Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 7 får helt ny design

Tråden skapades och har fått 245 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt 9to5mac:s källor får IOS 7 under Jonathan Ives översyn ett helt nytt gränssnitt som är "väldigt, väldigt platt". Alla former av glans, lyster och skeuomorfism är borta.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-30 11:40

Låter förhoppningsfullt!

Ursprungligen av zappee:

Låter förhoppningsfullt!

Visst gör det. Saknar inget särskilt hårdvarumässigt med min Iphone 5, men IOS känns lite dammigt.

På tiden, bring it on!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-30 12:00
Ursprungligen av zappee:

Låter förhoppningsfullt!

Låter boring. Men vi får väl se.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-30 12:04
Ursprungligen av Redaktionen:

Enligt 9to5mac:s källor får IOS 7 under Jonathan Ives översyn ett helt nytt gränssnitt som är "väldigt, väldigt platt". Alla former av glans, lyster och skeuomorfism är borta.

De tar alltså bort det mesta av det som gjorde iPhone's programvara "magisk".

Det bästa vore om gränssnittet var valbart för användaren så att de som föredrar det gamla kan behålla det. Men det tycker säkert inte Apple.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-30 12:07

Ska bli intressant att se vilka förändringarna blir.
Blir dom i stil med Podcast appen ser jag inga bekymmer med det.

Ursprungligen av Gordy:

De tar alltså bort det mesta av det som gjorde iPhone's programvara "magisk".

Det bästa vore om gränssnittet var valbart för användaren så att de som föredrar det gamla kan behålla det. Men det tycker säkert inte Apple.

Jag har aldrig tyckt att det är alla konstiga "material" som gjorde det hela magiskt utan hur enkelt allt fungerat utan att man behövt någon instruktionsbok. Enkelt, intuitivt. Jag tror det kan bli ännu bättre och samtidigt få en tydligare röd tråd, det har börjat spreta lite på sistone och vissa delar känns bortglömda.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-04-30 12:08
Ursprungligen av Gordy:

De tar alltså bort det mesta av det som gjorde iPhone's programvara "magisk".

Det bästa vore om gränssnittet var valbart för användaren så att de som föredrar det gamla kan behålla det. Men det tycker säkert inte Apple.

Att välja gränssnitt eller teman är bara att glömma med Apple.

Själv så tycker jag det låter positivt. Hur som helst tror jag inte vi får se på några revolutionerande ändringar, snarare finslipningar och ett lite mer konsekvent GUI.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-30 12:09

Kan ju inte påstå att jag exploderar av lycka... Upplever inte heller att jag har några stora behov av en ny design. Skulle hellre se att de överraskade mig med funktioner jag idag inte vet att jag behöver. Och det viktigaste är att någon löser tricket med små batterier med stor kapacitet. Men det har ju inte så mycket med design av iOS 7 att göra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-30 12:43

Äntligen! För nog känns Apple Stocks ganska daterat rent grafikmässigt.

Känns enbart positivt. Hoppas designförändringarna når OS X också så småningom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-30 12:56

Gärna lite nytt för min del, men gärna inte som Windows Phone.
Däremot tror jag inte det räcker med en ny design på iOS för att iPhonen ska bli sådär "magisk" igen som den varit i flera år nu.
Samsung och HTC kör, och dom kör fort.
En 5S oroar mig. Marknaden nöjer sig inte med en snabbare processor och en marginellt bättre kamera. Det har fungerat på 2 S-modeller innan, men nu är det lite andra tider.
Vi behöver nya funktioner, nya möjligheter, inte bara förbättringar av det gamla.

Jag är helt övertygad om att NFC från Apple hade banat vägen för att många skulle våga ta steget och erbjuda det som betalsätt. Terminalerna på många håll i Sverige har redan hårdvaran på plats. Men NFC är också det enda jag kan nämna som jag verkligen vill se i nästa iPhone..resten vill jag ska få mig att häpna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-30 13:03

Jag skulle uppskatta om HTC One´s funktion nyhetsflöde kom till iOS
Men med skillnaden att man själv kan lägga till från vilken sida som helst.

