Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine backup till Synology går inte att lita på

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-12-22 17:13

Jag har en Synology DS411j med DSM 4.1 i mitt nätverk. Nu har jag gett upp försöken att lägga mina Time Machine backup'er på NASen. Det fungerar helt enkelt inte! När jag tar backup från en Mac Pro med Mountain Lion så fungerar det ett par månader men sedan blir det något fel på den "sparsebundle" som innehåller filerna på NASen. Första gången gick det att reparera skivan med hjälp av instruktionerna från länken:
Fix Time Machine Sparsebundle NAS Based Backup Errors | Garth Gillespie

Vid nästa feltillfälle, en vecka efter det första, fungerade ingen fix längre. Då gav jag upp och satte tillbaka min externa USB-disk för Time Machine backup'er. Tilläggas skall att jag vid ett tidigare tillfälle klickade fel och startade en ny backup när Time Machine klagade på "sparsebundlen".

  • Är det någon som får Time Machine backup att fungera tillförlitligt över AFP till Synology?

  • Att prova backup till en iSCSI Target har jag inte provat då det kräver ytterligare investering i programvara. Någon som vet om det fungerar tillförlitligt?

Jag är för övrigt mycket nöjd med min Synology DS411j.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-22 21:23

Det där händer någon gång i månaden men jag orkar inte hålla på med Terminal utan låter den göra en ny backup istället.

Är det något som jag har råkat ut för? Jag får ett felmeddelande om att Time Machine/säkerhetskopian redan används.

  • Medlem
  • 2012-12-22 23:55
Ursprungligen av barbapappa_86:

Är det något som jag har råkat ut för? Jag får ett felmeddelande om att Time Machine/säkerhetskopian redan används.

Att den används kan bero på att den användare som gör backup kan ha misslyckats med att logga ut från Synology vid förra backup-tillfället. Det hände mig vid ett par tillfällen.

Ursprungligen av petah:

Att den används kan bero på att den användare som gör backup kan ha misslyckats med att logga ut från Synology vid förra backup-tillfället. Det hände mig vid ett par tillfällen.

Ska undersökas! Tack.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-23 02:39

En omstart av NASen eller hårddisken brukar fixa biffen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-22 21:43

Det händer mig om en backup påbörjats och jag lägger igen locket och den återupptar efter jag lyft på locket.
Jag låter det bara vara för nästa gång,en timmer senare,försöker TM igen så går.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-23 09:34

Att starta om NAS:en är helt onödigt utan vänta en timme ger samma resultat.

Problemet ligger väl i att Apple inte officiellt stöder TimeMachine mot något annat än egna TimeCapsule / Aiport Extreme / Mac över AFP. Om jag minns rätt, så har OS X uppdateringar ofta tenderat ändra på saker som gjort att tredjeparts TimeMachine nätverksskivor haft problem. (Bör sägas att problemen oftast korrigeras efter en tid).

Happ. Råkat ur för samma sak. Kört problemfritt i snart ett halvår. Å andra sidan slog jag ihop datorn för ett par dagar sedan, vilket jag aldrig gör. Vet inte om det var det. Den hoppade inte igång i alla fall. Kör en ny nu, inget att bråka om för min del, förutom att det kommer att ta ett dygn.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-05-01 13:52

Jag har en känsla av TM över nätverk är svajigt. Har ofta problem med air:ens sparsebundle (airport express till usbdisk). Men har aldrig haft haft problem med usb/firewire.

Det roliga är att min sambo aldrig har problem med sin Time Capsule över wifi. Jag hade dock problem redan på den tiden jag körde mot en Airport Extreme med USB-disk, också över wifi. Nu har det som sagt varit väldigt lugnt ett tag. Ska aldrig slå igen locket igen.

  • Medlem
  • 2013-11-16 09:34

Nu verkar man kunna lita på Time Machine backup till Synology NAS!

Sedan 2013-08-01 har jag gjort Time Machine backup både till en USB-hårddisk och min Synology NAS. Varannan gång tas då backup till NAS. Tidigare meddelade Time Machine, med ca 2 mån intervall, att säkerhetskopian måste startas om. Nu när detta inte hänt på 3,5 månader börjar jag tro på att man kan lita på säkerhetskopior till Synology NAS.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-11-16 15:14

Det har gjorts en del rättningar i DSM riktade mot OS X och iOS: http://www.synology.com/releaseNote_enu/DS213+.php?lang=enu

  • Medlem
  • 2013-11-16 16:48
Ursprungligen av mattiL:

Det har gjorts en del rättningar i DSM riktade mot OS X och iOS: http://www.synology.com/releaseNote_enu/DS213+.php?lang=enu

Jo det stämmer uppenbarligen men det finns inget i release notes som direkt pekar på bättre Time Machine funktionalitet. Inte efter 2013-08-01.

Ursprungligen av mattiL:

Det har gjorts en del rättningar i DSM riktade mot OS X och iOS: http://www.synology.com/releaseNote_enu/DS213+.php?lang=enu

Vilka menar du nu då?
Netatalk inte blivit uppdaterad sedan DSM 4.1-2636.

Hoppas du inte menar senaste uppdateringen då den inte har något som helst att göra med Time Machine som använder sig av AFP inte SMB (CIFS).

Kopplade in min Synology NAS den 12 dec 2012 och har än idag inte fått ett enda felmeddelande relaterat till Time Machine.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-11-16 18:51

Nja, jag menade rent allmänt, men det finns även någon rättning i 4.2 för AFP.

  • Medlem
  • 2013-11-16 19:08
Ursprungligen av Borttaget:

Vilka menar du nu då?
Netatalk inte blivit uppdaterad sedan DSM 4.1-2636.

Hoppas du inte menar senaste uppdateringen då den inte har något som helst att göra med Time Machine som använder sig av AFP inte SMB (CIFS).

Kopplade in min Synology NAS den 12 dec 2012 och har än idag inte fått ett enda felmeddelande relaterat till Time Machine.

Intressant! Fram till 1 aug 2013 blev jag tvungen att initiera om backup'en ungefär varannan månad. Min backup tas från en Mac som är ansluten med kabel till Airport Extreme liksom Synology NAS 411j.

Senast redigerat 2018-07-23 09:57
1
Bevaka tråden