Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny reklamfilm för Iphone lyfter fram bilder

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har släppt en ny reklamfilm för Iphone som fokuserar på alla bilder som tas varje dag.

Läs hela artikeln här

Intressant att se skillnaden mellan reklamfilmer. Samsung verkar försöka gå ut på att göra narr av Iphoneanvändare. Microsoft satsar på musik och dans. Apple kör på funktionalitet.

Med tanke på det där med att göra narr av användarna så funderade jag lite på Apple I'm a Mac kampanj. Iofs så gjorde det narr av PC och indirekt av användare av PC men det kändes ändå inte på samma direkta sätt som Samsung hoppar på användarna av Iphone. Vilket får mig att fundera om deras reklam mer är till för att positionera Samsung inom Androidvärlden och få Androidanvändrna att gå till Samung än att få IOs användare att gå till Samsung.

BTW: så gillade jag reklamfilmen, jag använder min telefon på det där sättet som de visar i filmen

Ursprungligen av BlackSmp:

Vilket får mig att fundera om deras reklam mer är till för att positionera Samsung inom Androidvärlden och få Androidanvändrna att gå till Samung än att få IOs användare att gå till Samsung.

BTW: så gillade jag reklamfilmen, jag använder min telefon på det där sättet som de visar i filmen

Förmodligen (och från Apple), och det syns rätt bra i deras siffror, http://www.theverge.com/2013/4/25/4267346/sam..., S4 släpps imorgon (nästan 1 år efter S3 som släpptes i maj 2012).

Marketshare, Apple tappar från 18,3% till 15,3%. Samsung tappar 0,1%, från 29,7% till 29,6%.

Håller med kring användandet, ser likadant ut här.

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple har släppt en ny reklamfilm för Iphone som fokuserar på alla bilder som tas varje dag.

Läs hela artikeln här

Ja, det är poppis att fota med iPhone. Och det är ju onekligen den där "kameran man har med sig".

Om nu Apple inser att foto är viktigt och deras användare bevisat uppskattar möjligheten att fota med sin telefon, då är det kanske dags att man tar det hela på lite allvar?

Hur vore det om Apple:

  • satsade stenhårt på ökat dynamiskt omfång

  • var först ut(?) med RAW inom telefoner

  • tillät bildprofiler som minimerade kontrasten och skärpa för bättre efterbehandling

  • när man låst exponeringen, presenterade en slider för finjustering av exponering

Ryktena pekar på 12MP i nästa kamera. Det är väl ok. Jag skulle dock mycket hellre ta 2 stopp bättre DR och behålla 8MP.

Jag behöver inte manuella inställningar, men jag vill kunna sätta min exponering perfekt, eftersom DR är så litet att man ändå kommer att klippa både högdagrar och skuggor i många lägen.

Det hade varit coolt om det sidan om HDR och panorama fanns en RAW slider.

@AndreeMarkefors, kommer inte att hända, är min gissning.
Konkurrenterna på Android-sidan verkar ha betydligt bättre funktioner inbyggda i mjukvaran för kameran än vad iOS har vilket på iOS kräver att man använder appar för att bearbeta bilder istället för att göra direkt i kamera-appen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-04-26 16:26

12 MP på en sensor som är i storleken av en spindelröv är inte bara fånigt, det är slöseri på lagringsutrymme också. 4–6 MP vore fullt tillräckligt.

Ursprungligen av filuren:

12 MP på en sensor som är i storleken av en spindelröv är inte bara fånigt, det är slöseri på lagringsutrymme också. 4–6 MP vore fullt tillräckligt.

Som HTC One?

Jag håller med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-26 16:36
Ursprungligen av keptang:

@AndreeMarkefors, kommer inte att hända, är min gissning.
Konkurrenterna på Android-sidan verkar ha betydligt bättre funktioner inbyggda i mjukvaran för kameran än vad iOS har vilket på iOS kräver att man använder appar för att bearbeta bilder istället för att göra direkt i kamera-appen.

Vet inte det jag. Min tjej köpte en HTC One X framför en iPhone 4S förra året. Hon blir konstant besviken över hur mycket bättre bilder jag får med min iPhone än hon och det är inte handhavande fel!