Även om det blir "platt" i jämförelse med nuvarande så tror jag knappast att det kommer se ut som M$ UI. Apple brukar vara de som bryter vägen som andra sedan följer o med Ive vid rodret kan vägen snarare gå ovan molnen än över en rutig åker(M$)

Hoppas på lite Star Trek - känsla

Ursprungligen av kladda:

...Marknaden nöjer sig inte med en snabbare processor och en marginellt bättre kamera. Det har fungerat på 2 S-modeller innan, men nu är det lite andra tider.
Vi behöver nya funktioner, nya möjligheter, inte bara förbättringar av det gamla.

Håller inte alls med. Det finns jättemånga som är nöjda med "gårdagens teknik". Bara titta på hur bra 4 och 4S säljer fortfarande. Det behövs inga revolutionerande nya funktioner. Jag är övertygad om att 5S kommer att sälja jättebra, även om det bara är ännu en liten "S-uppdatering".

Jag kan ta mig själv som exempel. Jag kommer nog att köpa en 5S. Är jättenöjd med min 4S, men det börjar bli dags att byta upp sig, och det krävs inga fantastiska nya funktioner för att jag ska göra det köpet i höst.

Men å andra sidan handlar den här tråden om iOS, inte iPhone - så det är kanske dumt att börja spinna vidare på det sidospåret.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-30 13:14
Ursprungligen av kladda:

Samsung och HTC kör, och dom kör fort.

För att inte tala om LG Apples närmaste konkurrent som tillsammans med Google har tagit fram den vassaste mobilen sett till priset just nu. Nexus 4

Tycker det skall bli spännande att se, men är inte odelat positiv.

Var inte Ive inblandad i nya iTunes? Det blev i alla fall pannkaka. Samma sak med Findern där allt är grått...

Hårdvarudesign och gränssnittsdesign är helt väsensskilt. Jony har varit en klart lysande stjärna när det gäller formgivningen på Mac, där hans design är mycket bra. Men det genomgående temat där är att "trolla bort" hårdvaran. Den skall inte synas, inte ta plats. Rena linjer och vackra, funktionella materialval.

Jag tycker mig se tendenser där de försöker trolla bort gränssnittet också, men det tycker jag är fel. Ett gränssnitt skall inte störa och ta plats, men det är viktigt att man snabbt och intuitivt hittar det man söker och att man kan filtrera bort det man inte behöver.

För att kunna skilja på viktigt och oviktigt på detta sätt, måste det vara tydligt vad som är vad. När allt blir enfärgat och platt går viktig kontrast förlorad. Önskan om rena linjer kan få den oförsiktige designern att gömma saker som borde vara synliga...

Men... min reling är min övertygelse om Ives och teamets skicklighet och förståelse för alla de här sakerna. Jag hoppas på det bästa, men som sagt…

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-04-30 13:46

Blir det något i stil med Podcaster så är jag på. Blir det något i stil med WP är jag ganska negativ.
Jag har Nokia Lumia WP som tjänstetelefon och det är en bra lur, men gränssnittet är så TRÅKIGT. Lite skuggor osv skadar inte...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-30 13:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håller inte alls med. Det finns jättemånga som är nöjda med "gårdagens teknik". Bara titta på hur bra 4 och 4S säljer fortfarande. Det behövs inga revolutionerande nya funktioner. Jag är övertygad om att 5S kommer att sälja jättebra, även om det bara är ännu en liten "S-uppdatering".

Jag kan ta mig själv som exempel. Jag kommer nog att köpa en 5S. Är jättenöjd med min 4S, men det börjar bli dags att byta upp sig, och det krävs inga fantastiska nya funktioner för att jag ska göra det köpet i höst.

