Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: "Våga vägra Hackintosh"

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under våren har Joacim Melin byggt och kört en Hackintosh hemma för att se om det fungerar så bra som det föreslås. Här kommer sista rapporten i Hackintosh-projektet med svaret på frågan om hur grönt gräset är på andra sidan.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-07 13:09

Om din tid är så värdefull, varför använde du inte ett för Hackintosh välrekommenderat moderkort? Istället för att ta ett du hade liggande hemma? Hade säkert gett en stabilare Hackintosh och sparat en del av din värdefulla tid.

Ursprungligen av Gordy:

Om din tid är så värdefull, varför använde du inte ett för Hackintosh välrekommenderat moderkort? Istället för att ta ett du hade liggande hemma? Hade säkert sparat en del av din värdefulla tid.

Hade avsikten varit att bygga en permanent lösning hade jag nog köpt saker som garanterat fungerar med den nuvarande versionen av OS X. Men å andra sidan hade jag kunnat lägga pengarna på att köpa en Mac istället.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-07 13:18
Ursprungligen av Joacim Melin:

Hade avsikten varit att bygga en permanent lösning hade jag nog köpt saker som garanterat fungerar med den nuvarande versionen av OS X. Men å andra sidan hade jag kunnat lägga pengarna på att köpa en Mac istället.

Konstigt resonemang för ett välrekommenderat Hackintoh moderkort som är den mest kritiska datorkomponenten i bygget kostar inte många hundralappar och definitivt inte i närheten av vad en mac kostar.

Ni väljer att utvärdera Hackintosh under flera månader men är för kassa på OSX för att ens fixa grafikstöd (QECI-Quartz Extreme Core Image)? Sämst "artikel". Nej, Hackintosh är inte att rekommendera om du liksom Joacim verkar besitta datorkunskaper som inte sträcker sig längre än nätsurfande och ordbehandling, men för alla andra så finns det extremt mycket prestanda att hämta och pengar att spara på att bygga en Hackintosh.

Ursprungligen av Cindori:

Ni väljer att utvärdera Hackintosh under flera månader men är för kassa på OSX för att ens fixa grafikstöd (QECI-Quartz Extreme Core Image)? Sämst "artikel".

Jocke beskriver i artikeln sin högst privata erfarenhet av att köra Hackintosh. Det framgår klart och tydligt i artikeln att det är ett hobby-artat projekt som inte står högt på prioriteringen. Burken står hemma hos Jocke, det är inte något utvärderingsprojekt som finansieras av 99mac.

Edit: Det är dessutom en krönika. Så det så.

Senast redigerat 2013-05-07 14:13

Jag trodde inte det var någon som brydde sig om Hackintosh nuförtiden. Det var ju hett på 10.4-tiden, men sen dess tycks intresset ha svalnat betydligt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-07 14:05
Ursprungligen av Capeman:

Jag trodde inte det var någon som brydde sig om Hackintosh nuförtiden. Det var ju hett på 10.4-tiden, men sen dess tycks intresset ha svalnat betydligt.

Snarare precis tvärtom, det "byggs" troligtvis fler Hackintosh än någonsin nu.

Ursprungligen av Capeman:

Jag trodde inte det var någon som brydde sig om Hackintosh nuförtiden. Det var ju hett på 10.4-tiden, men sen dess tycks intresset ha svalnat betydligt.

Jag kan se ett intresse för det hos de som hade velat ha en ny fräsch Mac Pro men inte kunnat få det pga av Apple. Det är säkerligen inte en majoritet av användarna men ändå.

I sammanhanget kan det vara lämpligt med en liten 99-länk, kanske?
http://www.99mac.se/forum/t/296212-barba-bygg...

Min lärdom av mitt bygge är; ha koll på vad du ger dig in i.

Jag köpte endast delar som fungerade "out of the box" och tycker min hachintosh snurrar på bättre än några av mina Mac:ar.

Jag har aldrig varit någon som har haft ett större intresse i att mecka med datorer, men med den info som finns på bl.a. Tonymac så är det svårt att misslyckas.