Jag håller med om att Apple borde främja foto på iOS (primärt iPhone / iPod då). Den inbyggda appen skadar inte om den är "enkel" men eventuellt skulle man utveckla ett tjockare API som lät tredjeparts appar prata mer direkt mot OS:et. Ex. skulle man kunna välja en annan default kamera app. Bättre DR, HDR-funktioner samt högre upplösning känns också som helt naturliga utvecklingar på kommande enheter helt klart. RAW vore trevligt men kanske är lite för "pro" för Apple. Man skulle eventuellt har det som en option som användaren inte direkt behöver bry sig om likt HDR idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-26 16:38
Ursprungligen av filuren:

12 MP på en sensor som är i storleken av en spindelröv är inte bara fånigt, det är slöseri på lagringsutrymme också. 4–6 MP vore fullt tillräckligt.

Håller inte alls med så länge man inte väljer megapixlar framför faktiskt kvalité. Någonstans finns en gräns förvisso med den ligger långt över 8 MP som iPhone har idag.

Ursprungligen av Erik.dv:

Vet inte det jag. Min tjej köpte en HTC One X framför en iPhone 4S förra året. Hon blir konstant besviken över hur mycket bättre bilder jag får med min iPhone än hon och det är inte handhavande fel!

Inte så konstigt om man blir besviken på en 4S eller en HTC One X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-26 16:59
Ursprungligen av keptang:

Inte så konstigt om man blir besviken på en 4S eller en HTC One X.

Nu var det inte det som var problemet. Trots säkert 100 fler inställningar kan hon inte få bra bilder på en telefon i samma generation som min iPhone för ungefär samma pris.

Fler inställningar betyder inte alltid bättre.

Vidare lider alla moderna Android-lurar jag sett av "overly saturated screens". Saker kan verkligen se hemska ut på plattformen.

Ursprungligen av Erik.dv:

Nu var det inte det som var problemet. Trots säkert 100 fler inställningar kan hon inte få bra bilder på en telefon i samma generation som min iPhone för ungefär samma pris.

Fler inställningar betyder inte alltid bättre.

Vidare lider alla moderna Android-lurar jag sett av "overly saturated screens". Saker kan verkligen se hemska ut på plattformen.

Ja, iPhone var bra OOTB..
Det har hänt lite på marknaden sen September 2012 (iPhone 5 kom ut, eller 4S, Oktober 2011), eller sen HTC One X släpptes (Mars 2012?).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-26 17:19

@keptang: Min respons var att du hävdar bara för att Android generellt har fler inställningar i deras default appar så gör det dem till "bättre" kameror. Jag tror inte det alltid är fallet. Det kan rent av vara en nackdel också.

Jag hoppas Apple gör likt vad man gjorde med OSX i början av 2000-talet. Man öppnar upp komplexiteten till dem som vill ha det men har ett snygg, enkelt interface ovan som gör det trevligt för "the avarage Joe" att använda det. Precis så kan Apple göra med iOS om de vill.

Out-of-the-box använder man "Camera.app" som eventuellt på sikt får en extra slider för RAW, kanske rent av en slider för "RAW" och "HiDPI" eller dyl (om upplösningen drar iväg så den faktiskt äter för mycket HD-plats).

Out-of-the-box har man även en API som ger utecklare möjlighet att helt ta över kamera-funktionen på en nivå som inte möjligt idag. Ex. nyttja kamera.app för att en bild i RAW, klicka "share" eller "process in" och välja den app man gillar bäst.

Ursprungligen av Erik.dv:

@keptang: Min respons var att du hävdar bara för att Android generellt har fler inställningar i deras default appar så gör det dem till "bättre" kameror. Jag tror inte det alltid är fallet. Det kan rent av vara en nackdel också.

Jag hoppas Apple gör likt vad man gjorde med OSX i början av 2000-talet. Man öppnar upp komplexiteten till dem som vill ha det men har ett snygg, enkelt interface ovan som gör det trevligt för "the avarage Joe" att använda det. Precis så kan Apple göra med iOS om de vill.

Out-of-the-box använder man "Camera.app" som eventuellt på sikt får en extra slider för RAW, kanske rent av en slider för "RAW" och "HiDPI" eller dyl (om upplösningen drar iväg så den faktiskt äter för mycket HD-plats).

