Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe arbetar på Lightroom för IOS

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Adobe arbetar på ett komplement till Lightroom som låter användarna titta på och redigera RAW-bilder från datorn på en mobil enhet.

Läs hela artikeln här

"Lightroom är Adobes motsvarighet till Apples Aperture." Snarare är det väl Lightroom som är förebild och föregångare till Aperture.

Ursprungligen av ruderus:

"Lightroom är Adobes motsvarighet till Apples Aperture." Snarare är det väl Lightroom som är förebild och föregångare till Aperture.

Lightroom kom 2007, Aperture 2005.

Ursprungligen av Capeman:

Lightroom kom 2007, Aperture 2005.

Tack för den rättelsen.

Ursprungligen av Capeman:

Lightroom kom 2007, Aperture 2005.

Årtalen är dock lite missvisande, för Aperture släpptes 30 november 2005, medan Lightroom släpptes som en publik beta 9 januari 2006.

Mao är det parallellt utvecklade programvaror.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Årtalen är dock lite missvisande, för Aperture släpptes 30 november 2005, medan Lightroom släpptes som en publik beta 9 januari 2006.

Mao är det parallellt utvecklade programvaror.

Jo det stämmer. Man får väl förutsätta att både Aperture och Lightroom existerat som "privata" betor under en längre tid före både den publika betan av Lightroom och den skarpa versionen av Aperture.

Det är bra att Adobe jobbar på det här och vi får hoppas att det inte är exklusivt för Creative Cloud-abonnenter.

Men när man lyssnar på Tom så känns det inte som att det kommer i september. Någonting säger mig att Apple kommer att lösa de här problemen innan Adobe i det här fallet. Nya Pro-lösningar som kommer i höst har säkert många nya idéer om hur man jobbar modernt med sina workstations och mobila enheter.

Ser fram emot att utvärdera nya Aperture som måste komma snart (senast med nya Mac Pro), så får vi se om det blir Apple eller Adobe i framtiden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-06 14:29

Tänkvärd ide av Scott på 35:25 in i klippet.
Personligen vill jag inte redigera (än) på en mobil enhet, men gärna tagga, flagga och organisera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-06 14:39
Ursprungligen av reboot81:

Tänkvärd ide av Scott på 35:25 in i klippet.
Personligen vill jag inte redigera (än) på en mobil enhet, men gärna tagga, flagga och organisera.

Exakt. Jag tycker man skjuter sig själv lite i foten om man satsar på "full editing capabilites". Börja med något lätt - ex. att man kan spegla hela sitt bibliotek eller valt bibliotek, skapa nya sådana, välja, betygsätta osv. Börja med något som fungerar för plattformen väldigt bra istället för att sikta waaaaaaaaaaaaay out there och komma med något frustrerande och halvdant.

Men ja, som en tech-demo är det häfitgare att se och kunna säga RAW Editing on an iPad (2 dessutom). Jag tycker också deras kommentar om att jobba på en okalibrerad själv är fullständigt idiotiskt. Ja, man vill köra en "proofing" på iPad / iPhone om man tror detta är den största målgruppen som ska se bilderna. Hey, tänk om Photoshop / Lightroom hade en lite switch för att i realtid visa en ref på parad iPad / iPhone? I dag är det ganska klunkigt att köra en preview på dessa enheter. Till viss del pga hur Apple löst iOS och dess filsystem men då kan man tycka Adobe borde ta chansen och lösa ett uppenbart problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-06 22:01
Ursprungligen av Erik.dv:

Hey, tänk om Photoshop / Lightroom hade en lite switch för att i realtid visa en ref på parad iPad / iPhone?

Ha! Adobe visade detta idag på MAX Keynoten fast för webutveckling.

1
Bevaka tråden