Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe lanserar Mighty Stylus och linjalen Napoleon – hårdvara för Creative Cloud

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fristående program försvinner till förmån för molntjänsten Creative Cloud, men Adobe ser även en framtid i egen hårdvara.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 11:59

Det ser ut att vara en fruktansvärd lagg. Kul koncept men långt ifrån att ersätta en penna.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 12:25
Ursprungligen av Erik.dv:

Det ser ut att vara en fruktansvärd lagg. Kul koncept men långt ifrån att ersätta en penna.

Var tyckte du det var fruktansvärd lagg?

Ursprungligen av Gordy:

Var tyckte du det var fruktansvärd lagg?

Laggar precis som vilken annan typ av penna som finns för ändamålet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 12:37
Ursprungligen av keptang:

Laggar precis som vilken annan typ av penna som finns för ändamålet.

Visst men knappast fruktansvärt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 12:47
Ursprungligen av Gordy:

Visst men knappast fruktansvärt.

I sammanhanget jo.

- Penna + papper har i praktiken 0 ms lagg.
- Mus som input har likt penna + papper i praktiken 0 ms lagg men en mus har helt andra förutsättningar än en penna gällande input.

Andra liknande lösningar - bl.a. från Wacom - har idag kanske snarlikt lagg. Jag sitter inte dagligen med ett Wacom-bord så svårt att säga. Men, direkt user input > output är ett måste för att hela ersätta penna + papper helt klart. Likt musen gjort i många år fast just för ändamål som lämpar sig bättre för en penna.

Skulle ex. iOS lagga som den där gör med generell finger-input skulle operativsystemet vara ett helvete att nyttja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 12:51
Ursprungligen av Gordy:

Var tyckte du det var fruktansvärd lagg?

Det han ritar ska ligga under pen-huvudet, inte komma som en släpande animation X.Xs efteråt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 13:11
Ursprungligen av Erik.dv:

Det han ritar ska ligga under pen-huvudet, inte komma som en släpande animation X.Xs efteråt.

Sådant beror ju på programmet upplösningen penseln/pennan Bluetooth tryckkänsligheten och på de som tecknar. Ingen har väl hittills löst denna ekvation perfekt oavsett kostnad?
Men säkerligen så jobbar Adobe på att få ned lagget innan släpp.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 13:14
Ursprungligen av Erik.dv:

Andra liknande lösningar - bl.a. från Wacom - har idag kanske snarlikt lagg. Jag sitter inte dagligen med ett Wacom-bord så svårt att säga. Men, direkt user input > output är ett måste för att hela ersätta penna + papper helt klart. Likt musen gjort i många år fast just för ändamål som lämpar sig bättre för en penna.

Har själv en iPad med penna som har väldigt lite lagg när man använder den som en enkel penna men laggar så klart mer när man gör mer avancerade saker än småritar och skriver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 13:17
Ursprungligen av Gordy:

Sådant beror ju på programmet upplösningen penseln/pennan Bluetooth tryckkänsligheten och på de som tecknar. Ingen har väl hittills löst denna ekvation perfekt oavsett kostnad?
Men säkerligen så jobbar Adobe på att få ned lagget innan släpp.

Exakt. Men tills det är löst blir detta en gimmick. De borde inte ropa "Penna och papper behövs inte mer!" när det är rätt tydligt varför man skulle välja det framför Project Mighty.

Som sagt - bra initiativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 13:20
Ursprungligen av Gordy:

Har själv en iPad med penna som […] laggar […] när man gör mer avancerade saker än småritar och skriver.

Det är hela problemet. Det ersätter alltså inte en penna och papper riktigt.

Senast redigerat 2013-05-10 13:54
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 13:34
Ursprungligen av Erik.dv:

Exakt. Men tills det är löst blir detta en gimmick. De borde inte ropa "Penna och papper behövs inte mer!" när det är rätt tydligt varför man skulle välja det framför Project Mighty.

De har väl inte påstått att penna och papper inte behövs mer? Sen anser nog inte de hundratusentals illustratörer och designers m.fl. som jobbar semipro & professionellt med iPad/iPhone och penna att det de jobbbar med är gimmickartat.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 13:39
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är hela problemet. Det ersätter alltså inte en penna och papper riktigt.

Nu ändrade du lite småfult i mitt citat, för mig funkar det alltså oftast riktigt bra och man slipper oroa sig för att bläcket/tuschet,blyertsen/färgen ska slut eller att man måste ha koll på vilka färger man ska köpa in, det övertrumfar med råge eventuellt lagg som altså inte är så störande som du vill få det till.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-10 13:54

För övrigt så sägs det ju följande i videon :

Citat:

When we really want to be creative, we switch to pen and paper. We think we can change that.