Out-of-the-box har man även en API som ger utecklare möjlighet att helt ta över kamera-funktionen på en nivå som inte möjligt idag. Ex. nyttja kamera.app för att en bild i RAW, klicka "share" eller "process in" och välja den app man gillar bäst.

Så du menar att en iPhone 5 har en bättre kamera/mjukvara än den bästa/senaste Android-telefonen, typ Xperia Z (kanske finns ännu bättre?)?
Själv vet jag inte, men du verkar veta, själv har jag en iPhone 5, men har svårt att tro att den är bäst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-26 17:47
Ursprungligen av keptang:

Så du menar att en iPhone 5 har en bättre kamera/mjukvara än den bästa/senaste Android-telefonen, typ Xperia Z (kanske finns ännu bättre?)?
Själv vet jag inte, men du verkar veta, själv har jag en iPhone 5, men har svårt att tro att den är bäst.

Det har jag ingen aning om och det är inte vad jag pratar om.

Fler inställningar betyder inte bättre bilder.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det har jag ingen aning om och det är inte vad jag pratar om.

Fler inställningar betyder inte bättre bilder.

Stämmer, din tjej är besviken över hennes bilder med hennes HTC One X vs. någons 4S.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-26 17:57
Ursprungligen av keptang:

Stämmer, din tjej är besviken över hennes bilder med hennes HTC One X vs. någons 4S.

Argh... Never mind...

Ursprungligen av Erik.dv:

Argh... Never mind...

Äsch, jag driver ju lite.. Tror vi båda förstår poängerna.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-04-26 18:11
Ursprungligen av Erik.dv:

Håller inte alls med så länge man inte väljer megapixlar framför faktiskt kvalité. Någonstans finns en gräns förvisso med den ligger långt över 8 MP som iPhone har idag.

Jag har svårt att se 12 MP på en sådan liten yta som något annat än just megapixlar framför faktiskt kvalitet.

Ett riktigt gammalt foto på fotopapper (brukar vara 14x10 cm?) är ungefär jämförbart med en fotoskrivare som pressar ut en bild i samma storlek av en digital bild på runt 4 MP.

En bild på 5 MP har 2500x2000 pixlar (proportionerna stämmer ej med verkligheten, men ger en hint om storleken), vilket är betydligt mer än vad som behövs för att:
– printa ut på en fotoskrivare
– instagramma sin senaste kanelbulle
– fixa en skrivbordsbakgrund på en monitor med fet prestanda

Helt negativ till riktigt hög upplösning är jag dock inte. Se bara här:

Jag kan se poängen med en multipixlad bild om jag behöver beskära den eller om övrig mjuk- och hårdvara samt optik hänger ikapp. Men idag finns inte en möjlighet att 12 MP på en iPhone-sesnor genererar bättre bilder än vad en 4-6 MP-kamera med ”riktig” kamerasensor gör.

Hey, jag fick bättre dynamik i bilder med en Kodak instamatic på 70-talet (jämförbart med ca 4 MP?) än vad iPhone 4S med 8 MP kan bjuda på. Och då tänker jag på de blå himlarna som alltid var jämnblå och fina. Med en 8 MP iPhone ser en klarblå himmel med lite toning ut ungefär som skit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-26 18:57

@filuren: av min erfarenhet även med bra DSLR-kameror och high-end optik krävs alltid högre upplösning in än det utformat man söker. För Instagram, Facebook osv tar folk vilket skit som helst så det är en skådande bra målgrupp att jämföra mot. Pratar vi bra foton, generellt sätt nej. Personligen är jag allt för ofta begränsad av upplösningen även på min Canon 5D mk II (20 Mpix). En stor del är att man har långt ifrån 100% perfekt upplösning, 20 Mpix är X% skräpinformation, brus, sensorinterpolering. Skulle vi ha 8 Mpix i "prestine" kvalité kanske det skulle räcka men så är inte fallet. En riktigt snygg desktopbild på en dator har jag generellt skalat ner ett foto 50% från ursprungsbilden.