Jag tycker absolut att hachintosh kan vara ett bra alternativ, men vill man lägga ner noll tid så är det vettigare att plocka upp en Mac på stan.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag kan se ett intresse för det hos de som hade velat ha en ny fräsch Mac Pro men inte kunnat få det pga av Apple. Det är säkerligen inte en majoritet av användarna men ändå.

Ja det är möjligt. Kändes bara inte som om det är lika hett idag som förr. Till och med jag byggde ju ihop en Hackintosh runt 2005-2006. Men idag känns det inte lika spännande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-07 15:01
Ursprungligen av Capeman:

Jag trodde inte det var någon som brydde sig om Hackintosh nuförtiden. Det var ju hett på 10.4-tiden, men sen dess tycks intresset ha svalnat betydligt.

I och med avsaknad av en MacPro / MacPro Mini finns verkligen intresset där. Jag är sugen, vet inte om jag har orken bara. Väntar hur som haver tills nästa generation CPU:er och GPU:er kommer ut på marknaden så troligen blir det inget bygge förrän sent 2013 som tidigast. Då bör Apple redan släppt vad som komma skall gällande "MacPro" så vi får se om jag fortfarande tycker det är värt besväret.

Byggde en Hackintosh (eller Mhack som jag kallar den) 2009 och valde moderkort och processor som rekommenderades. Det var en del meck för att gå igång den och har varit lite småpill då ett par uppdateringar lett till att exempelvis ljudet lagt av och att man även med det ATI-grafikkort jag hade vid de flesta OS X-uppdateringar var tvungen att vänta på att gurun Netkas trixade till en patch så att Quartz Extreme började funka igen. Men överlag har det funkat mycket bra och hur stabilt som helst. Meckande har lätt varit värt det tycker jag. Det är den bästa ”Mac” jag haft i alla fall. Satte i ett nytt grafikkort i höstas (GTX 670) när Mountain Lion kom med stöd för det och det vara bara att byta så funkade det direkt.

Allt detta får mig att fortfarande (efter alla år) stå frågande inför varför Apple inte släpper en torndator med ”vanliga” desktop-komponenter. Varför envisas man med Xeon-processorer och ECC-minnen? Jag begriper det inte. De flesta som vill ha en dator med lite mer drag i hade nöjt sig med en utan Xeon-klass på grejorna.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-08 00:18
Ursprungligen av star-affinity:

Allt detta får mig att fortfarande (efter alla år) stå frågande inför varför Apple inte släpper en torndator med ”vanliga” desktop-komponenter. Varför envisas man med Xeon-processorer och ECC-minnen? Jag begriper det inte. De flesta som vill ha en dator med lite mer drag i hade nöjt sig med en utan Xeon-klass på grejorna.

Beror antagligen på att Apple har räknat på det och kommit fram till att de inte skulle sälja lika många iMac (och därmed skärmar plus tillval) om de släppte en billigare towerdator.
Men en hyfsat billig Mac Midi med plats för ett bra grafikkort och mer lagring skulle nog sälja mycket bra och dämpa Hackintoshfebern en aning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-08 07:49
Ursprungligen av star-affinity:

Allt detta får mig att fortfarande (efter alla år) stå frågande inför varför Apple inte släpper en torndator med ”vanliga” desktop-komponenter. Varför envisas man med Xeon-processorer och ECC-minnen? Jag begriper det inte. De flesta som vill ha en dator med lite mer drag i hade nöjt sig med en utan Xeon-klass på grejorna.

Att Apple envisas med Xeon-plattformen på sin top-of-the-line maskin beror på att dessa traditionellt och även idag är de överlägset mest utbyggbara och i de flesta fall snabbaste maskinerna på marknaden. En modern Xeon-maskin kan ha 128-512 GB RAM, 32 kärnor, flera lanes av PCIe 3.0 osv. En non-Xeon kan inte köra dubbla CPU:er, max ha 32-64 GB RAM, jag tror PCIe 3.0 är något begränsat tills Hasswell kommer osv.

