Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad kan innebära risk för personer med defibrillator

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En 14-årig student har upptäckt att magneterna i en Ipad 2 kan påverka funktionen i en inopererad defibrillator. Nu ska studenten redovisa sitt fynd inför 8 000 läkare på en kongress i Denver, USA.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 16:33

Känns som om Apple borde ha haft koll på detta, nu finns ju risken att Apple kommer stämmas rätt rejält om någon närstående tror att en iPad-magnet orsakat död eller skada.

Jag har en pacemaker.
Jag bestämmer mig för att lägga en enhet fylld med elektronik och radioutrustning på den.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 16:55
Ursprungligen av Luftvargen:

Jag har en pacemaker.
Jag bestämmer mig för att lägga en enhet fylld med elektronik och radioutrustning på den.

Lätt att tänka så för yngre ja, men många äldre är ju inte alltid så klara i skallen och om de aldrig varnats för att iPads kan vara en risk så kan man knappast klandra dom.
I USA så är reglerna rätt hårda på hur saker ska testas och skadestånden kan bli enorma, vi får hoppas att Apple inte dras in i ännu en process på grund av detta.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-10 20:19
Ursprungligen av Gordy:

… vi får hoppas att Apple inte dras in i ännu en process på grund av detta.

Framförallt hoppas jag att ingen dör på grund av detta.

Han kunde sparat en del arbete genom att läsa användarhandboken till ipad.

Citat:

Medicinsk utrustning. iPad innehåller en radiosändare som sprider elektromagnetiska fält. Dessa elektromagnetiska fält kan orsaka störningar hos pacemakers eller annan medicinsk utrustning. Om du har en pacemaker bör du alltid hålla ett avstånd på minst 15 cm mellan pacemakern
och iPad. Om du misstänker att iPad stör din pacemaker eller annan medicinsk utrustning ska du omedelbart sluta använda iPad och kontakta din läkare för att få information gällande din medicinska utrustning. iPad har magneter längs enhetens vänsterkant och på högra sidan av glaset på framsidan som kan störa en pacemaker, defibrillator eller annan medicinsk utrustning Även iPad Smart Cover och iPad Smart Case har magneter. Håll alltid ett avstånd på minst 15 cm mellan pacemakern eller defibrillatorn och iPad, iPad Smart Cover och iPad Smart Case.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-10 20:24
Ursprungligen av markstrom:

Han kunde sparat en del arbete genom att läsa användarhandboken till ipad.

Case closed. Nothing to see here. Move along, please.

  • Medlem
  • Nordanstig
  • 2013-05-11 11:56

Och människor!

Ursprungligen av markstrom:

Han kunde sparat en del arbete genom att läsa användarhandboken till ipad.

Även människor utan defillibrator påverkas av magnetfält, så hur vettigt är det att barn använde Ipad?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-11 12:11
Ursprungligen av Haasa:

Även människor utan defillibrator påverkas av magnetfält, så hur vettigt är det att barn använde Ipad?

Alla elektriska saker genererar ett magnetfält,ju starkare ström desto starkare magnetfält.
En iPad är INTE vårat största bekymmer när det gäller magnetfält.

Tyvärr 99 detta är ett bottennapp vad gäller artikel. Det ni försöker göra en artikel av finns beskrivet i manualen.
Blir nästa artikel om en pacemaker istället?
Gör sedan en tredje artikel om annan medicinsk utrustning.

Ursprungligen av hummel:

Tyvärr 99 detta är ett bottennapp vad gäller artikel. Det ni försöker göra en artikel av finns beskrivet i manualen.
Blir nästa artikel om en pacemaker istället?
Gör sedan en tredje artikel om annan medicinsk utrustning.

En 14åring får visa upp sina resultat från ett skolprojekt för 8000 läkare. Det tycker jag är intressant.

Jag tycker precis som många andra här ovan att har man sådan utrustning inopererad bör man väl ha extra koll på magneter o dyl och tror inte att just en Ipad är värre än något annat. Men folk (och läkare som kan säga till sina patienter då exempelvis) bör ju känna till att det är magneter i en Ipad.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-11 18:30
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

En 14åring får visa upp sina resultat från ett skolprojekt för 8000 läkare. Det tycker jag är intressant.

