Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plugin till Chrome laddar ned musik från Spotify

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett insticksprogram, eller plugin, har släppts som gör det möjligt att ladda ned musik från Spotify i form av oskyddade MP3-filer.

Läs hela artikeln här

Intressant. Fungerar både utan och med premium. Tyvärr så är det bara filer med en bitrate (?) på 160kbps, även för oss som har premium och därmed tillgång till streaming som är i högre kvalitet än så.

Min högst personliga åsikt är att Spotify är det bästa som hänt musik sedan lp-skivan typ och det kostar verkligen inte mycket för allt jag får. Det finns ett offline-läge som fungerar bra för mig i alla fall. Förstår inte riktigt varför det här alls behövs.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-05-08 10:08
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Min högst personliga åsikt är att Spotify är det bästa som hänt musik sedan lp-skivan typ och det kostar verkligen inte mycket för allt jag får. Det finns ett offline-läge som fungerar bra för mig i alla fall. Förstår inte riktigt varför det här alls behövs.

Jag skulle inte sträcka mig så långt och säga att det är det bästa som hänt musik. Möjligtvis tillgången till den.

Ursprungligen av onnyt:

Jag skulle inte sträcka mig så långt och säga att det är det bästa som hänt musik. Möjligtvis tillgången till den.

Fine, uttryckte mig lite slarvigt. Det bästa som hänt mitt musiklyssnade. Lyssnar på musik på ett helt annat sätt nu och upptäcker lättare ny musik. Har aldrig lagt mycket vikt vid kvalitén så länge det varit bra nog. Det tycker jag att Spotify är.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-08 13:34

Smidigt, men hur lagligt är det?
Och gissar att spotify kommer stoppa det snart?

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Min högst personliga åsikt är att Spotify är det bästa som hänt musik sedan lp-skivan typ och det kostar verkligen inte mycket för allt jag får. Det finns ett offline-läge som fungerar bra för mig i alla fall. Förstår inte riktigt varför det här alls behövs.

Tycker att det här är fint. Får möjligheten att ladda hem och spela upp musiken i valfritt program. Dessutom möjlighet att faktiskt behålla ljudfilerna även om jag av någon orsak avslutar min prenumeration på Spotify. För det kan jag se som det största problemet med denna tjänst; jag betalar en hel del pengar och i slutänden har jag ingenting kvar om den läggs ner.

Då kan man väl lika bra ladda ner från TPB (eller annan valfri site)?

Ursprungligen av Json_81:

Smidigt, men hur lagligt är det?
Och gissar att spotify kommer stoppa det snart?

Så snart Spotify smetar på DRM på MP3-filerna (vilket de har pratat om tidigare) så är det stopp med detta gissar jag.

Ursprungligen av keptang:

Då kan man väl lika bra ladda ner från TPB (eller annan valfri site)?

Ja, vill man ta den risken så. Det vill inte jag.

Ursprungligen av maskh:

Ja, vill man ta den risken så. Det vill inte jag.

Men ladda ner utan tillstånd från upphovsrättshavare (och Spotify) och lagra även efter du avslutat ditt Spotify-abonnemang är ok?

I get it.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-08 17:42

Vad är det som gör att detta bli aktuellt nu? Vad jag vet har det funnit i flera år.

Ursprungligen av Katinka:

Vad är det som gör att detta bli aktuellt nu? Vad jag vet har det funnit i flera år.

Webbspelaren har inte ens funnits i flera år?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-08 19:28
Ursprungligen av Mattias Rådström:

Webbspelaren har inte ens funnits i flera år?

Webspelaren har väl knappt funnits ett år tror jag.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-08 19:29
Ursprungligen av keptang:

Men ladda ner utan tillstånd från upphovsrättshavare (och Spotify) och lagra även efter du avslutat ditt Spotify-abonnemang är ok?

I get it.

Jag förstår mycket väl din poäng, och du har helt rätt. Men, och det finns i verkligheten ett stort MEN. Och detta handlar om att det finns en väsentlig skillnad i att åka dit. Det handlar alltså inte om den moraliska skillnaden i att knycka en låt från ena eller andra stället.

Att i filer lagra spotifymusik, som man ändå tankar/streamar är nog väldigt riskfritt, medan risken är betydligt större (men inte kanske inte jättestor) att bli ertappad av att fultanka musikdata från TPB - även om det rör sig om samma låtar. För det är ju som så att Antipiratbyrån (eller vad de idag kanske heter) samt andra stora intresseorganisationer idag tjuvlyssnar på trafik som går mellan TPB och dess användare. Iochförsig mest då det gäller filmer, men det förekommer nog även då det gäller musik.

Jag skulle själv hellre tanka från en Chrome-app än TPB, om jag inte fick mitt behov fyllt av lagliga podcasts/köpt musik etc.

Om ni inte tror mig då jag påstår det jag gör så är det er huvudvärk. Jag kan bara säga att jag vet att det är så.

Den verkar iaf vara borttagen från Web Store, men finns så klart fortfarande kvar på Github.

@filuren, jag pratar inte om risk att åka dit.
Jag ifrågasätter moralen och hur man kan rättfärdiga att göra det @maskh skrev i inlägg #7.

Alla gör såklart som man själv vill och tycker är rätt.

Mina 2¢.

Ursprungligen av keptang:

@filuren, jag pratar inte om risk att åka dit.
Jag ifrågasätter moralen och hur man kan rättfärdiga att göra det @maskh skrev i inlägg #7.

Alla gör såklart som man själv vill och tycker är rätt.

Mina 2¢.

Antar att man kan tänka: "jag betalar redan för det". Förutsatt att man har premium då.

Och nu så har Spotify sett till att den inte fungerar längre
snabbt jobbat !

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-08 21:33
Ursprungligen av keptang:

@filuren, jag pratar inte om risk att åka dit.
Jag ifrågasätter moralen och hur man kan rättfärdiga att göra det @maskh skrev i inlägg #7.

Jag förstod det. Och det var just det jag ville göra gällande - att inlägget du besvarade inte handlade om din ståndpunkt, utan en annan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-10 13:57
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det bästa som hänt mitt musiklyssnade. Lyssnar på musik på ett helt annat sätt nu och upptäcker lättare ny musik.

Lättare att upptäcka ny musik, mjo, och nog tusan lyssnade jag på ett helt annat sätt med Spotify - man lyssnar på en låt eller två sedan klickar man vidare till en ny. Positivt eller negativt? Vet inte, men det blev sällan att jag faktiskt lyssnade på musiken. Blev lite som när jag tankade filmer, man hade 30 olika i datorn men orkade bara titta på dom 10 mest lätttillgängliga och sedan blev det snabbt vidare till nästa.

1
Bevaka tråden