Men, med ovan sagt, har saker blivit mycket bättre senast åren i och med SandyBridge primärt. Core i5/i7 har blivit mycket snabbare per MHz och många skulle klara sig fint på dessa modellerna. I vissa sammanhang är de även det bästa valet pris / prestandamässigt. Deras extreme-high-end (6-core, fetare moderkort med stöd 64 GB RAM) skulle för många vara "good enough" även för folk med höga krav.

Det Apple skulle behöva är både en MacPro och en MacPro Mini - bägge har likanande uppgyggdande vad gäller antal diskar, mini-modellen kanalen nöjer sig med 2-3 PCI-platser där större modellen har 4-5. Mini-modellen är Core-baserad och därmed begränsad till 32 eller 64 GB RAM, den större har stöd för 512 GB RAM.

Varför Apple envisas med att inte ha ovan är frustrerande. En hackintosch fyller MacPro Mini segmentet mycket väl.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-08 10:27

Min Hackintosh har gått i princip dygnet runt sedan 2008, det är en maskin baserad på ett P55UD3-kort med en core i5. Aldrig några frysningar eller krascher. Jag kunde inte vara mer nöjd

På den tiden var det för övrigt "big no-no" att diskutera Hackintosh här då man ansågs bryta mot apples licensavtal. Jag vet inte vad som ändrats men nu tycks det iaf vara ok.

Ursprungligen av Gordy:

Beror antagligen på att Apple har räknat på det och kommit fram till att de inte skulle sälja lika många iMac (och därmed skärmar plus tillval) om de släppte en billigare towerdator.

Kanske är det så, men det är ju en lite tråkig inställning kan jag tycka. Apples utbud av skärmar är ju rätt begränsat, så alla som vill ha en kraftfull dator (med ordentligt grafikkort) men välja en skärm från en annan tillverkare får mer eller mindre långfingret från Apple. Sen är det väl ändå bättre att man köper en dator från Apple än ingen alls? Fast det är väl så nuförtiden att en iMac är kraftfull nog i de allra flesta lägen. Annars finns det nog en hel del som satsar på en Windows-baserad PC istället. Även om man kanske gillar OS X bättre så är skillnaden inte så stor när man väl sitter och jobbar i sitt program.

Ursprungligen av Erik.dv:

Att Apple envisas med Xeon-plattformen på sin top-of-the-line maskin beror på att dessa traditionellt och även idag är de överlägset mest utbyggbara och i de flesta fall snabbaste maskinerna på marknaden. En modern Xeon-maskin kan ha 128-512 GB RAM, 32 kärnor, flera lanes av PCIe 3.0 osv. En non-Xeon kan inte köra dubbla CPU:er, max ha 32-64 GB RAM, jag tror PCIe 3.0 är något begränsat tills Hasswell kommer osv.

Var kanske inte helt tydlig i mitt förra inlägg, men jag ifrågasätter absolut inte varför Apple kör med Xeon-plattformen på sina värsting-Macar, men däremot tycker jag det är synd/konstig att de bara erbjuder den plattformen när det gäller stationära utan skärm (Mac-mini borträknad). Har full förståelse för flera av fördelarna med Xeon-plattformen och att den fyller ett behov i flera sammanhang.

Ursprungligen av rhesus:

På den tiden var det för övrigt "big no-no" att diskutera Hackintosh här då man ansågs bryta mot apples licensavtal. Jag vet inte vad som ändrats men nu tycks det iaf vara ok.

Den regeln försvann för ungefär ett år sedan, i samband med att Sweclockers tog över sajten.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-09 14:22

Har själv kört hackintosh sedan 2006 och kör både min HTPC och server nu i sin senaste tappning på 10.8.2.
Det är inte svårt att få det att fungera, bara att läsa tonyx86mac, köpa ett fungerande moderkort och komponenter.

Melin håll dig till ordbehandling för det kan du

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-10 23:02

Funderade just samma sak varför det plötsligt står om hackintosh på 99mac. Nu vet jag.