Alltså, tanken är att i detta kreativa sammanhanget ersätta papper och penna. Jag anser inte att det uppdraget kan anses som slutfört med sådant lagg, inte i min värld. Om problemet sedan ligger på Adobes sida eller tillverkaren av enheten (Apple i fallet för videon) kan jag inte avgöra.

Ur ett rent tekniskt perspektiv så kan jag tycka att den pennan och samarbetet mellan multipla enheter är lite "fräckt".

Senast redigerat 2013-05-10 14:43

Intressanta produkter, verkligen.
Utgår från att allt lagg är 100 % borta om produkterna släpps.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 13:57
Ursprungligen av Gordy:

Nu ändrade du lite småfult i mitt citat, för mig funkar det alltså oftast riktigt bra och man slipper oroa sig för att bläcket/tuschet,blyertsen/färgen ska slut eller att man måste ha koll på vilka färger man ska köpa in, det övertrumfar med råge eventuellt lagg som altså inte är så störande som du vill få det till.

Det var inte meningen att göra något fult med citatet bara ta ut din avslutande del som säger den kan börja lagga vilket är precis vad man ser på filmen.

Med penna och papper behöver man inte oroa sig för om man laddat blockets eller inmatningeneheten med ström. Man behöver heller heller inte rita på en glas-blank, reflekterande yta.

Allt beror som sagt på ändamålet / användaren. Men man kan omöjligt hävda vad Adobe visar ersätter penna och papper rakt upp och ner. Kompletterar ja - precis som många andra saker. När Adobe hävdar man hittat en lösning och tydligt visar så är inte fallet tycker jag man är ute på lite hal is.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 13:59
Ursprungligen av zinned:

För övrigt så sägs det ju följande i videon :

Alltså, tanken är att i detta kreativa sammanhanget ersätta papper och penna. Jag anser inte att det uppdraget kan anses som slutfört med sådant lagg, inte i min värld. Om problemet sedan ligger på Adobes sida eller tillverkaren av enheten (Apple i fallet för videon) kan jag inte avgöra.

Ur ett rent tekniskt perspektiv så kan jag tycka att den pennan och samarbetet mellan multipla enheter är lite "fräckt".

Absolut! Att göra inmatningsenheter personliga är häftigt och som en… kanske inte tech-demo men en mentality-showcase är det riktigt bra.

Senast redigerat 2013-05-10 14:51
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 14:01
Ursprungligen av Chaosstar:

Intressanta produkter, verkligen.
Utgår från att allt lagg är 100 % borta om produkterna släpps.

Är nog tyvärr tekniskt omöjligt men som sagt inte så farligt med lite lagg.

Avsluta personliga gnabbandet i trådar, ta det via PM med varandra istället.

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 15:24
Ursprungligen av Gordy:

Är nog tyvärr tekniskt omöjligt men som sagt inte så farligt med lite lagg.

Touch-input till en iPhone har ex. extremt låg latency. Jag ser ingen anledning varför man inte skulle kunna komma dit.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 15:41
Ursprungligen av Erik.dv:

Touch-input till en iPhone har ex. extremt låg latency. Jag ser ingen anledning varför man inte skulle kunna komma dit.

Det är en stor skillnad rent tekniskt mot att en skärm reagerar på ett enkelt tryck eller ett tunt streck man ritar mot att måla med bredare aktiva tryckkänliga penslar/pennor som kommunicerar över Bluetooth. Men visst kommer det med tiden bli mindre lagg med snabbare processorer och grafkkort i iPad, men redan nu är det som sagt i de flesta fall inte så farligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-11 01:05
Ursprungligen av Gordy:

Det är en stor skillnad rent tekniskt mot att en skärm reagerar på ett enkelt tryck eller ett tunt streck man ritar mot att måla med bredare aktiva tryckkänliga penslar/pennor som kommunicerar över Bluetooth. Men visst kommer det med tiden bli mindre lagg med snabbare processorer och grafkkort i iPad, men redan nu är det som sagt i de flesta fall inte så farligt.

Lösningen finns säkert. Integrera funktionen i skärmen, snabbare i/o och processorer, smartare AI osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-12 17:43

Nu fick inte jag svara på trollet @P-MaN men jag har aldrig påstått att penna och papper inte kan ersättas eller att Wacom-bord inte fyller en fenomenal funktion. Däremot - om vi nu håller oss till diskussionen - lagget är inte bra.

Ursprungligen av Erik.dv:

Nu fick inte jag svara på trollet @P-MaN men jag har aldrig påstått att penna och papper inte kan ersättas eller att Wacom-bord inte fyller en fenomenal funktion. Däremot - om vi nu håller oss till diskussionen - lagget är inte bra.

Någon provade använda hammare istället för penna på trollet.

1
Bevaka tråden