Jag tycker precis som många andra här ovan att har man sådan utrustning inopererad bör man väl ha extra koll på magneter o dyl och tror inte att just en Ipad är värre än något annat. Men folk (och läkare som kan säga till sina patienter då exempelvis) bör ju känna till att det är magneter i en Ipad.

En 14-åring visar upp vad Apple redan skrivit i manualen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-05-11 22:43

Ni hänvisar till några rader skrivna i en manual, men någon sådan skickas väl inte med en ny iPad, eller?
Jag tycker mig minnas att man måste söka efter den själv om man vill läsa den, detta gällde
för iPhone iallafall har jag för mig.

Det följer med ett tjockt färgglatt papper med följande information i kartongen till iPad:
For instructions and safety information, see the iPad User Guide at www.apple.com/manuals/ipad
Så söka själv behöver du inte göra!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-05-12 11:30
Ursprungligen av hummel:

Det följer med ett tjockt färgglatt papper med följande information i kartongen till iPad:
For instructions and safety information, see the iPad User Guide at www.apple.com/manuals/ipad
Så söka själv behöver du inte göra!

Undrar hur många som följt länken..

Ursprungligen av zappee:

En 14-åring visar upp vad Apple redan skrivit i manualen.

Hur många läser den där manualen? Läser hjärtkirurgerna den? Det handlar fortfarande, tycker jag, om att det är bra att läkarkåren får med den här prylen på sin lista av grejer som de meddelar sina patienter att se upp med. Mer information är väl bättre än mindre?

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Hur många läser den där manualen? Läser hjärtkirurgerna den? Det handlar fortfarande, tycker jag, om att det är bra att läkarkåren får med den här prylen på sin lista av grejer som de meddelar sina patienter att se upp med. Mer information är väl bättre än mindre?

Jag hoppas att de åtminstone läser tillverkarnas instruktioner i alla fall. Exemplet hämtat från Medtronic som nämns i artikeln. Bilden är hämtad från material som delas ut till patienter som får deras utrustning inopererad. Jag hade varit väldigt förvånad om en 14 åring hade upptäckt något helt nytt.

Ja det här är nog höjden av icke-nyhet.

Fast den där listan har ju att göra med elektriska fät och har inget som helst att göra med magneten. DVS detta är ett helt annat fenomen och en nyhet i den jämförelsen, speciellt eftersom att denna typ av fält riskerar mindre störningar, men en magnet kan användas till att helt stänga av defibrilatorn. Jag trodde till exempel att magneterna var i lockets fäste och hade inte trott att ipaden skulle innebära en risk. Det informeras ju inte heller om det i butik (annat än sändarnas risk påflyg osv), och det blir ju ett catch 22 när man uppmanas att söka efter informationen själv om det inte finns någon vetskap om att informationen finns till att börja med. Jag söker sällan efter något jag inte vet att det existerar...

Posten innan som nämner att alla elektroniska saker skapar ett "magnetfält" verkar inte känna till den otroliga styrkeskillnaden mellan en elektronisk apparat och det rena magnetfältet från en magnet.

Sedan är det säkert så att de som Har en defibrilator är desto mer på vakt än de utan. Men om en person riskerar att skapa problem med någon ananns defibrilator för att informationen inte är transparant så blir det ju lite fel. Jag gillar saker som använder magnetkopplingar osv, men har även lärt mig nackdelarna den svåra vägen när man råkar påverka något man inte tänkte på som magnetremsor/minnen osv.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag hoppas att de åtminstone läser tillverkarnas instruktioner i alla fall. Exemplet hämtat från Medtronic som nämns i artikeln. Bilden är hämtad från material som delas ut till patienter som får deras utrustning inopererad. Jag hade varit väldigt förvånad om en 14 åring hade upptäckt något helt nytt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/372364/Voila_Capture70.png

Ursprungligen av Andreas Enqvist:

Fast den där listan har ju att göra med elektriska fät och har inget som helst att göra med magneten. DVS detta är ett helt annat fenomen och en nyhet i den jämförelsen, speciellt eftersom att denna typ av fält riskerar mindre störningar, men en magnet kan användas till att helt stänga av defibrilatorn. Jag trodde till exempel att magneterna var i lockets fäste och hade inte trott att ipaden skulle innebära en risk. Det informeras ju inte heller om det i butik (annat än sändarnas risk påflyg osv), och det blir ju ett catch 22 när man uppmanas att söka efter informationen själv om det inte finns någon vetskap om att informationen finns till att börja med. Jag söker sällan efter något jag inte vet att det existerar...

