Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple stoppar alternativ utvecklarkonferens

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I skuggan av WWDC arrangeras det alternativa konferenser för de som inte kan eller vill besöka Apples utvecklarkonferens. Nu har Apple stoppat Cocoaconf alt 2013.

Läs hela artikeln här

Dåligt Apple, riktigt dåligt.

Svårt att veta om detta är hela historien.

Men det vore ju mycket märkligt om Apple skulle stoppa en konferens i deras intresse när de själva säljer slut på alla sina biljetter inom typ 300 sekunder efter att de släpps.

Kan det ha något att göra med talarna som var inblandade? Att de inte kan ha kontrakt med Apple för WWDC och samtidigt hålla konferens på hotellet sidan om för andra arrangörer (om än välmenande)?

För mig känns Apple som ett företag som nog är duktigt på att försvara sina egna ekonomiska intressen, men inte som ett "trampa på köttbullen innan hunden tar den"-företag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-10 09:50
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Kan det ha något att göra med talarna som var inblandade? Att de inte kan ha kontrakt med Apple för WWDC och samtidigt hålla konferens på hotellet sidan om för andra arrangörer (om än välmenande)?

Jag tror det ligger mycket i det du säger, hade denna alternativa konferens hållits direkt efter WWDC så hade det nog inte varit något problem.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Svårt att veta om detta är hela historien.

Men det vore ju mycket märkligt om Apple skulle stoppa en konferens i deras intresse när de själva säljer slut på alla sina biljetter inom typ 300 sekunder efter att de släpps.

Kan det ha något att göra med talarna som var inblandade? Att de inte kan ha kontrakt med Apple för WWDC och samtidigt hålla konferens på hotellet sidan om för andra arrangörer (om än välmenande)?

För mig känns Apple som ett företag som nog är duktigt på att försvara sina egna ekonomiska intressen, men inte som ett "trampa på köttbullen innan hunden tar den"-företag.

Som jag förstått det var talarna på den alternativa konferensen inte talare på WWDC utan endast besökare till WWDC. Hade de varit talare på båda hade Apple enkelt kunnat ställa ett ultimatum till talarna om att endast fick tala på WWDC istället för att stoppa hela konferensen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 10:42

Hur som verkar det ju illa att man tar kontakt med hotellet och inte först kontaktar arrangören av den alternativa konferensen

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 10:53

San Franciso är en stor stad med massvis av stora lokaler att hålla konferenser i så att de inte hittade något alternativ till att ha konferensen i låter lite suspekt.
Antar att Apple inte var så glada över att Cocoakonferensen planerade att poacha besökare från Apples dito.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-10 10:59
Ursprungligen av Joacim Melin:

Som jag förstått det var talarna på den alternativa konferensen inte talare på WWDC utan endast besökare till WWDC. Hade de varit talare på båda hade Apple enkelt kunnat ställa ett ultimatum till talarna om att endast fick tala på WWDC istället för att stoppa hela konferensen.

Jag förstod det som motsatsen när jag läste artikeln i huvudinlägget.

Citat:

Arrangörerna bakom Cocoaconf Alt lyckades inte hitta ett annat lämpligt hotell inom tillräckligt nära avstånd till WWDC, vilket var en nödvändighet då flera av de inbokade talarna också skulle delta på Apples utvecklarkonferens.

Ursprungligen av zinned:

Jag förstod det som motsatsen när jag läste artikeln i huvudinlägget.

Det står i artikeln att de ska delta på Apples utvecklarkonferens. Det står ingenting om att de ska vara talare på WWDC, vilket för övrigt få utomstående brukar vara vad jag vet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-10 11:09
Ursprungligen av Joacim Melin:

Det står i artikeln att de ska delta på Apples utvecklarkonferens. Det står ingenting om att de ska vara talare på WWDC, vilket för övrigt få utomstående brukar vara vad jag vet.

Ja, jag citerade ju just det i mitt inlägg.

Huruvida utomstående brukar vara talare eller ej har jag inte så bra koll på, dock tolkade jag "delta" på sättet det användes i meningen som att de skulle agera talare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 11:14
Ursprungligen av zinned:

Ja, jag citerade ju just det i mitt inlägg.

Huruvida utomstående brukar vara talare eller ej har jag inte så bra koll på, dock tolkade jag "delta" på sättet det användes i meningen som att de skulle agera talare.

Jag vet att bl.a Adobe har haft talare på WWDC. Det handlade om utveckling och optimering av Premier Pro. Men normen kanske snarare inte är så.

Det finns få saker jag tycker sämre om än dessa typer av kundhat. Hade Apple verkligen varit intresserade av att öka intresset och låta alternativa konferenser existera så hade väl helt enkelt arrangören kontaktats och konferensen flyttats ett par dagar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 11:41
Ursprungligen av Mattias Rådström:

Det finns få saker jag tycker sämre om än dessa typer av kundhat. Hade Apple verkligen varit intresserade av att öka intresset och låta alternativa konferenser existera så hade väl helt enkelt arrangören kontaktats och konferensen flyttats ett par dagar.

Kundhat?Grejen är ju att denna konferens skulle surfa på Apples konferens och troligtvis fragmentera den. Dessutom så skulle säkerligen vissa medier blanda ihop dom två vilket kan vara negativt för Apple.

Ursprungligen av Gordy:

Kundhat?Grejen är ju att denna konferens skulle surfa på Apples konferens och troligtvis fragmentera den. Dessutom så skulle säkerligen vissa medier blanda ihop dom två vilket kan vara negativt för Apple.

Vad är problemet med att den skulle "surfa" på WWDC, att fler Apple-entusiaster skulle träffas och utbyta tankar och idéer? Jag tycker det låter fantastiskt, med tanke på att biljetterna säljs slut direkt till WWDC så finns det ju uppenbarligen ett stort intresse för företagets produkter. Att hjälpa de mindre evenemangen skulle Apple säkerligen tjäna långt mer på.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 12:44
Ursprungligen av Mattias Rådström:

Vad är problemet med att den skulle "surfa" på WWDC, att fler Apple-entusiaster skulle träffas och utbyta tankar och idéer? Jag tycker det låter fantastiskt, med tanke på att biljetterna säljs slut direkt till WWDC så finns det ju uppenbarligen ett stort intresse för företagets produkter. Att hjälpa de mindre evenemangen skulle Apple säkerligen tjäna långt mer på.

Skulle du hjälpa ett mindre event, samma dag som ditt företag själv hade ett? Cocoaconf. ville utnyttja Apples event för sin egen vinning Cocoaconf tog betalt för biljetterna. AltWWDC kör sin gratiskonferens som planerat.
Så här skriver Cocoaconf själva på sin sida.

"We really should have tried to get in touch with them first. In almost any arena, what we did would (or at least could) have been seen as an aggressive move. Looking at the specifics — our small size, the speed at which WWDC sold out, etc. — it’s obvious to all of us that we were no threat to Apple. But policies are based on generalities, not specifics. Policies can be changed or exceptions can be made, but that usually involves communication beforehand. That’s where we fell down. And for that, I apologize.

The bottom line is that we are doing what we do because Apple puts out such awesome products and platforms — not perfect, but awesome nonetheless. And though Apple is not immune from dumb management decisions (they’ve had some doozies in the past), I don’t think this is one of them."

http://cocoaconf.com/

1
Bevaka tråden