Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk anslutning till nätverk en säkerhetsrisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns en inbyggd säkerhetsrisk i OS X och IOS när det gäller öppna trådlösa nätverk. Enheterna kommer ihåg vilka nätverk de tidigare varit uppkopplade mot och ansluter automatiskt till nätverk med samma namn utan att göra några vidare kontroller att det faktiskt är samma nätverk.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-10 08:52

?+poäng till skribenten Adrian. Nu måste jag se över alla inställningar igen. Nätverk är inte min starka sida men med Apples iPrylar har jag lyckats bättre på kort tid än en evig tid med mixade PC-prylar.

Skaffa VPN som nämns i artikeln så är saken biff.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-10 09:24
Ursprungligen av keptang:

Skaffa VPN som nämns i artikeln så är saken biff.

?Jag vet att du är en stark förespråkare för VPN och det är förmodligen bara det som återstår att införa. Framöver blir vi kanske två som tycker samma sak om VPN.

En hackare behöver inte vara "ansluten" till trådlösa nätverk för att kunna avlyssna dessa. Kör hackaren Linux på en laptop finns det inga spärrar på hur hackaren kan använda sitt trådlösa nätverkskort.

Hackaren kan logga all trådlös nätverkstrafik, både krypterad och okrypterad och spara ner den i en fil. Sedan kan hackaren i lugn och ro gå igenom den uppsnappade datan och vid behov dekryptera data som tex skickats i WEP krypterade nätverk.

Jag avaktiverar WiFi när jag inte använder det. Lite omständligt, men känns säkrare. Sen har jag ett bra abonnemang så gör inget om jag gäller slå på igen när jag är hemma t.ex.

Sitter här med en androidlur. Där finns det miljoner inställningar, däribland att kunna se - och "glömma" - vilka nätverk som varit uppkopplade. Ser ju bra ut. Men lik förbannat försöker telefonen koppla upp sig stup i kvarten mot ett telekombolags stadsnät (typ Telias homerun kan jag tänka mig) som jag markerat som "glömt" flera gånger...

1
Bevaka tråden