Posten innan som nämner att alla elektroniska saker skapar ett "magnetfält" verkar inte känna till den otroliga styrkeskillnaden mellan en elektronisk apparat och det rena magnetfältet från en magnet.

Sedan är det säkert så att de som Har en defibrilator är desto mer på vakt än de utan. Men om en person riskerar att skapa problem med någon ananns defibrilator för att informationen inte är transparant så blir det ju lite fel. Jag gillar saker som använder magnetkopplingar osv, men har även lärt mig nackdelarna den svåra vägen när man råkar påverka något man inte tänkte på som magnetremsor/minnen osv.

Nja, inte säkert. Det finns ett antal listor och de är grupperade i House and Hobby Items, Tools and Industrial Equipment, Communications and Office Equipment och Medical and Dental Procedures. Det står ingenting om varför de rekommenderar avståndet för specifika objekt.

De rekommenderar ett säkerhetsavstånd på 15 cm för Ipad. De har senare en generell skrivning om objekt med magneter och rekommenderar ett säkerhetsavstånd på 15 cm för utrustning med magneter.

Så de rekommenderar ett säkerhetsavstånd på 15 cm, räknar upp Ipad (och en massa annat), någon har upptäckt att om man placerar en Ipad närmare än säkerhetsavståndet så kan man få problem.

Personligen så tror jag att orsaken till att denna tjej får presentera sitt material på kongressen har mer att göra med att hennes pappa är läkare än något annat.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nja, inte säkert. Det finns ett antal listor och de är grupperade i House and Hobby Items, Tools and Industrial Equipment, Communications and Office Equipment och Medical and Dental Procedures. Det står ingenting om varför de rekommenderar avståndet för specifika objekt.

De rekommenderar ett säkerhetsavstånd på 15 cm för Ipad. De har senare en generell skrivning om objekt med magneter och rekommenderar ett säkerhetsavstånd på 15 cm för utrustning med magneter.

Så de rekommenderar ett säkerhetsavstånd på 15 cm, räknar upp Ipad (och en massa annat), någon har upptäckt att om man placerar en Ipad närmare än säkerhetsavståndet så kan man få problem.

Personligen så tror jag att orsaken till att denna tjej får presentera sitt material på kongressen har mer att göra med att hennes pappa är läkare än något annat.

Jo fast nu verkar du missa att nämna att lisatn där innehåller framförallt antennrelaterade fält, och om man inte kan tolka det direkt från listan som inte innehåller saker med uttalade permamnenta magneter, så kan man kolla att den listan är tagen under: "Communication & Office equipment". alltså ganska tydligt att den varningen har att göra med kommunikationasantennerna och deras styrka och inte med maggneten i ipaden, annars finns nämligen magnter nämnda på andra ställen, både permamanenta magneter där svaga hushållsmagneter råkar ha samma generella avståndsrekommendation och elektromagneter i motorer. De saknas i den listan så tämligen uppenbart att det relaterar till antennen och att ipad-säkerheten i magnetsyfte inte ens är betänkt. Så om en defibrilator tillverkare inte tänker på magnetaspekten så är det ju knappast lätt att begära att användare gör det med en enkel lapp som uppmanar folk att surfa in på en sida för att hitta en elektronisk manual, och även då så är problemet att vänter man sig inte att finna information om magneter så kommer man inte ens att titta efter den.

Det är ju en tämligen liten risk (brtsett från de sm har defibrilator och gillar att sova på sin ipad), och jag tvivlar på att magneterna är särskilt starka, men deras påverkan är betydligt med bekymmersam än kommunikationsantennerna. Och jag tror du kan fråga den defibrilatortillverkaren om vad ipadens säkerhetsrisk kommer fprn och de kommer med störsa sannolikhet bekräfta att de är ovetandes om megneterna... ganska alarmerande i mitt tycke, men nu löses de ju turligt av att det är en kommunikationsprodukt så den redan har en passande säkerhetsföreskrift av den anledningen.

Jag tror faktiskt att de har koll. Jag tror inte att du kan dra slutsatsen att

Citat:

uppenbart att det relaterar till antennen och att ipad-säkerheten i magnetsyfte inte ens är betänkt.