Att jamföra en 10x14 cm bild mot en iPhone skärm är ok. En bild kan på en iPhone se riktig bra ut. Sen ser man den på en 27" skärm och den börjar spricka i kvalité snabbt. Lägg dessa bilder på en iPad och du får liknande problem där.

Så... Bättre dynamiskt omfång och faktiskt upplösning. Dock är denna högre än 4Mpix.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-04-26 19:31
Ursprungligen av Erik.dv:

text

Jag köper ditt resonemang helt och hållet – så länge vi talar om DR istället för MP.

Men nu var det just MP jag från början ifrågasatte.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-04-26 19:40

Eller okej då. Släng in 12 MP på sensorn. Eller 24. Eller varför inte 36 MP då det ändå måste gå?

Jag skiter i vilket, MEN låt mig – som användare – isåfall sänka upplösningen då jag plåtar.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2013-04-26 21:50
Ursprungligen av Erik.dv:

Håller inte alls med så länge man inte väljer megapixlar framför faktiskt kvalité. Någonstans finns en gräns förvisso med den ligger långt över 8 MP som iPhone har idag.

Megapixlar är långt ifrån allt, det är i dagsläget bara en siffra som säljer i mobiler och kompakta kameror, ska du ha någon som helst nytta av dem så är det systemkameror som gäller...och det skulle ju göra mobilen smidig att ha i fickan...eller?!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-04-27 06:14

Är det nån som vet vad musiken i filmen heter? Mycket vackert, tyckte jag.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:
  • satsade stenhårt på ökat dynamiskt omfång

  • var först ut(?) med RAW inom telefoner

  • tillät bildprofiler som minimerade kontrasten och skärpa för bättre efterbehandling

  • när man låst exponeringen, presenterade en slider för finjustering av exponering

Apropå RAW: https://itunes.apple.com/se/app/digital-negat...

Jag har det inte, men såg ett tips om den

Edit: Det verkar inte riktigt vara som jag trodde...

http://news.cnet.com/8301-1035_3-57575745-94/...

Senast redigerat 2013-04-27 09:50

För att spinna tillbaka lite på diskussionen om antalet inställningar. Jag tror att Apple har en ganska vettig nivå på det hela (jag har iofs inte titta på nyare versioner av Android).

Jag tror inte att lösningen är att lägga till fler funktioner/inställningar i Camera.app. Den är en point&shot kamera och ska vara det. Den har rätt nivå. Det enda som jag brukar göra med den är att köra panorma emellanåt eller slå av/på blixtautomatiken.

Sedan så kan jag låsa fokus/exponering och det räcker långt.

När jag behöver något extra så går jag till någon av de tredjepartskameraappar som jag har men det är sällan och jag har märkt att jag alltid återvänder till Camera.App efter en stund.

Den fungerar helt enkelt:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-28 08:19

Som @BlackSmp nämner i inlägget ovan tror jag inte heller att fler inställningar i Apples kamera-app är nödvändigt. Att så många gillar och faktiskt använder kameran beror nog på att det just är så enkelt att få en bra bild, snabbt fram med iPhonen och sen ta en bild. Ser på min mamma hur hon börjat fota mycket mer sen hon skaffade en iPhone, jag har visat hur man sätter av och på blixten, mer vill hon inte veta. Hon vill bara kunna ta bilder, likaså är det med många andra jag känner och mig själv, jag zoomar ibland men annars är det just snabbheten och enkelheten som gör att jag tar bilder med min iPhone.

För de som är mer avancerade och intresserade så finns massor av appar som jag antar(?) ger fler inställningar och möjligheter när man fotar.

Ordet inställningar dyker upp ovan vid ett par tillfällen. Jag vill understryka att det inte är det jag söker. Jag håller också med om att en mobiltelefonskamera används på annat sätt än en kompakt- eller systemkamera.

Det är helt OK att kameran i framtiden används på samma sätt som nu, men jag vill få ut filer som är mer robusta: mindre kontrast och skärpa inbakat.

Det hade passat mig utmärkt om jag var tvungen att låsa upp den här funktionaliteten på ett hemligt ställe som inga mammor hittar.

Det finns ett värde i att kameran som ingår i telefonen är bra från början, så att man inte är beroende av externa utvecklare vid uppdateringar, samt att den kameran som är tillgänglig för utvecklare genom API:et erbjuder de möjligheter som behövs för att göra intressanta appar. Det är också Apples kamera man kommer till när man sveper uppåt från stängd telefon.

