Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ansluta TV-digitalbox och airplayhögtalare mot nätvekret

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har flyttat in i en lägenhet där huset har TV och bredband vid Telia med fiber. Har kopplat in min Time Capsule med en nätverkssladd från vägguttaget. Det krånglade i början också då inte internet ville fungera. Men efter någon dag började det plötsligt fungera bara.

Men vad som verkligen inte vill fungera är min Airplay-högtalare (Audio Pro Allroom Air One). Den bara klarar inte att ansluta till nätverket. Fattar inte vad som är fel. Har försökt allt möjligt. Har testat med alla olika typer av säkerhet på nätverket och dragit ur, väntat och satt i sladdar på nytt. Det hela fungerade ju i förra hemmet.

Vad som även inte fungerar är digital-TV. Jag får igång boxen och när jag sätter på HDMI-kanalen så ser jag Telias startskärm som laddar. Men den fastnar på sista "lampan" och blinkar där i evigheter.

Jag undrar om någon utifrån dessa symtom kan ana vad det hela har att göra med, och om det orsakas av samma problem dessa två?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-02 21:56

Hur får du in anslutningen i lägenheten? Har du fiber ända in med en mediakonverterare (mellan fiber och Ethernet) eller har du ett nätverksuttag i väggen?
Har du en router från Telia? I så fall, står den i bryggläge med WLAN avstängt? Agerar din TC router, och har kabel från Telia i WAN-porten?

Det sitter ett nätuttag i väggen. En vit låda med två uttag A och C tror jag det står vid dom. Båda för nätverkssladdar.

Ja, jag använder min TC som router. Nätverkskabeln från vägglådan går in i WAN-porten på Time Capsulen ja.

Det där med bryggläge kan jag inte svara på, men jag har inte gjort någon sådan inställning medvetet i alla fall och har ingen kunskap om det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-02 22:29

Har du nätverksuttag i väggen ska du inte ha den i bryggläge.
Får du ett "skarpt" IPnummer på din TC (typ 81.x.x.x eller 89.x.x.x)? Vad har du för IPnummer på dina enheter, nätmask, DNS och router?

Jag kan som sagt inte så mycket om det där. Men jag tog några skärmdumpar som kanske ger svaren:

http://cl.ly/image/1N26411M1t2v
http://cl.ly/image/0Q2Y391H2G0Z
http://cl.ly/image/360z0p0i350E
http://cl.ly/image/3o3K1f1k0X1w

Ursprungligen av kenjon:

Har du nätverksuttag i väggen ska du inte ha den i bryggläge.
Får du ett "skarpt" IPnummer på din TC (typ 81.x.x.x eller 89.x.x.x)? Vad har du för IPnummer på dina enheter, nätmask, DNS och router?

Du får inte tillräckligt med IP-adresser, då det är en switch från Telia med uttagen märkt me A & C.
Inte en router.

Senast redigerat 2013-05-03 23:22

Ja, uttaget i väggen är inte en router nej. Det trodde jag däremot min Time Capsule var? Inte tillräckligt med IP-adresser, det säger mig tyvärr ingenting. Men kan jag åtgärda problemet, och hur?

Ursprungligen av Peter Westerlund:

Ja, uttaget i väggen är inte en router nej. Det trodde jag däremot min Time Capsule var? Inte tillräckligt med IP-adresser, det säger mig tyvärr ingenting. Men kan jag åtgärda problemet, och hur?

Du kan vara lugn. Din time capsule är en router. Du skall inte använda den som brygga bara.
Mitt föregående svar var inte ämnat för dig

Phew, tur då. Jaha, jag ska inte använda den som brygga säger du. Går det att förklara för en dum person hur man åstadkommer detta då?

Ursprungligen av Peter Westerlund:

Phew, tur då. Jaha, jag ska inte använda den som brygga säger du. Går det att förklara för en dum person hur man åstadkommer detta då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-04 10:39

Ditt trådlösa nätverk från TimeCapsule verkar ju fungera som det ska.

Ursprungligen av Peter Westerlund:

Men vad som verkligen inte vill fungera är min Airplay-högtalare (Audio Pro Allroom Air One). Den bara klarar inte att ansluta till nätverket. Fattar inte vad som är fel. Har försökt allt möjligt. Har testat med alla olika typer av säkerhet på nätverket och dragit ur, väntat och satt i sladdar på nytt. Det hela fungerade ju i förra hemmet.

Har du prövat ställa in högtalaren via en webläsare enligt instruktionerna i manualen sidan 4 ?

Ursprungligen av Peter Westerlund:

Vad som även inte fungerar är digital-TV. Jag får igång boxen och när jag sätter på HDMI-kanalen så ser jag Telias startskärm som laddar. Men den fastnar på sista "lampan" och blinkar där i evigheter.

Där får du nog ringa Telias support.
http://www.telia.se/privat/support/teliadigit...

