnligan, då kan det vara kört!

Säker radering är enkelt och borde vara standard. Val 2 av 4 borde räcka:

säker radering by reboot81, on Flickr

disken sitter i en windows-burk, så kan tyvärr inte använda mig av säker radering.

verkar tyvärr inte kunna formatera eller överhuvudtaget radera något heller då datorn stänger av sig och startar om så fort jag försöker mig på att läsa något från disken nu.

så får helt enkelt skicka in den som den är.

men tack för tipset/tipsen iaf!

Ursprungligen av mjewl:

disken sitter i en windows-burk, så kan tyvärr inte använda mig av säker radering.

verkar tyvärr inte kunna formatera eller överhuvudtaget radera något heller då datorn stänger av sig och startar om så fort jag försöker mig på att läsa något från disken nu.

så får helt enkelt skicka in den som den är.

men tack för tipset/tipsen iaf!

Microsoft har ett alternativ för att radera filer permanent under Windows här: SDelete. Finns många andra alternativ med guis med. Kanske kan hjälpa i framtiden. Kommer du inte in i operativsystemet alls kanske det hjälper att boota från ett USB-minne, CD etc. som har sådana verktyg förberedda, kan vara bra att ha liggande.

Kan inte vara nån större fara. Vi lekte ju bara med tanken!

Ursprungligen av mjewl:

disken sitter i en windows-burk, så kan tyvärr inte använda mig av säker radering.

verkar tyvärr inte kunna formatera eller överhuvudtaget radera något heller då datorn stänger av sig och startar om så fort jag försöker mig på att läsa något från disken nu.

så får helt enkelt skicka in den som den är.

men tack för tipset/tipsen iaf!

Det är ju perfekt. Då kan man använda sig av det ypperliga programmet Secure Erase (http://cmrr.ucsd.edu/people/Hughes/SecureErase.shtml) som använder diskens interna funktioner för att radera datan säkert. Det går tokigt mycket fortare än Skivverktygs dito.

Innehav av piratkopierad film är inte ett brott. Däremot spridning av den. Så det är inget problem att bli påkommen med 3 TB fultankad film. Jag har en byrålåda full med DVD-skivor med filmer som jag köpt i Kina för 5-10 kr/st. Att ha dem är ok. Att lägga ut dem på Blocket=problem.

1
Bevaka tråden