Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Nu släppt för IOS

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter att en Youtube-video antytt att Google Nu skulle komma till IOS är det nu offiellt och appen finns i App Store.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-04-29 19:14

Installerade appen men (ja, självklart egentligen med tanke på syftet...) Google Nu aktiverar ju platstjänsterna ja... 24/7 efter installation, även när man inte är i själva appen. Personligen är jag inte så brydd över privatlivsaspekten med en tjänst som spårar hur jag rör mig (främst tack vare min tillit till Google), men vad händer med batteritiden?? Någon som känner sig manad att göra en högst ovetenskaplig test med appen installerad ett dygn jämte inte? Jag kanske får lov att göra det själv annars. Tjänsten i sig kan väl vara lite småkul sådär, men inte om den ger mobilen en halvtimme-timme mindre batteritid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-29 22:11

Jag fattar inte meningen med programmet. Hur använder jag det? Hur kan programmet veta vilket flyg jag tar till exempel? Trodde först att det var Googles variant av Siri men jag har inte lyckats klämma ut ett talande svar från appen. Och precis som JND säger sätter appen GPS på. Hela tiden. Även när man går ut från appen. Jag har stängd av Google Nu.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-29 22:19

Nog kommer batteriet att dras ur snabbare allt.
Samma sak när man använder Påminleser och har det inställt på en specifik plats.

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2013-04-30 08:19

Om man vill använda Google Now, men är rädd om batteriet så är det vad jag förstår inte svårare än att man går in inställningar - sekretess och stänger av platsrapportering.

Enligt vad som står i AppStore så är det inte GPS som slås på.

Läs där.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-30 08:35
Ursprungligen av keptang:

Enligt vad som står i AppStore så är det inte GPS som slås på.

Läs där.

Visst måste det vara det eftersom Platstjänst pilen lyser med sin närvaro.

Ursprungligen av lappen71:

Visst måste det vara det eftersom Platstjänst pilen lyser med sin närvaro.

Har du klickat på länken och faktiskt läst vad som står?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-30 09:17
Ursprungligen av keptang:

Har du klickat på länken och faktiskt läst vad som står?

Ja jag har läst,har du installerat och sett att platstjänster är igång hela tiden?

Ursprungligen av lappen71:

Ja jag har läst,har du installerat och sett att platstjänster är igång hela tiden?

Platstjänster är inte = GPS aktiverad.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-30 09:30
Ursprungligen av keptang:

Platstjänster är inte = GPS aktiverad.

Visst är det så.

Citat:

Platstjänster gör att platsberoende program och webbplatser (som Kartor, Kamera, Safari och andra program från Apple och tredje part) kan använda information från mobilnät, Wi-Fi1 och Global Positioning System (GPS)2-nätverk för att bestämma din ungefärliga plats

http://support.apple.com/kb/HT4995?viewlocale...

Varför skulle samma symbol visas om jag har Maps eller Google Now igång om det inte är för just position (GPS)

Jeez, det är en och samma symbol för alla olika möjlgheter till positionering. Det betyder inte att alla är på hela tiden, precis som Google skriver i sin app-beskrivning.

Nu har jag inte tid att tjata om detta mer, ska ner på beachen.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-30 09:58
Ursprungligen av timofej:

Jag fattar inte meningen med programmet. Hur använder jag det? Hur kan programmet veta vilket flyg jag tar till exempel? Trodde först att det var Googles variant av Siri men jag har inte lyckats klämma ut ett talande svar från appen. Och precis som JND säger sätter appen GPS på. Hela tiden. Även när man går ut från appen. Jag har stängd av Google Nu.

Det tar lite tid innan den får in information om dina vanor o.s.v

Ursprungligen av lappen71:

Varför skulle samma symbol visas om jag har Maps eller Google Now igång om det inte är för just position (GPS)

Den frågan har du väl själv svarat på genom citatet som du lade in.

Från ditt citat:
"...kan använda information från mobilnät, Wi-Fi och Global Positioning System..."

Ibland är det mobilnätet som används. Ibland är det wifi. Ibland är det GPS. Ibland är det en kombination.

Så bara för att symbolen visas, så betyder det inte att GPS:en är igång.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-30 11:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den frågan har du väl själv svarat på genom citatet som du lade in.

Från ditt citat:
"...kan använda information från mobilnät, Wi-Fi och Global Positioning System..."

Ibland är det mobilnätet som används. Ibland är det wifi. Ibland är det GPS. Ibland är det en kombination.

Så bara för att symbolen visas, så betyder det inte att GPS:en är igång.

Och som vi alla vet fungerar positionsbestämmning genom Wifi och mobilnätet sådär för med min iPod Touch fungerar inte alls.
Därav min åsikt att det är GPS som används majoriteten av gångerna.

Senast redigerat 2013-04-30 11:47
  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-30 11:42

Eftersom ingen av er vet, så kanske ni kan lägga ner off topic-spåret?

Ursprungligen av lappen71:

...Därav min åsikt att det är GPS som används majoriteten av gångerna.

Keptang påpekade att det inte var likhetstecken mellan platstjänster och GPS.

Du hävdade bestämt att platstjänst var lika med GPS. T.ex här:
"Varför skulle samma symbol visas ... om det inte är för just position (GPS)"

Nu backar du en bit, och säger "majoriteten av gångerna".

Snygg räddning.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-30 12:04
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Keptang påpekade att det inte var likhetstecken mellan platstjänster och GPS.

Du hävdade bestämt att platstjänst var lika med GPS. T.ex här:
"Varför skulle samma symbol visas ... om det inte är för just position (GPS)"

Nu backar du en bit, och säger "majoriteten av gångerna".

Snygg vändning.