Jag prövade detta att stänga av bryggläge nyss, men då slutade internet fungera. Och ja, det efter att systemet sparat och uppdaterat sig.

Ursprungligen av IngoX:

Har du prövat ställa in högtalaren via en webläsare enligt instruktionerna i manualen sidan 4 ?

Ja, det är främst den metoden jag prövat, på alla olika sätt. Har även prövat metoden att koppla in USB-sladden mellan högtalare och iPhonen och dela nätverksinställningarna. Det gick inte heller. Men det känns som det är någonting som blockar Airplay överlag.

Senast redigerat 2018-07-23 09:12
Ursprungligen av Peter Westerlund:

Jag prövade detta att stänga av bryggläge nyss, men då slutade internet fungera. Och ja, det efter att systemet sparat och uppdaterat sig.

Om du använta dig av bryggläge så agerar din time capsule bara switch/access punkt.
Du får inte tillräckligt med IP-adresser av Telia för att kunna får igång allt du ansluter till din TC.

När du ändrade om till DHCP (vilket jag antar att du gjort) så får du en ny MAC-adress utåt sett.
För att du nu skall få igång din router som router måste du ta kontakt med Telia och be dem släppa Mac-adress låsningen eller bara vänta ut lånetiden som runt 25-30min i Telias nät.

Senast redigerat 2013-05-04 13:37

Har väntat över 30 minuter nu. Men högtalaren vill fortfarande inte ansluta till nätverket.

Jag kontaktade Telia, men dom kunde inte hjälpa mig. Vill helst inte behöva kontakta deras Premiumsupport. Här är vår chatt:

Helt fel ute.
Telia kan inte hjälpa dig med dina produkter hemma (förutom betalsupport som är best effort).

Det enda jag nämde var att Telia kunde hjälpa dig med att tömma MAC-adresser. Inget annat.

Om vi tar det i punktform.

1. Din Time Capsule SKALL agera router.
2. När den är inställd på DHCP & NAT som tidigare bild så ställ in allt du har hemma.
3. Stäng sedan av allt i minst 30 min gärna lite längre. Alternativt be Telia släppa MAC-adresserna.

Senast redigerat 2013-05-04 15:34
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-04 14:47
Ursprungligen av Peter Westerlund:

Jag har flyttat in i en lägenhet där huset har TV och bredband vid Telia med fiber. Har kopplat in min Time Capsule med en nätverkssladd från vägguttaget. Det krånglade i början också då inte internet ville fungera. Men efter någon dag började det plötsligt fungera bara.

Men vad som verkligen inte vill fungera är min Airplay-högtalare (Audio Pro Allroom Air One). Den bara klarar inte att ansluta till nätverket. Fattar inte vad som är fel. Har försökt allt möjligt. Har testat med alla olika typer av säkerhet på nätverket och dragit ur, väntat och satt i sladdar på nytt. Det hela fungerade ju i förra hemmet.

Vad som även inte fungerar är digital-TV. Jag får igång boxen och när jag sätter på HDMI-kanalen så ser jag Telias startskärm som laddar. Men den fastnar på sista "lampan" och blinkar där i evigheter.

Jag undrar om någon utifrån dessa symtom kan ana vad det hela har att göra med, och om det orsakas av samma problem dessa två?

Du talar om olika problem och eftersom du undrade i första inlägget, nej dom hänger inte ihop. Så ta det steg för steg, en sak i taget.

1) När det gäller TV:n har du inte berättat vilken box du har, men det finns ju instruktioner för digitalTV via fiber på Telias hemsida som jag länkade till ovan, olika beroende på vilken låda du har. Jag har det inte själv och kan inte svara på vilket uttag i väggen du ska använda, men det är detta du kan fråga Telias support om. Samt till exempel om ditt abonnemang är aktiverat i den nya lägenheten, andra inställningar osv. Men dom vill nog inte svara på frågor om AirPlay högtalare.

2) Ditt interna WiFi-nätverk från TimeCapsule verkar ju fungera enligt skärmbilderna du länkade till ovan, den fungerar som router och delar ut en internetanslutning korrekt. Låt den vara så.

3) Du behöver få din Air-Play högtalare att ansluta till Peters Wi-fi nätverk. Antagligen har du gjort någon förändring i nätverket, till exempel bytt lösenord, sedan du sist hade den ansluten. Enligt instruktionerna i manualen gör du det genom att ansluta till den med en webläsare över ett tillfälligt punkt-till-punkt nätverk mellan din dator och högtalaren. Du trycker på AIR-PAIR knappen på högtalaren tills lampan blinkar blått och på din dator byter du till det tillfälliga nätverket "audiopro_aa1_NET" genom att trycka på WiFi symbolen uppe till höger i menyraden (se bild i manualen) Du "surfar" till http://192.168.1.1 och är då inne på inställningssidan för högtalaren. Där ska du välja det trådlösa nätverket som TimeCapsule delar ut (Peters WiFi nätverk) och viktigt att du skriver in samma lösenord som du gett ditt nätverk! När du sparat startar högtalaren om. Du får åter ansluta din MacBook till Peters WifiNätverk. Och om du gör likadant i Air-Port verktyg som i din första skärmavbild borde du kunna se både din dator och högtalaren som enheter i ditt trådlösa nätverk.

