Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe slutar med Creative Suite

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det kommer ingen Adobe Creative Suite 7. Adobe byter namn på de kommande versionerna av sina programvaror till Creative Cloud och frångår med det programlicenser till förmån för abonnemang.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-07 14:55

En fundering här är följande.

Citat:

Kan jag använda programvara jag laddat ned från Creative Cloud i flera datorer?
Ja, den person som medlemskapet gäller kan använda Creative Cloud-programmen i två datorer samtidigt oberoende av operativsystem.

Ovan är tydligt när man pratar om en licens till en person. Men vad händer om man kör Creative Cloud for Teams? Har man rätten att installera en licens på två datorer som två olika personer på företaget nyttjar? Medlemsakapet måste väl ändå gälla för BOLAGET som betalar fakturan snarare än en INDIVID inom företaget.

Någon som vet?

Ursprungligen av Erik.dv:

En fundering här är följande.

Ovan är tydligt när man pratar om en licens till en person. Men vad händer om man kör Creative Cloud for Teams? Har man rätten att installera en licens på två datorer som två olika personer på företaget nyttjar? Medlemsakapet måste väl ändå gälla för BOLAGET som betalar fakturan snarare än en INDIVID inom företaget.

Någon som vet?

Jag var på en genomgång med Adobe idag och det var kanske inte helt glasklart hur det fungerade, men administratören till Team-licensen kan bjuda in människor till sitt team som på så vis får de tillgång till Creative Cloud och samma administratör kan sedan ta bort personen om det rör sig om exempelvis en frilans när projektet är slut. Antar att varje medlem i teamet kan använda två datorer under tiden som de deltar i teamet.

Stora enterprise-abonnemang knyts inte heller till individerna utan om en anställd slutar upphör just den inloggningen till CC att fungera.

Ogillar dessa prenumerationstjänster, skulle man falla på sämre tider riskerar man att förlora tillgång till många av sina verktyg samtidigt.

Riktigt dåligt i mitt tycke. Först och främst så fortsätter dessa program att vara svindyra för privatpersoner och är inte alls ett alternativ för den som öppnar programmet någon gång ibland för att ändra kurvor på en bild. Essentials känner jag inte heller är ett alternativ då många funktioner bara finns i den "riktiga" versionen. T.ex. camera deblur som ska komma i CC.

Synd, det finns nog många privatpersoner som skulle köpa sviten om den kostade ett par hundralappar istället för 10 000-tals kronor.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-07 17:11

?Adobe har alltid haft en prissättning som varit hutlös. Att ersätta köpmöjligheten med abonnemang är ett ännu sämre alternativ. Det är bara när det är en kort period av engångskaraktär det lönar sig att hyra. Välkommen till ruinens brant, hyr datorn, gräsklipparen, bostaden, bilen etc

Senast redigerat 2013-05-07 19:33
  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-07 19:21

Adobe är ett skitföretag, dessvärre med monopol på ganska mycket.
Allt man betalat för licenser och uppgraderingar under årens lopp är plötsligt värdelöst.
Det luktar illa, som allt av Microsoft och på senare tid, även av Facebook om Adobe numera.
Jag har svårt att tro att det här kan genomföras utan protester.

Ursprungligen av Konrad:

Adobe är ett skitföretag, dessvärre med monopol på ganska mycket.
Allt man betalat för licenser och uppgraderingar under årens lopp är plötsligt värdelöst.
Det luktar illa, som allt av Microsoft och på senare tid, även av Facebook om Adobe numera.
Jag har svårt att tro att det här kan genomföras utan protester.

Vill bara påpeka att det blir billigare om man köpt licenser tidigare så helt värdelöst är det inte, men visst protesterar användarna redan. Det är en problematisk modell det här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-07 19:53

Vi kan tycka vad vi vill om detta men tyvärr kostar det att utveckla nya programvaror och versioner med nya funktioner. Visst håller jag med om att det skulle vara ett pris till privatpersoner säg halva priset och ett dubbelt företagspris.

Men 100 lappar för Adobes tyngsta program menar ni allvar, hallå yxskaft allting kan inte vara gratis här i världen

Samtidigt har den ökade piratkopieringen och lätta åtkomsten till snabba internet linor på 100 - 1000 Mbit inte gjort saken lättare för Adobe och andra programvaru-utvecklare.
Kunderna dvs..företagen har säkert börjar skära ner på uppgraderingar av maskinparker och programvaror, när USA och Euorpa har gått på lågvarv dom senaste 5 åren och säkert många år till framåt i tiden.

Är det så svårt att föreställa sig en riktning mot abonnnemang, allvarligt börja titta utanför egna köksdörren innan man skriker för högt, det pågår saker runt omkring oss i världen om man vill se det vill säga ?