Jag läste någonstans att i och med 10.8.3 uppdateringen har MacOS X stöd nu för vanliga PC grafik kort. Men jag hittar inte länken som jag läste om det.

Ursprungligen av Robo-X:

Funderade just samma sak varför det plötsligt står om hackintosh på 99mac. Nu vet jag.

Jag läste någonstans att i och med 10.8.3 uppdateringen har MacOS X stöd nu för vanliga PC grafik kort. Men jag hittar inte länken som jag läste om det.

Hade det inget med grafikdrivrutiner att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-11 01:02
Ursprungligen av Robo-X:

Funderade just samma sak varför det plötsligt står om hackintosh på 99mac. Nu vet jag.

Jag läste någonstans att i och med 10.8.3 uppdateringen har MacOS X stöd nu för vanliga PC grafik kort. Men jag hittar inte länken som jag läste om det.

10.8.3 gav stöd för många fler kort. 10.8.4 kommer utöka listan.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-11 13:52

Men som jag förstod det så måste man inte ha speciella grafik kort med extra Apple firmware mer. Vanliga PC Kort kommer att fungera utan extra firmware. Men som sagt, jag hittar inte artikeln mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-11 14:09
Ursprungligen av Robo-X:

Men som jag förstod det så måste man inte ha speciella grafik kort med extra Apple firmware mer. Vanliga PC Kort kommer att fungera utan extra firmware. Men som sagt, jag hittar inte artikeln mer.

Du får ingen boot-screen men i övrigt ska det fungera. I varjefall med nVidia.

Allt utom Titan tror jag ska fungera. Jag tror även 10.8.3 fick stöd för fler GPU:er på en maskin än tidigare. Innan var det max 3 st, nu fungerar fler.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-11 14:12

OK men var det så innan också eller är det sen 10.8.3 uppdateraren?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-11 14:15
Ursprungligen av Robo-X:

OK men var det så innan också eller är det sen 10.8.3 uppdateraren?

Innan 10.8.3 tror jag man kunde installera nVidias drivrutiner för Quadro 4000 och få stöd för viss kort men inte out of the box så att säga. Och 10.8.3 gav stöd för många fler GPU:er.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-11 14:21

Alltså stämmer det att man har större val nu av grafikkort i och med 10.8.3.

Nu när jag läste rubriken igen. Vad sjutton ska det betyda. Våga vägra Hackintosh? Det är inte precis att jag känner ett tvång att bygga en hackintsoh. Men jag har 3 trasiga G3 smurf datorer som jag har tänkt att bygga om som hackintosh.

Så här säger Tonymacx86 om OSX 10.8.3:

* Updated NVIDIA graphics drivers
New Kepler 6xx fully supported cards: GTX 650 Ti, GTX 660
If you use customized or edited graphics kexts, it will be necessary to make the edits again using the new drivers as a base.
New NVIDIA CUDA driver for 10.8.3

* New AMD 7xxx graphics drivers
Initial Radeon HD 7xxx device support: 7750, 7770, 7870, 7950, 7970
Full OpenGL and OpenCL working natively
AMD 7xxx cards are not recommended yet - workarounds are necessary to use the card.
Report your results here: 10.8.3 AMD 7xxx Radeon HD Testing Thread

Måste bekänna att jag det så klart inte är helt hundra med Hackintosh heller. Nu för en stund sen när jag skulle väcka datorn ur vila så kom bilden upp (och klockan hann uppdatera sig) men sen blev det tvätstopp. Ingen respons från tangenbordet eller musen. Verkade inte heller matas någon ström via USB då den optiska delen på musen inte började lysa när jag pluggade ur och in kontakten. Men detta är väldigt ovanligt. Har innan detta lagt datorn i och ur vila säkert hundra gånger i sträck utan problem, så man undrar ju varför det inte gick denna gången.

Men – så är det även med de Apple-datorer jag haft att göra med genom åren. Viloläge har alltid inneburit en viss risk. Det kan funka fint hur många gånger som helst i rad, men sen plötsligt är det något som går fel och en tvångsomstart blir obligatorisk.

1
Bevaka tråden