Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med väldigt seg dator

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sedan ett bra tag tillbaka haft hastighetsproblem med min Macbook Pro (2.26 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB minne). Jag har svårt att bedöma exakt när problemen startade, jag upplever dock att de har blivit värre och värre. Jag installerade för några månader sedan en SSD-disk för att jag hoppades att det skulle komma tillrätta med problemet, har dock ej hjälpt.

Problembilden är huvusakligen dessa:

* Datorn ofta tar väldigt lång tid på sig att starta upp, framförallt när skrivbordet börjar synas fram till att jag kommer åt dockan, menyer etc. Jag har inte många program som autostartar, det är bara Evernote och Dropbox.

* Vid uppstart av nytt program så stannar hela datorn ofta till, jag får badbollen och behöver vänta 10-15 sekunder innan det kommer igång och går som sirap första 15-20 sekunderna efter programmet är igång.

* Program som kräver att jag flyttar data eller hanterar mycket information (Evernote, iPhoto, Spotlight, Hjälpcenter etc) är knappt användbara längre.

* Youtube "hackar" lite var femte sekund ungefär. Inte alltför störande, dock ändå något som inte är som det borde.

Jag använder mycket få program och försöker att ha så lite som möjligt igång samtidigt, men det hjälper liksom ingenting. I förrgår tog det cirka 10 minuter att starta om datorn, två gånger efter varandra, men nu är den tillbaka i mera rimlig uppstartstid även om det fortfarande tar cirka 2-3 minuter innan datorn är användbar efter omstart.

Jag försöker monitorera processor- och hårddiskanvändande (har 67 GB ledigt, så det bör inte vara där problemet ligger), och det är väldigt sällan som någon process tar mycket resurser trots att jag har badboll och inget händer.

Jag hade problem med SystemUIServer-processen som tog för mycket kraft ( https://discussions.apple.com/thread/4192287?... ) men har följt tipsen i den länkade tråden och kom tillrätta med det. Datorn upplevdes lite snabbare efter detta, men det dröjde bara någon dag så var alla bekymmer tillbaka igen.

Cirkulerar någon malware eller liknande som gör livet surt för oss Macanvändare också nuförtiden? Eller luktar det mera hårdvarufel? Mitt batteri börjar vara trött, säger "Kontrollera batteriet", och jag har rätt kort laddtid, men problemen är lika stora oavsett om jag kör på batteri eller har sladden ikopplad.

Datorn är generellt rätt varm nuförtiden, vet ej om det har med saken att göra?

Den är ju förvisso några år gammal, men med tanke på att jag inte direkt kör några tunga applikationer överhuvudtaget så tycker jag inte att den skall vara närmast oanvändbar, framförallt inte med en ny SSD-disk i sig.

Oerhört tacksam för tips!

Prova byta batteriet.

OS X underklockar processorn när den körs på batteri/batteriet är dåligt (trots att du kör med strömadapter i).

Det är förmodligen det.

Har du Windows med bootcamp så kan du kolla om det går långsamt där med, det ska gå med full hastighet även om batteriet är dåligt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-12 22:45

Vilket operativsystem kör du?
Låter en del som om du har för lite minne installerat. Men kan ju också vara något program pch dess inställlnigar som ställer till det.
Om du inte redan har Onyx så kan det vara ide att ladda ned det och köra dess städrutiner som rensar bort cachar och annat slagg i din dator finns här http://www.macupdate.com/app/mac/11582/onyx och är gratis.

Ursprungligen av keptang:

Prova byta batteriet.

OS X underklockar processorn när den körs på batteri/batteriet är dåligt (trots att du kör med strömadapter i).

Det är förmodligen det.

Har du Windows med bootcamp så kan du kolla om det går långsamt där med, det ska gå med full hastighet även om batteriet är dåligt.

Jag har tyvärr inte Bootcamp, men är värt att testa oavsett så klart. Men borde inte detta synas på att processoranvändandet borde ligga högt, eller är själva grejen att OS X då stryper från xx% och uppåt och de är helt enkelt inte tillgängliga?

Hur som helst stort tack för tipset!

Ursprungligen av Gordy:

Vilket operativsystem kör du?
Låter en del som om du har för lite minne installerat. Men kan ju också vara något program pch dess inställlnigar som ställer till det.
Om du inte redan har Onyx så kan det vara ide att ladda ned det och köra dess städrutiner som rensar bort cachar och annat slagg i din dator finns här http://www.macupdate.com/app/mac/11582/onyx och är gratis.

Jag kör 10.8.2 (Mountain Lion). Har kört Onyx, Cocktail och lite andra varianter på uppstädningsprogram och inget av dem har fungerat dessvärre.

Minnet BORDE inte vara ett så enormt problem tycker jag. Just nu går det i sirap när jag öppnar och stänger program och jag har 1-1,5 GB inaktivt och växelfilen är bara 250 mbyte vilket på en SSD-disk inte borde märkas ens tycker jag. Att datorn inte längre orkar med stora Photoshop-filer eller filmredigering köper jag, men lite Word, Excel och allmänhantering tycker jag gamla bettan borde fixa utan att bryta ihop.

Stort tack för tips och råd hur som helst!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-12 23:33

Varför kör du inte 10.8.3?
Kör Combouppdateringen, den kanske fixar till något.

Ursprungligen av kenjon:

Varför kör du inte 10.8.3?
Kör Combouppdateringen, den kanske fixar till något.

Skall testa uppgradera, jag har nog bara missat att göra det. Problemet är dock åtminstone 7-8 månader gammalt, så borde inte ha med enskilda uppgraderingar att göra.

Tackar för feedback!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-13 00:23

Har du provat att stänga av Auto Save i OSX? http://osxdaily.com/2012/08/22/turn-off-auto-... Det tar mycket resurser liksom Spotlight också gör.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-13 07:55

Lyssna på keptang

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-14 10:34

Min vita MacBook från 2009 ber mig också "kontrollera batteriet". En Apple Genius förklarade att det helt enkelt betyder att den överstigit ett visst antal laddningscykler. Jag har inte alls några problem med CPU-prestanda på grund av det.

Du säger att ingen process drar mycket resurser. Menar du att CPU-användningen inte går i botten då datorn är seg?

Jag skulle prova följande:

- Kolla Systemmeddelanden. Sprutar den ur sig några feltexter då det går slött?
- Boota systemet i Safe Mode. Är datorn lika seg då?
http://support.apple.com/kb/HT1455
- Kör hårdvarukontroll på datorn. Kan finnas på nån boot-DVD eller så, minns inte riktigt.

Min känsla är att du har något hårdvaruproblem. SSDn? Var datorn lika seg innan du stoppade i SSD? Vad hade du innan det, original-disken?

P.S.
Du har väl regelbundna backuper? Om SSDn håller på att ge sig så måste du se till att du har ordning på ditt data.

min macbook pro mid 2010 började kännas fruktansvärt långsam.. jag känner väl igen mig i beskrivningen av dina symptom. Du säger att du "bara" har 250mb i växlingsfilen.. den optimala är självfallet 0 där. Ssd disken borde minska den flaskhalsen något men jag skulle iaf rekomendera uppgradering till 8Gb. Själv uppgraderade jag för en vecka sedan och datorn känns som ny. Startar photoshop på 3 sekunder istället för 30+ och iphoto flyter som en porlande fjällbäck. Trodde inte att skillnaden skulle bli så stor som den visade sig vara i ärlighetens namn. Beställde från Crucial då dom fått bra betyg både på leverans och kvalité.

1
Bevaka tråden