Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

6 eller 3 GB/s SSD i OpticalBay enheten i en MacbookPro

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-07 11:24

Hej
jag har en 15" MacbookPro tidig 2011 som jag har kört två SSD:diskar i ganska länge nu. Har en OCZ Vertex4 som main (grym) och en gammal Vertex 3GB/s i Optical Drive Bay. Nu har jag tröttnat rejält på gamla SSD:n efter massvis med strul och ett utbyte till en ny. Nu strular disken igen och efter en formatering så känns det som denna sjunger på sista valsen.

Kikade på infon Om min Mac och ser där att jag verkar ha 6BG/s på båda bussarna.
Tillverkare: Intel
Produkt: 6 Series Chipset
Länkhastighet: 6 Gigabit
Beskrivning: AHCI Version 1.30 Supported

Någon som vet om detta verkligen stämmer? Har läst att det bara ska vara 3 i Optical Bay:n.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-07 12:50

http://www.reddit.com/r/applehelp/comments/14...

Ska man tro länken är det s-ata 3 efter man uppdaterat EFI.

Men egentligen spelar det ingen större roll, om du nu inte stött på en SSD med s-ata 2 du får mycket billigare än en med s-ata 3.
S-ata 3 diskar fungerar i s-ata 2 platser, visst tappar du lite överföringshastighet, men det är inte den stora vinsten med ssd.
Om du inte sitter och för över massa stora filer mellan diskarna eller över thunderbolt hela dagarna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-07 14:45

Jag ska bara ha den som typ lagringsdisk för mina bilder i dagsläget och kanske lite filmer såklart. Tänkte slänga in en 256GB Samsung 840. Men toppen då borde den fungera

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-07 15:11

Det är rejält slöseri med pengar att ha en ssd som lagring, varför inte sätta in en vanlig disk?
Har du kvar den som följde med datorn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-07 22:05

Jag har nog ett par 3 st vanliga diskar, men vill ha SSD för att de drar mindre ström och är mycket snabbare. Dessutom är de super tysta. Mina dator startar upp på 14s

Hur som helst. Stoppade i en Samsung 840 i min optical drive bay och nu går det inte att formatera den trots att det står att den stödjer 6GB/s. What to do?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-07 22:16

Hmmm tydligen så fungerar inga 6GB/s med några macbookPro 8,1, 8,2 eller 8,3

Ursprungligen av Json_81:

Det är rejält slöseri med pengar att ha en ssd som lagring, varför inte sätta in en vanlig disk?

Herrn ska lagra bilder.

Hört talas om två program som heter iPhoto och Apterture? För egen del kommer jag ALDRIG köra iPhotobiblioteket på slödisk igen.

Ursprungligen av Parre:

Hmmm tydligen så fungerar inga 6GB/s med några macbookPro 8,1, 8,2 eller 8,3

Det här låter konstigt i mina öron. SATA III är bakåtkompatibelt med SATAII.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-08 11:31
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det här låter konstigt i mina öron. SATA III är bakåtkompatibelt med SATAII.

Det trtodde jag oxo, men det går inte att formatera disken. Först gick det faktiskt men sen när jag skulle föra över min Time Capsule backup så sa den att det var fel på ett antal filer så jag tog en äldre och äldre kopia, utan att lyckas. Så jag provade att formatera disken, starta om datorn formatera igen. Men den säger:
"Radering av skiva misslyckades. Fel: Rensning av volymdata för att förhindra kommande oavsiktliga sonderingar misslyckades."

Är det fel på disken eller ska jag leta efter en SATA II?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-08 11:33
Ursprungligen av hansfilipelo:

Herrn ska lagra bilder.

Hört talas om två program som heter iPhoto och Apterture? För egen del kommer jag ALDRIG köra iPhotobiblioteket på slödisk igen.

Nä! Kör inte iPhoto, kör hellre Lightroom istället. iPhoto fu*kar upp hela biblioteket. Lightroom är det bästa bytet jag har gjort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-08 11:39
Ursprungligen av Parre:

Nä! Kör inte iPhoto, kör hellre Lightroom istället. iPhoto fu*kar upp hela biblioteket. Lightroom är det bästa bytet jag har gjort.

På vilket sätt skulle biblioteket bli kass pga iPhoto?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-08 11:42
Ursprungligen av zinned:

På vilket sätt skulle biblioteket bli kass pga iPhoto?

Den sparar varje ändring som nya bilder ex vis så ditt bibliotek blir ofantligt stort. Jag minskade mitt bibliotek nästan till hälften när jag gick över.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-08 11:45

Ah, då är jag med på vad du menar. Ja, Aperture eller Lightroom är ju att föredra då istället.

Ursprungligen av Parre:

Den sparar varje ändring som nya bilder ex vis så ditt bibliotek blir ofantligt stort. Jag minskade mitt bibliotek nästan till hälften när jag gick över.

Det här är ju en bra funktion i min värld. Jag diggar verkligen iPhoto.

Ursprungligen av zinned:

Ah, då är jag med på vad du menar. Ja, Aperture eller Lightroom är ju att föredra då istället.

Aperture har samma system som iPhoto.

