Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera förlorade kontakter från TimeMachine

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-04-27 13:11

Jag har tappat några kontakter från min adressbok av någon konstig anledning. Nu har jag turligen (kanske) bra med backuper på min TimeMachine. Men adressboken går inte att öppna som app direkt från TimeMachine.

Hur kan jag göra för att öppna en gammal adressbok och kolla vilka jag ska spara ner som kort, för att sedan importera in i min adressbok?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-27 13:35
Ursprungligen av Matsaki:

Men adressboken går inte att öppna som app direkt från TimeMachine?

Vilken version av OSX har du? I 10.8 (där Adressboken heter Kontakter) går det att gå in i TimeMachine direkt från appen, och jag tycker mig minnas att det även gick i äldre OSX-versioner.

Se till att du i TimeMachine-inställningar har klickat i rutan "Visa Time Machine i menyraden". När du har Adressboken öppen väljer du från menyraden att "Gå in i Time Machine"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-04-27 13:46

Jo jag hittar alla kontakter i TimeMachine, i varje backup. Men kan inte öppna dem direkt från TimeMachine. Så hur göra? Alla kontakter har inte försvunnit. Bara några, så jag kan inte bara ta bort den nya och köra in en gammal.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-27 14:03

Nej, jag menar att du öppnar dom från Adressboken, alltså först startar Adressboken så att det är det aktiva programmet och sedan väljer "Gå in i TimeMachine" från menyraden. Funkar inte det?
Då skall du kunna bläddra dig tillbaks i tiden i Adressboken. När du hittar en uppgift du saknar i ditt nuvarande kan du välja Återskapa (längst ner till höger) och du importerar ett äldre kort till din nuvarande Adressbok.

Så fungerar det i alla fall i OSX 10.8 och Kontakter 7.1. Vilken version har du?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-04-27 14:24

Jag har OS X 10.8 och hittar inget "Go into TimeMachine" i min Contacts.app (har på engelska)??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-27 14:35

Hur ska jag förklara??
1) Starta Contacts och låt det vara det aktiva programmet
2) SEDAN går du in i TimeMachine via TimeMachine-menyn (Förutsatt att du aktiverat den enligt inlägg #2)
3) Slutresultatet ser ut så här:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-04-27 17:20

AHA, då hänger jag med. Använder inte TM så ofta. Iaf inte med TM programmet, och ofta går det inte att öppna heller av någon anledning. Det gick inte nu heller förens jag startade om datorn. Så NU hänger jag med

Så jag letar mig tillbaka tills det datum där numren finns och gör en rester. Innan har jag Exporterat Contacts archive för en backup. Så tanken är väl att jag importerar den sedan för att inte missa nyare nummer. Är jag på rätt spår?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-27 17:35

Bra!
Hitta kontaktkortet du saknar, tryck på Återskapa (Restore?), du får då frågan om du vill importera kortet till de nuvarande kontakterna, behöver inte tänka på nåt annat.

Senast redigerat 2013-04-27 17:46
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-04-27 18:27

Fixat. Tusen tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden