Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen kopierar istället för att flytta filerna

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-05-12 09:17

Som rubriken säjer; min mbp-r har fått för sig att göra en kopia av alla filer jag försöker flytta. Ungefär som att jag alltid skulle hålla nere Alt-tangenten när jag drar en fil nånstans. Har testat att reparera behörigheterna på disken, hjälpte inte ett dugg. Använder Mountain Lion 10.8.3. Nån som har nån aning om vad som kan vara fel?

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-05-12 10:47

Är målet och källan på samma disk/partion?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-12 10:50

1) Du drar filen mellan olika volymer (Extern HD/USB-minne/olika HD-partitioner)
2) Du drar filen från en mapp där du bara har läs-rättigheter, till exempel en annan användares delat-mapp eller /System eller /Library
3) Du drar filen från en mapp där du bara har läs-rättigheter, och du eller någon annan användare har manuellt ändrat behörigheterna i den överliggande mappen. Då är det inte säkert att det korrigeras av Skivverktyg vid behörighetsreparation.
4) Alt-tangenten nedtryckt hela tiden, hårdvarufel. Men det skulle ge massa andra symtom

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-05-12 23:16

Tack för svaren, jag hittade det. Av nån anledning hade "wheel" bara rättighet att läsa på hårddisken(?). Ändrade till "läsa och skriva" och nu går det som det ska. IngoX svar nr. 2 var alltså det närmaste.

1
Bevaka tråden