Delvis gillar jag verkligen tanken på abonnemang. Delvis gör den mig ilsk. Det är en så sjukt stor skillnad på att betala $50/mån (327 SEK) och betala 565 SEK/mån. Sänkte de priset med 130 spänn skulle saken vara biff – älskar idén att allt hålls uppdaterat för jämnan, att ha tillgång till de där programmen OM jag nu skulle behöva dem – men nu drar jag mig lite. Visst, översättning av programvaran kostar. Men kostar det seriöst så mycket per år, per användare? Adobe verkar inte ens ha ett sverigekontor?

Missförstå mig rätt, jag har länge använt mig av adobes produkter, började med en gammal version av Photoshop som jag fick tag på genom en bekant till min far, fortsatte genom bildbehanding i gymnasiet och så vidare. Många av Adobes program har jag hållit på med i olika sammanhang (gamla goa Cool Edit Pro blev Soundbooth osv.), och jag vill gärna fortsätta stödja dem. Antar att man inte kan skriva upp sig på en amerikansk licens?

Ah, tillägg - det är i själva verket 460 SEK plus moms. Det här gör mig faktiskt betydligt mindre negativ.

Men varför kan de inte ha ett enhetligt pris?

Adobe har alltid tagit mycket mer betalt utanför USA, och detta verkar fortsätta.

50 dollar i USA, 460 kr i Sverige (utan moms). Ett påslag på mer än 30%. Varför? Sjukt!

@Manglobe, Adobe har sitt kontor i Kista. Åtminstone ett 50-tal anställda, kanske fler.

Prissättningen passar inte privatpersoner, eftersom det inte är den målgrupp som dessa program vänder sig till.

För den som använder programmen yrkesmässigt är prissättningen en fjärt i världsrymden. En dags jobb betalar ett års användning för de flesta som är verksamma i denna bransch.

Själv har jag tidigare känt samma skepsis som många andra inför att inte äga de program man jobbar med, men i realiteten tycker jag det är inihelsike smidigt, och har ett antal fördelar, inte minst att vara fullständigt a jour och slippa slanta upp hela uppgraderingskostnaden på en gång.

  • Medlem
  • 2013-05-07 21:29
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Prissättningen passar inte privatpersoner, eftersom det inte är den målgrupp som dessa program vänder sig till.

För den som använder programmen yrkesmässigt är prissättningen en fjärt i världsrymden. En dags jobb betalar ett års användning för de flesta som är verksamma i denna bransch.

Precis. Jag kan inte fatta hur man kan tycka att 570 kronor (individuellt fullmedlemsskap) per månad för hela Creative Cloud är dyrt om man nu tillhör målgruppen vilket de flesta som klagar inte gör.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-07 21:42
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Vill bara påpeka att det blir billigare om man köpt licenser tidigare så helt värdelöst är det inte, men visst protesterar användarna redan. Det är en problematisk modell det här.

Det lägre priset gäller de tolv förta månaderna. Men om det gäller redan köpta volymlicenser eller enbart ensklida licenser har jag inte lyckats klura ut.

Vad händer om man väljer att betala med USD som är mycket billigare? Får man engelsk version? Blir det förhinder senare i registreringsprocessen?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-07 21:50
Ursprungligen av Mutant:

Vad händer om man väljer att betala med USD som är mycket billigare? Får man engelsk version? Blir det förhinder senare i registreringsprocessen?

Jag är inte helt hundra på att detta stämmer, men jag har förstått det som att man får den språkversion nedladdad som motsvarar det språk man har på sitt OS X-användarkonto.

Någon får gärna bekräfta/dementera/utveckla.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-07 22:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men varför kan de inte ha ett enhetligt pris?

Adobe har alltid tagit mycket mer betalt utanför USA, och detta verkar fortsätta.

50 dollar i USA, 460 kr i Sverige (utan moms). Ett påslag på mer än 30%. Varför? Sjukt!

?Mycket som köps som privatperson utan för EU drabbas av EU-tull på 30% och sedan ytterligare 25% moms. En vara som kostar 100 pengar blir: (100x1,3)x1,25=162,5 pengar endast 62,5% i påslag. Är det då ett "pågatanpris" tillkommer även pack, frakt och försäkring och 62,5% på det också. Ibland blir en flygbiljett ToR billigare.

  • Medlem
  • 2013-05-07 23:19
Ursprungligen av mac+:

?Mycket som köps som privatperson utan för EU drabbas av EU-tull på 30% och sedan ytterligare 25% moms. En vara som kostar 100 pengar blir: (100x1,3)x1,25=162,5 pengar endast 62,5% i påslag. Är det då ett "pågatanpris" tillkommer även pack, frakt och försäkring och 62,5% på det också. Ibland blir en flygbiljett ToR billigare.

