Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kinesis Freestyle Keyboard

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2013-05-07 10:47

Hej!

Har en Kinesis Freestyle Ergonimic Tangentbord där det finns
Genvägsknappar bland annat egna för Copy, Cut och APste. Vill givetvis få dessa att fungera.

Därför undrar jago m detgår att få dem att fungera på något sätt,
kanske mha ett program eller liknande.
Jag har kollat under Tangentbordskommandon i systeminställningar.

Tack på förhand

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-10 23:56

För det första, har du versionen för mac? Dom är lika i utseendet men står tydligt"for mac" på rätt version
http://www.kinesis-ergo.com/freestyle2_mac.ht...

Funktionstangenterna till vänster ska enligt informationen fungera utan några drivrutiner och extraprogram. Det betyder väl då helt enkelt att de sänder ett dubbelt tangentkommando, dvs cmd+x för klipp ut, cmd+z för ångra, cmd+a för markera allt, och så vidare...

På windows gör man samma kommando med ctrl+x, ctrl+a och så vidare. Min tanke är att OM du sitter med ett tangentbordet i version för windows borde det gå att i OSX Inställningar > Tangentbord > Specialtangenter byta plats på funktionen för ctrl (a.k.a kontroll) och cmd (a.k.a kommando, runsten ⌘, äpple ) och OSX tolkar de funktionstangenterna rätt. Men det kommer ju också att påverka alla andra kortkommandon. (Jag fick direkt problem med det välbekanta handgreppet cmd+shift+4 som ju nu blev ctr+shift+4 för bilden här nedan )

Och med ett windows-tangentbord antar jag att funktionstangenterna för ljusstyrka, ljud osv inte funkar så bra.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-05-11 14:39

Tusen tack för svaret!

Likt förbannat upptäckte man i efterhand att det faktiskt finns en Mac-version av samma tangentbord som jag har. Bittert :/

Så det var allt Windows versionen jag har! Har totalt missat "Specialtangenter" då jag tagitför givet att möjligheterna iså fall finns under "kortkommandon".

Men vid bytet som ovan nämnda tips fungerar det nu bra, förutom markera allt knappen som däremot hellre vill printa ut en fyrkant i exempelvis ett dokument än att markera allt.

Jag får vackert bita i det sura äpplet över att jag har fel version av detta tangentbord :(.

Använder du själv ett windows tangentbord?

Tack igen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-11 15:04
Ursprungligen av kels:

Använder du själv ett windows tangentbord?

Japp. Varje vardag 8-16:45 framför en terminal med WindowsXP! Aldrig hemma.

1
Bevaka tråden