För att summera:

Kameran är populär—gör den klassledande. Förbättra sensorns dynamiska omfång. Förbättra optiken. Bättre filformat/mindre bildkomprimering. Upplösningen kommer sist på min lista av hårdvaruförbättringar.

4k, eller 4096x2160 (8.8MP) är optimal upplösning för min del. Bra storlek att synka över nätet för .jpg och perfekt skalning till 1080p när man filmar.

Någon eller några mjukvaruinställningar som de som vill kan ändra en gång för alla skadar inte och stör inte. De kan vara under "inställningar" och behöver inte ens vara tillgängliga i kameran själv.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-28 18:03
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ordet inställningar dyker upp ovan vid ett par tillfällen. Jag vill understryka att det inte är det jag söker. Jag håller också med om att en mobiltelefonskamera används på annat sätt än en kompakt- eller systemkamera.

Det är helt OK att kameran i framtiden används på samma sätt som nu, men jag vill få ut filer som är mer robusta: mindre kontrast och skärpa inbakat.

Det hade passat mig utmärkt om jag var tvungen att låsa upp den här funktionaliteten på ett hemligt ställe som inga mammor hittar.

Det finns ett värde i att kameran som ingår i telefonen är bra från början, så att man inte är beroende av externa utvecklare vid uppdateringar, samt att den kameran som är tillgänglig för utvecklare genom API:et erbjuder de möjligheter som behövs för att göra intressanta appar. Det är också Apples kamera man kommer till när man sveper uppåt från stängd telefon.

För att summera:

Kameran är populär—gör den klassledande. Förbättra sensorns dynamiska omfång. Förbättra optiken. Bättre filformat/mindre bildkomprimering. Upplösningen kommer sist på min lista av hårdvaruförbättringar.

4k, eller 4096x2160 (8.8MP) är optimal upplösning för min del. Bra storlek att synka över nätet för .jpg och perfekt skalning till 1080p när man filmar.

Någon eller några mjukvaruinställningar som de som vill kan ändra en gång för alla skadar inte och stör inte. De kan vara under "inställningar" och behöver inte ens vara tillgängliga i kameran själv.

Bra synpunkter varför inte skicka iväg ett mail till Apple?

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2013-04-29 12:29
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ordet inställningar dyker upp ovan vid ett par tillfällen. Jag vill understryka att det inte är det jag söker. Jag håller också med om att en mobiltelefonskamera används på annat sätt än en kompakt- eller systemkamera.

Det är helt OK att kameran i framtiden används på samma sätt som nu, men jag vill få ut filer som är mer robusta: mindre kontrast och skärpa inbakat.

Det hade passat mig utmärkt om jag var tvungen att låsa upp den här funktionaliteten på ett hemligt ställe som inga mammor hittar.

Det finns ett värde i att kameran som ingår i telefonen är bra från början, så att man inte är beroende av externa utvecklare vid uppdateringar, samt att den kameran som är tillgänglig för utvecklare genom API:et erbjuder de möjligheter som behövs för att göra intressanta appar. Det är också Apples kamera man kommer till när man sveper uppåt från stängd telefon.

För att summera:

Kameran är populär—gör den klassledande. Förbättra sensorns dynamiska omfång. Förbättra optiken. Bättre filformat/mindre bildkomprimering. Upplösningen kommer sist på min lista av hårdvaruförbättringar.

4k, eller 4096x2160 (8.8MP) är optimal upplösning för min del. Bra storlek att synka över nätet för .jpg och perfekt skalning till 1080p när man filmar.

Någon eller några mjukvaruinställningar som de som vill kan ändra en gång för alla skadar inte och stör inte. De kan vara under "inställningar" och behöver inte ens vara tillgängliga i kameran själv.

...eller köp en kamera som är en kamera, just nu pratar du om en mobiltelefon, den ska fungera som en telefon eller rättare sagt en smartphone, kameran är bara en bonus och fullt tillräcklig för en smartphone, hade bilder varit dess huvudsakliga syssla så hade Apple gjort en kamera och inte en mobil

Bevaka tråden