Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail.app och exchange. Mail kommer fram tomma.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-23 09:17

Jag kör OSX 10.8.3 och mail.app kopplat till jobbets exchangekonto. Flera gånger per dag så dyker mail upp i min inkorg tomma och om jag då startar om mail.app eller bygger om inkorgen så kommer texten fram. Detta är smått irriterande, finns det någon som har varit med om liknande problem och har någon vettig lösning?

Tänkte spontant att jag skulle köra outlook2011 istället då det är installerat, men då verkar det vara problematiskt att synka in kalendern och om man kör outlook så känns det ju onödigt att använda iCal. Speciellt som bokning av lokaler sker via outlook.

Jag kan tillägga att jag är helt ny på exchange och inte har en susning om vilken exchangeserver vi kör (om det finns olika). Finns det alternativa produkter till mail/outlook som gör att allt exchangerelaterat fungerar?

Testa att ta bort och lägga till mailkontot igen. Eller logga ut/in

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-25 19:38

Haft en del kunder som haft stora problem med Exchange och Mail.app senaste månaderna (ja, dom kör 10.8.3 och är därmed uppdaterade).

Ett problem är att kontot helt enkelt slutar synka. Ibland när man öppnar mail så är inkorgen helt tom och ibland funkar det fint.
Ibland funkar det kalas ett tag, men om man stänger (cmd+w) och sen öppnar mail igen är inkorgen tom. Det står t.om "10 olästa. 0 brev" i namnmenyn. Skrattretande och pinsamt mot mina kunder.
Jag har googlar mig gammal på detta problemet och hittat många olika lösningar som funkar för vissa men inte för alla.

En lösning dock kan vara att gå in på inställningar i Mail.app och välja konton. Bocka UR "Upptäck server automatiskt" på ditt exchange-kontot och skriv in serven manuellt.
Detta kan fungera. Annars kan de fungera att lägga upp kontot på nytt.
Bygga om brevlådan funkar 8/10 gånger men är inte direkt långsiktig.

@kladda, man stänger inte av ett program med cmd+w, bara stänger fönstret.
Blir det samma sak om du stänger av programmet (cmd+q) och sen startar det igen?

Oavsett så är det väldigt illa att det fungerar så dåligt med Mail.app.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-26 10:07

Problemet kvarstår om jag stänger av programmet, även om det kan fixa den e-post som redan var hämtad vid omstart. Jag ska pröva att ta bort kontot och lägga till det igen och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-27 17:04
Ursprungligen av keptang:

@kladda, man stänger inte av ett program med cmd+w, bara stänger fönstret.
Blir det samma sak om du stänger av programmet (cmd+q) och sen startar det igen?

Oavsett så är det väldigt illa att det fungerar så dåligt med Mail.app.

haha jajo tack, formulerade mig dåligt. oavsett om jag stänger fönstret eller dödar hela appen blir det samma resulat. Då och då funkar det om jag kör cmd+q och sen startat om programmet.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-05-15 10:52

Nu har jag prövat att ta bort kontot och lägga till det igen. Men får samma problem. Får kontakta datorsupporten här och se om de har några tips.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-15 16:09

Har gjort samma. Ingan framgång. "Bygg om" är det som oftast ger ett positivt resultat..

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-05-15 16:12

Det är egentligen inget jätteproblem. Outlook är ju en väldigt funktionell mailklient. Men den lider ju grymt av att MS ska göra allt så himla plottrigt... man får ju nästan en epileptiskt attack av att se på den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-16 18:05

Indeed. Jag tycker mest det suger att dom inte kan få till Mail.app att fungera som tänkt. Hade varit soft om Mail.app fick en släng av iCloud's "It just works."

1
Bevaka tråden