Men å andra sidan handlar den här tråden om iOS, inte iPhone - så det är kanske dumt att börja spinna vidare på det sidospåret.

Apple uppdaterar sina mobiler 1 ggr per år. Om vi bara får en ny processor i 5S och de ger LG, Samsung osv ytterligare 1år att köra ifrån så tror jag iPhone kommer tappa stora andelar.

Oroa dig inte, det är nog okej att diskutera den största iOS-enhetens framtid här även om lite hårvara tas upp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-30 13:53
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Tycker det skall bli spännande att se, men är inte odelat positiv.

Var inte Ive inblandad i nya iTunes? Det blev i alla fall pannkaka. Samma sak med Findern där allt är grått...

Hårdvarudesign och gränssnittsdesign är helt väsensskilt. Jony har varit en klart lysande stjärna när det gäller formgivningen på Mac, där hans design är mycket bra. Men det genomgående temat där är att "trolla bort" hårdvaran. Den skall inte synas, inte ta plats. Rena linjer och vackra, funktionella materialval.

Jag tycker mig se tendenser där de försöker trolla bort gränssnittet också, men det tycker jag är fel. Ett gränssnitt skall inte störa och ta plats, men det är viktigt att man snabbt och intuitivt hittar det man söker och att man kan filtrera bort det man inte behöver.

För att kunna skilja på viktigt och oviktigt på detta sätt, måste det vara tydligt vad som är vad. När allt blir enfärgat och platt går viktig kontrast förlorad. Önskan om rena linjer kan få den oförsiktige designern att gömma saker som borde vara synliga...

Men... min reling är min övertygelse om Ives och teamets skicklighet och förståelse för alla de här sakerna. Jag hoppas på det bästa, men som sagt…

Det är en balans mellan ska vi säga "simplyfied" och "stupified". Att göra ett gränsnitt renare och enklare att läsa av är bra - precis som Ive har gjort med mycket hårdvara. Men när förenklingen blir så enkelt att användaren känner sig begränsad har man gått för långt och då blir det tom sämre än att ha allt klutter där.

Ett bra exempel är Mail vs Entourage. Mail är super cleant men ändå fullständigt funktionellt (okej, jag saknas en "attachment manager") där Entourage fortfarande lider av MS oförmåga att förenklar och fokusera.

Det ska bli spännande var vi landar helt klart!

Ursprungligen av AndyK:

Blir det något i stil med Podcaster så är jag på. Blir det något i stil med WP är jag ganska negativ.
Jag har Nokia Lumia WP som tjänstetelefon och det är en bra lur, men gränssnittet är så TRÅKIGT. Lite skuggor osv skadar inte...

Håller med. Lite skuggor och rundningar bidrar till att det känns hemtrevligt. Blir det som nuvarande 99mac blir jag less (simpliefied boredom)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-30 16:01
Ursprungligen av Mymac4ever:

Håller med. Lite skuggor och rundningar bidrar till att det känns hemtrevligt. Blir det som nuvarande 99mac blir jag less (simpliefied boredom)

Det är en enorm finess att få något enkelt att även se tilltalande ut över tid. Här tycker jag OSX kommit en bra bit. Det spretiga, randiga och klumpiga har blivit strömlinjeformat och överlag snyggt med vissa skavanker. Men blir det som du skrivit för platt och enkelt finns risken att det bara blir fult och tråkigt - oinspirerade.

  • Medlem
  • 2013-04-30 17:14

Hah, påminner om när Adobe bytte ut sina gamla ikoner i CS. Vem vill ha tillbaka de gamla nu?
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-30 17:44
Ursprungligen av Baron:

Hah, påminner om när Adobe bytte ut sina gamla ikoner i CS. Vem vill ha tillbaka de gamla nu?
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

Adobe CS-ikonerna är faktiskt bra exempel på där man pendlat mellan stilrent och snyggt till riktigt fult.