Ursprungligen av Parre:

Det trtodde jag oxo, men det går inte att formatera disken. Först gick det faktiskt men sen när jag skulle föra över min Time Capsule backup så sa den att det var fel på ett antal filer så jag tog en äldre och äldre kopia, utan att lyckas. Så jag provade att formatera disken, starta om datorn formatera igen. Men den säger:
"Radering av skiva misslyckades. Fel: Rensning av volymdata för att förhindra kommande oavsiktliga sonderingar misslyckades."

Är det fel på disken eller ska jag leta efter en SATA II?

Vissa MBP 2011 har problem med SATA3-enheter så det kan vara så att du ska leta rätt på en SATA2 om du vill vara på säkra sidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-08 13:02
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det här är ju en bra funktion i min värld. Jag diggar verkligen iPhoto.

Aperture har samma system som iPhoto.

Föredrar faktiskt att ha koll på mina bilder. Testa LR4

Om du hade kollat gamla trådar på forumet istället för o starta en ny hade du hittat det här då det tagits upp flertalet gånger tidigare.

http://blog.macsales.com/11895-2011-macbook-p...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-08 14:11
Ursprungligen av hansfilipelo:

Vissa MBP 2011 har problem med SATA3-enheter så det kan vara så att du ska leta rätt på en SATA2 om du vill vara på säkra sidan.

Jo, jag märker det. Fast konstigt när det står att den ska klara 6GB/s. Men det får bli en 3GB/s i utbyte mot Samsung 840.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-08 14:14
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det här är ju en bra funktion i min värld. Jag diggar verkligen iPhoto.

Tycker du? Jag tycker inte det är bra att biblioteket växer mer än nödvändigt.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Aperture har samma system som iPhoto.

Nej, det är väl inte helt korrekt?

Det stämmer att båda kan hantera samma bibliotek men iPhoto har väl inte just möjligheten att bara spara ändringarna man applicerar på en bild utan sparar istället det som en helt ny bild med de aktuella ändringarna. Det resulterar ju i orginalbilden och sedan ytterligare en bild, dubbel mängd data. Aperture och Lightroom sparar ju endast ner informationen om de förändringar man har gjort på en viss bild, inte som en ny bild med dessa förändringar applicerade. Det sparar ju stora mängder data.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-08 14:40
Ursprungligen av hansfilipelo:

Herrn ska lagra bilder.

Hört talas om två program som heter iPhoto och Apterture? För egen del kommer jag ALDRIG köra iPhotobiblioteket på slödisk igen.

Sant, jag tänkte bara ren lagring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-08 15:02
Ursprungligen av ill_chrill:

Om du hade kollat gamla trådar på forumet istället för o starta en ny hade du hittat det här då det tagits upp flertalet gånger tidigare.

http://blog.macsales.com/11895-2011-macbook-p...

Ja och jag gjorde en sökning men hittade dessvärre ingenting. Men om du kanske spenderat din tid på att hjälpa folk istället för att bitcha så hade folk sluppit att svara på dina sura email.

Och jag har redan läst den sidan.
Efter att ha läst nedan så valde jag att posta min fråga på detta forum:
"...if you wish to add an additional 9.5mm hard drive or SSD with a product such as our Data Doubler, you can continue to do so with pretty much any 3G or 6G drive of your choosing."

Nu ska jag köpa en SATAII istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-08 15:03
Ursprungligen av zinned:

Ah, då är jag med på vad du menar. Ja, Aperture eller Lightroom är ju att föredra då istället.

Helst Lightroom, har kört både Aperture och iPhoto och båda är helt ok men långt ifrån Lightroom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 11:31

Fan har köpt en OWC doubler, tänkte ha gamla HDD i den OWC doubler i själva skivlsaren sedan tänkte jag köpa en samsung SSD 6 GB/s och ha den i Mainbay. Kommer det funka om jag gör så eller är det bara skrota den där OWC doublen jag köpte?

Macbook pro 17 tidig 2011 model 8,3
Intel 6 Series Chipset:

Tillverkare: Intel
Produkt: 6 Series Chipset
Länkhastighet: 6 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 3 Gigabit

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-20 09:17
Ursprungligen av hejnej:

Fan har köpt en OWC doubler, tänkte ha gamla HDD i den OWC doubler i själva skivlsaren sedan tänkte jag köpa en samsung SSD 6 GB/s och ha den i Mainbay. Kommer det funka om jag gör så eller är det bara skrota den där OWC doublen jag köpte?

Macbook pro 17 tidig 2011 model 8,3
Intel 6 Series Chipset:

Tillverkare: Intel
Produkt: 6 Series Chipset
Länkhastighet: 6 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 3 Gigabit

Det ska fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-20 16:27

Det jag har kommit fram till är att 6GB/s SSD i main fungerar klockrent. 3GB/s SSD i optical bay endast, sätter man i en 6GB/s så börjar den bete sig konstigt. Sen testade jag olika optical bay kits och alla fungerade utan problem. Tråkiga är bara att det finns lite 3GB/s SSD*s att välja på. Mitt problem är iaf löst.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2013-05-21 18:00

Jag har en 13" 8.1. Köpte den med 120GB SSD från Apple, satt i en datadoubler med en vanlig HDD, Nu hade jag tänkt köpa en ny SSD från Samsung och ha den i mainbay. Och stoppa "Apple" SSDn i datadoublern och köra windows på den. Men i artikeln från OWC ovan så som jag förstod var inte det ett problem med 13" efter uppdateringen?

1
Bevaka tråden