Keptang skrev att det INTE är GPS som slås på när platstjänster används.
Hur kan han veta det? Han kan inte veta det för enligt Apple kan alla tre tjänsterna användas för att fastställa positionen.
Och av erfarenhet fungerar det inte att fastställa enbart med Wifi (efter tester med min iPod Touch) och genom mobilnätet fungerar det heller inte till 100%. Därav drar jag slutsatsen att det är GPS som används för att verkligen fastställa positionen korrekt.
Vad sen Google skriver i beskrivningen på App Store ger jag inte mycket för.

Ursprungligen av lappen71:

Keptang skrev att det INTE är GPS som slås på när platstjänster används.
Hur kan han veta det? Han kan inte veta det för enligt Apple kan alla tre tjänsterna användas för att fastställa positionen.
Och av erfarenhet fungerar det inte att fastställa enbart med Wifi (efter tester med min iPod Touch) och genom mobilnätet fungerar det heller inte till 100%. Därav drar jag slutsatsen att det är GPS som används för att verkligen fastställa positionen korrekt.
Vad sen Google skriver i beskrivningen på App Store ger jag inte mycket för.

Skriv inte att jag sagt saker som jag inte sagt, det är inte så snyggt.
Lägg ner detta spår och gå vidare.

Life goes on..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-30 15:18
Ursprungligen av keptang:

Skriv inte att jag sagt saker som jag inte sagt, det är inte så snyggt.
Lägg ner detta spår och gå vidare.

Life goes on..

Detta skrev du

Citat:

Enligt vad som står i AppStore så är det inte GPS som slås på.

En sak är alla fall säker att batteritiden kommer bli lidande men frågan med hur mycket.
Kanske så lite att det inte märks men efter att testat Google Now kan jag inte se något användningsområde för mig här ute i "vildmarken"

Ursprungligen av lappen71:

Detta skrev du

En sak är alla fall säker att batteritiden kommer bli lidande men frågan med hur mycket.
Kanske så lite att det inte märks men efter att testat Google Now kan jag inte se något användningsområde för mig här ute i "vildmarken"

Ja det är vad som står där.
Men nä, jag ser inte direkt användningsområdet heller. Har testat under hela dagen idag och det enda jag får är väder och foton från där jag är. Finns enklare sätt att få sådan basal information.

Möjligt att det blir bättre med tiden, men jag är lite tveksam till nyttan.

Ursprungligen av keptang:

Ja det är vad som står där.
Men nä, jag ser inte direkt användningsområdet heller. Har testat under hela dagen idag och det enda jag får är väder och foton från där jag är. Finns enklare sätt att få sådan basal information.

Möjligt att det blir bättre med tiden, men jag är lite tveksam till nyttan.

Google Now/Nu är skitbra för folk som är "out and about". Men det är förbannat jobbigt att få upp "24 minuter till Sandvägen, Genarp" för att man kollat hus på hemnet. Eller få upp någon annan information bara för att man sökt på Google om det. Däremot kan jag tänka mig att det är klockrent om man reser mycket och behöver ha järnkoll på avgångstider, avstånd, valutor osv.

Har haft Google Nu igång några dagar nu och kan inte påstå att min telefon fått kortare batteritid iom platstjänsterna. Det som irriterar mig är att den där pilen alltid är tänd och jag därmed inte kan se om det är någon annan applikation som har dragit igång platstjänsterna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-03 08:39
Ursprungligen av pmarriott:

Har haft Google Nu igång några dagar nu och kan inte påstå att min telefon fått kortare batteritid iom platstjänsterna. Det som irriterar mig är att den där pilen alltid är tänd och jag därmed inte kan se om det är någon annan applikation som har dragit igång platstjänsterna.

Frågan är om Google Nu har hjälpt dig

Ursprungligen av lappen71:

Frågan är om Google Nu har hjälpt dig

Det, är en bra fråga. Jag gillar hur den ger lättillgänglig information och hur den lär sig vilken väg jag föredrar att köra till jobbet. Men om den i praktiken tillför något vet jag inte. Röstsökningen fungerar jättebra tycker jag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-03 12:56
Ursprungligen av pmarriott:

Det, är en bra fråga. Jag gillar hur den ger lättillgänglig information och hur den lär sig vilken väg jag föredrar att köra till jobbet. Men om den i praktiken tillför något vet jag inte. Röstsökningen fungerar jättebra tycker jag.

Har haft igång det en dag och eftersom jag har 1.3km till jobbet finns det inte så många alternativa vägar att välja mellan

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-04 10:05

Kryper till korset och erkänner att batteritiden inte blir lidande med Google Now.
Men jag har ingen större nytta av det men det är ett rent,snyggt och smidigt gränssnitt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-04 14:11
Ursprungligen av lappen71:

Kryper till korset och erkänner att batteritiden inte blir lidande med Google Now.
Men jag har ingen större nytta av det men det är ett rent,snyggt och smidigt gränssnitt.

För mig är det precis tvärt om - hatar det nya gränsnittsmodet när allt flyter ihop. Alla Google allpikationer ser ut så och många andras. Hoppas att Apples nya "platt design" inte blir lik Googles.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-04 15:38
Ursprungligen av timofej:

För mig är det precis tvärt om - hatar det nya gränsnittsmodet när allt flyter ihop. Alla Google allpikationer ser ut så och många andras. Hoppas att Apples nya "platt design" inte blir lik Googles.

Det finns inget rätt eller fel i design för det finns alltid någon som gillar eller inte gillar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-04 18:29
Ursprungligen av lappen71:

Det finns inget rätt eller fel i design för det finns alltid någon som gillar eller inte gillar.

Naturligtvis inte. Jag uttrykte bara min oro över rykten om iOS nya design.

Bevaka tråden