I och med CS3 gick man bort från bilder till rena grafiska ikoner som överlag är supertydliga. Det är väldigt svårt att missa den lila "AE" symbolen eller den blå "PS" ikonen. Designen här ska vara snygg och funktionell. Men ser man tillbaka var ex. CS5 tämligen fula skulle jag säga. Sedan om dagens CS-ikoner är snyggare än CS3 eller 4 är nog en smaksak.

Skulle däremot ett helt OS vara byggt likt Adobe CS-boxar finns risken att det skulle vara lite för montomt. En balans behövs verkligen. Windows Phone känns onekligen som det lider av detta.

  • Medlem
  • 2013-04-30 20:41

Gillar inte detta. Har nu haft iPhone sedan 4an kom och har nu 5an. Men blir nog ingen mer iPhone för min del men börjar tröttna rejält på iOS och de är inte pga designen utan bristen på smidiga funktioner. Innan ville jag inte ha nån annan mobil just för att alla andra tillverkare gjorde sina mobiler i plast och android va laggigt, men nu har åtminstone ett par tillverkare till fattat att man vill ha en mobil i Alu eller glas, inte plast *host*samsung*host*!

Tror inte detta är nått bra för Apple, för dom som har tröttnat på ios kommer inte hänga kvar bara för att designen ändras. Men visst, förändring skadar ju inte men ios ser ju mkt snyggare ut än Windows phone så hoppas inte designen går åt de hållet!

  • Medlem
  • 2013-04-30 23:36

För mig kvittar det hur de kosmetiska detaljerna ser ut. Jag vill ha en fungerande totallösning som kräver så lite pyssel som möjligt för att fungera och synka mellan alla devices. Pillet håller jag gärna på med i mina egna program, som CS eller annat. iOS och Mac os vill jag bara ha "i bakgrunden" ändå.

Ursprungligen av carlK:

Gillar inte detta. Har nu haft iPhone sedan 4an kom och har nu 5an. Men blir nog ingen mer iPhone för min del men börjar tröttna rejält på iOS och de är inte pga designen utan bristen på smidiga funktioner. Innan ville jag inte ha nån annan mobil just för att alla andra tillverkare gjorde sina mobiler i plast och android va laggigt, men nu har åtminstone ett par tillverkare till fattat att man vill ha en mobil i Alu eller glas, inte plast *host*samsung*host*!

Tror inte detta är nått bra för Apple, för dom som har tröttnat på ios kommer inte hänga kvar bara för att designen ändras. Men visst, förändring skadar ju inte men ios ser ju mkt snyggare ut än Windows phone så hoppas inte designen går åt de hållet!

Och du tror att du hittar smidiga funktioner i Android? Lycka till!

  • Medlem
  • 2013-05-01 13:22
Ursprungligen av grenhall:

Och du tror att du hittar smidiga funktioner i Android? Lycka till!

Ja! Typ en sådan enkel sak som att stänga av/på wifi på ios kräver ju lite för många steg. Nu har ju jag jailbreak och då är de smidigt. Android är ju lite lättare att anpassa efter sina egna behov! Men jag kan inte de OSet så bra ännu men efter 3år med iOS så vill jag ha nått nytt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-01 13:36
Ursprungligen av Erik.dv:

Adobe CS-ikonerna är faktiskt bra exempel på där man pendlat mellan stilrent och snyggt till riktigt fult.

http://www.stanleysy.com/resources/2005/cs/cs2comparison.png
http://imjustcreative.com/wp-content/uploads/adobe-cs-icons.jpg

Jag tycker att Photoshop CS2 var den snyggaste ikonen och sedan Photoshop CS.

Förresten, Ni vet att ni allihopa som har åsikter kring iOS kan skriva till Apple och beskriva vad ni skulle vilja ha förbättrat? På så vis så kanske eran önskningar kommer i uppfyllelse?

http://www.apple.com/feedback/

Bevaka tråden