Citat från orginalartiklen:

Citat:

Medtronic Inc. (MDT), the leading manufacturer of defibrillators, said its testing hasn’t found any risks from iPad technology when used according to the manufacturer’s instructions. The Minneapolis-based company does tell patients to avoid placing any magnets near the area where their devices are implanted.

Jag påpekade att Medtronic varnar för att använda Ipad på det sätt som är gjort i undersökningen. Exakt vilka tester/prov som ligger bakom deras varning är svårt att veta utifrån artikel eller det informationsblad som jag hittade

En stor skillnad mellan elektromagnetisk strålning (från antenner och övrig elektronik) och magneterna till locket är att en magnet alltid ger ett statiskt fält. Detta brukar inte vara speciellt farligt för någonting. Utom mekaniska hårddiskar, kreditkort och gamla kassettband, VHS-band, disketter etc. Man kan göra ett enkelt experiment med en gammal magnetisk kompass. Vilket magnetfält är starkast? Det från en iPad som ligger 15 cm bort eller det från nordpolen? Om kompassen pekar mot nordpolen och inte mot ens iPad så är magnetfältet från nordpolen starkare och då rekommenderar jag folk med defibrillator, pacemaker etc att inte befinna sig närmare jorden än månen. Om nu magnetfältet skulle vara så farligt som det påstås.

Edit: Damn you autocorrect

Senast redigerat 2013-05-13 09:45
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-13 09:24

Med tanke bl.a. på att en hel del läkare knappt kan skriva en läsbar handstil och kan vara rejält insnöade på sitt specialområde så är det nog inte fel att en del ovetande läkare och sjukvårdpersonal uppmärksammas på iPads eventuella risker för patienter, för det är ju inte direkt så att användningen av iPad inom sjukvården minskar.

Ursprungligen av Gordy:

Med tanke bl.a. på att en hel del läkare knappt kan skriva en läsbar handstil och kan vara rejält insnöade på sitt specialområde så är det nog inte fel att en del ovetande läkare och sjukvårdpersonal uppmärksammas på iPads eventuella risker för patienter, för det är ju inte direkt så att användningen av iPad inom sjukvården minskar.

Tja, så länge som de inte lägger ifrån sig Ipaden på brösten på den patient som de behandlar så lär det inte vara någon större risk;)

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-16 21:34
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Hur många läser den där manualen? Läser hjärtkirurgerna den? Det handlar fortfarande, tycker jag, om att det är bra att läkarkåren får med den här prylen på sin lista av grejer som de meddelar sina patienter att se upp med. Mer information är väl bättre än mindre?

Hur många som läser den är irrelevant.
Köper man en produkt så har man skyldighet att läsa på om den.
Människor får lära sig ta lite ansvar.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-07-08 12:09

@pmarriott: Problemet uppstår ju inte på 15 cm avstånd utan när magneten kommer väldigt nära!

@zappee: Det finns så mycket man borde hinna med läsa men inte hinner, orkar, kan eller förstår. Det som är bra med den här historien är att läkare blir uppmärksamma och kan informera patienten muntligen.

Tor många sjuka och/eller äldre lyssnar på sin doktor men inte på egen hand sätter sig in i alla detaljer.

Tycker det är bra att 14-åringen gör detta!

Vad som känns mer oroande dock är alla 14-åringar som växer upp med en radiosändare i byxorna. Man undrar ju hur kroppen påverkas av sådan exponering under lång tid från ung ålder.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-07-08 14:22

@Johan A: Nästan all konstgjord elektromagnetisk strålning vi använder är skadlig, mer eller mindre!

Lär väl vara som med tobak, det kommer ta ett tag innan det (möjligen) sansar sig.

Senast redigerat 2013-07-08 19:55
Ursprungligen av jas:

@pmarriott: Problemet uppstår ju inte på 15 cm avstånd utan när magneten kommer väldigt nära!

@zappee: Det finns så mycket man borde hinna med läsa men inte hinner, orkar, kan eller förstår. Det som är bra med den här historien är att läkare blir uppmärksamma och kan informera patienten muntligen.

Tor många sjuka och/eller äldre lyssnar på sin doktor men inte på egen hand sätter sig in i alla detaljer.

Utan skalpell och bensåg är det svårt att få iPaden närmare hjärtat än 15 cm. Eller 10 åtminstone.

Bevaka tråden