Om du har en iPhone kan du göra samma sak och få steg för steg instruktioner i appen till högtalaren. Principen är samma, att du trycker på AIR-PAIR knappen och i iPhonens inställningar ansluter iphonen till högtalaren via det tillfälliga punkt-till punkt nätverket "audiopro_aa1_NET". Att dela några inställningar via USB ser jag inte att det finns möjlighet till.

IngoX: Jag gillar ditt ambitiösa svar! Tusen tack för det. Och angående TVn så kan jag avvakta med det problemet. Angående högtalaren så är det exakt som du beskriver så som jag prövat. Men när högtalaren startar om så slutar den aldrig blinka blått. Den går aldrig över till att lysa fast blått. Och ingen airplay-symbol dyker upp.

Angående USB-nätverksdelningen så var det Audio Pro själva som rekommenderade mig att pröva det eftersom metoden via webbläsaren inte fungerade. Dom hänvisade då till denna länk: http://audiopro.com/inspiration/wifi-setup-al.... Men som sagt, det fungerade inte heller.

Jag har nu även prövat att dra ut alla sladdar och stänga av allt i över en halvtimme och nu kopplat in igen. Ingen skillnad... :/

Vet inte om jag nämnd det, men i mitt förra hem fungerade allting fint. Då var visserligen TCn kopplat till en router. Så det blev typ router på router. Men det fungerade fint hur som helst. Men det var också fiber, dock inte via Telia.

Angående lösenordet så JA, det har ändrats. Men jag har varit mycket noga med att skriva in det nya lösenordet när jag ställt in högtalaren via webbläsaren.

Har du möjlighet att prova med någon annan router än TC'n?
Har du testat med olika inställningar för WiFi't på TC'n?

Ursprungligen av keptang:

Har du möjlighet att prova med någon annan router än TC'n?
Har du testat med olika inställningar för WiFi't på TC'n?

1. Nja, kanske finns en router hos mina föräldrar som jag kan ta hit och pröva senare. Jag antar att jag inte bara kan koppla i nätverkskabeln i datorn och koppla högtalaren mot datorn på något sätt?

2. Ja, jag har prövat alla olika säkerhetsinställningar och även prövat bockat i "Tillåt anslutning via WAN".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-04 15:59
Ursprungligen av Peter Westerlund:

Jag har nu även prövat att dra ut alla sladdar och stänga av allt i över en halvtimme och nu kopplat in igen. Ingen skillnad... :/

Men jag fick intrycket att du kommer ut på internet som du ska, från din MacBook Pro via trådlöst nätverk från Time-Capsule? I så fall behöver du inte stänga av/vänta en halvtimme. Det förändrar inget med din AirPlay högtalare. Men om du inte har fått internetkontakten och det interna nätverket att fungera gör du det först innan du börjar ställa in högtalaren.

Ursprungligen av Peter Westerlund:

Angående USB-nätverksdelningen så var det Audio Pro själva som rekommenderade mig att pröva det eftersom metoden via webbläsaren inte fungerade. Dom hänvisade då till denna länk: http://audiopro.com/inspiration/wifi-setup-al.... Men som sagt, det fungerade inte heller.

Har iPhonen anslutning till "Peters Wifi-nätverk" när du gör detta, med andra ord är det rätt nätverksinställningar du försöker dela ut till högtalaren?

Senast redigerat 2013-05-04 16:12

IngoX: Okej, ja mitt internet fungerar utan problem. Det är som sagt Airplay som inte fungerar. Hur som helst, man kunde ju ändå pröva stänga av en halvtimme ändå.... men men

Ursprungligen av IngoX:

Har iPhonen anslutning till "Peters Wifi-nätverk" när du gör detta, med andra ord är det rätt nätverksinställningar du försöker dela ut till högtalaren?

Ja, min iPhone var ansluten till Peters Wifi-nätverk när jag delade nätverksinställningarna.

Edit: Intressant är också att när jag försöker göra setupen via deras app så finns inte mitt nätverk tillgängligt ens. Det finns alltså inte ens i listan bland nätverk.

Senast redigerat 2013-05-04 22:51

Någon som har fler idéer?

EDIT: Nu fungerar det!

Vad jag gjorde: Döpte om mitt nätverk så den inte innehöll några riskabla tecken som åäö och bindesstreck. Nu heter nätverket endast "Peter".

Senast redigerat 2013-05-06 14:25
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-10 22:53

Gôtt att det löste sig!!! Hm, det där med åäö borde jag ha tänkt på... gammalt problem som dyker upp ibland.
Om du haft kontakt med AudioPro supporten kan du ju tipsa dom om att deras enhet har den begränsningen!

1
Bevaka tråden