Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CMS-verktyg

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-09 21:38

När man kollar jobbannonserna på olika webbdesigner och webbutvecklarjobb så står det inte alltför sällan att man ska jobba med företagets eget cms-verktyg. Men vad är ett cms-verktyg egentligen? Är det inte html-, css- och scripta-kod som ska skrivas? Varför måste man använda företagets eget cms?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-09 21:56

Men varför är det viktigt att den som får jobbet som webdesigner/webutvecklare ska använda företagets eget cms-verktyg?

För att det är det företaget använder och har standardiserat på?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-09 22:05

Ok, tack för svaren.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-09 23:42
Ursprungligen av KOL:

Men varför är det viktigt att den som får jobbet som webdesigner/webutvecklare ska använda företagets eget cms-verktyg?

Jag misstänker att du har missuppfattat vad en CMS är för nåt. Det är inte ett utvecklingsverktyg där man skriver kod, utan det är ett system som körs på webservern för att hantera och presentera innehåll. Med det sagt borde det vara ganska uppenbart varför man som anställd måste använda det.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-09 23:52

Om man ska uppdatera via CMS borde man å andra sidan inte behöva vare sig webdesigner eller webutvecklare.

Kraven och arbetsuppgifterna talar liksom emot varandra.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-09 23:55
Ursprungligen av filuren:

Om man ska uppdatera via CMS borde man å andra sidan inte behöva vare sig webdesigner eller webutvecklare.

Kraven och arbetsuppgifterna talar liksom emot varandra.

Fast jobbet kan ju innebära att utveckla plugins eller templates eller motsvarande. Att bara uppdatera innehåll kan ju vem som helst göra som sagt.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-10 00:00

Ja, verkligen;)

Ursprungligen av Vassius:

Att bara uppdatera innehåll kan ju vem som helst göra som sagt.

Min vän, du överskattar gemene mans förmåga i dessa ärenden!

Visst kan man tycka att företag med de lägst ställda kraven och det modernaste CMS:et kanske kan ha en ständig sekreterare på att göra ordbehandlingsliknande uppdateringar. Men så fort man skall ha med bilder med rätt layout, lite bildtexter och gud vet vad, så förstår jag önskan om "webdesigner/webutvecklare". Sen att det inte är världens porrigaste jobb är ju en annan sak.

Sen är det ju självklart så att man strävar efter att få tag i en överkvalificerad medarbetare som lönesätts mot de låga kraven, men som sedan åläggs jobb som motsvarar den riktiga kompetensen. Inget nytt under solen där...


Som en liten "by the way":

Jag har väldigt svårt för de här fyrkantiga smajlisarna, kände jag nu.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-10 00:25
Ursprungligen av Vassius:

Fast jobbet kan ju innebära att utveckla plugins eller templates eller motsvarande. Att bara uppdatera innehåll kan ju vem som helst göra som sagt.

Sant.

Och så länge vi inte sett någon specifik annons så kan det vara svårt att ha en uppfattning om vad som är "rätt".

1
Bevaka tråden