Någon tull eller pack, frakt och försäkring lär inte vara aktuellt i det här fallet.

Ju mer jag tänker på det desto mer lockande blir det. 19 kronor per dag för hela Creative Cloud. Nu är jag dock bara en glad amatör som gillar att pula med saker och testa och lära mig, men jag har svårt att förstå hur proffsen kan tycka att det är dyrt.

Ja, vi får se om jag trillar i Adobes fälla

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-07 23:35
Ursprungligen av keptang:

@Manglobe, Adobe har sitt kontor i Kista. Åtminstone ett 50-tal anställda, kanske fler.

Det motiverar inte ett högre pris i Svergie. Adobe har 1000-tals anställda i USA, ett land som uppenbarligen får produkten billigare. Om det är "Swedish localization" man betalar för kan jag förstå ett litet påslag fast denna lokalisering skulle då kunna vara valbar. Jag kör hellre engelska version av alla deras program ändå.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det motiverar inte ett högre pris i Svergie. Adobe har 1000-tals anställda i USA, ett land som uppenbarligen får produkten billigare. Om det är "Swedish localization" man betalar för kan jag förstå ett litet påslag fast denna lokalisering skulle då kunna vara valbar. Jag kör hellre engelska version av alla deras program ändå.

Nej, det har jag aldrig påstått.

Det var ett svar på frågan från Manglobe;
"Adobe verkar inte ens ha ett sverigekontor?"

Ursprungligen av mac+:

?Mycket som köps som privatperson utan för EU drabbas av EU-tull på 30% och sedan ytterligare 25% moms. En vara som kostar 100 pengar blir: (100x1,3)x1,25=162,5 pengar endast 62,5% i påslag. Är det då ett "pågatanpris" tillkommer även pack, frakt och försäkring och 62,5% på det också. Ibland blir en flygbiljett ToR billigare.

1. Det här handlar inte om en fysisk vara som ska packas och skickas, utan en prenumerationstjänst.
2. Jag pratade nettopriser, utan moms. Alla förstår nog att det blir ännu större skillnad om man även räknar med momsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-08 07:38

Adobe borde ha en "hem" eller "privatlisens" för samma pris som studentlisensen. 185 kr / mån kan man lätt stå för inom en familj per två datorer. Det skulle definitivt minska piratkopieringen.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det motiverar inte ett högre pris i Svergie.

Håller med fullständigt. Det finns ingenting som kan motivera ett påslag på 30%. Att det kan skilja några procent pga någon slags valutasäkring - det får man kanske leva med. Men 30% är ju helt omotiverat.

Ursprungligen av Erik.dv:

Om det är "Swedish localization" man betalar för kan jag förstå ett litet påslag fast denna lokalisering skulle då kunna vara valbar. Jag kör hellre engelska version av alla deras program ändå.

Instämmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-08 07:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håller med fullständigt. Det finns ingenting som kan motivera ett påslag på 30%. Att det kan skilja några procent pga någon slags valutasäkring - det får man kanske leva med. Men 30% är ju helt omotiverat.

Har inte någon federal instans i Australien dragit in Adobe i rätten för prissättningen i det landet?

Det jag funderade på, efter irritationen att sluta med köpe-versioner lagt sig lite, är hur de tänker lösa alla plugin-lösningar? Nu köper man oftast en plugin till den CS-version man har, men om det nu bara kommer finnas en CC, som vad jag förstår inte kommer "öka" i versionsnummer, så blir det svårt för plugin-säljarna att släppa uppgraderings pluginer som de kan ta betalt för, eller?
Blir givetvis bra för mig, men mindre intressant för dem att fortsätta utveckla pluginen..

Den dagen man slutar betala kan man inte öppna sina egna filer.

Adobe drar in sina pengar utan att behöva utveckla och komma med nya funktioner.

30-40% dyrare licenskostnad jämfört med USA.

Inte en chans i h-te att jag anpassar mig till Adobes nya modell. Tänker RAW konvertera i ex. Aperture och sen bearbeta i PS som jag redan har idag. Med den modellen klarar jag mig nog väldigt långt in i framtiden.

Senast redigerat 2013-05-08 10:21
Ursprungligen av J THOMAS E:

...som vad jag förstår inte kommer "öka" i versionsnummer...

Varför skulle de inte öka i versionsnummer? Har du någon källa till det?

För det är väl fortfarande program man laddar ner, installerar och kör lokalt - även om licensmodellen är ändrad?

  • Medlem
  • 2013-05-08 09:28

Jag undrar lite vad de tycker som har byggt in Adobe-produkter i sina arbetsflöden, och som använder sig av en massa pluginer, egenutvecklade script och sånt för att sy ihop delarna. De lär väl inte direkt jubla när Adobe trycker ut en ny version som får deras flöde att krascha?

Bevaka tråden